Skip to main content
Sticky

Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?

• June 20, 2025
  • 486 reacties
  • 5445 keer bekeken
Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?
Toon eerste bericht

486 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • August 28, 2025

Oh dat is wel echt heel gaaf. 

Deze staat al jaren in shopping 2 die wat vervallen is met veel leegstand. De winkelruimte  is verder helemaal leeg. Zou deze kast zo in de auto laden.

Is er hier iemand met een flipperkast?

Me ouders hebben een platenzaak maar verkopen ook jukeboxen en flipperkasten. Dus die hebben een paar retro kasten staan. Als ik daar in de buurt ben ga ik nog wel eens langs om te flipperen.

Super leuk zeg. Die kasten zijn ook zo mooi hè. Alleen al de lichteffecten.

in Shopping 1 is er ook nog een zaak die platen koopt en verkoopt. Leuk stukje nostalgie.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 28, 2025

Ik ben nooit een radiofreak geweest, sterker nog ik kon me enorm ergeren als je ergens in een winkel kwam en ze hadden de radio aan, waardoor ik gelijk weer vertrok.
Ik was meer een video en beeldfreak, iets wat ik nog steeds ben.
'Ben begonnen met de eerste beeldcamera. een Philips.
't Was een losse camera en met een riem om je schouder moest je een zware videorecorder meenemen.
Ik heb me gek gezocht maar kon er geen geschikte afbeelding meer van vinden op het internet.
Deze lijkt er wel erg op, maar dit is een Sony en geen Philips, maar het geeft je een idee wat ik bedoel.

• August 28, 2025

Deze kon je al dragen, eerder had je een steekwagentje nodig.

Christian_
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • KPN
  • August 28, 2025

Ik kom deze net tegen op Marketplace voor een klein prijsje. Dit is voor mij pure nostalgie. Er was vroeger altijd wel een wachtruimte waar je als kind even de tijd kon vergeten aan zo'n tafeltje. Als ik de ruimte had wist ik het wel.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 28, 2025

Mooi voor in de tuin ​@Christian_ 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • September 2, 2025

Is dit een nostalgische variant van de nu zo populaire Labubu?

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 2, 2025

Geen idee. Maar Mattel is ook de uitgever van deze dame…

… origineel uit begin jaren 60. Door de ‘weekmakers’ in het plastic is het gezichtje wat bruiner dan de rest geworden. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 2, 2025

Is dit een nostalgische variant van de nu zo populaire Labubu?

Of dat de nostalgische variant is durf ik niet te zeggen. Die Monchhischi’s waren in de jaren 80 wel erg populair. Iedere speelgoedwinkel had ze. Vorige week zag ik er nog een staan in een etalage en vroeg me af of die nu nog steeds worden verkocht of dat het een retro modelletje was. De doos zat er gewoon om. En nee, ik ben niet binnen gaan vragen voor een vriend 😂

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Wij hadden deze in de jaren ‘90 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 2, 2025

Volgens Wikipedia:

Sekiguchi claimt dat ze de aapjes hebben gecreëerd om jonge kinderen en volwassenen te inspireren tot respect en liefde. De naam komt van de woorden "Mon" hetgeen "mijn" betekent in het Frans en "Chichi" dat klinkt als het zuigende geluid op een kinderspeen volgens Japanse fonetische spelling, maar wat ook resulteert in een samenstelling van klanken gelijkend op het Engelse woord "Monkey", hetgeen “aap” betekent.

We hebben dus meer Monchhichi’s nodig. Wellicht kan Mattel er wat naar onze wereldleiders sturen ter inspiratie. Naar Den Haag mag ook.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 2, 2025

De Freggels uit de Freggelgrot. Dat begindeuntje bleef lekker hangen.

Forum|alt.badge.img+5
  • KPN TV+ App QA/Dev
  • September 3, 2025
En dan FoxKids kijken met Tante Soesa en Sassefras. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

Vandaag gespot in Zeijen (Assen) een herkenbaar tafereel…

… hing vroeger op scholen. 

Friesian
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

Ik kom zojuist dit topic tegen, erg leuk onderwerp Alexandra!

Mijn dierbare, nostalgische herinnering, het zijn er meerdere maar deze komt van de bron.

Erfgoed Den Bosch.

Het betreft de veemarkt, de Brabanthallen. Vaak geweest, reuze gezellig. Maar al lang niet meer alles herkenbaar van vroeger…  Met zijn drieën liepen we er, pa, buurman en ik.  Koffie daarna in het restaurant. (koffie drink ik sinds mijn 30e niet meer) 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

Die kan ik me niet herinneren ​@driemaster

Overigens wel mooi. Tegenwoordig is het allemaal wat sterieler lijkt het.

Maar wat ik nou typisch aan de basisschool vond was de ijzeren duwkar op het schoolplein.

Het enige dat bij ons exemplaar ontbrak was de remhendel. Toen was veiligheid nog niet zo’n issue 😁

Heeft me wel 2 gaten in de kop opgeleverd want het muurtje daar was even geen rekening mee gehouden. Dat was dus een bezoekje aan de huisarts met een overblijfmoeder (overblijfvaders waren toen nog niet uitgevonden) en met als resultaat de nodige hechtingen 😂

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

Ik kom zojuist dit topic tegen, erg leuk onderwerp Alexandra!

Mijn dierbare, nostalgische herinnering, het zijn er meerdere maar deze komt van de bron.

Erfgoed Den Bosch.

Het betreft de veemarkt, de Brabanthallen. Vaak geweest, reuze gezellig. Maar al lang niet meer alles herkenbaar van vroeger…  Met zijn drieën liepen we er, pa, buurman en ik.  Koffie daarna in het restaurant. (koffie drink ik sinds mijn 30e niet meer) 

Zeker een leuk onderwerp. Ik ben ook fan 😁

Mooi die oude doos foto. Waarschijnlijk zou dit tegenwoordig allemaal niet meer mogen met die dieren. Waarschijnlijk heb je de geur nog in je neus zitten bij het zien van de foto.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

Wie kan zich deze “hondekop” trein nog herinneren?

Prachtige treinen, vooral In de originele groene uitvoering. Ik zag deze laatst staan op het NS onderhoudsbedrijf in Maastricht. Voor de liefhebbers staat er een exemplaar in het spoorwegmuseum in Utrecht. Dat is overigens een erg leuk museum. Vooral dat mega planningsbord dat in Utrecht centraal hing ( met die klapperende flappen) is indrukwekkend.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Maar wat ik nou typisch aan de basisschool vond was de ijzeren duwkar op het schoolplein.

@Roy74 Haha, heerlijk herkenbaar! Ik heb een foto van mezelf in groep 2 op zo’n ijzeren duwkar. Mijn zoontje, die nu ook in groep 2 zit, heeft nu ook een foto op een vernieuwde duwkar op dezelfde schoolplein. Leuk om te zien hoe sommige dingen toch door de tijd heen blijven terugkomen. Bij ons exemplaar ontbrak trouwens ook de rem… veiligheid was toen inderdaad nog niet zo een ding. 😊

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

@Roy74 Haha, heerlijk herkenbaar! Ik heb een foto van mezelf in groep 2 op zo’n ijzeren duwkar. Mijn zoontje, die nu ook in groep 2 zit, heeft nu ook een foto op een vernieuwde duwkar op dezelfde schoolplein. Leuk om te zien hoe sommige dingen toch door de tijd heen blijven terugkomen. Bij ons exemplaar ontbrak trouwens ook de rem… veiligheid was toen inderdaad nog niet zo een ding. 😊

Sommige dingen moet je niet veranderen. Grappig dat jouw exemplaar ook geen rem had haha. Een foto op hetzelfde plein is leuk hoor. Later gaat je zoontje dat erg leuk vinden. Ik ging vroeger met mijn ouders veel naar Center Parcs en kwam een dia tegen dat ik als kind met mijn vader in het zwembad op een eilandje stond. Dat eilandje is er nog steeds en 45 jaar na dato hebben we exact dezelfde foto door de badmeester laten maken. Dat zijn gouden herinneringen later.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Wat leuk om te lezen! Ik heb om dezelfde reden aan de juf gevraagd of er een foto gemaakt mocht worden met de duwkar. Het is zo bijzonder om later terug te kijken op dit soort momenten, maar nu ook. Net zoals bij jouw CenterParcs-foto: zulke herinneringen worden later echt heel waardevol.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

Wat leuk om te lezen! Ik heb om dezelfde reden aan de juf gevraagd of er een foto gemaakt mocht worden met de duwkar. Het is zo bijzonder om later terug te kijken op dit soort momenten, maar nu ook. Net zoals bij jouw CenterParcs-foto: zulke herinneringen worden later echt heel waardevol.

Absoluut zijn dat later dierbare herinneringen. Door het jachtige leven vergeten we die dingen wel eens maar we zouden vaker even tijd moeten nemen voor zo iets. De badmeester vond het overigens ook een grappig idee.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

@Roy74 Jazeker! Daar hebben we heel veel reisjes mee gemaakt. Mijn ouders hadden geen auto, dus met de trein. Tienertoeren in de trein naar bijvoorbeeld Maastricht en Valkenburg. Vanuit Rotterdam naar alle windstreken gereisd. Ook warme herinneringen in Assen bij een verkeerstuin. 

• September 3, 2025

@Friesian mijn opa was vroeger commissionair in aardappels en uien. Altijd dus wel in het boerenleven,.. 

En klant bij de FBTO, hij kreeg vroeger een standbeeld van twee 'handjeklappers' van een of andere beeldhouwer. Mijn opa was daar dus verzekerd en heeft vroeger een klein beeldje gekregen van de handjeklappers;

Wanneer ik tegenwoordig kantoor in en uitloop, loop ik dus elke keer langs dit standbeeld,.. 

Zie hier . Ook wel weer erg bijzonder! 🤣

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

@Roy74 Jazeker! Daar hebben we heel veel reisjes mee gemaakt. Mijn ouders hadden geen auto, dus met de trein. Tienertoeren in de trein naar bijvoorbeeld Maastricht en Valkenburg. Vanuit Rotterdam naar alle windstreken gereisd. Ook warme herinneringen in Assen bij een verkeerstuin. 

Tienertour heb ik nooit gedaan. Mijn generatie had geluk met een onbeperkte studenten OV kaart met dank aan wijlen Pim Fortuyn.

Als kind hadden mijn ouders in de zomervakantie een NS kaart en daar kon je 4 dagen onbeperkt mee door het land reizen. Mijn broer en ik mochten dan 2 dagen de bestemming kiezen. Zodoende heb ik ook veel van Nederland gezien. Natuurlijk gingen wij niet naar Maastricht en Valkenburg maar wij gingen dan juist naar Rotterdam. Voor mij was dat de grote stad. We zijn toen (1985) bij Fenomena geweest. 

Je bent een Rotterdammer toch?

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

@JB22_ jij hebt dat beeldje van je opa in bezit? Dat zijn ook van die mooie dingen als je nog wat spullen van je grootouders hebt. Zo heb ik nog wat gereedschap van mijn opa met zijn personeelsnummer erop van de staatsmijnen.

En de oude koektrommel van mijn oma heb ik ook.

Nooit wegdoen dat beeldje. Ik vind het overigens een erg mooi beeldje.