Skip to main content

Hoe gebruik jij AI in je dagelijks leven?

• October 9, 2025
  • 62 reacties
  • 605 keer bekeken
Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

We zien het steeds vaker, antwoorden die zijn gegenereerd door AI zoals ChatGPT, Google Gemini of Copilot. Handig, snel en vaak verrassend goed, maar… hoe betrouwbaar zijn ze eigenlijk? En hoe gebruiken jullie AI in jullie dagelijks leven? Of gebruiken jullie het helemaal niet? 

AI in het dagelijks leven

In een topic las ik een aantal reacties over het gebruik van AI om technische vragen te beantwoorden. Daardoor ben ik me af gaan vragen hoe jullie naar AI kijken. Je kunt AI namelijk voor veel dingen inzetten. Recepten zoeken, code bouwen, hulp met e-mails schrijven, samenvattingen krijgen van lange artikelen online, en zo nog veel meer. Het brengt ook een hoop vragen met zich mee: Hoe betrouwbaar zijn de AI antwoorden eigenlijk? Waar vertrouw jij het meeste op als je een technisch probleem hebt bijvoorbeeld? Hoe herken je een AI antwoord? 

Wat vinden jullie?

We zijn erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. Daarom hebben we een korte poll voor je. Licht je antwoord gerust toe in de reacties en houd het wel vriendelijk. 🙂

Hoe gebruiken jullie AI?

• Heb jij een AI tip?
  • Een tip voor andere AI-gebruikers?
  • Of heb je juist een moment gehad waarop AI je totaal niet verder heeft geholpen? 

Deel het hieronder en laat weten hoe jullie AI in het dagelijks leven gebruiken!

Waar vertrouw jij het meest op bij technische vragen?

62 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 9, 2025

Ik vrees oprecht voor het internet zoals wij het kennen. In 2023 was al 49,6% van al het dataverkeer op internet gecreëerd door bots. En sinds de hype van AI is dat natuurlijk alleen maar meer geworden. Ik denk dan ook dat de Dead Internet Theory waarheid gaat worden. En AI gaat leren van AI en daardoor alleen maar meer gaat hallucineren / troep uit gaat spugen.

Dus nee, ik ben alles behalve enthousiast. Ook moet alles AI zijn, Oral B heeft zelfs al een AI tandenborstel. Als je geen AI hebt / ontwikkeld / gebruikt doe je als bedrijf eigenlijk niet meer mee. Dat zie ik ook bij mijn huidige werkgever. En dat terwijl het eigenlijk nog gigantisch in de kinderschoenen staat. 

Ook komt het nu voor dat kinderen hun huiswerk maken of laten maken met AI en leraren het nakijken met AI, daar leert natuurlijk niemand goed van.

Als laatst heb je nog de kwestie het verbruik van elektriciteit voor het gebruik van AI. Op dit moment is dat al gigantisch en uit onderzoek wordt verwacht dat straks in Amerika voor AI alleen al evenveel elektra wordt gebruikt als 22% van al hun huizen. Combineer dat met het feit dat data centers niet goed op groene energie kunnen draaien omdat ze vaak gigantische pieken en rustige periodes hebben en dan creëren we echt een probleem voor onszelf en toekomstige generaties.

Dus nee, tot nu toe zie ik AI vooral voor aandeelhouders die willen dat alles AI is en niet echt als een goede toevoeging in ons leven. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 9, 2025

De zogenaamde AI van GPT & Co zijn eigenlijk geen AI maar taalmodellen. Dat kan som helpen, als men al zelfs genoeg kennis in dit gebied heeft om te zien, wat waar en niet waar is. Ik gebruik AI vaak om vreemde codes te analyseren, vooral zulke zonder commentaren. Zonder AI moet men vaak weken lang bezig zijn om achter te halen wat de code eigenlijk doet. AI is een hulpmiddel, maar zonder controle te gebruiken is heel gevaarlijk. Men ziet aan het voorbeeld van het gebruik van algoritme bij overheid, hoeveel problemen het veroorzaakt.

Tegenwoordig meer dan een hype, gedreven door bedrijven de belangen hebben (software-bedrijven zoals OpenAI, hardware-bedrijven zoals NVidia). Maar ondanks tussen 30-40 miljarden in AI te investeren hebben 95% van hun geen gewin of noemenswaardige omzet.  Bank of England geeft al bedenken over het klappen van AI-bubbel

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 9, 2025

1)) In de IT sector kent men het gezegde “Garbage In, Garbage Out” (GIGO). Oftewel, als je AI (het is een algoritme, meer niet) met onzin/leugens “voedt”, komt er ook onzin/leugens uit. Perfecte manier om de mensen (moedwillig ??) met valse informatie of propaganda te voeden.

Ik herinner mij dat een medewerker van een organisatie, die ik telefonisch sprak, uitriep “maar de computer zegt iets anders" (nee, geen verdere details. Nee, dit was niet de KPN Klantenservice (LOL)). Dus computersystemen zijn (ook die van de KPN) net zo goed / bruikbaar als de kwaliteit van de informatie die in die systemen wordt ingevoerd. Of men nu wel of niet AI gebruikt. Ik - als iemand die dit forum regelmatig bezoekt - kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ook de KPN (af en toe ???) van GIGO last van heeft. (En dit is vriendelijk uitgedrukt)

2)) Deze algoritmes kennen we ook onder naam "software”. En daarom heb ik grote twijfels of AI ooit zelf software kan gaan schrijven. AI kan wel het ontwikkelingsproces van software natuurlijk wel versnellen.

3)) AI wordt gebruikt om de "Productiviteit” van o.a. bedrijven te vergroten. Iedereen die snapt hoe "Productiviteit” wordt berekend kan met zijn klompen aanvoelen dat dit gaat leiden tot (veel) banenverlies. En inderdaad, ik heb al vele berichten voorbij zien komen waarin bedrijven aankondigden dat door de toepassing van AI vele banen overbodig werden. Lang leve AI, nietwaar ?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 9, 2025

Ik denk dat AI zeker een goede toevoeging is in het leven. Maar het moet wel een hulpmiddel blijven, want bijvoorbeeld door problemen te googelen lees je veel meer informatie en leer je daardoor ook weer.
AI kan binnen enkele seconden een conclusie trekken of met een oplossing komen, maar dan heb je veel minder geleerd. Kortom, door veel te lezen blijven je hersenen scherp en leren ze steeds meer bij.

In de medische wereld is AI bijvoorbeeld bij het opsporen van kanker echt effectief gebleken. Het kan zelfs plekken op scans detecteren die artsen met het blote oog niet zien en dit kan echt levens redden.

Ik gebruik het zelf wel eens bij coderen als ik vastloop, of bij andere dingen. Voordat ik AI gebruik, doe ik eerst zelf onderzoek. Als ik dan echt AI nodig heb, vraag ik altijd om uitleg waarom iets zo is en die uitleg controleer ik op feiten. Zoals ​@Ik_Combineer  al zegt, AI kan namelijk sterk hallucineren.

Dus ja, AI is een aanwinst, maar zoals bij veel dingen, gebruik het met mate en controleer altijd of het klopt door extra onderzoek te doen.

• October 9, 2025

Hou op, op mijn werk laptop heb ik MS Copilot verwijderd, Google doet via web altijd irritant met AI zoekresultaten. Mijn Pixel zit vol met Gemini en dan is er nog die verschrikkelijke Chat GPT app,...

Geef mij maar mijn eigen verstand, anders veel te veel onzinnige prikkels,...

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025

En hoeveel van deze mensen die ontslagen worden door de komst van AI kunnen daardoor hun hypotheeklasten niet meer betalen ? (Hint, hint).

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025

En hoeveel van deze mensen die ontslagen worden door de komst van AI kunnen daardoor hun hypotheeklasten niet meer betalen ? (Hint, hint).

Deze vraag had men ook gesteld bij industriële revolutie, automatisering, gebruik van computer … Na de invoering was toch iedereen na paar jaren beter geworden.

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 10, 2025

De chatbots van AI zijn goed voor het snel inventariseren van informatie. Zeker voor een leek krijg je in 3 seconden een spoedcursus over een bepaald onderwerp. Echter, als het technisch wordt, ben ik intussen wat minder enthousiast. Als de bronnen slecht zijn, wordt het idd snel GIGO. Ofwel, van de regen in de drup. In dat opzicht staat AI nog in de kinderschoenen. Bedrijven als KPN zouden hier wel lering uit kunnen trekken over hoe klanten optimaler te informeren.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025
AI voor gestreste ouders, een BubblePal aan knuffeldier van kids omhangen.

Zeker voor een leek krijg je in 3 seconden een spoedcursus over een bepaald onderwerp.

Voor leek is gevaarlijk om in 3 seconden een samenvatting te krijgen, hij ziet alles zo geloofwaardig bij elkaar en neem alles voor waar zonder te fact-checken. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik moet hierbij ook meteen denken aan het hele Cayla Doll verhaal, ik denk dat je alles wat met internet verbindt ver bij je kleine kinderen uit de buurt wilt houden

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 10, 2025

Zeker voor een leek krijg je in 3 seconden een spoedcursus over een bepaald onderwerp.

Voor leek is gevaarlijk om in 3 seconden een samenvatting te krijgen, hij ziet alles zo geloofwaardig bij elkaar en neem alles voor waar zonder te fact-checken. 

Om even snel te weten hoe een vulkaan werkt, een sprinkhaan slaapt, of het verschil tussen groene en gele paprika, is het goed genoeg. Ook is het een handige calculator en snelle wiki. Maar bij installatie van m.n. apparatuur gaat het mis omdat AI (soms) alles door elkaar haalt door slechte normering aan verschil in typologie. 

Erwin van KPN
Moderator

Alle zogeheten ‘AI-slop’ vind ik behoorlijk verontrustend. Ik heb altijd vrij uiteenlopende interesses gehad – dingen die vóór de opkomst van AI eigenlijk nauwelijks interessant waren voor algoritmes of adverteerders die op kliks jagen. Denk bijvoorbeeld aan YouTube-documentaires over obscure punkartiesten of video’s over een specifieke figuur uit de hippie beweging in de jaren 60. Tegenwoordig is het echter ontzettend makkelijk om zelfs over zulke niche-onderwerpen een clickbaitfilmpje te maken: gewoon een Wikipedia-artikel laten voorlezen, wat AI-gegenereerde b-roll erbij plakken met een videotool, en het geheel op YouTube gooien. Ondertussen stroomt het advertentiegeld binnen. Wat het extra vervelend maakt, is dat die video's vaak zó in elkaar gezet zijn dat je pas na een paar minuten doorhebt dat je naar generieke, oppervlakkige AI-content zit te kijken.

Maar… als het om tekst en coderen gaat, is AI echt een aanwinst!. Ik ben helemaal geen programmeur, maar toch heb ik inmiddels een stabiele Linux-setup draaien , ironisch genoeg vooral om lokale LLM’s en AI-videotools mee te gebruiken. Omdat dat allemaal vrij cutting-edge technologie is, stort het systeem regelmatig in zodra er weer eens een buggy update in een van de repositories wordt gepusht.

Dankzij Claude heb ik al heel wat van dat soort problemen weten op te lossen. Ik heb hem ingesteld op ‘leer’-modus, zodat hij niet simpelweg het antwoord voorschotelt, maar je meeneemt in het denkproces. Hij stelt tussendoor vragen, waardoor je snapt wat je aan het doen bent in plaats van gedachteloos code over te typen. 

Het mes snijdt , wat mij betreft aan twee kanten. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

Ook als het om tekst gaat, kan AI inzet op de duur problemen veroorzaken. AI wordt getraind op geschreven teksten, dus spiegelt precies de vooroordelen in de maatschappij en trekt foutieve conclusie. Als voorbeeld, AI geeft bijna altijd Oost-Duitse lagere cijfers dan West-Duitse, ook voor lichaam temperatuur, maar ook minder lui en minder hard werkend, hoe kunnen lui en hard werkend tegelijk minder zijn?

https://hm-edu.translate.goog/aktuelles/news/news_detailseite_472448.de.html?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp

Omdat we ook AI gebruiken om onze teksten te verbeteren, gaat de percentage van AI-teksten steeds hoger tot AI de AI teksten gebruiken om te traineren. Dit versterkt de vooroordelen en hallucinaties en resulteert uiteindelijk tot collaps. Wetenschapper hebben al dit onderzoekt en kwam tot verontrustende conclusie, dat AI bij zelfs-consumptie zal collaberen, vergelijkbaar met de gekkekoeienziekte, waar runderen diervoeder met rundvlees kregen.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • October 12, 2025

AI is wel eens leuk om wat foto geintjes mee uit te halen 🤣

Een stel nijlpaarden projecteren in een vijver in onze wijk. 

JanD
Superuser
  • October 12, 2025

Ik probeer AI nog zoveel mogelijk te mijden en heb het uitgeschakeld in de Chrome-browser die ik dagelijks gebruik.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

AI is wel eens leuk om wat foto geintjes mee uit te halen 🤣

Een stel nijlpaarden projecteren in een vijver in onze wijk. 

Ik vroeg AI om de nijlpaarden te verwijderen

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • October 12, 2025

@TDN Graag de Zero Sugar versie……moet een beetje aan de calorieën denken 🤣

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik moet toegeven dat ik 't liefst zo min mogelijk AI gebruik. Het is soms best leuk, handig en grappig wat het kan doen, maar ik vind het ook een beetje griezelig. De plaatjes die door AI gemaakt worden bijvoorbeeld, zijn vaak al heel slecht te onderscheiden van echt. En zoals hierboven al genoemd, al die mensen die blind af gaan op wat er aan informatie uit AI komt rollen. Ik ben benieuwd waar het naartoe gaat.

Mooie vijver ​@JoCoLa! Gelukkig zitten die nijlpaarden er niet écht in, maar het is wel een leuk plaatje 😂

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025
Heroin als pijnstiller, adviseert van Reddit Answers (AI)

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Auteur
  • Moderator
  • October 18, 2025

Ik merk zelf met name dat ik het ontzettend frustrerend vind dat ik me tegenwoordig af moet vragen wat echt is. Soms zie je filmpjes langskomen waar je normaal niet aan zou twijfelen. Nu kijk ik naar de hoeveelheid vingers, tanden en andere kenmerken. Ook daarbij merk ik dat het steeds moeilijker te spotten is. Mijn moeder stuurde me laatst een leuk dierenfilmpje via Whatsapp, maar ook dat bleek AI te zijn. 😅 Wel een mooi moment om het met mijn moeder hierover te hebben en ook haar hier scherp op te laten zijn. 

Ook kunstenaars die ik volg op social media, waarbij nu aan hen gevraagd wordt of het AI plaatjes zijn. Of AI ‘kunstenaars’. In die hoek vind ik het met name zorgwekkend. 

Wel ben ik het eens met wat Erwin zegt, het mes snijdt aan twee kanten. Ik zie ook zeker kanten van AI die enorm waardevol kunnen zijn. Zoals hulp bij programmeren bijvoorbeeld! Ik gebruik het nu niet veel meer, maar eerder vroeg ik AI wel eens om recepten te vinden met ingrediënten die ik nog op voorraad had. Veel handiger dan zelf het internet door te zoeken. 

Ik maak me nog niet zo'n zorgen. Ik probeer in elk geval in mijn eigen omgeving het met mensen te hebben over AI gebruik en benadruk ook dat de antwoorden die het geeft niet altijd kloppen. Ik heb er zelf ook nog een hoop over te leren, maar ik raad iedereen aan om AI te vragen wat de bronnen zijn, wanneer je er vragen aan stelt. Dan kun je daarna zelf verder onderzoek doen. 

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

AI wordt je wel overal inmiddels door je strot gedrukt.

Nou gebruik ik het soms ook wel, als je iets zoekt op google krijg je vaak een antwoord, maar toch kijk ik wel even iets verder.

Waar ik het veel voor gebruik is denk ik wel voor vertalen van teksten en soms eens een keer iets aanpassen aan een fotootje en onbewust zal ik het nog wel meer gebruiken dan ik zo denk.

Ik heb wel eens via iemand vernomen dat er een hoop mensen in de zorg er ook gebruik van maken voor hun verslagen rondom een client, Allereerst is het dan niet jouw verhaal en ik weet niet in hoeverre deze informatie dan ook gebruikt wordt voor andere dingen en op een bepaald moment niet iets herleidbaar zal zijn naar een individu.

Op het werk wordt ik er juist op gewezen dat je de open versie van AI hebt en degene die enkel binnen het bedrijf gebruikt wordt en wat dan niet daarbuiten mag/behoort te komen en dat je voor je er gebruik van maakt eerst goed moet opletten dat je niet per ongeluk de openbare versie gebruikt.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 20, 2025

Voor vertalen vind ik AI ook ontzettend nuttig maar verder ben ik er ook voorzichtig mee. Wel vind ik het indrukwekkend wat AI allemaal al kan maar ik probeer er allesbehalve afhankelijk van te worden. Soms voer ik gesprekken met AI over dingen die ik echt leuk vind en dan moet ik 'hem' toch nog best vaak corrigeren. Ben vooral benieuwd wat de invloed over 5-10 jaar zal zijn in ons dagelijkse leven. We zien nu ook al gevaren en nadelen maar dat is denk ik nog maar het topje van de ijsberg. We gaan het meemaken!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Op het werk wordt ik er juist op gewezen dat je de open versie van AI hebt en degene die enkel binnen het bedrijf gebruikt wordt en wat dan niet daarbuiten mag/behoort te komen en dat je voor je er gebruik van maakt eerst goed moet opletten dat je niet per ongeluk de openbare versie gebruikt.

Bij lezen van dit denk ik meteen aan laatste daten-leak van Australië, waar een overheidsmedewerker een Excel-bestand met gegevens van burger naar OpenAI uploadt. Waar de overheid nog probeert te bagatelleren, dat geen 3de partij toegang heeft. Wat is OpenAI dan? Naast de overheid en de burger waarschijnlijk de 4de partij?

https://www.nsw.gov.au/departments-and-agencies/nsw-reconstruction-authority/resilient-homes-program-data-breach

There is no evidence that any of the uploaded data is publicly available online or has been accessed by a third party at this stage. 

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

Binnenkort kan ik deelnemen aan iets over Copilot via mijn werk, dus ga iets meer doen met AI.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

@MandersOnline Zo ben ik ook voornamelijk met AI in aanraking gekomen. Eerst via het werk maar ik heb ook wel eens zaken als hardloopschema's door ChatGPT laten doen uit nieuwsgierigheid, werkte verbazingwekkend goed eigenlijk.