Skip to main content
Sticky

Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?

• June 20, 2025
  • 486 reacties
  • 5445 keer bekeken
Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?
Toon eerste bericht

486 reacties

JanD
Superuser
  • September 7, 2025

Wat dachten jullie van Bazooke kauwgum, van die lange repen, heb ik als kind veel gebruikt:

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 7, 2025

Dat moet voor mijn tijd zijn geweest ​@JanD. Nog nooit gezien 😀

Ik herinner me van die roze bubblegum waar je tanden al van uitvielen als je er naar keek. Die geur beleef ik nu weer opnieuw 😂

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 7, 2025

De Wrigley's hadden wij ook altijd, kan me nog precies voor de geest halen hoe de smaakten! En Bubblicious (dat is die roze, ​@Roy74!). En van die ronde kauwgomballen in zo'n lange uitdrukstrip van de Wibra (toen nog Scholten)
Bazooka had toch die mini stripverhaaltjes in de papiertjes?

Edit: dat was in de jaren 90, toen had JanD de kindertijd al achter zich gelaten 😅

JanD
Superuser
  • September 7, 2025

Dit stripverhaaltjes erbij herinner ik me ook nog.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 7, 2025

Ik had die roze nooit. Ik vond die geur niet echt prettig. En over die plaatjes, die zaten volgens mij bij Donald Duck gums. Vierkant met van die ribbels op. Volgens mij waren dat van die tattoo plaatjes. Liep je een paar dagen met Katrien op je hand 😁

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 7, 2025

Vandaag Grieken in oud Winterslag. Hier liggen de beste. Op de weg daarheen nog even gestopt bij het park in Genk en daar stond een club met radiografische bootjes. Deze maakten ze zelf. Ik vond deze stoomboot bijzonder omdat deze volledig zelfbouw was. De eigenaar was een man van 93 en vertelde trots over zijn nostalgische hobby.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 7, 2025

In mijn herinnering waren die bazooka’s zo dik, dat je hele mond er vol mee zat, amper de ruimte om te kauwen. Ook de geur was inderdaad heel zoet. Tandartsen waren er ook fan van… 🦷🦷

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Deze zag ik twee geleden nog in een winkel vol met nostalgische spulletjes…

… vermoedelijk wel de hoge resolutie variant! 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Met Franstalig toetsenbord nog wel!

• September 15, 2025

In het weekeind zag ik een nog al  bijzonder gebruik van een typemachine :
https://www.bbc.com/news/articles/cwyn7lq1q1ro
( ctrl - F  : Typewriter )

Met nog veel meer leuke dingen om te zien cq horen.
Is dit ergens terug te zien ? Bij kpn ?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Helaas, BBC One / Two programma’s zijn bij kpn alleen terug te zien als je ze opgenomen had.

Of op vakantie naar GB, dan kun je het misschien terugkijken op iPlayer 😀

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 22, 2025

Laatst waren we in het Oude Ambachten en Speelgoed museum.

Erg leuk.

De 5,25 inch flop (op de startfoto) ken ik nog.

Waar ik toen werkte kregen in 1985 (dacht ik) de eerste computer en die had 2 van de grote schijven. Er zat geen harde schijf in. En maandelijks moest hij opnieuw gereset worden door een systeembeheerder die gelukkig in de buurt van het bedrijf waar ik toen werkte. 

Walkman zag ik staan en de vraag wie kent hem niet.

Toen ik mijn vrouw leerde kende waren ze er nog niet.

Later, als ik fietste naar mijn werk, had ik er 1 en later zelfs een Discman (zag ik ook een foto van.

In de jaren '70 was ik militair (bijna 8 jaar) en repareerde ik de zendapparatuur en telex apparatuur. Alles was in die tijd nog groot en zwaar.

Kan er helaas geen foto van vinden.

Eind jaren '70 heb ik nog een Quadrofonie geluidsinstallatie gehad.

Erg groot, maar wel mooi geluid. 

In die tijd was een tv repareren nog leuk om te doen. 

Vooral de Philips K7 heb ik vaak gerepareerd.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 22, 2025

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 22, 2025

Toen ik mijn vrouw leerde kende

Ze staat er mooi op!  😎

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 22, 2025

Is dat in het speelgoedmuseum ​@joop2011? Of waar is het dan wel? Helemaal rechts zie je die platte cassettespelers. Mijn oma had ook zo’n exemplaar. Van Grundig volgens mij. Of Aristona. Samen met Philips en Erres hadden die sommige identieke produkten met alleen een ander logo. Was bijna vergeten dat die platte decks er waren.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 22, 2025

‘k Ben benieuwd of die bandjes niet allemaal aan elkaar zijn gekleefd in de loop van de tijd...

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 22, 2025

Wie kan zich de matrix printer nog herinneren? En dan vooral dat geluid 😅 als het lint op was dan werden de letters steeds vager. Thuis hadden we een Mannesmann en dat ding was groot en loeizwaar.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 22, 2025

Dat geluid! Er waren ook exemplaren op de markt voor zg. pinfeed papier. Op het werk hadden we ‘zebra’ papier, gelinieerd met zacht groene banen tussen het wit. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 23, 2025

Is dat in het speelgoedmuseum ​@joop2011? Of waar is het dan wel? Helemaal rechts zie je die platte cassettespelers. Mijn oma had ook zo’n exemplaar. Van Grundig volgens mij. Of Aristona. Samen met Philips en Erres hadden die sommige identieke produkten met alleen een ander logo. Was bijna vergeten dat die platte decks er waren.

@Roy74 

Inderdaad dit is “oude ambachten en speelgoed museum” 

Er staat best veel echt oude dingen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • September 23, 2025

Mijn moeder werkte vroeger op een verzekeringskantoor, en daar hadden ze in het begin ook matrixprinters. Ik weet nog wel dat ze soms met zo'n stapel van dat printpapier thuiskwam voor mij om op te tekenen. Ik vond het altijd zo leuk dat het papier allemaal aan elkaar zat en dat je die geperforeerde randjes er zo leuk kon afscheuren.

• September 23, 2025

[..]  zg. pinfeed papier. [..]

Dat soort printers zijn nog steeds in gebruik voor speciale toepassingen, bv voor sleufetiketten.
Die naam daar moest ik even creatief naar zoeken, ik zag die dingen vaak maar kende geen handelsbenaming.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Mijn moeder werkte vroeger op een verzekeringskantoor, en daar hadden ze in het begin ook matrixprinters. Ik weet nog wel dat ze soms met zo'n stapel van dat printpapier thuiskwam voor mij om op te tekenen. Ik vond het altijd zo leuk dat het papier allemaal aan elkaar zat en dat je die geperforeerde randjes er zo leuk kon afscheuren.

Die herinnering heb ik ook nog, ik herinner me vaag dat er op de achterkant allemaal woorden stonden die ik niet begreep(AVG bestond toen nog niet). Maar ik heb hier menig snelweg voor mijn autootjes op getekend, door de hele huiskamer.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Dit had de eerste printer bij ons thuis ook. Het papier werd hier oom eer gebruikt voor tekenen dan daadwerkelijk printen. 

JanD
Superuser
  • September 23, 2025

Toen ik als teener op de computerafdeling met IBM werkte in de jaren 60, hadden we onder andere deze printer, die werd LPT (LinePrinter) en die uitdrukking bestaat nog steeds.

Die printte zo snel dat je, als de printer begon te printen je al een nieuwe doos kettingprinterpapier klaar noest zetten om de printer te voeden.

Zie foto:

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik was deze zomer op vakantie en heb daar deze foto gemaakt, kunnen jullie raden waar dit was? 

Foto groter