Skip to main content
Sticky

Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?

• June 20, 2025
  • 486 reacties
  • 5446 keer bekeken
Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?
Toon eerste bericht

486 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • December 14, 2025

Als het over drinken gaat, die van de exploderende flessen 😂

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 14, 2025

Oh ja, dat verhaal ken ik inderdaad. Ook daarvan heb ik de nieuwe versie gehad.. Was best lekker kan ik me herinneren😁:

Het lijkt inmiddels niet meer te koop te zijn (?). 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 14, 2025

Dit schijnt ook nostalgisch te zijn:

Kent iemand dit nog?

Natuurlijk! Iedereen met een bouwjaar in de 70’s kent Tjolk 😀.  Die waren met vier verpakt. Als kind kreeg ik altijd vast een pakje als ik met mijn moeder boodschappen ging doen bij de Miro. Dan lag er een leeg pakje in de kar bij de kassa en dat werd met een lach goed gevonden. Ik koos altijd als eerste de banaan met inderdaad het aapje erop. Tjolk, wie is er niet groot mee geworden haha.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 14, 2025

Zo één, ​@Leen59?

😁😋 Hij was 👌🏾

Een Duitse kerstmarkt zonder worst is geen markt. Dat kan je wel aan een Duitser overlaten natuurlijk. In Keulen is het ook een grote kerstmarkt in de stad. Ik persoonlijk vind het veel te druk maar mooi is het wel met al die verlichting en gezelligheid.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 14, 2025

Zo te zien hebben ze in Duitsland ook een Jos Brinkie.

Leen59
Wijsgeer
  • December 14, 2025

Nouja…

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 15, 2025

Zo één, ​@Leen59?

😁😋 Hij was 👌🏾

Lijkt me een goed begin 😋

Alles heeft een eind, een worst wel twee!! 😀

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 15, 2025

Auf gut Deutsch "Am Ende ist alles wurst”

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 15, 2025

Effe serieus, die kraampjes met dit soort worst is echt ontelbaar op een Duitse kerstmark. Beetje sauerkraut erbij en het feest is compleet. Blijft toch apart om te zien 😀

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 15, 2025

Ik vroeg AI hoeveel worsten er verkocht worden op een Duitse kerstmarkt:

Er zijn geen exacte, landelijke statistieken bekend over het totale aantal worsten dat op alle Duitse kerstmarkten samen wordt verkocht. De verkoopcijfers variëren sterk per stad en per kraam. 

Wel is duidelijk dat de verkoop van worst, samen met glühwein en bier, een van de belangrijkste inkomstenbronnen is voor de exploitanten van de naar schatting 2.500 tot 7.000 kerstmarkten in Duitsland. 

Bezoekers van de markten geven hun geld met name uit aan deze eet- en drinkwaren. Voor veel kermiskramers en standhouders is de kerstmarktperiode zelfs zo lucratief dat ze er een aanzienlijk deel (soms wel 40%) van hun jaaromzet mee behalen.

Zou in Duitsland de Vega snack nog niet zijn uitgevonden vraag ik me dan af 😀

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 15, 2025

Effe serieus, die kraampjes met dit soort worst is echt ontelbaar op een Duitse kerstmark. Beetje sauerkraut erbij en het feest is compleet. Blijft toch apart om te zien 😀

Wat ook ontelbaar is, dat zijn de hoeveelheden daklozen die met een bekertje lopen en je vragen om geld. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 16, 2025

Wat ook ontelbaar is, dat zijn de hoeveelheden daklozen die met een bekertje lopen en je vragen om geld. 

Helaas beperkt zich dat niet tot kerstmarkten tegenwoordig. Waar mensen komen (en veel worsten) zijn er daklozen. Duitsland zagen we altijd als een rijk land maar met name oudere Duitsers hebben het niet zo breed.

JanD
Superuser
  • December 16, 2025

Wie heeft er nog steno gekend? Zie afbeelding.

Vroeger leerden de (aankomende) secretaresses dat bij Schoevers.

bericht in steno

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 16, 2025

Wie heeft er nog steno gekend?

Ik niet, maar het lijkt een prima uitdaging om AI te testen

1. like the speak
  2. you should give up
  3. can you rely that
  4. it was for the work
  5. the work is going to be done
  6. would you like to give him
  7. so that you can see
  8. play they see names

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 16, 2025

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 16, 2025

Zo één, ​@Leen59?

😁😋 Hij was 👌🏾

Lijkt me een goed begin 😋

„in Deutschland ist alles größer“ Is hier ook wel van toepassing 😁

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 16, 2025

Een oude nostalgie in nieuwe jas, kost €28,95, bij Amazon kost het €254,77

Pink Floyd - Wish You Were Here (50th. Anniv.) (BluRay) met Dolby Atmos

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 16, 2025

@JanD Dat lijkt wel een recept van de dokter… ook geen touw aan vast te knopen! 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 16, 2025

Helaas beperkt zich dat niet tot kerstmarkten tegenwoordig. Waar mensen komen (en veel worsten) zijn er daklozen. Duitsland zagen we altijd als een rijk land maar met name oudere Duitsers hebben het niet zo breed.

Ik kom er regelmatig. 
Zeker als ik me op de grote stations begeef en vervolgens de stad in loop, dan merk je in welke sh#thole je verzeild bent geraakt. Een oudere rentenier vertelde me, dat zijn baas als laatste met 100% pensioen was gegaan. hij had ongeveer 56% en reisde tussen zijn 3 kinderen waar hij de benen onder de tafel schuift om wat te besparen. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

@JanD Dat lijkt wel een recept van de dokter… ook geen touw aan vast te knopen! 

Ik herinner me nog dat ik vroeger naar de winkel ging met een vergelijkbaar boodschappenlijstje. Mijn vader was dan wel geen dokter maar het scheelde niet veel

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • December 17, 2025

Hier gruw ik van!! Vooral als het al een aantal keer was gebruikt 😭

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Ik kom er regelmatig. 
Zeker als ik me op de grote stations begeef en vervolgens de stad in loop, dan merk je in welke sh#thole je verzeild bent geraakt. Een oudere rentenier vertelde me, dat zijn baas als laatste met 100% pensioen was gegaan. hij had ongeveer 56% en reisde tussen zijn 3 kinderen waar hij de benen onder de tafel schuift om wat te besparen. 

Het geeft te denken hoe de ouderen in Duitsland met pensioen gaan. Het beeld van de rijke Duitser in de jaren 80 is wel wat achterhaald. Overigens verbaasde ik me in Stuttgart Hfb vooral dat het een grote biergarten was overdag. Ander land en andere gewoontes.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 17, 2025

@Roy74 wat is dit?😅 Ik heb dit echt nog nóóit gezien🤔 Zeep?

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Hier gruw ik van!! Vooral als het al een aantal keer was gebruikt 😭

Daarom poste ik hem ook. Die dingen hingen altijd in de barakken op schoolkamp. Iekkk. En nu herinner ik me dat ik deze dingen ook gigantisch smerig vond op kamp. Die hingen aan het plafond in de eetzaal (extra vlees in de macaroni).

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

@Roy74 wat is dit?😅 Ik heb dit echt nog nóóit gezien🤔 Zeep?

Dit is inderdaad zeep. Dit zag je vooral in van die jaren 50/60 gebouwen zoals oude schoolgebouwen of ziekenhuizen. Qua design is dat mooi maar net als Shyrin vond ik dit ook altijd smerig om te gebruiken. Leve de Dettol pompjes haha.