Skip to main content
StickyVraag

Hoe heet jouw wifi-netwerk?

• August 27, 2025
  • 48 reacties
  • 648 keer bekeken

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11

Even een leuk en luchtig topic: Hoe heet jouw wifi-netwerk? Heeft deze een saaie staandaard naam die op het stickertje vermeld staat, of heb je hem een eigen naam meegegeven?

Onze eerste router in 2003 ofzo was een Draytek die een poosje 'default' heette. Vrij standaard. Een poosje laatst besloot ik hem Meukee te noemen. Dat was in die periode een beetje een soort 'running gag' op het forum van Tweakers omdat een aantal mensen dat woord schreven, wat gebruikt werd als bevestiging op een vraag: Meukee ==> Hm, okay. 

Helaas kreeg ik uit de buurt regelmatig de vraag waarom mijn netwerk Meukee genoemd werd, en meteen werd vaak de associatie met een vergelijkbaar 'neu....'-woord gelegd. Het werd dus tijd voor wat anders, toen het nog eenvoudig kon zonder tiental draadloze apparaten op het netwerk. 

De nieuwe naam werd Router66, afgeleid van de bekende Amerikaanse route 66. Toevallig was er langs ons dorp ook een fietsersroute met knooppuntnummer 66. Als gastnetwerk hebben we enige tijd Router65 gehad met de WPA-key in omgekeerde volgorde. Leuk om te typen door steeds na elke toetsaanslag op de knop met de <- te klikken. 

Toen ikzelf vorig jaar uit huis ging, werd het ook interessant om een wifi naam te bedenken voor mijn eigen netwerk. Het werd Router33, omdat mijn huis kleiner is dan het ouderlijk huis. Dus dan maar de helft van de wifi-naam. 😉

Het accesspoint van mijn smartfone heet, als hij aanstaat: Clay's wifiway. 

48 reacties

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Ooooh, dit vind ik echt super leuk! Ik houd ervan om het wifinetwerk een leuke naam te geven.

Toen ik in mijn studiootje woonde, had ik de wifinaam ‘Pingdora’. Dit was een woordspeling op de planeet Pandora, van mijn favoriete game franchise: Borderlands.

Deze heb ik helaas moeten laten gaan, want tja, ik heb het niet meer alleen voor het zeggen. Dan moet je samen op zoek naar leuke wifinetwerknamen. Nu hebben we ‘Die van de buren’ en ‘Die van de andere buren’. Voor de verwarring, hehe. 😝

Een vriendin van mij was een tijdje terug op zoek naar een nieuwe wifinetwerknaam. Dat is uiteindelijk ‘Lord of the Pings’ geworden.

Christian_
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • KPN
  • August 27, 2025

Die van mij is echt heel flauw. Hij heet al jaren ‘Netwerk zoeken...”. De grap is dat wanneer iemand bij mij de wifi zoekt op zijn device, dat ze hier standaard overheen lezen. Heel flauw, ik weet het 😏.

Jasper van KPN
Moderator

Ik heb al een paar jaar 2 verschillende namen, voor mijn hoofdnetwerk en het gastnetwerk. Het hoofdnetwerk heet 'MER-A Spirit’ en het gastnetwerk is ‘MER-B Opportunity’. Beide zijn namen van Marsrovers, door de A en B aanduiding vond ik het een mooi onderscheid met het gastnetwerk 🙂

JanD
Superuser
  • August 27, 2025

Mijn wifinetwerk heet JIdan, een combinatie van mijn naam, Jan en de naam van mijn vrouw, Ida en bij Jidan is dat mooi met elkaar verweven.

JIdan

JIdan

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • August 27, 2025

Ik heb ooit 10 jaar geleden dat ik me unifi netwerkt ging instellen een Wifi netwerk gekozen.

Ik zat op dat moment Efteling TV te kijken met me zoontje die toen net 1 jaar was en Sprookjesboom geweldig vond.

Dus mijn Wifi heet : Sprookjesboom en met Hotspot op me telefoon heet Sprookjesbom On Tour

En je wilt niet weten hoe vaak je hoort als de buren visite hebben wtf Wifinetwerk Sprookjesboom?? haha

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • August 27, 2025

Pocahontas (naar een liedje van Neil Young)

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 27, 2025

H369AE2F0F6 of zoiets 🤗

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • August 27, 2025

H369AE2F0F6 of zoiets 🤗

haha dat verzin je toch niet :P

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 27, 2025

Super leuk! Heb ‘m heel lang “Dierenpraktijk Kitty” en “Kitty's Muizen Hotel” genoemd.  Drie keer raden waar de inspiratie vandaan heb gehaald. 😁 Nieuwe ideeën zijn altijd welkom!!

• August 27, 2025

Ze zijn hier niet zo slim,...

Moet eigenlijk andersom, Sam is de luie draak en Billie de snelle, maar toen ze 5,5 jaar geleden 8 weken waren,.. was het precies andersom.

JanD
Superuser
  • August 27, 2025

H369AE2F0F6 of zoiets 🤗

Is gewoon de standaard wifi-naam bij de V10, het begint altijd met H369 en de rest van de getallen verschilt uiteraard.

@MennoG78 

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • August 27, 2025

H369AE2F0F6 of zoiets 🤗

Is gewoon de standaard wifi-naam bij de V10, het begint altijd met H369 en de rest van de getallen verschilt uiteraard.

@MennoG78 

Goh meen je dat wist ik niet Jan ;)

Was meer sarcastisch bedoeld naar ​@Ik_Combineer 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 27, 2025

Het is meer praktisch, als monteur neem ik ook deel aan de interne testpanel van software. Dus ik loop vaak voor, krijg vaak updates en die gaan ook niet altijd perfect. Door mijn gegevens standaard te houden blijven al mijn devices verbonden na een reset.

Flitsend
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • August 27, 2025

Bald&Bold. 

Een iemand bij ons in huis is kaal en de andere heeft (soms iets te) veel lef. ;)

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • August 27, 2025

Het is meer praktisch, als monteur neem ik ook deel aan de interne testpanel van software. Dus ik loop vaak voor, krijg vaak updates en die gaan ook niet altijd perfect. Door mijn gegevens standaard te houden blijven al mijn devices verbonden na een reset.

Bij mij staat die KPN modem al vanaf dag 1 te verstoffen in de kast

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • August 27, 2025

Mijn netwerk heet heel flauw: It burns when IP… 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 30, 2025

Mijn netwerk heette heel lang 'Katana'. Maar toen ik de nieuwe software op mijn v10 had gekregen, had ik ineens zoveel problemen met netwerknaam e.d. dat ik voortaan toch maar de standaard netwerknaam (op achterkant v10) gebruik.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • August 30, 2025

Mijn netwerk heette heel lang 'Katana'. Maar toen ik de nieuwe software op mijn v10 had gekregen, had ik ineens zoveel problemen met netwerknaam e.d. dat ik voortaan toch maar de standaard netwerknaam (op achterkant v10) gebruik.

volgens mij een V10 probleempje inderdaad hoor ik vaker als mensen op de V10 hun ssid veranderde dat hij wappie ging doen.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 30, 2025

Mijn netwerk heet heel flauw: It burns when IP… 

Hahaha 😂👌

Gewoon, heel gewoon mijn naam. 😉

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • September 15, 2025

Ik heb MandersOnline

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 22, 2025

Ik heb:

• Trapped in the router send help (gast netwerk)
  • Michiel de Router.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 22, 2025

Creatief gevonden ​@fixnix 😃

DexterXL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 27, 2025

Op 2.4Ghz gebruik ik al jaren SpamrouterXL, met de komst van 5Ghz was het hier 1 grote ellende met de firma KPN, tig bezoeken aan huis en maar wijzen naar een ander.

Van daaruit heb ik toen de naam KPNSucks verzonnen, de monteurs die over de vloer kwamen zagen de humor er wel van in, maar dan kom je dus op een punt dat zeer veel WiFi apparatuur hier op werken, denk dan oa aan beveiligingscamera's, dan ben je dus op een punt beland dat het best veel werk is om alles op een andere naam te zetten, dus zo heet het vandaag de dag nog steeds.

Dus uit frustratie geboren…. 

Erik Verm
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • October 27, 2025

Hier heet het:  wireless bungyjump

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 27, 2025

Die van mij stamt nog uit het tijdperk dat een bepaalde groep mensen heel boos was om de uitrol van 5G en zendmasten ging saboteren: ‘5G crowdcontroll unit 9405XX’. Daarvoor had ik ‘AIVD peiltruck 21’