Skip to main content

Niet alles was vroeger beter, maar wel een stuk leuker om op terug te kijken. Nostalgie, wie houdt er niet van? Het gevoel van vroeger komt ineens terug als je iets ziet, hoort of ruikt: alsof je terug in de tijd stapt. 

Een stukje nostalgie

Als ik denk aan nostalgische dingen van vroeger, dan denk ik aan computerles op de basisschool. In het klaslokaal met twee rijen met computers naast elkaar, de oude PC's met de ouderwetse ‘dikke’ beeldschermen. We kregen allemaal een floppy, om dingen mee op te kunnen slaan en uit te proberen. Dat kan je je tegenwoordig haast niet meer voorstellen.

En tussen de nostalgische dingen kan natuurlijk mijn Barbie collectie niet missen. Uren speelplezier, vooral als het slecht weer was! Met het haar dat altijd in de knoop zat, hè ​@Shyrin van KPN 😍😂

In onze Community komen vaker mooie herinneringen voorbij. Van oude technologie of tv-series, speelgoed of reclames van toen. Daarom:

“Ken je deze nog?”

Een rubriek waar we samen herinneringen ophalen. Telecom, technologie, popcultuur: alles mag! Denk aan:

• Spelletjes als Snake, de Tamagotchi of een Game Boy
  • De eerste keer inbellen met internet 
  • Oud snoep, Flippo's of andere ‘schoolplein classics’
  • En uiteraard je eerste mobiele telefoon

Heb jij een mooie nostalgische herinnering, of kom jij iets tofs tegen van vroeger? Heb je nog foto's: extra leuk! Deel ze hier met ons, we zijn erg benieuwd! 

Wie ken het niet?Met de eerste vriendin op rolschaatsen samen een lied luisteren met een Sony Walkman.

@TDN Ha, dit ken ik nog. Daarna kwam de eerste generatie discmans die nog niet shock proof waren en dus haperden als je onderweg was. Wat een tijden! 

Ik kan me dit nog herinneringen van toen ik jonger was, verslavend. 

zeker alles mee gemaakt wat erop staat.

die grootste floppies ook nog!

@TDN  Ik had er eentje van een of ander onduidelijk merk.  De knoppen bleven steken  en de koptelefoon werd met plakband bij elkaar gehouden. (soms viel rechts ook gewoon weg)

Ik keek uiteraard met ietwat jaloerse blik naar mn leeftijdgenoten die hiermee rond paradeerden ;-)

“De eerste keer inbellen met internet ” 😆🥰🎼

The Sound of dial-up Internet

Mikado, uren zoet mee 

Wie ken het niet?Met de eerste vriendin op rolschaatsen samen een lied luisteren met een Sony Walkman.

Of op de fiets met een discman, waarbij de muziek even oversloeg bij elke hobbel. Die had wel ESP (Elektronische skipbeveiliging), maar het leek nooit echt goed te werken 😅

Jullie winnen het niet van mijn geel groene;

bijgaand 8 inch floppy, installatiehandleiding met floppy IBM, speciale lineaals en sjablonen om (mainframe) systemen te ontwerpen inclusief voorbeelden van ponskaarten:

Philips P350 waar ik nog mee gewerkt heb 55 jaar geleden.

Besturingssysteem op ponskaarten en software ook op ponskaarten, links de ponskaartenlezer:

Philips P350 minicomputer, ponskaart gestuurd 1969

Ik heb deze Sony TC378 helaas ooit weggedaan, nog steeds spijt van:

Mijn eerste digitale ervaring: de Commodore 64 met cassettespeler…heerlijk met Basic Poke en Peek commando’s en spelletjes.

Hoewel, nu ik dieper nadenk hadden we daarvoor nog een spelcomputer met een soort tennis (Pong), squash om in je uppie te spelen en ijshockey wat niet op ijshockey leek.

(Foto’s van internet, heb helaas geen eigen beelden)

Ik vind dat deze niet mag ontbreken in het nostalgie lijstje.
Precies 50 jaar geleden, Jaws, wie kent ‘m niet. Ik hou er van 🥰💙

Laatst nog een keer terug gekeken en heeft de tand(en) des tijds goed doorstaan.  Hele goede acteer prestaties en onovertroffen regie van Spielberg

Ik heb deze Sony TC378 helaas ooit weggedaan, nog steeds spijt van:

Schandalig 😁

Laatst nog een keer terug gekeken en heeft de tand(en) des tijds goed doorstaan.  Hele goede acteer prestaties en onovertroffen regie van Spielberg

Echt goed gemaakt voor die tijd👌🎥

Ik heb ze allemaal op DVD 😆🍿

Wat een heerlijk topic. Ik maak er geen geheim van dat ik de jaren 80 een heerlijke tijd vond om kind te zijn. Film, muziek en nog veel meer dingen om met plezier op terug te kijken. Ik behoor bij de uitverkoren generatie 😁. Ik heb al genoten van een aantal Posts en een feest van herkenning ook.

Ik heb mijn originele nog. En ook mijn (only) Sony heb ik nog.

Heerlijke tijden daar meegemaakt als kind.

Omdat vader bij PTT telecommunicatie werkte, mochten we een keer een telex lenen. Dan moest je rechts van die ponsbanden invoeren en hopen dat je niet scheef liep. Het resultaat was een grappige print.

Toshiba MSX. Kennelijk werd ik toen toch wat besmet met IT want daar ben ik werkzaam.

Toen was geluk heel gewoon!

Of op de fiets met een discman, waarbij de muziek even oversloeg bij elke hobbel. Die had wel ESP (Elektronische skipbeveiliging), maar het leek nooit echt goed te werken 😅

Ik heb die van mij nog, en heb hem net even getest: doet 't nog gewoon 😅 
Hééél veel kilometers gefietst met dit ding in de hand

Die Sony’s kon je van 12 hoog naar beneden gooien ​@Maja van KPN en dan deden ze het nog 😋

Dat gold overigens ook voor deze KPN Telecom classic. Zo maken ze die dingen niet meer

Ik heb die van mij nog, en heb hem net even getest: doet 't nog gewoon 😅 
Hééél veel kilometers gefietst met dit ding in de hand

Een digitaal venstertje nog wel 👌

ik had zo’n über degelijk rood ding maar spelen deed het 😅🎵

(ben stiekum wel blijer met m’n  oortjes, “hey Siri” 😅)

en om af te kicken

Spijtig gaat het niet zo goed met michael j fox. Wat een geweldige rol speelde hij. En ook hilarisch die scène waarin hij een typisch jaren 80 café inliep met Arcade games en Michael Jackson op de achtergrond speelde.

Back to the futureeee! Hele goede films. 💚

Ik heb mijn oude walkman nog liggen hier. Eentje van Sony! Kan hem nu niet vinden, maar deze wel:

Mijn allereerst MP3 speler met wel 1 GB. Wat betekende dat ik hem volgooide met slechte kwaliteit nummers om er maar zoveel mogelijk op kwijt te kunnen. Kwantiteit boven kwaliteit. 😅

Ook heb ik hier nog mijn Gameboy Advance, Gameboy SP en Nintendo DS liggen. Die zal ik ook nooit wegdoen, veel te leuk om die tijdens vakanties weer af te stoffen. 

Pa had deze ​@Dicksooo. Een Aristona. Deze is helaas ook een keer weggedaan. Toen we dachten dat een cd speler mooier en beter was 😥

Het geluid als de band op was, dat typische ritselgeluid staat me nog bij.

De MiniDisc, Super Audio CD en de Philips CD-i

Verder uren gespeeld op Sega 16- bit, Sega Saturn en de Sega Dreamcast. Spelletjes huren bij de videotheek....

Via https://web.archive.org/ kun je snapshots van websites door de jaren heen bekijken. Hieronder de oudste die beschikbaar zijn van het forum (2011) en van kpn.com (1996)

Singles draaien met jouw favoriete muziek. Daar ging vroeger een groot gedeelte van mijn zakgeld aan op. 

Ik heb ze allemaal nog en zo af-en toe zet ik er een paar op. 

Reageer