Skip to main content

Een sterk verhaal over telecommunicatie

• June 21, 2023
  • 55 reacties
  • 1140 keer bekeken
Een sterk verhaal over telecommunicatie
Toon eerste bericht

55 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 24, 2025

Ik was pas geleden even aan het grasduinen in de oude (gedigitaliseerde) Woerdense Courant edities. Hier eentje uit 16 maart 1989. De upgrade van de centrale in ons dorp was nodig om de abonneenummers uit te breiden naar 4 cijfers, wat toen nog drie cijfers waren. Ik gok dat er daarvoor een oude ratelende centrale stond.

Geen idee wat ik precies op de foto zie, maar ik denk dat er uiteindelijk een nieuwe (tijdelijke) digitale PRX-D in elkaar werd gezet. De tijd van pulsen waren hierna snel voorbij.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Jeetje wat een machine. Bijna niet voor te stellen als je nu naar onze apparaten kijkt he? Heel leuk dit soort oude nieuwsberichten! 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 24, 2025

Dat krantenartikel uit 16 maart 1989 is des te opmerkelijk door te beweren dat de PTT rond de middag klaar was met de werkzaamheden!

Op 1 januari 1989 heeft PTT de nieuwe naam Koninklijke PTT Nederland NV oftewel KPN gekregen.

Dus op 16 maart 1989 bestond de PTT niet meer, Iets klopt daar niet!

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 24, 2025

@Dicksooo De naam KPN was toen nog lang niet de merknaam, en toen ging het PTT Telecom heten, waarmee de post logischerwijs PTT Post genoemd werd.

Pas vanaf 1998 werd KPN de nieuwe naam van PTT Telecom, het heeft nog een poosje KPN Telecom geheten. Dit heb ik op Wikipedia gevonden:

Ik vind de naam Koninklijke KPN wel erg dubbelop klinken. Ik weet niet wanneer de merknaam KPN Telecom overging in KPN. Ik heb een vermoeden dat dit tegelijkertijd zou zijn gegaan met de transitie van PTT Post naar TPG Post, dus in 2002.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 24, 2025

Dag ​@AriënC , ik zie het, werd op het verkeerde been gezet door:

https://www.overons.kpn/nl/het-bedrijf/onze-geschiedenis

Op eigen benen

Niet langer een staatsbedrijf

Op 1 januari 1989 krijgt de PTT een nieuwe naam: Koninklijke PTT Nederland NV, oftewel KPN. Hiermee is het niet langer een staatsbedrijf, maar zelfstandig. De aandelen blijven nog in handen van de staat, maar vanaf nu is de organisatie zelf verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering. Wim Dik wordt de voorzitter van de Raad van Bestuur en krijgt de taak om van KPN een commercieel concern te maken. PTT Post en PTT Telecom zijn de belangrijkste onderdelen van KPN.

Dat laatste over het hoofd gezien, sorry.