Skip to main content

Hoe luister jij muziek?..🎶

• December 1, 2025
  • 27 reacties
  • 220 keer bekeken

Toon eerste bericht

27 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 9, 2026

Heel simpel; mijn mobiel telefoon is verbonden met mijn JBL box en daar heb ik meer dan voldoende aan 🤘🏻

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 9, 2026

Mijn beste speakers ooit waren een set actieve stereo-speakers die ik zelf bouwde tijdens mijn stage bij een tv-reparateur. Het schema en de onderdelen kwamen uit een elektronica-tijdschrift (volgens mij de Elektuur). Het hele proces - onderdelen bestellen via de groothandel, de printplaat ontwerpen, belichten, bestukken en doormeten met de apparatuur van de zaak - was een geweldige ervaring. Alles bij elkaar kostte het me een maand werk en meer dan een jaar collegegeld, maar het geluid was werkelijk hemels, omdat alles fijn gejusteerd en gemeten.

Toen het tijdperk van surround-sound aanbrak, kon ik deze speakers niet zomaar als hoofdluidsprekers gebruiken. Ik had dan namelijk ook satelliet-speakers met dezelfde specificaties moeten bouwen om de harmonie en geluidskwaliteit te handhaven. Daar had ik toen geen tijd meer voor.

Tegenwoordig luister ik muziek in pure audio mode met de receiver of met een Sony koptelefoon. De Sony koptelefoon kost 2/3 van hier genoemde Airpods Max maar hebben betere geluidskwaliteit en ook lichter. Een dealbreker van de Airpods Max is geen ondersteuning van Hi-Res Wireless Audio. Bekabelde koptelefoons zijn voor veel minder geld en betere kwaliteit te hebben.