Skip to main content
Sticky

Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?

• June 20, 2025
  • 486 reacties
  • 5443 keer bekeken
Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?
Toon eerste bericht

486 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 25, 2025

Ik heb nog exact deze kokos onderzetters ​@Shyrin van KPN . Van moeders gekregen en ik kan ze gewoon niet wegdoen. Zelfs nog steeds in gebruik. Ik heb ook nog een ouderwets warmhoud plaatje met theelichtje. En wat dacht je van mijn oranje Brabantia koektrommel om de Groninger oude wijvenkoek op te bergen. Die spullen zijn niet kapot te krijgen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 25, 2025

Klopt allemaal. Heel herkenbaar. Zo heb ik het laatste uur van Radio Veronica opgenomen, op 31 aug 1974, met een microfoon vóór de luidspreker van een transistor radio’tje, omdat een directe verbinding met een, toen nog,  ‘din stekkertje’ niet werkte en een brom gaf. Ook de Top 40 nummers zo opgenomen. Later met wel een tulp stekkertje kunnen verbinden. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 25, 2025

@Roy74 ’t Is dat het voor jou zo ver weg is, maar je zou eens hier in Drenthe moeten kijken, momenteel een weekje hier, naar leuke ouderwetse winkeltjes waar genoeg oud spul staat. Een feest der herkenning…

• June 26, 2025

@Shyrin van KPN, wat een herkenning die pannenonderzetters! Moest bijna een traantje wegpinken. Ik heb vaak de tafel moeten dekken en/of afruimen in mijn jeugd bij mijn ouders en deze onderzetters bijna dagelijks in mijn handen gehad. Helaas zijn zowel mijn ouders als de onderzetters niet meer onder ons.

Daarbij vind ik die bandrecorders van de diverse community leden ook geweldig. Heerlijk al die knoppen, schuiven en meters.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 26, 2025

@Roy74 ’t Is dat het voor jou zo ver weg is, maar je zou eens hier in Drenthe moeten kijken, momenteel een weekje hier, naar leuke ouderwetse winkeltjes waar genoeg oud spul staat. Een feest der herkenning…

Het staat toch al op mijn lijst om de drie noordelijke provincies te bezoeken. Ben ooit in Drenthe geweest en dat vond ik erg leuk. Friesland ook ooit eens heel even geweest maar Groningen daar ben ik nog nooit geweest. Maar zo is er ook een klein museum 40 km hier vandaan met alleen maar jaren 50,60 en 70’s spul. Volgens mij een uit de hand gelopen hobby. Wellicht in mijn vakantie eens doen. Ik vind die retro spullen echt mooi om te zien.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Liedjes opnemen met cassettbandjes deed ik inderdaad ook, daar had ik eigenlijk helemaal niet meer bij stilgestaan tot dit topic😅. 
Nostalgie betekende voor mij de Tupperware sjablonen om mee te tekenen. Mijn moeder had deze vroeger voor mij en mijn zusje en ik heb ze jaren geleden voor mijn kinderen gekocht. Die vonden het jammer genoeg lang niet zo interessant als ik🤣
(Foto van het internet geplukt)

Christian_
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • KPN
  • June 27, 2025

Wat een heerlijke nostalgie allemaal. En stiekem ook heel confronterend dat ik zelf ook al wat jaren mee ga😅. 

Ik deed gisteravond zoals altijd mijn oude radio weer aan in de garage, echt zo'n typisch 80's/90's model waar je nog de luidsprekers kon afkoppelen. Ik heb hem ooit voor mijn verjaardag gekregen in 1995(?), dus die gaat ook al 30 jaar mee. En hij staat bijna elke dag nog aan 😁.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 27, 2025

Het wordt warm dit weekend. In de jaren 80 waren we bij warm weer ook gek op ijsjes. Let op : de vermelde prijzen zijn guldens of centen! 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 27, 2025

Wat een heerlijke nostalgie allemaal. En stiekem ook heel confronterend dat ik zelf ook al wat jaren mee ga😅. 

Ik deed gisteravond zoals altijd mijn oude radio weer aan in de garage, echt zo'n typisch 80's/90's model waar je nog de luidsprekers kon afkoppelen. Ik heb hem ooit voor mijn verjaardag gekregen in 1995(?), dus die gaat ook al 30 jaar mee. En hij staat bijna elke dag nog aan 😁.

Het meest confronterende vind ik dat voor mijn gevoel 1995 helemaal niet zo lang geleden is!

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • June 27, 2025

Ahahahahahahahaha, ​@Dicksooo! 😜

@Shyrin van KPN, wat een herkenning die pannenonderzetters! Moest bijna een traantje wegpinken. Ik heb vaak de tafel moeten dekken en/of afruimen in mijn jeugd bij mijn ouders en deze onderzetters bijna dagelijks in mijn handen gehad. Helaas zijn zowel mijn ouders als de onderzetters niet meer onder ons.

Het is toch bijzonder om te lezen hoe zulke simpele dingen zoveel herinneringen kunnen oproepen. Het klinkt alsof die pannenonderzetters echt een stukje van je jeugd waren, ​@Edu2020! Soms zit er zoveel waarde in de kleine, alledaagse dingen… Sterk dat je die herinneringen zo koestert, ook al zijn je ouders en de onderzetters er niet meer 💖

Ik was al jaloers op jullie theekastje ​@JanD: nu ook op de pannenonderzetters, haha! 

Ik kende deze sjablonen wel, maar had écht nooit geweten dat ze van Tupperware waren, ​@Marcia van KPN. Tupperware is bij ons in de familie echt een ding geweest! 

Mijn moeder en haar zussen hadden complete collecties en er is in de loop der jaren ongetwijfeld een flinke smak geld (!) aan uitgegeven. Ze hielden ook van die Tupperware feestjes… Onder het mom van ‘die bakjes zijn onverwoestbaar en houden het eten perfect vers werd het ene na het andere gekocht. 

Na familiefeestjes was er altijd véél te veel eten over en dat ging dan mee naar huis in die vertrouwde bakjes. Dat leidde vaak tot felle discussies over van wie welk bakje eigenlijk was. De één was nog zekerder dan de ander dat dat specifieke bakje echt bij haar collectie hoorde.

En wij kinderen? Wij stonden erbij en keken ernaar en liepen er een beetje trauma aan op. Zo erg zelfs, dat we nu – ook jaren later – na een feestje het eten gewoon in wegwerpbakjes verdelen. Geen gedoe meer, hoeft niemand iets terug te geven en het blijft gewoon gezellig! 😝

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Wat een prachtig ding! Ik weet nog goed hoe ik vroeger jarenlang - tenminste zo voelde dat -  heb moeten sparen om bijna zo'n identieke Hifi set aan te schaffen. En dan zaterdagmiddag klaar zitten om de Mega Top 50 - de top40 werd uitgezonden op een ander moment oid - op te nemen op een cassettebandje. Goede herinneringen aan 😁.

Ik weet eigenlijk niet of dit nog steeds verkocht wordt, maar in mijn jeugdjaren ook vele uren versleten aan het priegelen met Ministeck. Ik vond laatst nog een compleet ‘kunstwerk’ in één van mijn oude dozen met herinneringen. 

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

Ik weet eigenlijk niet of dit nog steeds verkocht wordt, maar in mijn jeugdjaren ook vele uren versleten aan het priegelen met Ministeck. Ik vond laatst nog een compleet ‘kunstwerk’ in één van mijn oude dozen met herinneringen. 

Ja volgens mij wel, ik heb het ook nog thuis liggen vele platen en mijn kinderen vonden het ook geweldig, ze hebben toen ook iets gemaakt, maar dat moet ik even zoeken waar dat nu ligt, denk in de kast.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • June 27, 2025

Wie ooit eens in Hoorn (N-H) afmeert moet (nee, niets moet, maar toch ….) een bezoek brengen aan het “Museum van de 20e eeuw”. Hier zag ik naast veel apparaten uit de vijftiger- en zestiger jaren mijn eerste Sharp 6 transistor!! radio. Ik heb deze aan kunnen schaffen voor een gereduceerd bedrag omdat mijn moeder bereidt was ‘emmertjes’ te sparen die op een pak Persil zeeppoeder waren afgedrukt. Waar mijn exemplaar is gebleven weet ik niet meer maar toen ik deze in de vitrine van het museum zag liggen gingen de jaren ‘60 weer in mijn gedachten voorbij. Daaronder nog een batterij slurpende draagbare spoelenrecorder van Philips die ik ook ooit in bezit heb gehad. Toch jammer dat alleen de plaatjes over zijn. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 27, 2025

Ik vond het wat hoor, de onverwoestbare Nokia’s en volgens mij ligt ie nog ergens in de kast en doet het vast nog wel, net als de Samsungs waar ik zelfs de lader nog van heb en ook nog werkt 😆 (foto’s van internet geplukt) Of de Kermit 💚 (heb even ‘ruzie’ met op volgorde typen en plaatsen 🙈)

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 27, 2025

Wie kent dit nog?

SillyPutty

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 27, 2025

Je had Ola ijs en Caraco ijs ​@Noordzee. Dat bakje met die kauwgumbal onderin was vaak favoriet maar die bal was dermate slecht dat je je daarna afvroeg waarom je dat zo graag wilde hebben 😅

Een Mexicaantje was ook lekker. Al vraag ik me af of je tegenwoordig een ijsje nog een Mexicaantje mag noemen haha. In die tijd kon dat gewoon en dat maakte die tijd een stuk ongecompliceerder. Voor mijn gevoel zocht niemand daar wat achter. Overigens brak er altijd een stuk chocolade van die hoed af die natuurlijk op je schone T-Shirt belandde. De tjoep was de tegenhanger van wat we nu nog herkennen als de Calippo 😁

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 27, 2025

Haha, dit was ook een rage. Daarmee kon je zo lekker je enkel breken of een gat in je hoofd vallen 😋. Een kapotte knie hoorde er gewoon bij in de jaren 80 en dan kreeg je gewoon een lap op de broek geplakt.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 27, 2025

En natuurlijk mag de enige echte view master niet ontbreken. Ik heb de mijne nog. Die schijfjes werden aangeboden in veel souvenierwinkeltjes. Ik heb nog een setje van de Efteling. Daarmee hielden kinderen zich serieus uren bezig. Ik denk dat blikken doden als je het nu aan een kind zou uitleggen haha. Toch was het erg leuk speelgoed. Google schijnt met een moderne variant bezig te zijn. 

Ook heel populair waren de potjes met smurfensnot. Die rommel had een zeer aparte geur die ik bijna weer ruik bij het zien. Wat je ermee deed? Gewoon mee spelen in de handen of op tafel leggen net voor het eten haha.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 27, 2025

Ja dat was een typisch modelletje voor de jaren 90. Met een heus dubbel cassettedeck met continuous play. Als deck A klaar was dan schakelde ie meteen naar deck B. Pure luxe voor die tijd. Volgens mij werden die dingen nog in Nederland of België gemaakt en echt onverwoestbaar. Ik had een Pioneer met een twin cd player.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 27, 2025

En natuurlijk mag de enige echte view master niet ontbreken. Ik heb de mijne nog. Die schijfjes werden aangeboden in veel souvenierwinkeltjes. Ik heb nog een setje van de Efteling. Daarmee hielden kinderen zich serieus uren bezig. Ik denk dat blikken doden als je het nu aan een kind zou uitleggen haha. Toch was het erg leuk speelgoed. Google schijnt met een moderne variant bezig te zijn. 

Ook heel populair waren de potjes met smurfensnot. Die rommel had een zeer aparte geur die ik bijna weer ruik bij het zien. Wat je ermee deed? Gewoon mee spelen in de handen of op tafel leggen net voor het eten haha.

Slimy, ik was helemaal wild van dat spul. En de viewmaster 🥰

Of de kaleidoscoop, magisch! 🧚🏽‍♀️

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 27, 2025

Dan had jij vast ook wel een setje zachtblijvende klei ​@Anneke-Anna. Op de een of andere manier waren mijn ouders geen fan van dit soort spul maar dat kreeg ik dan van een tante. Problem solved 😁

Mijn tante bracht uit Zwitserland ooit deze kabelbaan mee voor mij. Pap timmerde dan gewoon een spijker in het deurkozijn van de woonkamer en dan had je wekenlang een kabelbaan door de kamer. Dat draaiwiel was op een gegeven moment gewoon helemaal versleten. Mega leuk speelgoed.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 27, 2025

Ik ben inderdaad van de ‘70 ​@Roy74  😁en had allerlei soorten klei maar ik had ook de magische worm.
Erg grappig ding maar geen idee meer wat er nu zo speciaal aan was, maar ik vond ze geweldig 😂😅🐛 It’s a kind of magic 🎵

(ik kan geen afbeeldingen plaatsen🤷‍♀️) Youtube 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 27, 2025

Kinderen in die tijd speelden veel langer met relatief simpel speelgoed ​@Anneke-Anna. Je zult dan veel dingen die hier langskomen herkennen. Maar ik herken ook de walkman, stereo’s en bandrecorders nog. En het valt me op dat velen nog wel wat van die spullen hebben. Prachtig. Ook de nog oudere items die langskomen kan ik waarderen.

Goed idee van dit topic. Vanwege mijn werk kom ik in aanraking met de nieuwste technieken en ook ik geniet van mijn smartwatch met multisim. Maar toch hadden we het als kind ook erg goed zonder al die mooie spullen van nu.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • June 28, 2025

Standsverschil? Waar kinderen van meer gefortuneerde ouders (ik kende ze in mijn omgeving) over prachtig Meccano bouwdozen beschikten, moesten mijn broer en ik ons tevreden stellen met Trix. Trix onderdelen waren niet mooi geschilderd zoals het veel duurdere Meccano, het waren in feite stukjes (wel stevig) blik met heel veel gaatjes. Voor ons maakte het niet zo veel uit, we hebben er prachtige constructies mee gebouwd, tot elektrisch aangedreven hijskranen aan toe. Het motortje om de kraan aan te drijven wenste platte 4 ½ volt (Witte Kat) batterijen om de ‘last’, vaak een stuk bestek uit moeders keukenla, naar boven te takelen. Na een klein halfuurtje hijsen waren de beschikbare volts zodanig geslonken dat één van ons naar de fietsenmaker (in ons dorp het enige verkooppunt van deze energiebron) moest om nieuwe Witte Katjes te halen, waarna we weer verder konden. Alleen al motortje was van een verbluffende eenvoud en heel functioneel, en je kon zien hoe alles werkte. Dit in tegenstelling tot veel technische apparaten vandaag de dag. 

de Trix doos uit de jaren ‘60
Los te verkrijgen ‘aanvul’ setjes 
Het eenvoudige maar functionele motortje 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Wat een heerlijk topic is dit haha, de vader van mijn kinderen had de Viewmaster op zolder gevonden een paar jaar geleden, ​@Roy74 . Onze kinderen snapten inderdaad totáál niet wat daar dan zo leuk aan was.🙈

Die magische worm is ook nu nog een ‘hit’, ​@Anneke-Anna. Soms zit ‘ie hier in een traktatie van school. Dat vinden ze dan helemaal leuk. 

Zelf ben ik ook nog hard aan het nadenken geweest, maar het zit 'm vooral in de ervaringen van vroeger. In het weekend met m'n vader naar de Videotheek om een videoband uit te kiezen en later doordeweeks na school naar het winkelcentrum om de nieuwste muziek te luisteren in de Free Record shop. Waar ik ook nog aan moest denken waren die balletjes uit inktvullingen, die je spaarde. Van mijn zakgeld kocht ik ook rode en groene inktvullingen, omdat ik hoopte dat daar dan ook andere kleuren balletjes in zaten. Ik weet eigenlijk niet meer of dat dan ook daadwerkelijk zo was..