Skip to main content
Sticky

Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?

• June 20, 2025
  • 486 reacties
  • 5445 keer bekeken
Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?
Toon eerste bericht

486 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 29, 2025

Prachtig als een oude foto al die herinneringen oproept.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 29, 2025

mijn bijbaantje was vroeger bij de Poiesz van 1998 tot en met 2004! Toen dat nog. Heb op alle afdelingen gestaan, behalve de slagerij 🤣. Mijn zusje, broertje en moeders hebben juist alleen maar op de slagerij gewerkt 🤣.

En ja, ik  kom er nog steeds wekelijks in hetzelfde pand, nu 27 jaar verder,... 't vlees is gewoon goed, en eigenlijk de enigste winkel waar ik het los van de slager zou halen. Kom nooit bij een winkel uit de lijst 😃

En vooral de spaarzegels, echt wat we er al niet vandaan hebben gesleept,...

Hah grappig wel 😄 Al jarenlang fan van Poiesz, vind het fijne winkels met een zelfde vibe als de C1000! En de slagerij is juist het leukst! Ik heb ook wel bijgesprongen bij de bakkerij, kaas en vleeswaren en ben zelfs een poos afdelingschef vers geweest, maar niks kon voor mij tippen aan het slagersvak. Heel mooi en ambachtelijk beroep 😊Kreeg helaas een reumatische aandoening en heb er toen afscheid van moeten nemen 😑

Het pand van ‘mijn’ C1000 bevat nu een Jumbo en daar kom ik eigenlijk nooit. Mijn moeder nog wel, die doet werkelijk waar al sinds half jaren 80 de boodschappen in die winkel, al voordat het een C1000 was. We gingen ook af en toe wel eens naar een Edah (denk ik?) waar je geen koelschappen had, maar een gekoeld gedeelte waar je met je kar doorheen moest lopen en dat vond ik als ukkie het mooiste wat er was! Door van die doorzichtige plastic klapdeuren heen en dan mocht ik zelf altijd de chocoladeboter pakken. Dat had de C1000 niet dus was altijd iets speciaals 😊

En wat mooi ​@Berrie_Kaas, heel fijn dat die meneer op jullie kon rekenen!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 30, 2025

Leuk, al die verhalen over al die winkels. Ik vond die buurtsupers altijd helemaal prima. Op een bepaald moment kwam er een Konmar bij ons in de stad met wel twintig paden. Dan liep je een heel eind de paden op-en neer voordat je alles gevonden had wat je wilde hebben. 

Dan vonden wij (en met name de kinderen) ruim twintig jaar geleden de Hoogvliet veel leuker. In die winkel stond op diverse plekken een poppentheater opgesteld met muzikanten. Geweldig natuurlijk al vraag ik mij nu wel af wat het personeel daarvan dacht. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 30, 2025

Dat doet mij een beetje denken aan de ‘aapjeskast’ die hier heel erg lang in het warenhuis heeft gestaan!

Is zowaar gestolen 10 jaar geleden 😶 

JanD
Superuser
  • October 30, 2025

Dat doet mij een beetje denken aan de ‘aapjeskast’ die hier heel erg lang in het warenhuis heeft gestaan!

Stond bij V&D vroeger, toen ik nog kind was, weet ik nog.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 30, 2025

Voor twee kwartjes (oid) speelde ze een leuk deuntje. Was altijd een opstopping in onze V&D. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 30, 2025

Stond bij V&D vroeger, toen ik nog kind was, weet ik nog.

Klopt, ook bij V&D in Alkmaar stond zo’n ‘aapjeskast’, dat klonk en bewoog zo: afspelen   

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ohh ik moet ineens denken aan een Albert Heijn (Vroeger Miro?) in Leeuwarden die vroeger een modeltreintje had. Ik heb het geprobeerd te googlen maar kan geen plaatjes vinden, kan jij je nog zoeits herinneren ​@huistijger?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 3, 2025

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 4, 2025

Hoi ​@Thomas van KPN 
Ik kan me zoiets wel herinneren, daar reed een trein met wagons hoog in de lucht over de rails, was erg leuk om te zien, en het was een grote trein, groter dan normale speelgoedtreinen

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ja die inderdaad, ik ben er misschien maar een keer of twee geweest maar heeft altijd wel indruk op me gemaakt

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 6, 2025

Voor de geïnteresseerden is er vanavond op NPO 2 een documentaire over de ramp op DSM. De ochtend van ‘75.

Ondanks dat ik pas 1 jaar was herinner ik me deze ochtend nog. Ik stond in de lokale super met mijn moeder net bij de kassa. Door de explosie ging het grote raam gigantisch tekeer. In het dorp lagen door de drukgolf om en om de ruiten uit de huizen.

Ons raam bleef heel maar in de straat was het puinhoop. De hond was compleet in paniek. Helaas waren er, ook hier in het dorp, doden te betreuren.

Typisch een ochtend die in mijn geheugen staat. Net zoals andere grote gebeurtenissen. In de rest van het land is deze ochtend geen groot nieuws geweest volgens mij. Hier is het nog steeds een ramp met veel impact.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Oef, dat lijkt me behoorlijk heftig om mee te maken. Niet heel gek dat dit je bijgebleven is, ​@Roy74.

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • November 28, 2025

Ik heb de toenmalige productmanager geholpen met de uitfasering, was een mooie tijd.

• November 28, 2025

Hoi ​@Thomas van KPN 
Ik kan me zoiets wel herinneren, daar reed een trein met wagons hoog in de lucht over de rails, was erg leuk om te zien, en het was een grote trein, groter dan normale speelgoedtreinen

Dat is/was LGB.de
Daar heb ik ook nog wat resten van, overgehouden van een soortgelijk project wat ik aanlegde.
HET probleem met dit en andere spullen is dat het niet bestand is tegen veel gebruik, het verslijt waar je bij staat, kortom veel onderhoud en dus veel km’s maken om het werkend te houden, ik was er snel klaar mee.

Dan vonden wij (en met name de kinderen) ruim twintig jaar geleden de Hoogvliet veel leuker. In die winkel stond op diverse plekken een poppentheater opgesteld met muzikanten. Geweldig natuurlijk al vraag ik mij nu wel af wat het personeel daarvan dacht. 

Aha, zo leer ik nog eens wat, bij het hoofdkantoor daar van heb ik ~‘95 een paar testpoppen neergezet, was geen succes, slijtage ook weer.
Maar blijkbaar heeft iemand anders het wel voor elkaar gekregen, leuk, dat zie ik nu pas.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • December 5, 2025

Had ik deze video al eens geplaatst? Een paar jaar geleden trof ik thuis een aantal oude diskette-boxen aan, en ik besloot om deze eens grondig te bekijken. Er ontstaat dan een flinke "a trip down memory lane" naar de negentiger jaren, waar USB-sticks nog niet bestonden en data-uitwisseling enkel geschiedde via floppies. In de diskettebrak trof ik een hoop mooie aan. Windows 3.11 diskettes, diskettes met drivers en vele oude dos-programma's. Zijn er nog bekende programma's uit jullie negentiger-jaren bij?

Ik ga als ik weer bij mijn vader ben de volgende diskettebak opzoeken. Volgens mij zitten daar veel DOS-spelletjes in.

JanD
Superuser
  • December 5, 2025

Als je OS#2 of Windows opnieuw wilde installeren had je tientallen floppies nodig en was je een halve dag, een pot koffie en een pakje sigaretten verder.😎

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 5, 2025

Om MS Office 97 Pro op Windows 98 te installeren had men na 55 plus 39 diskettes waarschijnlijk al een 3-dagen baard.

• December 5, 2025

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • December 5, 2025

@KeesYagi 45686 floppies is best overdreven. 

Ik heb even ChatGPT erbij gepakt of die een theoretische schatting kon geven va het aantal floppies.

1. Grootte van de Windows 11 installatie‑ISO: ~5,1 GB

• 1 GB = 1024 MB → 5,1 GB = 5,1 × 1024 ≈ 5222,4 MB

2. Grootte van een 3½‑inch floppy: standaard 1,44 MB

3. Aantal floppies dat nodig is:

5222,4 MB / 1,44 MB =  ongeveer 3630 floppies om een Windows 11 ISO van 5,1 GB theoretisch te bewaren.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 5, 2025
Update Windows 11, version 25H2 (26200.7309) amd64
Language Dutch
Edition Windows Home, Windows Home N, Windows Pro, Windows Pro N
Total download size ~10.58 GiB

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 5, 2025

Heb je ze alle 45686 ​@KeesYagi ??

Als er één ontbreekt kun je de rest weggooien en moet je terug naar Windows 10 😄 🤣.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 5, 2025

Heb je ze alle 45686 ​@KeesYagi ??

Als er één ontbreekt kun je de rest weggooien en moet je terug naar Windows 10 😄 🤣.

Installation aborted at disk 45673. Please press return to start installation again.

• December 5, 2025

Installation aborted at disk 45673. Please press return to start installation again.

Die opmerking die zag ik al aankomen :-)

Het was zo maar een plaatje wat ik eens opgeslagen had, dat het aantal niet klopt dat verbaast mij niets.
Maar dank voor het uitzoeken.

Dan is(was) er ook deze : 

Van deze pagina : https://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk

Die rode heb ik nog wel ergens.
De zwarte heb ik ook nog wel eens in werking gezien, op een oud apparaat.

En, er zijn ook “floppy drives” waar een USB stick in kan, om oude apparaten te moderniseren.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 5, 2025

De drive voor rode had ik ook, maar geen blauwe. Dus met FDFormat de 5¼" geformatteerd met 1,44MB om bij vrienden geleende spelen op de 1,20MB diskettes te kopiëren. Men kreeg gratis 20% opslag en ook gratis spelen 🤣