Skip to main content
Sticky

Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?

• June 20, 2025
  • 486 reacties
  • 5445 keer bekeken
Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?
Toon eerste bericht

486 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • July 19, 2025

Overigens wel gaaf dat je daar met een water taxi kan komen. Ik krijg spontaan zin om eens een kijkje in het Noorden te gaan nemen.

Even voor de zekerheid : 

Hoorn ligt niet in het Noorden, maar in Noord-Holland aan het IJsselmeer iets noordelijker dan Amsterdam. 

Ja dat klopt. Ik wil heel graag eens de drie Noordelijke provincies bezoeken maar Hoorn en dat stukje Nederland ken ik ook nog niet. Was al aan het kijken hoe ik een tour kan maken in die driehoek.

Alleen in Drenthe ben ik geweest en dat vond ik als zuiderling echt prachtig. Prachtig die kleine dorpjes met huisjes met rieten daken. Ook een hele andere mentaliteit dan in het zuiden.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 19, 2025

Drenthe is inderdaad prachtig. En dat schrijf ik als "importdrent". Maar eigenlijk is bijna heel Nederland geweldig. Ons land kent heel veel mooie streken.   

Zelf wandel en ik fiets ik graag door ons land heen. We hebben de afgelopen jaren meerdere langeafstandwandelingen uitgelopen, waaronder het Pieterpad. En minimaal eens in de twee jaar fietsen we een rondje Nederland. Dat staat ook deze zomer weer op de planning. Maar wel met een net wat andere route dan afgelopen jaar.   

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • July 19, 2025

<knip>

Alleen in Drenthe ben ik geweest en dat vond ik als zuiderling echt prachtig. Prachtig die kleine dorpjes met huisjes met rieten daken. Ook een hele andere mentaliteit dan in het zuiden.

De bovenstaande conclusie kan ik beamen ​@Roy74 , ben in Drenthe geboren en getogen. Rond mijn 35e was mijn werkgever mij nodig in Noord-Holland (vond hij) en zo reed er op een zekere dag een verhuiswagen voor en bracht ons de Afsluitdijk over, idd., naar een plaats niet zo heel ver van Hoorn 🙂.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 19, 2025

Drenthe is inderdaad prachtig. En dat schrijf ik als "importdrent". Maar eigenlijk is bijna heel Nederland geweldig. Ons land kent heel veel mooie streken.   

Zelf wandel en ik fiets ik graag door ons land heen. We hebben de afgelopen jaren meerdere langeafstandwandelingen uitgelopen, waaronder het Pieterpad. En minimaal eens in de twee jaar fietsen we een rondje Nederland. Dat staat ook deze zomer weer op de planning. Maar wel met een net wat andere route dan afgelopen jaar.   

Drenthe is inderdaad prachtig, verbaas me ook elke keer weer wanneer ik daar ben. De schoonheid van ons eigen land wordt wel eens onderschat vind ik persoonlijk! 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 19, 2025

Vroeger had ik een filmnetdecoder die had ik toen omgebouwd zodat men gratis films kon bekijken, iedereen vroeg me om ook een voor hun te bouwen, maar die decoders waren alleen maar op de zwarte markt te verkrijgen en die vlogen weg, want er waren meerderen die ze gingen ombouwen. Overigens ben ik daar nooit mee begonnen, buiten die ik zelf had, het risico was me te groot.
Het was ook een zwakke beveiliging, slechts met één IC kon je deze omzeilen
Het duurde niet eens lang want ze gingen de code veranderen en toen werkte dat niet meer.

Daarna heb ik een oude RTL4 decoder omgebouwd zodat je daar films op kon kijken, het enige nadeel was dat je geen geluid had.
Dat kan nu allemaal niet meer.
De beveiligingen zijn nu veel beter.

Foto's daarvan heb ik helaas niet meer.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Stereo Music-Centre van Schaub Lorenz.

Deze zelfbouw 24 uursrekorder uit 1969 heeft jaren bij ons in de kamer gestaan, samen met een tuner,  versterker en luidsprekers ‘verstopt’ in een zelf vervaardigd muziekmeubel. De recorder is van een bijzondere uitvoering, vervaardigd door (de Duitse) Schaub Lorenz voor de Amerikaanse markt. Deze kwam met slechts enkele exemplaren ook beschikbaar op de Nederlandse markt, hiervan heb ik er één kunnen bemachtigen. ‘Afbouwen’ moest je zelf doen, alleen het frame met voeding en loopwerk was samengesteld. Ook dit moest je nog wel aanpassen, immers in de USA werkt men met 110 V en 60 Hz. Overigens, de noodzakelijke aanpassingen stonden allemaal keurig beschreven in de bijgeleverde handleiding en op de pagina’s 631 tot 641 van het blad Elektuur: https://archive.org/details/elektuur-76-1969-6/page/630/mode/2up  Het blad is nog steeds op het internet te vinden!

De recorder, het blad Lektuur en de bouwtekeningen heb ik nog. De recorder staat echter al jaren beneden in de berging te verstoffen. Denk er over om de machine nog eens weer tevoorschijn te halen! De brede, niet verwisselbare magneetband is inmiddels 55 jaar oud. Van de toen (onder andere) opgenomen arbeidsvitaminen zal neem ik aan weinig luisterplezier meer over zijn.     

Frontpagina van het blad Elektuur uit 1969 voor de prijs 156 cent!

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 20, 2025

Daar ben ik jaren abonnee van geweest.
Op 1 april plaatsen ze vaak een schema wat totaal niet kon, een hoop trapten er in.
Zo plaatsten ze eens een schema en die noemden ze Fuse destroyer.
't Werkte prima, de zekering knapte 😜

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Daar ben ik jaren abonnee van geweest.
Op 1 april plaatsen ze vaak een schema wat totaal niet kon, een hoop trapten er in.
Zo plaatsten ze eens een schema en die noemden ze Fuse destroyer.
't Werkte prima, de zekering knapte 😜

Oho, die zekering moeten we goed bewaren , die doet het tenminste 😁😄😅😅. Nee, ik was geen abonnee ​@huistijger , dit nummer van Elektuur had ik los gekocht, puur vanwege de recorder. 

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Door de afbeelding van een loombandje in Raad de afbeelding moest ik denken aan Scoubidou. Oh, wat heb ik daar veel mee gedaan vroeger. En het lijkt weer een comeback te maken! Ik zag het laatst weer liggen bij de Action en ook de HEMA verkoopt het blijkbaar.

peter-keetfm
Wijsgeer

Vroeger had ik een filmnetdecoder die had ik toen omgebouwd zodat men gratis films kon bekijken, iedereen vroeg me om ook een voor hun te bouwen, maar die decoders waren alleen maar op de zwarte markt te verkrijgen en die vlogen weg, want er waren meerderen die ze gingen ombouwen. Overigens ben ik daar nooit mee begonnen, buiten die ik zelf had, het risico was me te groot.
Het was ook een zwakke beveiliging, slechts met één IC kon je deze omzeilen
Het duurde niet eens lang want ze gingen de code veranderen en toen werkte dat niet meer.

Daarna heb ik een oude RTL4 decoder omgebouwd zodat je daar films op kon kijken, het enige nadeel was dat je geen geluid had.
Dat kan nu allemaal niet meer.
De beveiligingen zijn nu veel beter.

Foto's daarvan heb ik helaas niet meer.

Komt mij bekend voor.

Dit setje had ik staan en inderdaad kon je deze ook ombouwen.

Te grote van een vhs band ongeveer.

Foto van internet.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 28, 2025

Wie kent de Firato nog?

Juist ja, die grote electronica beurs in de Amsterdamse RAI om producten te tonen aan het grote publiek. Producten die op foto’s hier al de revue hebben gepasseerd, zoals de Compact Disc, kortweg CD en de vele noviteiten die nu al geschiedenis zijn geworden. In de jaren 80 waren ze zeer populair en met de jaren groter en groter. Ook de KPN was toentertijd rijkelijk aanwezig. Net als bij de huidige Huishoudbeurs, ook in de RAI, werden er massa’s tasjes met spullen uitgedeeld. De zgn. goodiebags.

Ook werden er veel radio- en televisie uitzendingen vandaan verzorgt, zelf was ik vaak bij de Ferry Maat Soulshow te vinden vanuit de RAI. Ik kan mij nog een uitzending herinneren dat het zo druk was geworden op de TROS Stand, dat het publiek zo aan het duwen was, de DJ tafel verschoof en dat de uitzending verder moest gaan vanuit Hilversum. Twee jaar later werd deze show vanuit één van de grotere hallen verzorgt, met de DJ tafel op een hoogwerker geplaatst en zo werd er onderdoor gerollerskate. 

PTT Telecom info filmpje op de Firato van 1984. Vele dingen zien er vandaag de dag toch écht anders uit, maar zoals altijd: “geen toekomst zonder geschiedenis”.  

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 28, 2025

De Firato 1967 met de introductie van kleurentelevisie in Nederland, ik zal de uitzendingen daar van de Thunderbirds (are go) in kleur nooit vergeten.🙂

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 28, 2025

Deze is super legendarisch… Attack of the Alligators…

Top film! 

• Topper
  • August 3, 2025

Voor mij is 2FA via sms pure nostalgie :)

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • August 4, 2025

Voor mij is 2FA via sms pure nostalgie :)

Zo lang er nog klanten zijn die geen enkele 2FA hebben zal het nog geen nostalgie zijn 😀

Poog die mensen maar eens duidelijk te maken wat een TOTP token is. SMS is mijn inzien in ieder geval beter dan geen 2FA. Hopelijk is er snel een alternatief bij KPN.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

Mijn eerste “eigen” telefoon.  (Nou ja, je huurde ‘m destijds). Heeft nog dienst gedaan tot mijn overstap naar XS4ALL all-in-one in 2013.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

De T65 een ironisch toestel, stond in de zeventiger jaren ook bij ons beneden in de kamer. I.v.m bereikbaar zijn moest er van mijn baas boven ook een toestel komen. Denk maar niet dat je zelf een draadje naarboven mocht trekken. Daar kwam een PTT monteur voor en hij bracht gelijk het tweede toestel mee. Je mocht toen nog niet naar de varkenssnuit wijzen, laat staan dat je spullen kon kopen om ook maar iets zelf te doen. 

JanD
Superuser
  • August 9, 2025

Beste ​@Berrie_Kaas klopt precies wat je schrijft, echter is het nog steeds zo dat je officieel niets zelf mag doen aan het IS/RA-punt van KPN v/h PTT.

Er volgt weliswaar geen boete, maar als de lijn verstoord en/of defect raakt door jou toedoen krijg je wel de rekening.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

Ironisch? 😀

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • August 9, 2025

Een ironische rekening 😋

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 9, 2025

€80 voorrijkosten 🤑🤑

Verder liggen deze telefoons nog in een hoop kabelverdelers en hoofd verdelers met een telefoonnummer er bij “bellen naar nummer xxxxxx voor alarm” omdat bij het openen van een kast het alarm ergens af ging en als er niet snel genoeg werd gebeld door de monteur moesten ze het controleren.

Gelukkig doen we dat tegenwoordig digitaal 😁

• August 9, 2025

Niet alles was vroeger beter, maar wel een stuk leuker om op terug te kijken. Nostalgie, wie houdt er niet van? Het gevoel van vroeger komt ineens terug als je iets ziet, hoort of ruikt: alsof je terug in de tijd stapt. 

Ja Alexandra, allemaal en het leuke is, er zijn in dit forum best wel andere actief zoals ik die met de dingen waarmee jij werd geconfronteerd dat pas op latere leeftijd deden. 

Maar fijn, dat jij daarvan hebt genoten, mijn eerste confrontatie was de ponskaart. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • August 10, 2025

Ironisch? 😀

Zullen we er maar een iconisch toestel van maken?😄

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 10, 2025

Later had je zo ook met druktoetsen.

In verschillende hippe kleuren… of een afgeleide ervan…

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

Op het werk heb ik een vitrinekast staan, beetje erfenis van een collega die moest vertrekken met daarin diverse Telefonie gerelateerde zaken.