Skip to main content
Sticky

Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?

• June 20, 2025
  • 530 reacties
  • 5894 keer bekeken
Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?
Toon eerste bericht

530 reacties

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

De zomer van 1974.

Ik zat op een camping in Zelhem. Niemand had het over de hitte, of kiep te piepen. Ja, het was erg warm, maar iedereen had het warm. De tijd was gemoedelijker. De mensen waren dat ook. Soms denk ik met weemoed er naar terug, en met alle technische vooruitgang zijn we er uiteindelijk wel op achteruit gegaan. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Volgens mij was die zomer van 1974 helemaal niet zo warm, ik was toen met vrienden op de brommer op vakantie, regelmatig slecht weer met regen en zelfs vaak een trui aan.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Ik zat er jaartje naast. Het was ‘75. 
Dank voor de correctie.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Volgens mij was die zomer van 1974 helemaal niet zo warm, ik was toen met vrienden op de brommer op vakantie, regelmatig slecht weer met regen en zelfs vaak een trui aan.

Volgens mij vielen toen naast regen ook veel tranen (bij Gerd Müller doelpunt)

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Voor velen het beste team dat Nederland ooit op een grasmat gekregen heeft.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Volgens mij vielen toen naast regen ook veel tranen (bij Gerd Müller doelpunt)

Vandaar ook dat tijdens het EK van 88 de gewonnen wedstrijd tegen Duitsland minstens zoveel genoegdoening gaf als de gewonnen finale tegen de Sovjet-Unie.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • February 10, 2026

Afgelopen zaterdag liep ik even door de bekende Herestraat in Groningen en ineens zag ik een hele collectie Care Bears (Troetelbeertjes) in een winkel liggen. Wat een nostalgische flashback!

Wie herinnert zich deze klassiekers nog?

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Wat ik vooral herinner is Professor Koudhart uit die tekenfilm. 

E. Smit
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • February 10, 2026

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat goed! Ik zit er ook aan te denken om naar een dumphone te gaan als mijn huidige smartphone het begeeft. Ik breng er echt teveel tijd op door en het is enorm lastig om dat af te leren. Gewoon weer ouderwets op de PC alle andere zaken doen en op je telefoon alleen de basiszaken. 

Zit stiekem nog steeds na te denken over de Barbie telefoon die wij verkopen. 👀 Alleen is Google Maps bij mij onderweg wel noodzakelijk. 😅 Anders raak ik 100% verdwaald.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 12, 2026

Ik zat er jaartje naast. Het was ‘75. 
Dank voor de correctie.

1974 was natuurlijk wel een top jaar. Vooral ergens in de zomer. Alleen maar goeds ontstaan in dat jaar 🙃😁🥳

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 12, 2026

Wat goed! Ik zit er ook aan te denken om naar een dumphone te gaan als mijn huidige smartphone het begeeft. Ik breng er echt teveel tijd op door en het is enorm lastig om dat af te leren. Gewoon weer ouderwets op de PC alle andere zaken doen en op je telefoon alleen de basiszaken. 

Zit stiekem nog steeds na te denken over de Barbie telefoon die wij verkopen. 👀 Alleen is Google Maps bij mij onderweg wel noodzakelijk. 😅 Anders raak ik 100% verdwaald.

Ik had die serieus nog nooit gezien haha. Ik denk echt dat het al veel scheelt om heel selectief notificaties in te stellen op je smartphone. Ik omarm vooral de voordelen van dat ding zoals bankieren onderweg. Het vergt wel discipline om dat ding ook eens te laten liggen.

Wellicht is een draaikiesschijf telefoon met telefoonboek en gouden gids en een ANWB wegenkaart wel wat voor jou 😂

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wellicht is een draaikiesschijf telefoon met telefoonboek en gouden gids en een ANWB wegenkaart wel wat voor jou 😂

Hahahaha ik werkte, toen ik net mijn rijbewijs had, met uitgeprinte routeplanners van de ANWB in de auto. Was geen groot succes. 😭 Maar ik zie dit beeld al helemaal voor me.

Die draaitelefoon ben ik voor. Of zo'n klaptelefoon. Ik heb nu een Flip 6 maar het is toch niet helemaal hetzelfde. 

Ik had die serieus nog nooit gezien haha. Ik denk echt dat het al veel scheelt om heel selectief notificaties in te stellen op je smartphone.

Klopt! Heb ook heel veel notificaties uitstaan en zag laatst ook dat je veel smartphones ook ‘dommer’ kunt maken. Onder andere door andere Launchers (Olauncher. Minimal AF Launcher - Apps op Google Play) of door gewoon een hoop te verwijderen en grayscale aan te zetten (How to Convert an Android Smartphone into a Dumb Phone | Tech Lockdown). Misschien dat ik daar binnenkort maar eens aan begin. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

Zonder die moderne telefoons was het vroeger een heel stuk socialer. Of heb ik het mis?

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 12, 2026

Zonder die moderne telefoons was het vroeger een heel stuk socialer. Of heb ik het mis?

Ik denk dat je het goed ziet maar ik denk dat smartphone en sociale interactie elkaar niet perse in de weg zitten.

Vooral in de trein zie ik ondersteuning voor je statement. Ik kan me nog herinneren dat in de trein de leukste gesprekken ontstonden met wildvreemde mensen. Nu zie je iedereen naar een scherm kijken en vooral snel door video’s scrollen. Zonde want een leuk gesprek brengt zo veel goeds.

Maar op het Sail event zag je dat er ook een balans kan zijn tussen sociale interactie en de smartphone.

Ik nuanceer je statement een beetje. Met de moderne telefoon is het ook mogelijk om sociale interactie te hebben met elkaar. Denk ik 😀

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

Klopt! Heb ook heel veel notificaties uitstaan en zag laatst ook dat je veel smartphones ook ‘dommer’ kunt maken. Onder andere door andere Launchers (Olauncher. Minimal AF Launcher - Apps op Google Play) of door gewoon een hoop te verwijderen en grayscale aan te zetten (How to Convert an Android Smartphone into a Dumb Phone | Tech Lockdown). Misschien dat ik daar binnenkort maar eens aan begin. 

Ik heb een aantal telefoons weleens voorzien van een custom ROM, of een andere OS. Bv Lineage of Graphene. Je kreeg dan een De-Googled telefoon. Dat was de opzet. Het is alleen zo, dat de hardware van Android closed source is. Je komt een heel eind met het de-googlen dat is waar, maar de hardware communiceert nog steeds met bv Google. HET grote nadeel is, dat al die dingen gesoldeerde batterijen hebben, en dus nooit uit gaan. Er is echter een fabrikant die een telefoon aan bied die echt uit te zetten is en wie softwarematig opensource is, zonder closed source hardware component. De naam is me ontschoten helaas.

​​​​​​​

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ja ik denk ook dat er een mooi balans is. Toen ik nog veel in de trein zat voor de smartphones aan zat men kranten, boeken of tijdschriften te lezen. Denk ook dat smartphones, mits goed gebruikt, ook juist sociaal contact op andere manieren goed kunnen verhogen. Je kunt videobellen met mensen ver weg, of via apps juist laagdrempelig contact houden met elkaar. 🙂 Zo zijn er vast nog veel andere voorbeelden.
Persoonlijk vond ik dat veel socialere directe contact vroeger ook niet altijd prettig. Erg fijn dat je nu bijvoorbeeld ook op appjes kunt reageren wanneer het jou uitkomt en er niet ineens iemand voor je deur staat bijvoorbeeld. 😄 Maar dat ben ik.

Net als met games. Ik denk dat die juist ook voor veel sociaal contact hebben gezorgd, zeker tijdens de Covid lockdowns. Hoe fijn dat je dan met vrienden of familie in een virtuele wereld online samen tijd door kan brengen? 

Uiteraard zitten overal ook nadelen aan, maar denk dat er ook een hoop moois uit kan komen. 

E. Smit
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • February 12, 2026

Volgens chatgpt  , is dit de telefoon

Purism – Librem 5

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Er is echter een fabrikant die een telefoon aan bied die echt uit te zetten is en wie softwarematig opensource is, zonder closed source hardware component. De naam is me ontschoten helaas.
​​​​

Interessant! Hopelijk wint het aan populariteit zodat er meer fabrikanten met dit soort initiatieven komen, samen met de dumbphones. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 12, 2026

Ja ik denk ook dat er een mooi balans is. Toen ik nog veel in de trein zat voor de smartphones aan zat men kranten, boeken of tijdschriften te lezen. Denk ook dat smartphones, mits goed gebruikt, ook juist sociaal contact op andere manieren goed kunnen verhogen. Je kunt videobellen met mensen ver weg, of via apps juist laagdrempelig contact houden met elkaar. 🙂 Zo zijn er vast nog veel andere voorbeelden.
Persoonlijk vond ik dat veel socialere directe contact vroeger ook niet altijd prettig. Erg fijn dat je nu bijvoorbeeld ook op appjes kunt reageren wanneer het jou uitkomt en er niet ineens iemand voor je deur staat bijvoorbeeld. 😄 Maar dat ben ik.

Net als met games. Ik denk dat die juist ook voor veel sociaal contact hebben gezorgd, zeker tijdens de Covid lockdowns. Hoe fijn dat je dan met vrienden of familie in een virtuele wereld online samen tijd door kan brengen? 

Uiteraard zitten overal ook nadelen aan, maar denk dat er ook een hoop moois uit kan komen. 

Zo kan je er inderdaad ook naar kijken. Maar in mijn beleving ontstond er vooral spontaan contact omdat je elkaar veel vaker aan keek. Bijvoorbeeld omdat er buiten iets grappigs of moois te zien was. En door oogcontact zag je dan of iemand iets wilde vertellen. Vooral in de trein ontstonden daardoor leuke momenten en gesprekken. Nu zie je de focus op de schermen.

Je hebt zeker gelijk dat bijvoorbeeld een appje laagdrempeliger is om toch even een berichtje te sturen naar iemand die je niet zou bellen als alternatief of inderdaad langs zou gaan. Het kan dus ook een aanjager zijn, eens. En kijk eens hier in de Community, ik type dit ook vanuit mijn iPad en mensen in het hele land kunnen reageren. In december zagen we dat dit ook hele sociale interacties kunnen zijn waar mensen blij van worden.

Neemt niet weg dat ik ​@fixnix wel begrijp en dat is natuurlijk ook een stukje nostalgie hoe het zonder die smartphones ook heel gezellig en sociaal was.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

Volgens chatgpt  , is dit de telefoon

Purism – Librem 5

Volgens mij is hem dat. Volgens mij zag ik hem onder een andere naam, en wat ik er van onthouden heb, is dat het op Android gebaseerd is. Immers Android was vroeger ook open source.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

Zo kan je er inderdaad ook naar kijken. Maar in mijn beleving ontstond er vooral spontaan contact omdat je elkaar veel vaker aan keek. Bijvoorbeeld omdat er buiten iets grappigs of moois te zien was. En door oogcontact zag je dan of iemand iets wilde vertellen. Vooral in de trein ontstonden daardoor leuke momenten en gesprekken. Nu zie je de focus op de schermen.

Je hebt zeker gelijk dat bijvoorbeeld een appje laagdrempeliger is om toch even een berichtje te sturen naar iemand die je niet zou bellen als alternatief of inderdaad langs zou gaan. Het kan dus ook een aanjager zijn, eens. En kijk eens hier in de Community, ik type dit ook vanuit mijn iPad en mensen in het hele land kunnen reageren. In december zagen we dat dit ook hele sociale interacties kunnen zijn waar mensen blij van worden.

Neemt niet weg dat ik ​@fixnix wel begrijp en dat is natuurlijk ook een stukje nostalgie hoe het zonder die smartphones ook heel gezellig en sociaal was.

Ik kwam vroeger nogal eens ergens. 
Elke Zondag reisde ik met de trein naar Den Helder, waarbij ik startte in Arnhem, waar een internationale trein stond uit Basel. Hier vonden veel gesprekken plaats. Met name studenten, of een feministe of zomaar iemand die naar Amsterdamned ging op familiebezoek. 
Heden is dit bijna niet meer. Hoewel ik helemaal into de digitale wereld ben, merk ik dat we verder van elkaar af staan dan ooit. Gehypnotiseerd bijna loopt men over straat, er kan bijna geen hallo of goedemorgen meer vanaf. 

Ik generaliseer natuurlijk wel, en begrijp me goed, er zijn ook goede argumenten te verzinnen, maar in mijn beleving is het er niet socialer op geworden, niet in de laatste plaats door het ge-etter die ook na de school zijn doorgang vind. Je moet alles ten goede gebruiken, en nooit vergeten wat er echt toe doet. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 13, 2026

Digitaal bankieren bestaat 40 jaar (Girotel), zie onderstaande link en daarbinnen weer een verwijzing naar de ING die er ook een heel artikel aan besteedt:

Girotel 40 jaar elektronisch bankieren

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 13, 2026

Heden is dit bijna niet meer. Hoewel ik helemaal into de digitale wereld ben, merk ik dat we verder van elkaar af staan dan ooit. Gehypnotiseerd bijna loopt men over straat, er kan bijna geen hallo of goedemorgen meer vanaf. 

Om mensen te laten praten, moet je een goede luisteraar zijn of het gevoel geef naar hun verhaal te luisteren. Dit doet je niet, als je een antwoord geef "Sorry, ik heb geen tijd...” Geen wonder dat vele mensen naar een AI-agent gaan om hun verhalen kwijt te raken.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Digitaal bankieren bestaat 40 jaar (Girotel), zie onderstaande link en daarbinnen weer een verwijzing naar de ING die er ook een heel artikel aan besteedt:

Girotel 40 jaar elektronisch bankieren

Dat herinner ik mij ook met mijn 44 jaar nog ​@JanD! Interessant artikel!