Skip to main content
Sticky

Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?

• June 20, 2025
  • 486 reacties
  • 5445 keer bekeken
Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?
Toon eerste bericht

486 reacties

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 3, 2025

Vandaag gespot in Zeijen (Assen) een herkenbaar tafereel…

… hing vroeger op scholen. 

Nouzeg, deze specifieke afbeelding, daar heb ik heel wat uren naar gekeken! Geen grap, ik herken hem direct 😀 Kan me alleen niet meer voor de geest halen of hij op school hing, of bij opa en oma 🤔 (beide in Assen!)

Mag ik vragen wáár in Zeijen ​@driemaster? Bij de Oranjerie wellicht? Ik wil 'm morgen eigenlijk direct gaan kopen haha, past daadwerkelijk perfect in mijn interieur 👌🏼

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

@Maja van KPN Inderdaad hangt deze plaat bij de Oranjerie, in een van de kamertjes. Ik heb echter geen idee of ie te koop is. Wel even zoeken: het is nogal vol! 

• September 3, 2025

@Roy74 Nee, ouders. Komt vast ooit hier,.. iig mega zwaar en lijkt haast wel van koper. Maar wel toevallig vorige week tijdelijk meegenomen naar kantoor, ben zelf geen FBTO'er, maar die beeldjes zijn destijds aan belangrijke klanten gegeven en in beperkte oplage. Op kantoor zelf vind je ze niet meer, denk dat er nog maar heel weinig van zullen zijn. Dus wel echt nostalgie in 2025 😅

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

@Roy74 Klopt helemaal, geboren en getogen in Rotjeknor. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 3, 2025

@JB22_ jij hebt dat beeldje van je opa in bezit? Dat zijn ook van die mooie dingen als je nog wat spullen van je grootouders hebt. Zo heb ik nog wat gereedschap van mijn opa met zijn personeelsnummer erop van de staatsmijnen.

En de oude koektrommel van mijn oma heb ik ook.

Nooit wegdoen dat beeldje. Ik vind het overigens een erg mooi beeldje.

Heel erg mooi om zulke spullen in je bezit te hebben, moet je echt koesteren! Mijn familie weet inmiddels dat ik er veel belang bij heb, dus ik krijg af en toe wat toegestopt 😊 Zo heb ik bijvoorbeeld een beitel van mijn opa uit de jaren 50, de naaidoos van mijn oma, en een spiegel uit de tijd dat men in Amsterdam telefoonnummers had van 4 cijfers (bedrijfsgegevens staan achterop) die altijd bij mijn oudtante in huis heeft gehangen. Hier in de vitrinekast staan onder andere een aantal persoonsbewijzen uit de 2e wereldoorlog van oudooms en oudtantes van beide kanten, de RAF Squadron foto van mijn oudoom en ook zijn overlijdensbericht na zijn vliegtuigcrash in Engeland, vlak na de oorlog. Ook heb ik nog de lagere school rapporten van mijn ene opa en oma. Fantastisch om zulke persoonlijke kijkjes in het verleden te hebben.

@driemaster ik zie er een prijskaartje aan zitten, dus heb wel goede hoop!

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

Leuk. Weet je dit dan ook nog?

Was een prachtige show van hem in Rotterdam.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

@Roy74 Helaas zegt míj dat niet zoveel. Het was bij de Euromast in het park, volgens de poster. Mijn vrouw is er wel geweest, ze kan er weinig van herinneren. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

@Maja van KPN Klopt, dat zie ik nu ook! Dus dat moet wel lukken. Mijn vrouw heeft de klompjes van haar moeders zusje, die zeer vroeg overleden is. Een kindje geboren in 1925. Van haar oma een petroleumstel die zij (oma) heeft gekregen toen ze gingen trouwen. Inderdaad is het zeer bijzonder om zulke stukken in bezit te hebben. Koesteren dus! 

• September 3, 2025

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

@Roy74 Jazekers wel. Daar waren we bij! De TV registratie is gedaan door toentertijd de NOB. Als ik mij niet vergis hebben ze draden via de bodem van de Nieuwe Maas van noord naar zuid voor verbindingen tussen de tv wagens gelegd. Er gaan geruchten dat ze de draad hebben doorgeknipt bij het opruimen, dus die ligt er dus nog op de bodem van de maas.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

Meteen veiligstellen morgen ​@Maja van KPN. Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die waarde hecht aan dit soort zaken. In de loop der tijd heb ik gelukkig een aantal dingen veilig kunnen stellen. Soms maar heel kleine en onbenullige dingen maar ik vind het mooi als er iets staat of hangt in mijn huis dat ik bij mijn opa en oma heb gezien. Het mooiste zijn natuurlijk de echt persoonlijke eigendommen zoals de naaidoos. Ik heb nog de beurs van opa.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Als we het over de basisschooltijd hebben, dan mag de blaaspijp met papieren pijltjes niet ontbreken. Wie herinnert zich dat nog en wat zijn jullie herinneringen hier aan? Het leukste was natuurlijk als er ramen openstonden… stiekem je papieren pijltje naar binnen schieten🤣

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

@Roy74 Jazekers wel. Daar waren we bij! De TV registratie is gedaan door toentertijd de NOB. Als ik mij niet vergis hebben ze draden via de bodem van de Nieuwe Maas van noord naar zuid voor verbindingen tussen de tv wagens gelegd. Er gaan geruchten dat ze de draad hebben doorgeknipt bij het opruimen, dus die ligt er dus nog op de bodem van de maas.

Prachtig dat jij daarbij was. Ik heb het concert op tv gezien toen. Prachtige show tegen de skyline van Rotterdam. Het maakte toen veel indruk op mij in ieder geval. Moet machtig zijn geweest om dat in het echt mee te maken. Jaloers. Mijn liefde voor Vangelis zijn muziek is in die tijd ontstaan. Net zoals voor JM Jarre, ook mijn held uit Frankrijk.

• September 3, 2025

Als we het over de basisschooltijd hebben, dan mag de blaaspijp met papieren pijltjes niet ontbreken. Wie herinnert zich dat nog en wat zijn jullie herinneringen hier aan? Het leukste was natuurlijk als er ramen openstonden… stiekem je papieren pijltje naar binnen schieten🤣

Inclusief een schaar, een oude Veronica gids. Of anders met zaadjes van rozenbottels erin!

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Die van mij zag er trouwens heel anders uit dan op de afbeelding. Mijn versie had buisjes om pijltjes in te bewaren en een vizier om te richten. Er is heel wat tape aan opgegaan om alles goed stevig te maken.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

Haha ​@Vikash van KPN natuurlijk deden wij dat ook. En zoals ​@JB22_ al aangeeft waren oude Veronica gidsen uitermate geschikt om de pijltjes te draaien. Beetje spuug op het puntje en draaien maar. Mijn vriendje van de lagere school had zijn slaapkamerraam boven een dorpsweg en onze sport was om de pijltjes door de open ramen van langsrijdende auto’s te schieten. Redelijk onschuldig in vergelijking met de bakstenen die tegenwoordig op auto’s landen 😁

@Vikash van KPN wow jij had een professionele uitvoering met vizier. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Dat was eigenlijk niet meer dan kleine buisjes helemaal voorop, met twee spijkertjes door de bovenste buis, haha

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

Dat was eigenlijk niet meer dan kleine buisjes helemaal voorop, met twee spijkertjes door de bovenste buis, haha

We waren toen erg creatief 😁

Ik kan me ook nog wel herinneren dat er in de buurt van die struiken stonden met van die witte bolletjes er aan. Ik zie die struiken overigens nergens meer. Die bolletjes maakten een knappend geluid als je er op trapte. Die bolletjes pasten ook precies in de pvc buis… 😅

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 3, 2025

Oh bedankt voor het zoeken ​@Carola22, wat lief! ❤ Mocht ik morgen pech hebben bij de winkel in Zeijen, dan kan ik nog voor 1 van deze 2 gaan 😃

Ik weet precies welke witte bolletjes jij bedoelt ​@Roy74, gingen wij ook altijd op stampen omdat dat zo leuk klonk en voelde

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

Wie kan zich deze “hondekop” trein nog herinneren?

Prachtige treinen, vooral In de originele groene uitvoering. Ik zag deze laatst staan op het NS onderhoudsbedrijf in Maastricht. Voor de liefhebbers staat er een exemplaar in het spoorwegmuseum in Utrecht. Dat is overigens een erg leuk museum. Vooral dat mega planningsbord dat in Utrecht centraal hing ( met die klapperende flappen) is indrukwekkend.

Deze trein heb ik bijna 8 jaar geleden opgewacht op Amsterdam Centraal station, samen met mijn toen 3 jarige zoon.

1 Oktober 2017

Ik ken iemand die er enorm mee bezig is geweest om hem te helpen restaureren en ik meen dat dit treinstel ook gebruikt is voor opnames van het verhaal met de kaping van de trein door de Molukkers, of dat nou een film of iets was weet ik zo niet meer.

De trein rijd sporadisch over het spoor als er een gaatje vrij is en dit was speciaal voor genodigden dat ze er een rit mee maakte.

Wij waren er op geattendeerd dat die kwam en toen was treinen alles voor mijn zoon, we hebben ook nog even voorin gestaan om daar te kijken hoe het er uit zag, mooie ervaring om mee te mogen maken.

Als ik het goed heb was/is Erik de Zwart ook voorzitter van de club die deze trein helemaal opgeknapt heeft.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

Mijn herinnering was vooral dat we de burenkinderen hadden waarmee we zoiets deden en dat mijn vader toen een keer een soort geweer gemaakt had met die pijpen en hout zodat wij iets mooi’s hadden om mee te schieten.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

Dan naar het spoorwegmuseum ​@MandersOnline. Daar staat ook nog een exemplaar en soms rijden ze er nog mee. Volgens mij zijn er ook nog particuliere stichtingen met een hondekop en die rijden ook nog. Je kan ze huren voor evenementen. Wellicht een mooi uitstapje voor een KPN community event 😎

Erik de Zwart is inderdaad een treinenfan. In de Arriva trein staat hij met zijn verhaal en foto afgebeeld in een van de treinstellen.

Over treinen: wie kan zich de kunstwerken nog herinneren die in iedere coupé hing. Meestal een afbeelding van  de omgeving of een gebouw. Vandalen drukten daar altijd een peuk op uit met een brandvlek als gevolg.

• September 3, 2025

Leuk. Weet je dit dan ook nog?

Was een prachtige show van hem in Rotterdam.

Verhip, dat heb ik nooit teruggezien.
-even zoeken- jawel, op 29:45 zie je de zijkant van de locomotief.
Dat heb ik diezelfde middag gemaakt op een emplacement ergens bij/in R’dam.
Een knap gevogel om het toenmalige camera formaat met klemmen er zo er op te krijgen.
( daarom hadden ze mij er ook naar toe gestuurd :-)   )
De locomotief was al op stoom maar mocht nog niet het NS net op, dus een beetje heen en weer op het eigen terrein.
Dat zal hier zijn geweest : https://www.stoomstichting.nl/  ( ik was daar ~2 jr terug nog, leuk )
( of zijn/waren er nog meer mogelijke plaatsen daarvoor in R’dam ? )

‘s avond was ik er ook bij, maar in welke functie dat weet ik niet meer.
We hebben toen ook een glasvezel kabel over de spoorbrug gelegd voor video/audio, maar die ging stuk meen ik.

Friesian
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

Jazeker ​@Roy74 heb ik de geur nog in mijn neus. Sterker nog de LIV Landbouwdagen Intensieve Veehouderij (vakbeurs) n de Brabanthallen Den Bosch en de evenementenhal in Venray herinner ik me ook nog. Allebei heel leuk om in aanwezig te zijn, ook toen ik gehoorbescherming droeg. 

En dit jaar helaas voor het laatst mogelijk een bezoek aan een geheel ander soort iets. Alleen jammer..ik verwacht hierbij onmogelijk te zullen zijn... 😔

Het Vivarium (Autotron Rosmalen) en Aquabeek (de grootste sierviskwekerij van Nederland).

@Anneke-Anna zal dit ook wel kennen verwacht ik net als het aquarium forum. 

Friesian
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

@Roy74  ik geloof dat ik me de hondekop nog herinner van dat die bij onze oom en tante verderop reden.  Een in de richting van Oss, vlakbij de polder bij Nuland, Geffen. 

Wie kan zich deze “hondekop” trein nog herinneren?