Skip to main content
Sticky

Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?

• June 20, 2025
  • 486 reacties
  • 5445 keer bekeken
Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?
Toon eerste bericht

486 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 8, 2025

Winner taco's ken ik niet maar ik wil ze nu wel heel erg graag!! Vond nog wel onderstaande afbeelding, pure nostalgie 😀

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik weet wat je bedoelt, Shy. Die kocht ik vroeger in het zwembad vaak!

Net zoals deze:

Jasper van KPN
Moderator

Het is zeker een heel leuk topic, iedere keer weer een feest de herkenning…! 

Wat te denken van dit legendarische ijsje…

… met balletje onderin! Yammie! 

Ik was het bestaan hiervan helemaal vergeten, maar nu zie ik het weer voor me. Dit was ook zoiets wat ze bij het zwembad hadden herinner ik me nu 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

De foto van het ijsje met het balletje onderin, laat bij mij ook diverse herinneringen naar boven borrelen 😁
En de Winner Taco was absoluut mijn lievelings! Gedeelde eerste plaats met Solero Shots, die mis ik echt: 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Waren dat zo'n soort ijsje die pop-up ijsjes? ​@Shyrin van KPN 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • July 8, 2025

Wie kent deze nog?

De banaan was al op voordat we thuis waren van het boodschappen doen 😁

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • July 8, 2025

Volgens mij is er rondom KPN Groningen regelmatig een tekort aan ijsjes als ik dat allemaal zo zie 😂

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Volgens mij is er rondom KPN Groningen regelmatig een tekort aan ijsjes als ik dat allemaal zo zie 😂

Ik kan dit bevestigen noch ontkennen Roy 😎😁.

Tjolk ken ik ook nog wel. Vooral de Aardbeienvariant!

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 8, 2025

Wie kent deze nog?

De banaan was al op voordat we thuis waren van het boodschappen doen 😁

Ooooh!

Of deze dan….ik was een heel blij kind met deze toetjes 🥰

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Saroma en dan de aardbei smaak. Dat was mijn favoriet. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • July 9, 2025

Saroma kregen wij ook. In van die Tupperware bakjes 🤩

De moderne melkboer en ouderwetse Picnic. Ik kan de bel nog horen als de SRV de straat in kwam draaien. Achterop rammelende kisten met glazen flessen met aluminium afdichting.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • July 9, 2025

Saroma kregen wij ook. In van die Tupperware bakjes 🤩

De moderne melkboer en ouderwetse Picnic. Ik kan de bel nog horen als de SRV de straat in kwam draaien. Achterop rammelende kisten met glazen flessen met aluminium afdichting.

..... en die aluminium doppen van die melkflessen verzamelden we, om deze samen met het zilverpapier van chocoladerepen in de leveren bij de bovenmeester van de lagereschool. Dit bracht geld op en dit werd aangewend om minderbedeelde kinderen van wat extra's te voorzien.

Overigens meen ik mij te herinneren dat de pakjes Saroma ook plaatjes in hun binnenste meedroegen. Als een pakje werd aangebroken spoeden wij ons richting de keuken om te zien welke afbeelding het daglicht zou zien. Ik weet overigens niet meer om welke plaatjes het ging.

En hoe kwam dat pakje Saroma (en ander boodschappen) op de keukentafel?. Mijn moeder had een boekje van de lokale Centra kruidenier en noteerde daarin wat de beste man moest leveren. Op een bepaalde dag wed dit boekje opgehaald om en dag later de genoteerde voedingsmidden te bezorgen en uiteraard contant af te rekenen. De voorloper van de Picnic zullen we maar zeggen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • July 9, 2025

Dat was bij ons met oud papier ​@Berrie_Kaas. Ik maakte er een sport van om die aluminium afsluiting met de duim in te drukken zodat ie los kwam. Dat mislukte ook wel eens en dan had je alles onder de vla zitten 😅

iIk denk dat je gelijk hebt met de plaatjes in de Saroma. Die plaatjes zaten zeker ook bij Ovis roggebrood. Mijn oma plakte die op de wandtegels boven het tafeltje.

Nu we het over plaatjes hebben. Wie kent de Panini voetbalplaatjes nog?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ja ik had daar ook een boekje van eind jaren 80! Heel wat guldens in de pakjes met kaarten gestoken, hahaha. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Als kind vond ik weinig mooier dan de SRV wagen! Wij mochten namelijk elke keer dat hij bij ons in de straat kwam, zo'n glazen fles met citroenvla kopen (zo lekker!). Met de nadrukkelijke opdracht om de fles héél erg goed vast te houden 😅

Af en toe koop ik nog wel eens citroenvla, maar dat wat de supermarkten nu verkopen kan er echt niet aan tippen helaas.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 9, 2025

De foto van het ijsje met het balletje onderin, laat bij mij ook diverse herinneringen naar boven borrelen 😁
En de Winner Taco was absoluut mijn lievelings! Gedeelde eerste plaats met Solero Shots, die mis ik echt: 

@Maja van KPN 

Op vakantie in Engeland koop ik altijd de Solero ijsjes, daar zijn ze nog wel : https://www.trolley.co.uk/explore/solero

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • July 18, 2025

Tipje!
Ik ben er zelf nog niet geweest, maar ik zag dit voorbij komen en moest meteen aan dit nostalgische topic denken: het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn.

Volgens de beschrijving een plek vol herkenbare spullen van vroeger — van meubels tot speelgoed en alles ertussenin. Lijkt me echt een feest van nostalgie! 💚

Voor wie benieuwd is: Museum van de 20e eeuw
Misschien leuk voor een uitstapje? 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • July 18, 2025

Tipje!
Ik ben er zelf nog niet geweest, maar ik zag dit voorbij komen en moest meteen aan dit nostalgische topic denken: het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn.

Volgens de beschrijving een plek vol herkenbare spullen van vroeger — van meubels tot speelgoed en alles ertussenin. Lijkt me echt een feest van nostalgie! 💚

Ik ben er al een aantal keren geweest ​@Shyrin van KPN , echt een aanrader. Nostalgie van de bovenste plank! Ook heel veel spullen uit het 'pre-digitale tijdperk'. Parkeren is wat lastig maar je kunt je ook met de watertaxi voor de ingang laten afzetten. Dubbel feest dus.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • July 18, 2025

Heel jammer, maar heb hem niet meer, de Maxwell Pupil: 

https://www.pa3esy.nl/maxwell/bouwdozen/html/pupil_54/html/pupil_53_set.html

Op mijn zolderkamertje in elkaar geknutseld, de Maxwell Pupil. De ‘aarde’ werd niet benut voor zover ik mij herinner, de antenne uiteraard wel, anders was er niets te horen. Dit was bij mij een lang stuk ijzerdraad die door het bovenraam van de zolderkamer naar de kersenboom liep die voor ons huis stond. Hier hing een eigengemaakte ‘raamantenne’, gemaakt met de draad uit een spoel (de stator) van een gesloopte fietsdynamo. Op de blokbatterij van 15 volt moest je zuinig zijn, dat was op de buis na het duurste onderdeel van de Maxwell. Het geheel was onderdeel van een radio zelfbouw cursus. Welke golflengte de afstemcondensator bestreek weet ik niet meer, maar het gepiep en gefluit was niet van de lucht, het moet de korte golf geweest zijn.     

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • July 18, 2025

Prachtig beschreven weer ​@Berrie_Kaas, kan zo in een jongensboek.

Dat museum is een beetje te ver weg vrees ik voor een tripje Shyrin. In een eerder post gaf ik een link naar een vergelijk museum in Horn. 1 letter verschil met Hoorn maar een vergelijkbaar museum lijkt het.

Overigens wel gaaf dat je daar met een water taxi kan komen. Ik krijg spontaan zin om eens een kijkje in het Noorden te gaan nemen.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • July 18, 2025

Prachtig beschreven weer ​@Berrie_Kaas, kan zo in een jongensboek.

Dat museum is een beetje te ver weg vrees ik voor een tripje Shyrin. In een eerder post gaf ik een link naar een vergelijk museum in Horn. 1 letter verschil met Hoorn maar een vergelijkbaar museum lijkt het.

Overigens wel gaaf dat je daar met een water taxi kan komen. Ik krijg spontaan zin om eens een kijkje in het Noorden te gaan nemen.

Kom gerust kijken allemaal. Parkeren kan in diverse parkeergarages in de Hanzestad Hoorn.  Deze liggen bijna allemaal dicht bij opstapplaatsen van de watertaxi. Voor het museum stap je uit bij halte 8, de op- én afstapplaats voor het bezoek aan het museum van de 20e eeuw op het Oostereiland. Echte de moeite waard, en nee, ik heb geen aandelen in dit museum 😁.

Erwin van KPN
Moderator

Mijn vader had een ‘bakkie’ (Citizens Band Radio - 27mc )  

Ik denk dat die plotseling populair werden na de film convoy ( over truckers / vrije jongens in Amerika )

Het was voornamelijk oeverloos ge(*((  en de meeste andere gebruikers waren buurtgenoten.  Af en toe werd er ook wel eens een serieus gesprek gevoerd.

Ik ging zelf als kind de deuren langs voor QSL kaarten. Als bakkie enthousiasteling was het gebruikelijk dat je een nickname/handle had. EN daar hoorde ook een visite kaartje bij.

We gingen de huizen af waar een spriet antenne op het dak stond.  Ik had op den duur een leuke collectie..  Voor wie het niet kent, dit vond ik op het internet:

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 18, 2025

Weten jullie dat volgende week de eerste Multimedia-computer (Amiga 1000) voor 40 jaren gemaakt was? Om nostalgie gevoel weer te herbeleven kan man de gratis emulator C64 for ever met alle nodige licenties en een Epson naaldprinter met het bekende geluid gebruiken. Er zijn ook Amiga4ever emulators te koop vanaf 20,-$

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 18, 2025

Tipje!

Ik ben daar helemaal heen gefietst vanuit Drenthe speciaal voor het boek van Marc van Amstel (Oud DJ Radio Noordzee Internationaal). Het ging mij ook om de 50 jaar oude originele merchandise items.   

https://www.museumhoorn.com/marcvanamstel

En die geweldige souvenirs kreeg ik erbij! 😍

Mijn vader had een ‘bakkie’ (Citizens Band Radio - 27mc )  

Ik denk dat die plotseling populair werden na de film convoy ( over truckers / vrije jongens in Amerika )

Het was voornamelijk oeverloos ge(*((  en de meeste andere gebruikers waren buurtgenoten.  Af en toe werd er ook wel eens een serieus gesprek gevoerd.

Ik ging zelf als kind de deuren langs voor QSL kaarten. Als bakkie enthousiasteling was het gebruikelijk dat je een nickname/handle had. EN daar hoorde ook een visite kaartje bij.

We gingen de huizen af waar een spriet antenne op het dak stond.  Ik had op den duur een leuke collectie..  Voor wie het niet kent, dit vond ik op het internet:

In de jaren 80 en 90 was ook ik daar heel actief mee. O.a met meerdere Kaiser 9022FM-bakkies. Ik heb ze nog steeds, maar ze liggen al tientallen jaren ongebruikt achter de luiken.  Op zaterdagavond deden we mee aan vossenjachten met die bakkies. Ergens in de provincie stond dan een "vos" die om de minuut een signaal uitzond en het ging erom wie die vos het eerst gevonden had door het vakkundig uitpeilen. Helaas is de ether op de 27 MC tegenwoordig dood. Het internet heeft de onderlinge communicatie volledig overgenomen.     

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 18, 2025

Even voor de zekerheid : 

Hoorn ligt niet in het Noorden, maar in Noord-Holland aan het IJsselmeer iets noordelijker dan Amsterdam.