Skip to main content
Sticky

Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?

• June 20, 2025
  • 486 reacties
  • 5443 keer bekeken
Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?
Toon eerste bericht

486 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • June 21, 2025

"Dag mevrouw, met Alex. Hoe gaat het met u? Is Peter er ook en mag hij over 10 minuten buiten komen spelen? Ik sta bij de grote boom!”

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • June 21, 2025

Singles draaien met jouw favoriete muziek. Daar ging vroeger een groot gedeelte van mijn zakgeld aan op. 

Ik heb ze allemaal nog en zo af-en toe zet ik er een paar op. 

Nice!

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 21, 2025

Ik was meer van de video, vroeger en nu.
Ik bezat de eerste videorecorder met losse banden de Philips EL3402.
Deze werd in 1964 mondjesmaat uitgebracht.
Geen idee meer wat ik ervoor betaald heb, maar goedkoop was ie niet dat weet ik nog wel.
Je kon alleen maar programma's opnemen als je deze op het inwendige van je TV aansloot, wat voor mij geen probleem was, ik was per slot TV-monteur van beroep.
Je kon alleen maar opnemen wat je zag en ook al sloot je het op een kleurenTV aan, je nam alleen maar zwart/wit op.
De banden waren heel slecht verkrijgbaar, ik heb maanden met een videoband van 30 minuten moeten doen, pas later kwam er een band van 45 minuten en een van 60 minuten.
Het inleggen van de band was een secuur werkje en ging niet zo vlot.
Dit was hem, (foto van internet gehaald ik heb hem al lang niet meer helaas):

Daarna kwam Philips in 1972 met de eerste cassette videorecorder de N1500
Ik weet nog wat de inkoopsprijs voor mij was, 3100 gulden (pfoe wat een prijs was dat….)

De N1500 uit 1972

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 21, 2025

Prachtig ​@huistijger en wat een gevaarte was dat zeg. Moesten ze het kozijn slopen om deze binnen te krijgen? 😀

In de vroege jaren 80 huurden wij wel eens een moviebox bij de videotheek. Bij 3 huurfilms was die gratis. Die waren ook loodzwaar en je was al blij als alle films het deden 😂

In het nu wordt er al geklaagd als de 4K stream van Netflix een keer hapert.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Wat een mooi spul ​@huistijger, ook met lekker fysieke knoppen. Ik wou dat meer apparaten dat tegenwoordig nog hadden

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

"Dag mevrouw, met Alex. Hoe gaat het met u? Is Peter er ook en mag hij over 10 minuten buiten komen spelen? Ik sta bij de grote boom!”

Waarvan het gebruik hartstikke illegaal was, want de gebruikte frequenties waren niet voor telefonie bestemd.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Daarna kwam Philips in 1952 met de eerste cassette videorecorder de N1500
Ik weet nog wat de inkoopsprijs voor mij was, 3100 gulden (pfoe wat een prijs was dat….)

Dat was natuurlijk niet in 1952, maar in 1972.

Was volgens mij kwalitatief het beste videosysteem: V2000 van Philips.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 21, 2025

Dank je ​@Piet van der Vooren  heb het even veranderd

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • June 22, 2025

Nog een bandrecorder…. 

Deze (gelijksoortig natuurlijk) stond in de jaren ‘50 en ‘60 van de vorige eeuw op zondag in onze (protestantse) kerk om de kerkdienst op te nemen, en werd in de week daarna rondgebracht bij zieke gemeenteleden die toch graag de dienst mee wilden maken. ‘Kerktelefoon’ (een latere ontwikkeling via de draadomroep) , laat staan streamen, lagen toen nog verborgen in de verre, verre toekomst.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • June 22, 2025

….. Nog even ter aanvulling op het bovenstaande….

Als de bandrecorder bij ons thuis werd gebracht omdat mijn moeder een tijd ziek was, hoorde ook ik als 8 jarige uit de luidspreker van het apparaat de zelfde stemmen, de zang en het orgelspel als de kerkgangers enkele dagen daarvoor in de kerk hadden gehoord. Voor mij rond 1960 een onvoorstelbaar stuk techniek waar men met verbazing en dankbaarheid gebruik van maakte.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 22, 2025

Superleuke topic! Ik zou ook helemaal los kunnen gaan, ware het niet dat ik nu ff geniet van het mooie weer in de mooiste provincie 😉

Nog in bezit een Akai GX625 recorder…

…en een Revox A77…

… en nog werkende cassette spelers. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

ff geniet van het mooie weer in de mooiste provincie 😉

Groningen? 😜 

Wat een toffe apparaten! 😍

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 22, 2025

ff geniet van het mooie weer in de mooiste provincie 😉

Groningen? 😜 

Is natuurlijk de Franse Provence😎

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 22, 2025

@Sanne van KPN Er gaat immers niets boven Groningen, nu echt er iets onder… Ees om precies te zijn 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 22, 2025

Ook heb ik hier nog mijn Gameboy Advance, Gameboy SP en Nintendo DS liggen. Die zal ik ook nooit wegdoen, veel te leuk om die tijdens vakanties weer af te stoffen. 

Je hebt ook nog nostalgie in het kwadraat. In het begin van de jaren 80 speelde ik op mijn ZX Spectrum met die Arcade-games die bekend waren van de speelmachines. 

In de jaren 90 kwamen de Gameboys en met wat moeite kon ik daar weer diezelfde oude Arcadehits voor vinden. 

Leuke spelletjes die niet te ingewikkeld waren en je dus zo kon spelen. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Oooohhh Bubble Bobble heb ik nog op de floppydisc gespeeld ​@Noordzee! Wat een leuke collectie. 💚

@Sanne van KPN Er gaat immers niets boven Groningen, nu echt er iets onder… Ees om precies te zijn 

Jij scoort punten 😁 Geniet van het weer!

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

Ohhh wat erg, alleen al bij het eerste bericht zie ik zoveel wat ik ook nog heb…

Ik wil hierbij dan mijn gameboy delen, ik was denk ik 10 jaar oud dat ik die kocht.

Een hele rits spelletjes en sommige kom je vaker tegen omdat ik nog meer gameboys in huis heb.

Ik ben ook in het bezit van een Booster en de GameEnergy heb ik ook nog, alles werkt nog prima.

Zag zelfs dat ik van vele spelletjes de boekjes ook nog heb.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 24, 2025

Wie herinnert zich dit nog?

Forum|alt.badge.img+5
  • KPN TV+ App QA/Dev
  • June 25, 2025

Wij hadden een cassetterecorder naast de radio staan. Gingen we op de radio top 40 luisteren en snel bij ons favoriete nummers op ‘record’ drukken. En dan boos worden natuurlijk als er iemand binnenkwam en erdoorheen begon te praten; konden we weer op de volgende top 40 wachten...

Erwin van KPN
Moderator

Superleuke topic! Ik zou ook helemaal los kunnen gaan, ware het niet dat ik nu ff geniet van het mooie weer in de mooiste provincie 😉

Nog in bezit een Akai GX625 recorder…

…en een Revox A77…

… en nog werkende cassette spelers. 

Mijn vader had zo'n ding en dan kreeg ik een koptelefoon op en een microfoon op mn handen.  Op de bandrecorder zat dan een korte vertraging tussen wat je insprak en hij weer terugspeelde.  Wat het bijna onmogelijk maakte om een volledige zin uit te spreken omdat je op het verkeerde been werd gezet door de vertraging, Ik bleef natuurlijk wel stug volhouden en proberen ;-)

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 25, 2025

@Erwin van KPN Volgens mij is daar nog eens ern TV programma van geweest, iets met de grote meneer Cactus Show of bij Ted de Braak

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • June 25, 2025

Wij hadden een cassetterecorder naast de radio staan. Gingen we op de radio top 40 luisteren en snel bij ons favoriete nummers op ‘record’ drukken. En dan boos worden natuurlijk als er iemand binnenkwam en erdoorheen begon te praten; konden we weer op de volgende top 40 wachten...

Haha, ja wat een herkenning dit! Ik zat dus precies net zo: klaarstaan met de cassetterecorder om de Top 40 op te nemen en dan balen als de dj voor het einde van het nummer al begon te praten. He-le-maal verpest!

Maar dat was juist de charme van toen. Geen Spotify of Shazam, gewoon geduld, timing en een beetje geluk. Soms ook met een discman en een mapje cd’s en dan vol trots een nummer van een bepaalde cd aan een vriendinnetje laten horen. Eerst door die map heen zoeken en dan nummers skippen totdat je bij het gewenste nummer uitkwam… 

En videoclips... Dat was nog eens spannend! De nieuwste clip vol verwachting afwachten, met toffe outfits en dansmoves die ik eindeloos oefende om mee te doen. Ik vertelde laatst aan mijn dochtertje hoe dat vroeger ging, en ze keek mij met een blik aan van ‘het zal wel, mam!’

En de videotheek natuurlijk, kennen jullie die nog? Drie films huren voor een vast bedrag, binnen zeven dagen terugbrengen. Nu scroll je eindeloos door streamingdiensten en heb je zoveel keuze dat je bijna niet meer weet wat je wilt kijken. Maar die oude films terugzien… soms echt niet meer om aan te gluren, haha!

Wie herkent deze?

JanD
Superuser
  • June 25, 2025

Wij hebben er nog 1, zie bijgaande foto 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 25, 2025

….. Nog even ter aanvulling op het bovenstaande….

Als de bandrecorder bij ons thuis werd gebracht omdat mijn moeder een tijd ziek was, hoorde ook ik als 8 jarige uit de luidspreker van het apparaat de zelfde stemmen, de zang en het orgelspel als de kerkgangers enkele dagen daarvoor in de kerk hadden gehoord. Voor mij rond 1960 een onvoorstelbaar stuk techniek waar men met verbazing en dankbaarheid gebruik van maakte.

Prachtig verhaal weer. Ik zie je al bijna boven aan de trap stiekem luisteren. Techniek zorgt voor verbinding. Dat was zo en dat is nu nog zo. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 25, 2025