Skip to main content
Sticky

Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?

• June 20, 2025
  • 486 reacties
  • 5445 keer bekeken
Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?
Toon eerste bericht

486 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 25, 2025

We komen allemaal elke week wel eens in een  supermarkt. Maar is dat nog steeds dezelfde winkel als een tijd terug? Er zijn nogal wat winkelmerken verdwenen. Bv deze: 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 25, 2025

NOS heeft een mooi plaatjes gemaakt, hoe alle deze supermarkten verdwenen

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 26, 2025

Ik heb in mijn studietijd, toen ik nog wel dagjeswerk deed via een uitzendbureau, eens een aantal dagen bij verschillende Super de Boer supermarkten gestaan. Die hadden destijds ook een klantenkaart spaarsysteem, Rocks. En de pasjes die de klanten daarvoor hadden moesten vervangen worden door nieuwe. En dat is wat ik en mijn collega's daar dan moesten doen. Bij de in/uitgang staan en mensen aanhouden vragen of ze Rocks spaarden en zo ja dat pasje wisselen.

Vroeger in het dorp waar ik opgegroeid ben hadden we een kleine supermarkt dat volgens mij Cirkel als merknaam had. Volgens dit Wikipedia artikel was dat een keten die gevormd werd nadat de VéGé (een landelijke organisatie van zelfstandige winkeliers) werd overgenomen door Unigro. Later werd het een Spar voordat het helemaal opgeheven werd. Dat was ook al voordat ik het dorp verliet toen ik op mezelf ging wonen. Het dorp heeft sindsdien geen vaste supermarkt meer. Wel komt er nog een rijdende supermarkt.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 26, 2025

Die Rocks spaarde ik vroeger ook. Je kreeg ze dacht ik ook bij een tankstation. 

De eerste supermarkt die ik mij kan herinneren in mijn oude woonplaats is De Gruyter. Later werd dat een Digros en tegenwoordig zit er een Hoogvliet. Die supermarkt zie ik alleen in het westen. In het noorden (waar ik nu woon) zie ik soms ook wel een supermarkt met een wat moeilijke naam: Poiesz

JanD
Superuser
  • October 26, 2025

Beste ​@Noordzee ik hielp vroeger als MULO-jongen ook bij de Gruyter als vakkenvuller en soms in het fusthok om de lege flessen te sorteren en in de kratten te doen.

Verder werkte ik ook graag bij De Gruyter omdat ik smoorverliefd was op de caissière, maar helaas nooit wat geworden, het leeftijdsverschil was te groot.😎

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 26, 2025

Wie rekent koopt bij Bigros 😁

In het dorp in de jaren 70 was er de Centra (paars/groen logo) en de Kroon. Bij de Centra was er nog service. Even bellen en de goede man kwam de boodschappen brengen.

Begin jaren 80 kwam er op het plein nieuwbouw met daaronder ruimte voor een supermarkt. Eerst een prijsslag en daarna C1000. Inmiddels is dat een kleine AH. Op de plek van de Centra heeft lang een Aldi gezeten maar dan wel een uit het Oostblok. Die is nu gesloten.

Een dorp verder ligt een heel groot overdekt winkelcentrum en daar lag vroeger een Miro. Dat is nu een AH XL.

En tja, dan had je ook nog de SRV man. Een andere mobiele groentekar. En ik heb nog meegemaakt dat de Kaasboer aan huis kwam. Die kwam helemaal uit Holland om hier zijn kaas af te zetten. Als kind was ik veel buiten en kreeg dan altijd een flink stuk kaas als hij me zag.

De realiteit van vandaag is dat we geen enkele warme bakker meer hebben in het dorp (waren er 5) en ook geen slager meer (waren er 4). Een groentewinkel is er al heel lang niet meer. Met name dat laatste is echt een gemis want de groenten en fruit uit de super is echt heel matig.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 27, 2025

Ik heb 7 jaar gewerkt bij ‘de grootste slager van Nederland', oftewel de C1000 😊 2 slagersdiploma's behaald daar en ik mis nog steeds de flexibiliteit die wij boden. 1 lapje vlees in plaats van een pak van 5? Geen probleem! Wat dikkere lappen dan wat er standaard in de vitrine ligt? Ook geen probleem! Nu is alles voorverpakt en vaak ook grote hoeveelheden, en regelmatig ligt er een mooi lapje bovenop en is de rest duidelijk van een ander vleesdeel en dus anders qua grootte of dikte en dat vind ik echt heel hinderlijk  😓
Onze buurtsuper is een Poiesz (vroeger een De Boer en daarna een Super de Boer) en daar is gelukkig nog wel echt een slager aan het werk en wordt dus niet álles voorverpakt aangeleverd!

JanD
Superuser
  • October 27, 2025

Als je hier maar niet met de botte (slagers)bijl aan de slag gaat ​@Maja van KPN 😎

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 27, 2025

Ik mis Boni in het schema.

Boni is ook (helaas) Plus geworden. (hier in Leusden een maand geleden).

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 27, 2025

In de lijst van NOS staat alleen verdwenen keten en de keten, waar ze mee ga fusioneren. Boni bestaat nog steeds https://bonisupermarkt.nl/

Ook andere nog onafhankelijk bestaan keten zoals Nettorama, Lidl of Aldi zijn niet in de lijst.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Gos ja. Konmar, daar kwam ik vroeger ook wel. Net als Super de Boer en C1000. Wat is het dan alweer lang geleden, en realiseer je je dat ineens goed als je zo'n overzicht met jaartallen ziet 😂

Ik hielp eerder elke vrijdagochtend mijn oma met boodschappen doen, dan kwamen we vaste prik rond half 11 bij de Super de Boer in het winkelcentrum in de buurt.. Mooie herinneringen zijn dat 💗

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

In de lijst van NOS staat alleen verdwenen keten en de keten, waar ze mee ga fusioneren. Boni bestaat nog steeds https://bonisupermarkt.nl/

Ook andere nog onafhankelijk bestaan keten zoals Nettorama, Lidl of Aldi zijn niet in de lijst.

Dank je ​@TDN 

Ik zie het, hij is alleen in onze plaats verleden maand verdwenen (wij hebben nu de Plus).

Jasper van KPN
Moderator

Ik fietste vorige week nog een stuk door de stad en toen viel me toevallig een oud versleten verticaal bord op waar Edah nog net op te lezen is. Heb 'm even op Google Streetview opgezocht:

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

De Végé , CENTRA en VIVO, heb ze allemaal gekend. Vaak waren het de eerste kruideniers met een vorm van zelfbediening. Best vreemd dat je kon pakken wat je nodig was, i.p.v. opnoemen wat je wilde hebben. 

• October 28, 2025

Onze buurtsuper is een Poiesz (vroeger een De Boer en daarna een Super de Boer) en daar is gelukkig nog wel echt een slager aan het werk en wordt dus niet álles voorverpakt aangeleverd!

@Maja van KPN mijn bijbaantje was vroeger bij de Poiesz van 1998 tot en met 2004! Toen dat nog. Heb op alle afdelingen gestaan, behalve de slagerij 🤣. Mijn zusje, broertje en moeders hebben juist alleen maar op de slagerij gewerkt 🤣.

En ja, ik  kom er nog steeds wekelijks in hetzelfde pand, nu 27 jaar verder,... 't vlees is gewoon goed, en eigenlijk de enigste winkel waar ik het los van de slager zou halen. Kom nooit bij een winkel uit de lijst 😃

En vooral de spaarzegels, echt wat we er al niet vandaan hebben gesleept,...

JanD
Superuser
  • October 28, 2025

Ik heb begin jaren 70 heel even gewerkt bij IFA Groothandel J.W. Oldenhof te Apeldoorn, de levensmiddelengroothandel had diverse winkels onder de naam IFA in de regio.

Het gebouw van de groothandel bestaat nog steeds, maar de groothandel zelf inclusief de winkels bestaat ook tientallen jaren niet meer. Ik kan helaas geen afbeeldingen met IFA logo meer vinden.

Ik was daar leerling-boekhouder en de directie bestond uit vader en zoon Oldenhof en die hadden nog echt zo'n ouderwets chique directiekamer met veel hout en leren meubels, waar ik dagelijks verslag moest doen van financiële zaken.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 28, 2025

Dit was de dorpswinkel bij ons. Ook vroeger-vroeger (voor mijn tijd) begonnen als VéGé en toen dus Cirkel (wel mijn tijd) en daarna Spar. Echt nog zo'n klein winkeltje, vast aan het woonhuis van het winkeliersechtpaar.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

De Végé , CENTRA en VIVO, heb ze allemaal gekend. Vaak waren het de eerste kruideniers met een vorm van zelfbediening. Best vreemd dat je kon pakken wat je nodig was, i.p.v. opnoemen wat je wilde hebben. 

Adverteren met suiker damn, dat zie je ook echt niet meer. Hele mooie foto.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

Een kleine anekdote dat ook past in het hoofdstuk Nostalgie.

In de jaren 1954 tot ongeveer 1960 liepen ik, mijn broers en mijn zus van de kleine boerderij van onze ouders, net buiten het dorp gelegen, naar onze lagere school in het dorp. Op onze klompjes draafden wij vier keer per dag over het klinkerpad tussen school en huis, tweemaal heen en en ook weer tweemaal terug, samen 4 kilometer, elke schooldag opnieuw.

Op weg naar school kwamen we langs het huis van een alleenstaande, mindervalide man. Een eindje verderop had de VIVO kruidenier zijn winkeltje. Regelmatig tikte de invalide man, terwijl wij langs liepen, met een voorwerp op het raam om onze aandacht te trekken. Hij was dan voor het runnen van zijn 'huishouding' iets nodig van de kruidenier, iets dat hij onmogelijk zelf kon halen. Hij vroeg ons derhalve of wij op de terugweg van school naar huis een paar levensbehoeften voor hem mee konden nemen. Wij deden op de weg naar huis de gewenste boodschapjes en leverden dit netjes af bij de invalide dorpsgenoot.

De VIVO kruidenier noteerde de meegenomen etenswaar keurig in een boekje en voegde zich eens per week bij de man om alles financieel te vereffenen. Noaberschap heette dat vroeger en nu nog.

Overigens ben ik van mening dat dit etiket vandaag de dag nog al eens onterecht wordt geplakt

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik ben zelf opgegroeid in Twente Berrie en het concept Noaberschap ken ik zeker nog. In de buurt maar ook zeker binnen de familie. Blijft toch een mooi fenomeen. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

Ik ben zelf opgegroeid in Twente Berrie en het concept Noaberschap ken ik zeker nog. In de buurt maar ook zeker binnen de familie. Blijft toch een mooi fenomeen. 

Volledig mee eens ​@Remco van KPN , Noaberschap is een prachtig fenomeen. Mijn anekdote speelde in mijn geboortedorp in Drenthe. Nabuurschap speelde daar (en nog steeds) een heel belangrijke rol. Maar om nu een salade ut Losser een product van Noaberschap te noemen gaat wel erg ver en doet naar mijn idee geen recht aan het fenomeen Noaberschap.  

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ik heb begin jaren 70 heel even gewerkt bij IFA Groothandel J.W. Oldenhof te Apeldoorn, de levensmiddelengroothandel had diverse winkels onder de naam IFA in de regio.

Het gebouw van de groothandel bestaat nog steeds, maar de groothandel zelf inclusief de winkels bestaat ook tientallen jaren niet meer. Ik kan helaas geen afbeeldingen met IFA logo meer vinden.

Ik was daar leerling-boekhouder en de directie bestond uit vader en zoon Oldenhof en die hadden nog echt zo'n ouderwets chique directiekamer met veel hout en leren meubels, waar ik dagelijks verslag moest doen van financiële zaken.

Bedoel je dit? ​@JanD Dit is niet in Apeldoorn maar via beetje zoeken ben ik op een afbeelding gestuit van IFA in Oosterwolde

JanD
Superuser
  • October 29, 2025

Prachtig ​@Jeroen van KPN , dat is het, ik ga de foto bewaren, herinneringen aan mijn 1e werkgever in Apeldoorn, toen ik in Apeldoorn kwam wonen, want daar woonde mijn verloofde, huidige echtgenote.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Mooi om te lezen ​@JanD. Was even wat zoekwerk maar deze speurder was niet voor 1 gat te vangen 😃

JanD
Superuser
  • October 29, 2025

Mooi om te lezen ​@JanD. Was even wat zoekwerk maar deze speurder was niet voor 1 gat te vangen 😃

Beste ​@Jeroen van KPN , als je via Google als steekwoord ‘IFA levensmiddelen’ ingeeft en gaat naar afbeeldingen zie je nog veel meer.😎