Skip to main content

Als iedere seconde telt, is communicatie van levensbelang. Met Spoedzorg Connect zorgt KPN Health ervoor dat ambulances en ziekenhuizen naadloos samenwerken. Dankzij de snelheid en betrouwbaarheid van het 5G-netwerk kunnen levensreddende teams realtime gegevens uitwisselen, waardoor patiƫnten sneller de zorg krijgen die ze nodig hebben. Ontdek hoe deze innovatie de toekomst van spoedeisende zorg verandert.

Realtime samenwerking dankzij 5G

De Spoedzorg Connect-ambulanceĀ heeft een live videoverbinding naar de Spoedeisende Hulp (SEH) van het Amsterdam UMC. Op deze manier kan het opvangteam van de SEH real time, tijdens de reis van de patiĆ«nt, meekijken en direct alle relevante informatie te ontvangen. Hierdoor kunnen zij zich optimaal voorbereiden en naadloos de zorg overnemen zodra de patiĆ«nt aankomt.

Ā 

Lotte Terwindt, cardio-anesthesioloog in Amsterdam UMC en initiatiefneemster van Spoedzorg Connect:

Als een patiƫnt met een levensbedreigende aandoening in de ambulance ligt, onderweg naar de Spoedeisende hulp, dan wil je dat alle betrokken hulpverleners als ƩƩn team kunnen functioneren. In de huidige situatie zit er een harde knip in de zorgketen: pas bij de overdracht in het ziekenhuis krijgt het opvangteam een volledig beeld van de toestand van de patiƫnt.

Ā 

Innovatieve technologie in de ambulance

In de ambulance zijn slimme cameraā€™s geplaatst die een helder beeld van de patiĆ«nt geven. Daarnaast beschikt de ambulance over een beeldscherm, speaker en microfoon, waarmee het ambulanceteam en het SEH-team direct met elkaar kunnen overleggen. Deze innovatieve technologieĆ«n maken gebruik van het door KPN Health ontwikkelde Spoedzorg Connect-platform, ondersteund door het razendsnelle 5G-netwerk.

De voordelen van 5G voor dit soort kritieke toepassingen zijn groot:

• Hogere capaciteit: Grote hoeveelheden data kunnen razendsnel worden verstuurd.

• Lagere reactietijd: De extreem lage latency zorgt voor vrijwel directe communicatie.

• Betrouwbaarheid: 5G biedt een stabiele verbinding, zelfs in drukke gebieden.

• Meerdere verbindingen: Het netwerk kan veel apparaten tegelijkertijd ondersteunen.

Al deze eigenschappen maken 5G ideaal voor hoge prioriteit, data-intensieve en real-time toepassingen zoals Spoedzorg Connect.

Ā 

Pilot en toekomstige uitrolĀ 

Begin 2025 gaan de ambulanceposten van Purmerend en Hoofddorp met deze ambulances rijden om ervaringen op te doen. Zodat Spoedzorg Connect verder geoptimaliseerd kan worden en een eventuele verdere uitrol kan worden ingezet.Ā 

Bekijk ook de video waarin de Spoedzorg Connect-ambulance in actie wordt gedemonstreerd:

Ā 

Een samenwerking die levens redt

De Spoedzorg Connect-ambulance is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen Ambulance Amsterdam, Amsterdam UMC en KPN Health. Samen laten we zien hoe technologie, ondersteund door 5G, niet alleen innovatief is, maar ook levens kan redden.

Met Spoedzorg Connect maken we de zorgketen slimmer, sneller en effectiever. Een belangrijke stap naar de toekomst van acute zorg.
Ā 

Hoe denk jij dat 5G de zorg of andere sectoren verder kan veranderen?
Heb jij inspirerende voorbeelden, nieuwe toepassingen of ideeƫn? Laat het ons weten in de reacties!

Ā 

ā€‹@Erik van KPNĀ 

Maar dan moet 5G wel werken ā€¦ā€¦ā€¦ā€¦..

Ik mag toch hopen dat dan wel de dekking goed/voldoende is ā€¦ā€¦ā€¦ā€¦.

Dat is met alles ā€‹@WMG-NĀ šŸ˜Ž

Ā 

Goede ontwikkeling! Ben ook erg benieuwd naar de resultaten over bijvoorbeeld een paar jaar. Heeft het bijvoorbeeld complicaties kunnen voorkomen, of erger overlijden?

Wel ben ik inderdaad net zoals ā€‹@WMG-NĀ erg benieuwd hoe dit echt in de praktijk werkt. Stel je moet als ambulance naar een overvolle Johan Cruyff arena, zal de verbinding dan wel goed genoeg blijven? En ik ben ook wel benieuwd naar privacy en beveiliging. Alles digitaliseren heeft ook nadeel; het is hack gevoeliger. Een ambulance met allemaal camera's die alles zien..

Mocht ik ooit in een ambulance terecht komen is het natuurlijk minder interessant om te ā€œhackenā€, maar bij een aanslag op bekende/belangrijke personen is dat wel weer anders.

ā€‹@ikheetjeffĀ 

Helemaal mee eens.

Als iedereen op zijn smartphone in de Johan Cruijff arena 5G gebruikt is er dan nog wel voldoende ruimte om ook de ambulance live te kunnen volgen als de ambulance daar in de buurt is ?

Ik heb meer dan eens gezegd dat ā€œTechniek is leuk maar het moet wel werkenā€.

Dit betekent ook dat de ambulance weer meer "gadgetsā€ aan boord moet hebben en dat jaagt de kosten verder omhoog. En die hogere kosten zie ik later terug in mijn rekening voor de ziektekosten verzekering.

Ook de KPN vindt dit leuk want dit betekent ā€œmeer omzet". Nier waar ????

Persoonlijk heb ik een grote interesse in de Ambulancezorg en over precies dit onderwerp (5G en videobellen) wordt gepraat in Ambuance de Podcast (spotify) (Apple podcast) vanaf 17:50. šŸ˜

Nee, hoe langer ik er over nadenk, hoe slechter ik dit idee vind.

Waarom vind je het een steeds slechter idee?

Dit is mijns inziens nu juist waar 5G voor bedoeld is, in omgevingen met een hoge "apparaatdichtheid" een stabiele verbinding met lage latency bieden.

En bedenk je ook dat het niet zo is dat de door de ambulance medewerkers geleverde zorg daardoor afhankelijker wordt van de techniek maar dat de techniek ervoor kan zorgen dat er sneller en betere zorg geleverd kan worden. En mocht die techniek een keer uitvallen dan is het dus echt niet zo dat die ambulancebroeders met hun handen in het haar zitten, ze kunnen dan nog steeds de zorg bieden die ze nu ook kunnen bieden.

Heb je wel gelezen wat dit project inhoudt? Want dit is puur aanvulling op datgene er al is. En die aanvulling kan best waardevol zijn. Beluister anders ook even de podcast link welke ik heb gedeeld.Ā 

Op dit moment al worden al de belangrijkere gegevens via data aan de ambuā€™s verstuurd, welke ze aan boord hebben, ook worden er gegevens doorgegeven aan het ziekenhuis terwijl ze aanrijdend zijn.Ā Ook de brandweer heeft soortgelijke systemen in de voertuigen zitten, compleet met aanvalsplannen, bijvoorbeeld hoogbouw, waar de nooduitgangen zitten en cruciale info m.b.t. chemische- en gevaarlijke stoffen. Inderdaad het is een aanvulling en kan nuttig zijn.Ā Ā 

Dit mooie product voldoet aan de strengste beveiligingseisen, dus dat zit gelukkig helemaal goed! Lijkt mij ook top: een naadloze zorgervaring voor mensen die het echt nodig hebbenšŸ˜„.

Reageer