Skip to main content

Gebruik jij een Raspberry Pi?

• 5 september 2024
  • 33 reacties
  • 572 keer bekeken
Gebruik jij een Raspberry Pi?
Toon eerste bericht

33 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2373 reacties
  • 7 december 2024

Inmiddels heb ik in mijn nieuwe huis ook een Raspberry Pi liggen. Deze doet eigenlijk hetzelfde als in het ouderlijk huis waar ik voorheen woonde: De domotica aansturen: Philips Hue, Netatmo radiatorkranen, en via een P1 module in de meterkast de realtime de stroomgegevens uitlezen. Binnenkort gaat die ook ook de boiler bedienen zodra er zonne-energie wordt opgewekt. Ik moet even met mijn buurman kijken hoe hij dit ingesteld heeft bij hem thuis. Daarvoor wordt er een speciale slimme stekker gebruikt die via Z-Wave of Zigbee werkt.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7641 reacties
  • 7 december 2024

Klinkt heel handig ​@AriënC! Leuk dat je je nieuwe woning zo automatiseert. 😁 

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • KPN Abuse
  • 1061 reacties
  • 9 december 2024
AriënC schreef:

Inmiddels heb ik in mijn nieuwe huis ook een Raspberry Pi liggen. Deze doet eigenlijk hetzelfde als in het ouderlijk huis waar ik voorheen woonde: De domotica aansturen:

En gebruik je daar iets als Home Assistant of Domoticz voor?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2373 reacties
  • 9 december 2024

Home Assistant gebruik ik daarvoor. 

• Topper
  • 10 reacties
  • 20 februari 2025

Ik heb inmiddels al heel wat jaartjes een Hifiberry: een Rasberry Pi met een DAC-kaartje er bovenop. Dus dat apparaatje doet niets anders dan het geluid van internet en muziek van een hard disk zo zuiver mogelijk naar de versterker sturen. Software: Volumio. Het evenaart makkelijk het geluid van dure Dacs van honderden euro’s. Als ik nu de radio-optie van de tv+ box met optische kabel hoor, dan klinkt dat aardig, maar internetradio via Volumio klinkt een stuk beter. En mijn gehoor is inmiddels, na het verstrijken van de jaren, niet optimaal meer. 🙂

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1762 reacties
  • 20 februari 2025

Leuk ​@janauk ! Ik gebruik ook een Pi voor Volumio. Die heb ik aan een oude jaren ‘70 versterker hangen. Zo kan ik toch nog streamen naar die oude bak (het geluid van die oude apparaten is subliem).

• Topper
  • 10 reacties
  • 20 februari 2025

Dat is knap! Een versterker uit die tijd! Ik heb er inmiddels aardig wat versleten sinds mijn studententijd; Kenwood, NAD, Marantz. Gingen allemaal kapot. Uiteindelijk heb ik nu een Canadese Moon versterker, tweedehands, maar wel met 7 jaar garantie. Daar heb ik elke dag plezier van.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1762 reacties
  • 20 februari 2025

Het is een hobby die ik af en toe oppak: ik koop een oude versterker op MP voor een paar tientjes. Die reviseer ik (sowieso condensatoren, draaiknoppen en verlichting) en maak ik schoon. En daarna voor iets meer dan een paar tientjes terug naar MP. Of voor mezelf / vrienden.