Skip to main content

Hoe gebruik jij AI in je dagelijks leven?

• October 9, 2025
  • 62 reacties
  • 605 keer bekeken
Toon eerste bericht

62 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Ik weet precies wat ik gebruik, geen ai of hoe je het ook wilt noemen

Welk auto rijd je? Of je gebruikt nooit openbare vervoer en altijd te voet of met de fiets? En nog nooit een spellingscontrole voor jouw tekst of een vertaal programma op vakantie gebruikt?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Als ik op Google iets opzoekt, valt mij op dat het eerste antwoord vaak van AI is.

Geen probleem, maar ik merkte wel op dat de inhoud regelmatig onjuist is.

Verder heb ik het niet nodig en maak ik er ook niet bewust gebruik van.

Als spellingscontrole (zoals ik boven van ​@TDN leest) eronder valt, dan maak ik er dus onbewust meer gebruik van.😉

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Als spellingscontrole (zoals ik boven van ​@TDN leest) eronder valt, dan maak ik er dus onbewust meer gebruik van.😉

Heel vroeger, toen nog geen grammatica check was, is spellingscontrole nog zonder AI (woord zoeken in een database), maar een grammaticale controle kan niet zonder AI

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Daarvoor ga ik het in de toekomst ook gebruiken inderdaad, het kan daarvoor een handige ondersteunende functie hebben voor mensen die het verder niet kunnen.

Persoonlijk ben ik het ook volledig eens met je laatste regel. We gaan zien hoe dat zich ontwikkelt.

Het zijn leermodellen, niks a.i. aan. Dat is wat men er van gemaakt heeft om het verkoopbaar te maken. Het grote gevaar is dat je zo’n model gaat zien als een “iemand” een co-piloot voor je dagelijkse leven. Gebruik je Meta a.i. dan weet ik dat alles gelogd en bekeken wordt. Slimme marketing…

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 23, 2025
Vandaag is jaaroverzicht van ChatGPT beschikbaar
gekopieerd van Spotify Wrapped

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 23, 2025
Vandaag is jaaroverzicht van ChatGPT beschikbaar
gekopieerd van Spotify Wrapped

Dan dit bericht.
Je kunt grof betaalt worden als je over genoeg data beschikt. 
Data is het nieuwe goud, ook al eens geformuleerd tijdens een symposium waar ik was. 

Zou het daarom zijn dat veel diensten gratis zijn ?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 23, 2025

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 23, 2025

De zin heb je in a.i. ingevoerd? ik begrijp hem effe niet..

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 23, 2025

Nee, even snel copy & paste uit translate, omdat de oorspronkelijk tekst Duits was. Ik heb net de eerdere post verbeterd.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 23, 2025

Nee, even snel copy & paste uit translate, omdat de oorspronkelijk tekst Duits was. Ik heb net de eerdere post verbeterd.

Ik begrijp hem.

Hoewel dit ver buiten dit topic valt, kan ik vertellen dat dit normale gang van zaken is.
Dit heeft alles te maken met TBB (Te Beschermen Belangen) klassen. Stel jij ontdekt iets dat er voor zorgt dat de te  beschermen belangen kan schaden, dan wordt dit als Staats Geheim geclassificeerd. Men wil onder geen enkel geval dat een uitvinding cq ontdekking in de openbaarheid komt.

Bijvoorbeeld ik ontdek dat ik met een gefabriceerde tool elke datacenter van de KPN kan openen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 23, 2025

Na vele negatieve AI berichten, een bericht waar AI met succes ingrijpt en levens redt

Door drukafval waren de piloten niet meer in de staat het vliegtuig besturen. Garmin Autoland overnam de besturing, de communicatie met towers en koos een vliegveld om zelfs te landen. Stel je voor, dat AI bij grotere lijnmachines ook dit mag doen … 

Stel jij ontdekt iets dat er voor zorgt dat de te  beschermen belangen kan schaden, dan wordt dit als Staats Geheim geclassificeerd. Men wil onder geen enkel geval dat een uitvinding cq ontdekking in de openbaarheid komt.

In dit geval is iets anders. De uitvinding was delicaat genoeg om als geheim te classificeren. Maar door gebruik van AI om de tekst verbeteren is deze niet meer geheim. AI slaat dit als trainingsdata en zelfs als de Duitse overheid verzoekt dit te verwijderen, moet een AI (uit USA waarschijnlijk) door US-wetten toch de prompts bewaren. Een Chinese AI bewaart sowieso alles.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 24, 2025

Na vele negatieve AI berichten, een bericht waar AI met succes ingrijpt en levens redt

Door drukafval waren de piloten niet meer in de staat het vliegtuig besturen. Garmin Autoland overnam de besturing, de communicatie met towers en koos een vliegveld om zelfs te landen. Stel je voor, dat AI bij grotere lijnmachines ook dit mag doen … 

Stel jij ontdekt iets dat er voor zorgt dat de te  beschermen belangen kan schaden, dan wordt dit als Staats Geheim geclassificeerd. Men wil onder geen enkel geval dat een uitvinding cq ontdekking in de openbaarheid komt.

In dit geval is iets anders. De uitvinding was delicaat genoeg om als geheim te classificeren. Maar door gebruik van AI om de tekst verbeteren is deze niet meer geheim. AI slaat dit als trainingsdata en zelfs als de Duitse overheid verzoekt dit te verwijderen, moet een AI (uit USA waarschijnlijk) door US-wetten toch de prompts bewaren. Een Chinese AI bewaart sowieso alles.

Stel dat jij met a.i. een methode ontwikkelt die een zwak punt in het NAVO netwerk kan duiden. Ik noem maar iets, dan volgt meteen die classificatie en wordt jou ontwikkeling tot stg (Staats Geheim) verheven omdat de mogelijkheid bestaat dat er schade kan ontstaan. Maar met het gebruik van a.i. is het niet meer geheim.

Paradox in het verhaal is a.i. en geheim 😆
Dat staat zo haaks op elkaar.

Dit toont ook meteen het grote gevaar van a.i aan.