Skip to main content

Hoeveel mobiele data verbruik jij?

• January 19, 2026
  • 22 reacties
  • 289 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat we tegenwoordig bijna alles met onze mobiele telefoon doen, dat staat als een paal boven water. Afgelopen nieuwjaarsnacht onderstreept mooi hoeveel data we met zijn allen gebruiken. Hoe zit dat bij jou?

We gebruiken steeds meer mobiele data

We hebben de jaarwisseling weer achter de rug! Terwijl ik zelf mijn mobiele telefoon vergeten was (deze lag nog binnen) toen ik naar buiten stapte om naar het vuurwerk te kijken en de buren een gelukkig nieuwjaar te wensen, was het ongekend druk op ons netwerk tijdens de jaarwisseling:

Hoeveel data gebruik jij?

We hebben - gewoonlijk 😉 - onze mobiele telefoon eigenlijk altijd bij ons. En steeds meer mensen doen zo ongeveer alles met hun mobieltje. Die hebben we ten slotte zo voor het grijpen: handig!

Even een appje sturen tijdens het koken, een telefoontje plegen of videobellen met je familie, je boodschappenlijstje bijwerken of op social media kijken, het kan elk moment van de dag. En zeker nu mobiele abonnementen met onbeperkte data steeds normaler zijn geworden. 

Wij zijn benieuwd: doe jij ook alles met je mobiele telefoon? Hoeveel mobiele data gebruik jij eigenlijk? 

22 reacties

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • January 19, 2026

Ik heb een abonnement bij Hollands Nieuwe van 10.000 en krijg daar als Ziggo klant nog 10.000 bij.

Dus een bundel van 20.000MB

Net gekeken en over 3 dagen krijg ik weer een nieuwe maand bundel. Heb nog 18.243MB over.

Aan data heb ik 1705MB gebruikt en 51 minuten gebeld.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat is een mooie ruime bundel ​@Sluisie81! Lekker die verdubbeling. Dat werkt bij onze abonnementen hetzelfde, maar dat wist je misschien al wel 😊

Zelf heb ik een bundel met onbeperkt internet. Ik vind het heerlijk dat ik gewoon voldoende data tot mijn beschikking heb en er nooit over na hoef te denken: én een boel MB's kan delen met onder andere mijn moeder 💗

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • January 19, 2026

ik heb unlimited + maar ik kijk elke dag series in de trein van me tablet of telefoon dus kom wel regelmatig aan de 20 gb per dag :D ik gebruik het goed.

Ben dus blij met unlimited

Oh ja en ik deel ook nog 50 gb met me vrouw en zoon ieder 25 gb

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 19, 2026

Ik doe alles via WiFi. Dus via het mobiele netwerk helemaal niets. 

JanD
Superuser
  • January 19, 2026

Mijn vrouw en ik hebben beiden een mobiel abo bij Simyo (=KPN😎) met beiden een 2+2GB bundel en hebben beiden moeite om het op te krijgen, zelfs al gebruiken we uitsluitend mobiele data en geen wifi.

Die +2GB extra is omdat we een thuisabo bij KPN hebben.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026

Weinig.

95% tot 99% via WIFI, zowel thuis als op vakantie adres.

Mijn vrouw en ik samen 1 tot 2 GB per maand via Mobiel netwerk.

Mijn vrouw heeft 16 GB (dubbel, 2x8) en ik nog 24 (2x12), maar ik ga mijn abonnement per 1 april aanpassen en ben aan het kijken voor een nieuwe telefoon.

Mijn vrouw heeft de Samsung A56 en ik heb de Samsung A53, maar kijk nu naar de Samsung S25FE of de Samsung A57 (zie separate mail)

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • January 20, 2026

Hier ook 2 abonnementen van KPN dochter Simyo (400min/20GB) ik gebruik hooguit max. 1,5 GB pm en mijn vrouw gebruikt amper data. Kunnen het  wel een stapje lager zetten maar dat scheelt maar €1 dus laten we het maar zo. Zitten nu op € 8,29 p.p. per maand.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 21, 2026

Heel herkenbaar wat ik hier lees. Ik heb ook Unlimited en de maanden dat ik niet veel in de trein zit verbruik ik iets van 3 GB, en anders precies wat Menno ook heeft. De volle lading! 😊

ik heb unlimited + maar ik kijk elke dag series in de trein van me tablet of telefoon dus kom wel regelmatig aan de 20 gb per dag :D ik gebruik het goed.

Ben dus blij met unlimited

Oh ja en ik deel ook nog 50 gb met me vrouw en zoon ieder 25 gb

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

Afgelopen maand via de Sim van de baas aardige hoeveelheid data voor mij verstookt, maar goed kost me niks extra's en waarom niet. Dus met me privé sim hooguit een enkele MB's per maand

In het verleden toen ik nog een databundel had bij KPN met de voordelen van Telfort gebruikte ik 1x per 3 maanden nog niet eens de verdubbelde 700MB (dus 1400MB). De rest deed ik overal via de WIFI verstoken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 22, 2026

Abonnement 10 GB. Vorig jaar + 10 GB door kpn. Die 20 GB wordt weer verdubbeld naar 40 GB

De ene maand gebruik ik er nog geen 500 MB van. Andere maand wel 12 GB.

Tijdens een week vakantie vorig jaar 26 GB inclusief Hotspot voor chromecast Google-TV en laptop. Vooral ESPN met 14,2 Mb/s vloog er doorheen via de Hotspot. 

Ik heb liever capaciteit over dan extra de super dure bundels te moeten gebruiken. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Liever teveel dan te weinig data, helemaal mee eens 😁 Zeker met streamen gaan de MB's hard inderdaad. Dan is het wel fijn om wat extra ruimte te hebben. Als ik thuis ben, dan maak ik ook gewoon gebruik van wifi, want makkelijk. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 22, 2026

Ik heb een databundel van 30GB waarvan ik zelf 5GB gebruik en ook nog wat GB uitdeel aan mijn vader. Wellicht is mijn bundel iets te groot maar ik vind het wel fijn om voldoende te hebben. Ik gebruik het vooral voor mijn automations en om smart speelgoed op afstand te bedienen. Mijn verbruik is wat toegenomen sinds ik de smart Watch heb. En, ik ben ook weer meer op kantoor en dan maak ik bewust geen gebruik van wifi. Ik heb ook nog een zakelijke mobiel dus mijn totaalverbruik zal wel wat hoger zijn.

Ik vind de reactie van ​@Noordzee wel grappig en herkenbaar. Gebruik van wifi stamt nog uit de tijd dat mobiele data erg prijzig was. Ter herinnering zal hij de tijd ook hebben meegemaakt dat je nog moest inbellen om gebruik te maken van internet. De telefoonrekening liep dan aardig op. Zuinig aan doen dus en dat zit er nog steeds in 😀

Streamen in de trein of openbaar doe ik niet. Ik vind het leuker om wat te praten met mensen om me heen of om in de trein van het landschap te genieten.

Overigens doe ik verder wel veel met de mobiel. Ook foto’s stuur ik graag live op. Bankieren. Bijna alles kan overal mede dankzij de databundel. Maar de echte dataslurpers zoals streamen doe ik amper, vandaar het relatief lage verbruik tov de hoeveelheid activiteit.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 22, 2026

Momenteel een abo van 15 GB, wordt gedubbeld naar 30 GB. 2 GB gaat naar mijn vrouw toe. Ik merk wel dat ons verbruik in vakanties of uitjes toeneemt, omdat ik tegenwoordig meer muziek stream, of internetradio, want die deejays op de reguliere zenders ben ik ook wel een keertje zat, luister ik dan wat meer échte muziek. Mijn motto is ook: beter mee verlegen dan om verlegen… 😉 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hoeveel data ik verbruik per maand weet ik zo niet. Ik moet wel zeggen dat sinds ik een Unlimited abonnement heb, de dataverbinding eigenlijk altijd heb aanstaan en bijna nooit meer gebruik mak van een wifi netwerk op mijn mobiele telefoon. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • January 23, 2026

Heel weinig. Ik heb voor de gein even mijn verbruik opgezocht van de 4 afgelopen maanden. Ik heb een 0-data abonnement. Maak dus weinig gebruik van het mobiele netwerk en zoveel mogelijk via wifi. En heb hier genoeg aan. 😎 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Ik gebruik eigenlijk alleen data wanneer ik onderweg ben, dus alleen om muziek of podcast te beluistern en real time files melding voor navigatie te ontvangen. Per maand ongeveer 5GB, de telefoon maakt op basis van GPS automatisch verbinding met bekend betrouwbare wifi's (thuis, werk). Voor een vakantie (EU) wordt de abo in unlimited gewijzigd of een prepaid e-sim voor buiten EU gekocht.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 23, 2026

Ik gebruik eigenlijk alleen data wanneer ik onderweg ben, dus alleen om muziek of podcast te beluistern en real time files melding voor navigatie te ontvangen. Per maand ongeveer 5GB, de telefoon maakt op basis van GPS automatisch verbinding met bekend betrouwbare wifi's (thuis, werk). Voor een vakantie (EU) wordt de abo in unlimited gewijzigd of een prepaid e-sim voor buiten EU gekocht.

Hoe bedoel je dit? Je telefoon maakt toch automatisch verbinding met je werk wifi als je daar bent of met je wifi netwerk thuis?

Heb je een automation opdracht gemaakt? Wel leuk om daar wat mee te experimenteren hè 😃

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Hoe bedoel je dit? Je telefoon maakt toch automatisch verbinding met je werk wifi als je daar bent of met je wifi netwerk thuis?

Android (sinds welke versie, weet ik niet meer) heeft een functie (wifi automatisch inschakelen), deze wordt automatisch aangezet wanneer je een locatie van opgeslagen netwerk nadert. Maar omdat ik alleen paar specifieke locaties wil gebruiken, gebruik ik een automatische app, om meerdere taken te doen. B.v. op afstand 5km van thuis router opstarten, 3km HA activeren (verwarming aan, aanwezigheidssensor aan), 500m smartslot activeren, 50m wifi op telefoon activeren indien wifi met succes aan is, mobiel data deactiveren. Met zulke app (Tasker, Automate of MacroDroid) kan je bijna alles instellen en niet zo beperkt als alleen 'wifi aan' van de OS. De HA is verbonden met een hotspot van een telefoon thuis, deze voert bepaalde bevelen uit vanuit ontvangen SMS (ook automatisch verzonden op basis van locaties) dus niet afhankelijk van wifi van de router.

https://macrodroidforum.com/wiki/index.php/Trigger:_Location_Trigger

https://llamalab.com/automate/doc/block/location_at.html

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 23, 2026

Interessant ​@TDN 😁. Waarom zet je wifi uit op je telefoon? Een smartslot durf ik nog niet aan. Ik zit in het Apple ecosysteem en doe ook veel met de opdrachten app. Je inspireert me om eens wat met de berichten app te doen. Ik gebruik wel sms om status meldingen vanuit mijn huis te krijgen maar andersom ook eens wat proberen 😎

En dit verbruikt ook nog eens erg weinig data. Leuke hobby dus 😁

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Interessant ​@TDN 😁. Waarom zet je wifi uit op je telefoon?

Omdat bepaalde opdrachten zijn heel geheim dat ze mogen alleen via betrouwbare netwerken verzonden. Met wifi altijd aan, moet je met moeite en complexiteit controleren met welke wifi hotspot de telefoon verbonden is.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 23, 2026

Interessant ​@TDN 😁. Waarom zet je wifi uit op je telefoon?

Omdat bepaalde opdrachten zijn heel geheim dat ze mogen alleen via betrouwbare netwerken verzonden. Met wifi altijd aan, moet je met moeite en complexiteit controleren met welke wifi hotspot de telefoon verbonden is.

Ja ok. Ik heb eigenlijk maar twee wifi netwerken waarmee ik verbinding toe sta. Thuis en bij ouders. Ik verbind ook niet op het werk. Daarom heb ik een ruime bundel, ik gebruik elders 5G.

Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • January 24, 2026

Momenteel 12Gb (KPN voordeel 6Gb x2) en pas 4Gb gebruikt op helft van maand bundel. In trein altijd naar radio luisteren. Maar hou altijd iedere maand over. Mag over 4 maanden weer verlengen kijken wat KPN Thuis en Mobiel voor verlengings aanbod heeft.