Skip to main content

Foutief gebruik van woorden in het Nederlands

• October 19, 2025
  • 81 reacties
  • 850 keer bekeken

Toon eerste bericht

81 reacties

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 3, 2025

Daar hebben we het al veel vaker over gehad.
Ik denk dan laat een ieder in zijn waarde, niet iedereen is een taaldeskundige.
De taal is bedoeld dat we elkander verstaan cq begrijpen.
Je moet ook niet vergeten dat we een hoop immigranten hebben die uiteraard de (moeilijke) Nederlandse taal niet- of zo goed als niet- machtig is.
Dus ik kan me er niet druk over maken zolang het maar begrijpbaar is wat men schrijft.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Wanneer mensen commentaar hebben op andermans taalgebruik op schrift of mondeling, maar zelf zulke duidelijke, best grote taalfouten maken dat dergelijk vingerwijzen beter voor de spiegel kan gebeuren. 

Bijvoorbeeld: Zo wie zo —> dit moet natuurlijk sowieso zijn. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Wanneer mensen commentaar hebben op andermans taalgebruik op schrift of mondeling, maar zelf zulke duidelijke, best grote taalfouten maken dat dergelijk vingerwijzen beter voor de spiegel kan gebeuren. 

Bijvoorbeeld: Zo wie zo —> dit moet natuurlijk sowieso zijn. 

Een hele goede, deze schrijf ik ook vaak fout. 

Via Google:

De enige juiste spelling is sowieso. De spelling 'zo wie zo' is incorrect, omdat het woord uit het Duits komt en oorspronkelijk als één woord is overgenomen. De schrijfwijze 'zowiezo' of 'zoiezo' zijn ook foute varianten. 

• Sowieso is het correcte woord, afkomstig uit het Duits, dat 'in elk geval' of 'hoe dan ook' betekent.
  • 'Zo wie zo' is een onjuiste spelling, die voortkomt uit een misvatting over de uitspraak.
  • Varianten zoals 'zowiezo' of 'zoiezo' zijn ook incorrecte spelfouten. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Ook een vreemde toevoeging, sinds een jaar of 8 als ik het goed heb.

Ineens gingen mensen afsluiten met Hoi Hoi i.p.v. toe ziens of dag of zo.

Hoi hoi is in mijn ogen een begroeting (Hallo hallo).

Maar je hoort het nu bijna iedereen zeggen.

Zelf hou ik het bij “tot ziens”. 

Als ik het goed heb komt HoiHoi uit het Deens.

Ongeveer 30 jaar geleden was Hou Doe helemaal eens met afsluiten i.p.v. tot ziens.

Maar dat hoor je niet vaak meer. 

Jasper van KPN
Moderator

Sowieso is er eentje waar ik ook niet goed tegen kan als die verkeerd staat inderdaad 😖

Begroetingen veranderen vaak, soms komen er dingen uit het buitenland mee die we een tijdje gebruiken en daarna weer verwateren. En misschien komen dingen ook weer terug over een tijdje, wie weet.

Forum|alt.badge.img+3

Sowieso is er eentje waar ik ook niet goed tegen kan als die verkeerd staat inderdaad 😖

Begroetingen veranderen vaak, soms komen er dingen uit het buitenland mee die we een tijdje gebruiken en daarna weer verwateren. En misschien komen dingen ook weer terug over een tijdje, wie weet.

Nee precies dat heb ik ook. Ik zie ook vaak andere varianten: zo-ie-zo, soberso, zobiezo.

Ik heb het ook met bijvoorbeeld hij wilt ipv hij wil. Tenenkrommend 😖

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 10, 2025

'Me' in plaats van 'mijn' vind ik altijd heel erg hinderlijk. Me portemonnee bijvoorbeeld 😅

• November 10, 2025

Wanneer ik ergens binnen wandel is het gewoon hoi of hoihoi. Maar dat kan ook heel goed bij weer vertrekken,.. En anders doegg of doehoeg  of oant letter. Ik kan dat echt niet vernederlandsen hoor 😋

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

1)) Ik wil de mensen die in dit topic hebben gereageerd even attenderen op mijn reactie in dit topic:

2)) Ik vind de spellingscontrole van dit forum overigens opmerkelijk goed. De software van dit forum heeft mij al menigmaal behoed voor het maken van spelfouten.

3)) Sommige mensen gebruiken ten onrechte een vorm van het werkwoord “leggen” terwijl zij "liggen” bedoelen. Hangt ook weer samen met mensen die in hun jeugd (relatief) veel dialect spraken of nog spreken. Je kunt dan die persoon 100 keer verbeteren maar de daarna gebruiken ze dan weer opnieuw een vorm van “leggen". Tja, ………….

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

@WMG-N Voor een Rotterdammert, zoals ik, is dat ‘leggen’ en ‘liggen’ nog weleens een dingetje. Ook ‘hen’ en ‘hun’ is er ook zo één… ach, ik denk altijd maar, als we elkaar maar begrijpen wat er bedoelt word! 

Leen59
Wijsgeer
  • November 10, 2025

En bedoelt is dan weer bedoeld 😂

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

@Leen59 Dank voor de correctie. Of is dat ook met een K? 

Leen59
Wijsgeer
  • November 10, 2025

Nee, met K is foutief.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

😳🫢

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 10, 2025

@WMG-N Voor een Rotterdammert, zoals ik, is dat ‘leggen’ en ‘liggen’ nog weleens een dingetje. Ook ‘hen’ en ‘hun’ is er ook zo één… ach, ik denk altijd maar, als we elkaar maar begrijpen wat er bedoelt word! 

Rotterdammerts hebben hier toch ook een soort van 'dispensatie' voor ​@driemaster 😉

Forum|alt.badge.img+3

En wordt ?

Leen59
Wijsgeer
  • November 10, 2025

Dat ligt aan de rest van de zin…

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Thuis werd ik in mijn jeugd meer dan eens door mijn vader gecorrigeerd als ik een foutieve “taalconstructie” gebruikte.  Als ik het werkwoord “leggen” i.p.v. “liggen” gebruikte terwijl wij thuis altijd ABN spraken. Of als ik bijv. "groter als” zei i.p.v. “groter dan”.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Ik vind dat wel humor 😅

Een vriendin uit Rotterdam zegt altijd, ‘ik typ zoals ik praat dus bemoei je er niet van’ 😂

Leen59
Wijsgeer
  • November 10, 2025

Niet eens “bemoei je er niet tegenaan” ?

Leen59
Wijsgeer
  • November 10, 2025

En wordt ?

Voor de volledigheid:

presens - tegenwoordige tijd

ik
  • word

• word jij/je?
jij, je
  • wordt
u
  • wordt
hij
zij, ze
het
men
  • wordt
zij, ze
wij, we
jullie
  • worden

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 15, 2025

Oké, gaan we,

Me telefoon in plaats van mijn telefoon.

Holland zeggen of zelfs roepen (op tribunes) waar Nederland wordt bedoeld. Dat is trouwens in internationaal verband verboden sinds 2021. Dit vind ik het allerergste. Zelfs de weerman/vrouw maakt zich er schuldig aan: typisch Hollands herfstweer. Dat zal wel, daar woon ik niet. Gruwelijk.

Het eerste woordje van een zin weglaten (meestal het woordje "ik"). Bijvoorbeeld: "Heb ook zo'n ding gekocht." in plaats van "Ik heb ook zo'n ding gekocht." Vreselijk vind ik dat. Verander dan de zin een beetje als je niet wilt beginnen met 'Ik". 

Kijk is op die website in plaats van kijk eens op die website. Ook vreselijk.

Spelfouten of grammaticale fouten vind ik een stuk minder erg. Dat is vaak per ongeluk danwel onwetendheid.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 16, 2025

Als toevoeging:

TV producenten die programma's titels geven als The voice of Holland, Heel Holland bakt en Holland's got talent.

Wat mankeert eraan The voice of The Netherlands, Heel Nederland bakt en The Netherlands' got talent?

Nu ben ik echt niet van de taalpolitie en het zal me worst zijn of iemand word, wordt of zelfs wort schrijft. Maar wat ik eerder, en in deze post schrijf is bewust een fout maken. Uit gemakzucht of omdat het "zo lekker bekt". 

Leen59
Wijsgeer
  • November 16, 2025

Wat informatie over Holland:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Holland

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 16, 2025

Conclusie: Holland dekt de lading niet in die titels. ​@Tonne2025 geeft dan mijns inziens de juiste titels 🙂👍