Skip to main content
Sticky

Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?

• June 20, 2025
  • 486 reacties
  • 5445 keer bekeken
Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?
Toon eerste bericht

486 reacties

Jasper van KPN
Moderator

Voor de geïnteresseerden is er vanavond op NPO 2 een documentaire over de ramp op DSM. De ochtend van ‘75.

Ik kende die ramp niet eens, heb er net wat over gelezen maar ik kan me wel voorstellen dat zoiets indruk maakt als je klein bent. Ik was net 2 toen Chernobyl gebeurde, daar heb ik ook zo'n soort herinnering aan. Mijn broertje was toen ook net een paar dagen daarvoor geboren, dus m'n ouders maakten zich daar veel zorgen over.

En verder zal iedereen denk ik ook nog van 9/11 weten waar ze waren toen het gebeurde.

Erwin van KPN
Moderator

Mijn vriendjes en ik dachten dat we echte hackers waren. We hingen rond bij de V&D, bij de elektronica. Daar stonden een paar IBM computers waar je aan mocht zitten, zolang het personeel ons niet zat was. We zijn vaak genoeg weggestuurd.

Als je dan even zo'n pc te pakken had, tikte je:

10 print "WIE DIT LEEST IS GEK"
20 goto 10

Scherm vol tekst, klaar. De meeste mensen wisten niet eens dat je Control C moest gebruiken om het te stoppen. Wij stonden dan op een afstandje te gniffelen terwijl iemand vergeefs met dat ding zat te worstelen.

JanD
Superuser
  • December 5, 2025

Installation aborted at disk 45673. Please press return to start installation again.

Die opmerking die zag ik al aankomen :-)

Het was zo maar een plaatje wat ik eens opgeslagen had, dat het aantal niet klopt dat verbaast mij niets.
Maar dank voor het uitzoeken.

Dan is(was) er ook deze : 

Van deze pagina : https://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk

Die rode heb ik nog wel ergens.
De zwarte heb ik ook nog wel eens in werking gezien, op een oud apparaat.

En, er zijn ook “floppy drives” waar een USB stick in kan, om oude apparaten te moderniseren.

Ik heb de originele zwarte 8inch nog, van Philips Data Systems.

Kan eventueel foto plaatsen, na inscannen.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 5, 2025

Ik was net 2 toen Chernobyl gebeurde, daar heb ik ook zo'n soort herinnering aan. Mijn broertje was toen ook net een paar dagen daarvoor geboren, dus m'n ouders maakten zich daar veel zorgen over.

In het radiolab van het NKI (Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis A’dam) ging destijds het alarm af, ter plekke was geen lek vinden, pas later bleek dat de straling waarop het alarm reageerde van buiten kwam, de ontploffing van de reactor in Tsjernobyl werd pas dagen later bekend gemaakt.

Jasper van KPN
Moderator

In het radiolab van het NKI (Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis A’dam) ging destijds het alarm af, ter plekke was geen lek vinden, pas later bleek dat de straling waarop het alarm reageerde van buiten kwam, de ontploffing van de reactor in Tsjernobyl werd pas dagen later bekend gemaakt.

Sovjet Rusland hield het lang stil inderdaad, pas toen er in Zweden bij een kerncentrale alarmbellen afgingen en vragen werden gesteld werden de Russen gedwongen om het toe te geven. Ik ben in 2017 in Chernobyl geweest, het is heel indrukwekkend. Al zou ik er voorlopig niet heen gaan door de huidige situatie in die regio.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 5, 2025

Sovjet Rusland hield het lang stil inderdaad, pas toen er in Zweden bij een kerncentrale alarmbellen afgingen en vragen werden gesteld werden de Russen gedwongen om het toe te geven. Ik ben in 2017 in Chernobyl geweest, het is heel indrukwekkend. Al zou ik er voorlopig niet heen gaan door de huidige situatie in die regio.

Ja, het in de lucht gaan van de naftakraker heb ik ondanks mijn leeftijd van 1 jaar meegekregen. Vooral omdat in het dorp velen in paniek waren. Logisch omdat velen mensen kenden die op DSM werkzaam waren. Het was een hele rare situatie.

Maar zo zijn er wel meer van die gebeurtenissen die je bij blijven. Zo maakte de aardbeving rondom Roermond veel indruk op mij. Dat was letterlijk ook hier een forse schok. recent bij de beving in Groningen denk je er meteen weer aan. Maar ook de overstromingen van de Maas in de jaren 90 blijven me bij.

Landelijk was de bijlmerramp en de moord op Fortuyn en van Gogh een dieptepunt. Corona op een andere manier.

Chernobyl was natuurlijk een bizarre ramp. Met de snelheid van het nieuws van vandaag zou dat denk ik meer paniek veroorzaken. We zijn toen echt aan een nog grotere ramp ontsnapt en wellicht ook voorkomen, juist door het sovjet systeem. Ik was op de leeftijd dat ik het wel allemaal mee kreeg.

Overigens wel cool dat je er bent geweest ​@Jasper van KPN. Dat moet indruk maken om de verlaten sfeer te proeven en op de plek te staan waar het mis ging. Ik heb er een boek over gelezen en dat alleen al maakte indruk.

edit: dit boek https://www.bol.com/nl/nl/p/midnight-in-chernobyl/9200000096611140/?cid=1764958935526-6372615252703&bltgh=646bbeda-e96a-48e4-850c-7fa3f6b7045d.ProductList_Middle.0.ProductTitle

Jasper van KPN
Moderator

Ik heb het boek meteen op mijn lijstje gezet bij Bol, het klinkt interessant met het onderzoek wat hij naar de ramp heeft gedaan!

Daar lopen is heel indrukwekkend inderdaad, dat soort locaties (ben onder andere ook in Pompeii, Auschwitz en Hiroshima geweest) blijven je ook bij als je daar geweest bent. Wel een héél ander gevoel dan nostalgisch 😅😜

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 5, 2025

Ik heb het boek meteen op mijn lijstje gezet bij Bol, het klinkt interessant met het onderzoek wat hij naar de ramp heeft gedaan!

Daar lopen is heel indrukwekkend inderdaad, dat soort locaties blijven je ook bij als je daar geweest bent. Wel een héél anders gevoel dan nostalgisch 😅😜

Ja niet helemaal nostalgisch maar het roept wel meteen herinneringen op. Een collega is afgelopen maand in a Fukushima geweest.

Het boek is ook in het Nederlands verkrijgbaar overigens. Het is vooral een boek dat ook ingaat op de menselijke tragedie. Op het systeem in die tijd en wat de relatie was met de ramp. Ik las het in een keer weg.

edit: Auschwitz schijnt ook heel veel impact te maken. Schijnt dat je de treurnis echt voelt als je daar bent. Ongelooflijk zwarte bladzijde in de mensheid en niet te bevatten.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 5, 2025

Maar die kant van jou wisten we nog niet ​@Jasper van KPN. Met het puzzelen van de eerste kopkraker moest ik bij enkelen van jullie ook een beetje zoeken op hobby en sport en zo kom je ook nog eens wat te weten.

edit: die plaat was zo leuk. Die moet je eigenlijk op kantoor ophangen.

Jasper van KPN
Moderator

Ik heb het wel eens eerder genoemd volgens mij, sommige topics hebben zoveel activiteit dat het snel begraven wordt onder andere reacties 😉

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 5, 2025

Ik heb het wel eens eerder genoemd volgens mij, sommige topics hebben zoveel activiteit dat het snel begraven wordt onder andere reacties 😉

Dat is ook zo maar ik vind het wel grappig dat ik na 3 jaar wel her en der weet wat iemand raakt. Ik zou in ieder geval die lokaties ook nog eens willen zien.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 8, 2025

Speciaal voor ​@Leen59 

NBCD pak voor als de Russen alsnog komen :)

Deze had ik nog liggen. Foto is origineel en zeker niet van’t internet afgejat.
Hier kom ik wel in denk ik.
Er naast ligt (niet op de foto) een verbandkist met verband uit het zelfde jaar 😆.

Leen59
Wijsgeer
  • December 8, 2025

Wel flink over de datum 😂

Mijn vader was vroeger magazijnmeester bij de BB, dus ik heb in mijn jeugd veel van dat soort spullen gezien en zelfs mogen spelen in een ondergrondse commandopost.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 8, 2025

Wel flink over de datum 😂

Hij is helemaal origineel. Nooit uit de verpakking geweest. 

Leen59
Wijsgeer
  • December 8, 2025

Houden zo!

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hoe kom je aan zoiets? ​@fixnix 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

Deze ligt in een Koude Oorlog bunker. Ik kom nogal eens ergens 😉.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 9, 2025

Hij heeft opvolging aan de brief van onze overheid gegeven 😀

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

Hij heeft opvolging aan de brief van onze overheid gegeven 😀

Hahhhahahahahahaaha…
🤣

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • December 14, 2025

Dit schijnt ook nostalgisch te zijn:

Kent iemand dit nog?

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • December 14, 2025

Gister was ik een dagje naar de kerstmarkt in Bremen en daar stond een reuzenrad. Ik kon een ritje niet weerstaan…

Dat gevoel van even boven alles uitstijgen, lichtjes om je heen en de wereld die klein lijkt (en zo intens druk…)  Pure nostalgie.

Leen59
Wijsgeer
  • December 14, 2025

Doe mij maar die worst daar beneden 🤗

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • December 14, 2025

Zo één, ​@Leen59?

😁😋 Hij was 👌🏾

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 14, 2025

Dit schijnt ook nostalgisch te zijn:

(...afbeelding van Tjolk…)

Kent iemand dit nog?

Die niet, maar mijn ouders wel haha. Ze kregen het op school.

Deze nieuwe variant heb ik wel eens gehad…😉:

Leen59
Wijsgeer
  • December 14, 2025

Zo één, ​@Leen59?

😁😋 Hij was 👌🏾

Lijkt me een goed begin 😋