Skip to main content
Sticky

Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?

• June 20, 2025
  • 486 reacties
  • 5445 keer bekeken
Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?
Toon eerste bericht

486 reacties

Jasper van KPN
Moderator

Wie ooit eens in Hoorn (N-H) afmeert moet (nee, niets moet, maar toch ….) een bezoek brengen aan het “Museum van de 20e eeuw”.    

Over musea gesproken, voor degenen die wel eens gamen (of in het verleden gegamed hebben) kan het Nationaal Videogame Museum in Zoetermeer ook leuk zijn. Je kunt de ontwikkeling van games daar mooi zien, en veel oude games ook nog spelen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 30, 2025

<knip>

Prachtig. Vooral hoe je beschrijft dat het leven simpelweg een stuk langzamer ging dan nu. Een week wachten op de foto’s was tot de digitale camera heel normaal.

Heb je nog foto’s die met die camera gemaakt zijn?

Ja, ​@Roy74 , ik heb nog foto’s die gemaakt zijn met deze Box. Vanwege de kostprijs in die tijd laten deze alleen maar personen zien. Vanwege de wet op de privacy (die toen overigens nog niet bestond 😉) kan ik hier geen voorbeeld laten zien. 

Inderdaad is dat ook een aspect van analoge fotografie. Pa maakte altijd dia’s en daar werd zuinig mee omgesprongen. Ik heb een dia scanner en ben ze aan het digitaliseren. Zijn er best nog veel maar van sommige periodes zou ik er meer willen hebben. Valt mij inderdaad op dat er vooral personen op staan.

Wet op de privacy haha. Daar was in de jaren 80 en eerder nog niet echt aandacht voor. Wel mooi dat je nog afdrukken hebt van zo’n camera.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 30, 2025

Wie ooit eens in Hoorn (N-H) afmeert moet (nee, niets moet, maar toch ….) een bezoek brengen aan het “Museum van de 20e eeuw”.    

Over musea gesproken, voor degenen die wel eens gamen (of in het verleden gegamed hebben) kan het Nationaal Videogame Museum in Zoetermeer ook leuk zijn. Je kunt de ontwikkeling van games daar mooi zien, en veel oude games ook nog spelen.

Gaaf dat videogame museum ​@Jasper van KPN. Ik speelde niet veel games. Als ik dat deed gebruikte ik de MSX van mijn broer. Konami soccer, Knightmare, Hyperrally en dat soort spul.

Hier kom ik met regelmaat wel eens langsgereden. Was eerst een oude stal maar nu is het echt een grote loods. Toch maar eens stoppen. Voor de liefhebber als ze in het zuiden zijn:
https://www.museumterugindetijd.nl

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • June 30, 2025

Gaaf dat videogame museum ​@Jasper van KPN. Ik speelde niet veel games. Als ik dat deed gebruikte ik de MSX van mijn broer. Konami soccer, Knightmare, Hyperrally en dat soort spul.

Hier kom ik met regelmaat wel eens langsgereden. Was eerst een oude stal maar nu is het echt een grote loods. Toch maar eens stoppen. Voor de liefhebber als ze in het zuiden zijn:
https://www.museumterugindetijd.nl

Een MSX met een 3,5 inch. floppydrive heb ik in 1984 voor mijn twee jongens gekocht en als Sinterklaas cadeau ingepakt. Toen deze werd uitgepakt was het gegil niet van de lucht:  Hoi, hoi, een ECHTE computer!! Deze is overigens ook in diverse uitvoeringen in Hoorn te zien. Onze MSX was van Philips met op een bijgeleverde floppy een heus officeprogramma. Revolutionair voor die tijd.

Christian_
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • KPN
  • June 30, 2025

We hebben het op kantoor even over oude techniek van KPN. En deze herkende niemand hier 😅.
Rond 2008 werkte ik nog in de Primafoon en dat waren de hoogtijdagen van Digitenne. 
Toen verkochten we heel even deze twee telefoons van LG en Samsung. Die laatste, de P960, heb ik zelf nog gehad. 

Digitenne on the go in je telefoon! Dát was nog eens bijzonder ​@Noordzee 😎.

Ondertussen zit ik hier met ​@Arjan van KPN alle bijzondere telefoons van vroeger bij langs te gaan. De lijst is oneindig en ik merk dat z'n aandacht verslapt. Ik zal maar ophouden 😂.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 30, 2025

Dat was zeker bijzonder ​@Christian_ .

Jammer dat dat destijds geen groot succes werd. Dus telefoons waren toen best prijzig. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 30, 2025

Naast het van Houwelingen telecom museum, heeft Rotterdam ook het Correct museum, aan de Ceintuurbaan. Veel oud spul, zoals computers, radio’s, tv’s, etc. Zelf veel gespeeld op een ZX81 en later de Sinclair. Ik kan mij herinneren dat er een playform game was met klepperende wc brillen, met coole geluiden. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • June 30, 2025

Wat een heerlijk topic om te(rug) te lezen! 

Nou, hè! Heel erg leuk! 😃😊

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • June 30, 2025

Wie herinnert zich dit nog?

Ik wil hier graag nog even op terugkomen. Deze ontvanger, ​@Berteman, zegt mij niets, dus ik heb het intern in de groep gegooid. Hieronder quote ik een aantal reacties die ik van collega’s heb ontvangen:

Zo dat is een oudje

Mooi spul was dat wel

“Mine! Mine! Mine!” 

Heel veel klanten wilden zo’n kastje! 

spontaan PTSS als ik terug denk aan hoe lang zappen duurde! 

Wat een ontwikkeling hebben we gehad mbt de tv ontvangers als je er over nadenkt! 

Ja zeker ken ik deze. Is 1 van de eerste itv ontvangers met een harde schijf erin. Klanten moesten die toen aanschaffen als ze wilde opnemen voor uit mijn hoofd €179,- Waren echt grote ontvangers, net iets groter als een A4tje!

😁

Exacte details heb ik nog niet gekregen… maar is het een Kreatel tv-ontvanger, rond 2008 - 2009?

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 30, 2025

Deze radio (ongeveer) staat op zolder en als kind mocht ik deze op mijn kamer gebruiken. Geen idee hoe mijn ouders er aan kwamen. Morgen vragen: check. Het was toen al een oudje maar werkte wel gewoon. Na inschakelen moest je wachten tot er een gloed in het venstertje rechtsboven verscheen.

Er staat ook nog een kleiner tafelmodel van Grundig, volledig van hout.

Ik durf ze niet meer in te steken 😰 Het idee is om de radio op te frissen en dan in mijn hal te zetten. Ik heb een Gispen kapstok, spiegel en parapluhouder. En een ronde bol als plafondlamp. Deze radio past perfect in dit tijdbeeld.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 30, 2025

Zijn er ook nog mensen hier die speelden (of wellicht spelen) met deze dingen?

Pap had een hele reeks en ook deze staan inmiddels op mijn zolder 😁. Als kind heb ik me hier ook dagen mee vermaakt. Vooral in de winter. Merk: Fleischmann. H0.

Deze Duitse fabrkant uit Neurenberg is er mee gestopt omdat de vraag naar modelspoor in de jaren 90 volledig ingestort is. De folders, Duitstalig, die je kon pakken in de speelgoedwinkels waren ook prachtig. De mooiste foto”s van banen en treinen stonden er in. Echt zonde dat kinderen dat mooie fysieke speelgoed niet meer kunnen beleven. Ik heb nog altijd interesse in het spoor door dit speelgoed.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 30, 2025

@Roy74 

Ik heb nog een hele oude Minitrix-baan, het kleine N-spoor. Toevallig heb ik het plan om daar in de komende winter mee aan de slag te gaan. Dat lijkt me een leuk project! 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 30, 2025

@Roy74 

Ik heb nog een hele oude Minitrix-baan, het kleine N-spoor. Toevallig heb ik het plan om daar in de komende winter mee aan de slag te gaan. Dat lijkt me een leuk project! 

Dat is zeker een leuk project. Ik maakte een baan op zolder of op mijn kamer. Heel af en toe mocht het ook in de woonkamer en dan reden er zomaar twee weken treinen door het huis 😀

N-spoor is wat compacter dan H0 toch? H0 neemt best wat plaats in beslag.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

@Roy74 die heb ik volgens mij ook nog ergens bij mijn ouders op zolder staan helemaal vergeten 😅 .

Moest ook meteen denken aan mijn eerste PC in de jaren 80 een oude MSX van een kennis. Programma's moest jezelf in basic programmeren of inladen via een cassettebandje 😄 . Mooie tijden toen!

MSX uit de jaren 80

JanD
Superuser
  • July 1, 2025

Onderstaand was mijn allereerst thuis pc: een ZX Spectrum met een losse extra geheugen module die je achterin de pc stak, als er dan een zware (vracht)auto door de straat reed werd het contact met de geheugenmodule verbroken. Toentertijd bij V&D gekocht tijdens mijn vakantie in Zeeland.

Je kon de ZX op een gewone tv aansluiten.

Bij thuiskomt gauw weer teruggebracht en toen een Commodere VIC20 gekocht met cassette en later met 2 harddisks.

Zie onderstaand afbeeldingen:

ZX Spectrum

Commodore VIC20

Dit alles speelde zich af begin jaren 80 van de vorige eeuw.

Oei, ben ik al zo oud😎

Jasper van KPN
Moderator

Ik vraag me bij dat soort dingen ook altijd af hoeveel het toen koste, en hoeveel dat in de huidige maatschappij zou zijn.

De Saturn V lanceringen die de mens naar de maan brachten waren in 1969 bijvoorbeeld 185 miljoen per lancering. Dat zou nu 1.4 miljard zijn, per lancering. Met zulke computers schrik je er vermoedelijk ook van hoeveel het nu is.

JanD
Superuser
  • July 1, 2025

Beste ​@Jasper van KPN er staat me bij dat de Commodore configuratie zoals op de foto toentertijd rond de 1.100 gulden kostte, maar ik had dan zelfs 2 HDD's i.p.v. 1 zoals op de foto.

De ZX met extra geheugen zal zo rond de 500 gulden gekost hebben.

Een mainframe computer zoals de IBM360 op de foto kon je toentertijd alleen maar huren en praatte je over meeerdere 10duizenden guldens per maand, alleen al voor de hoofdcomputer, exclusief de benodigde randapparatuur, zoals tape units, hdd units, lineprinters (LPT1 is een nog veel gebruikte naam, komt daar dus vandaan, ponskaartenmachines, mechanische administratie noemde men dat.

IBM 360 bij VW toenterijd

• July 1, 2025

Jasper van KPN
Moderator

Beste ​@Jasper van KPN er staat me bij dat de Commodore configuratie zoals op de foto toentertijd rond de 1.100 gulden kostte, maar ik had dan zelfs 2 HDD's i.p.v. 1 zoals op de foto.

Het valt me nog mee eigenlijk, ik had een groter verschil verwacht:

Bron: CBS

JanD
Superuser
  • July 1, 2025

Beste ​@Jasper van KPN  vergeet ook niet dat in de loop van de jaren de hardware vele malen goedkoper is geworden en vele factoren sneller.

Voor €1400 heb je bij wijze van spreken een super laptop voor spelfanaten en voor een derde van dat bedrag heb je ook al een goede laptop voor dagelijks gebruik.

Jasper van KPN
Moderator

Klopt, voor dezelfde bedragen krijg je nu veel meer dan toen. De gemiddelde mobiele telefoon die we nu in onze broekzak hebben is krachtiger dan wat ze gebruikten tijdens de maanlanding bijvoorbeeld.

Ik was vooral benieuwd hoeveel het met inflatie etc was veranderd 🙂

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 1, 2025

Doet mij denken aan de IBM 3270 terminals van weleer. Wat een heerlijke toetsaanslag, die kliks bij het indrukken, dat hoort ook  bij die ‘mechanische’ toetsenborden. Tegenwoordig is het allemaal ethernet, met RJ45 stekkers, toentertijd was een hoop verbonden met ‘tokenring’ met van die lompe connectoren. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 1, 2025

Over nostalgie gesproken: vandaag op de kop af 30 jaar verbonden op het wereldwijde web. Van 1/7/95 tot 98 via wordaccess, later wxs, vanaf 1998 via xs4all. 🥳

• Topper
  • July 1, 2025

Ik had nog 200 beschrijfbare DVD's en 200 jewel cases te koop gezet op Marktplaats. Na 6 maanden nog geen enkele reactie. Heb ze meerdere keren na 2 weken opnieuw geplaatst. Die zijn echt uit de markt.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Oh man ​@driemaster! Dat doet mij denken. Ik kom waarschijnlijk ook in die buurt! Ik had toen 100 van die gratis cd-roms, onder andere van Freeacces en Planet Internet.