Skip to main content
Vraag

Ik bied mij aan als onbetaald tester

• March 27, 2026
  • 15 reacties
  • 188 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+9

Ik verbaas mij er nogal eens over dat bij updates (van de TV+ box) soms een probleem helemaal niet opgelost is, terwijl dat wel zou moeten zijn. Daar kom ik dan soms al na een paar minuten achter. Ik denk dan ‘hoe kan het dat dit door kpn niet gezien is bij het testen?’

En toen bij itv het nieuwe menu werd ingevoerd, had ik al na een half uur kijken en zoeken en klikken ongeveer 10 fouten of tekortkomingen geconstateerd.

Is het een idee dat kpn gebruik gaat maken van testers (dus klanten) die een update uitgebreid gaan testen voordat die update uitgerold wordt? Ik bied mij aan! Gratis en voor niks.

15 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • March 27, 2026

Dat is zeker een goed idee! Ik bied me ook aan als tester. Heb dit vaker gedaan voor diverse platforms en is ook nog eens ontzettend leuk om te doen! 

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Op mijn werk test ik regelmatig voor de ICT-afdeling. Zij weten mij voor testklussen altijd te vinden. En ik werk daar dan graag aan mee.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Kpn heeft al voldoende mensen waar dit getest wordt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 27, 2026

Als KPN testers nodig heeft, plaatst men hier een ‘advertentie’ zodat je kunt reageren.

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Ik weet dat bij kpn intern getest wordt. Maar dat is juist mijn punt. Ik verbaas mij er nogal eens over dat ondanks die interne tests sommige bugs/tekortkomingen dan toch gemist worden. Daarom mijn aanbod om te testen, zonder vergoeding.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • March 27, 2026

Ik weet dat bij kpn intern getest wordt. Maar dat is juist mijn punt. Ik verbaas mij er nogal eens over dat ondanks die interne tests sommige bugs/tekortkomingen dan toch gemist worden. Daarom mijn aanbod om te testen, zonder vergoeding.

Er wordt ook extern getest. Heb al eens eerder mee gedaan

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Er wordt ook extern getest. Heb al eens eerder mee gedaan

Dat er extern getest wordt, is mij ook bekend. Ik heb zelf al aan veel pilots meegedaan, zie mijn profiel.

Ik realiseer mij nu dat mijn openingsbericht niet helemaal duidelijk is. Wat ik eigenlijk bedoel:

Kunnen de updates die nu bijv bij de tv+ box uitgerold worden, eerst extern getest worden? Dus nog voordat de uitrol voor iedereen begint. Ik denk dat daar nog veel mee te winnen zou zijn.

Maar goed. KPN, het is maar een aanbod. Laat maar weten als ik iets kan doen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Kunnen de updates die nu bijv bij de tv+ box uitgerold worden, eerst extern getest worden? 

De updates worden eerst naar preselected groep uitgerold.

Dus nog voordat de uitrol voor iedereen begint. Ik denk dat daar nog veel mee te winnen zou zijn.

Maar ik persoonlijk denk ik dat KPN doet niet aan feedbacks. Ik zag nog nooit een stop van uitrol naar alle gebruikers, oftewel in sommige versies erg vreselijke bugs inzaten.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 27, 2026

Zonder dat ik er veel over kwijt wil (en zeer waarschijnlijk mag) zijn er juist genoeg versies die niet uitgerold worden. Maar die zie je niet omdat we dat eerst allemaal intern testen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Zonder dat ik er veel over kwijt wil (en zeer waarschijnlijk mag) zijn er juist genoeg versies die niet uitgerold worden.

Ik zei niet over niet uitgerolde versies, maar over de versies, de al in de week voor de finale uitrol door de preselected groep getest waren maar toch met vele bugs uitgerold waren. Je heb 3 opties

1. KPN doet niet aan feedbacks
  2. KPN komt ontwikkelaren te kort om in 1 week de bug te fixen
  3. De preselected groep had niet getest, hier komt het aanbod van katana321 toch op de juiste plek

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Zonder dat ik er veel over kwijt wil (en zeer waarschijnlijk mag) zijn er juist genoeg versies die niet uitgerold worden. Maar die zie je niet omdat we dat eerst allemaal intern testen. 

Maar dan wordt er toch nog een update uitgerold waarvan ik denk: 'hoe is het mogelijk dat deze problemen niet geconstateerd zijn door de interne testers.' Want als ik zie wat ik (nog) tegenkom in de huidige laatste versie van de tv+ box…

Dan denk ik dat er drie dingen aan de hand kunnen zijn.

1. Er wordt vóór de uitrol niet goed genoeg getest door de interne testers. Immers, niet elke gebruiker is per definitie een goede tester.

2. De interne testers krijgen niet genoeg tijd om goed te kunnen testen.

3. De problemen zijn door de testers wél geconstateerd maar de uitrol moest tóch doorgang vinden.

Ik zie nu dat TDN hierboven min of meer hetzelfde schreef.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 28, 2026

Hallo ​@Katana321 ,

Je kunt je wel voor andere tests aanmelden:

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • March 28, 2026

3. De preselected groep had niet getest, hier komt het aanbod van katana321 toch op de juiste plek

Als ik in de preselectie groep zit en zie fouten erin dan geef ik dat toch wel vaak door. Dat kan je wel terugzien in de topics. Toch kan een andere gebruiker problemen hebben die ik weer niet heb. Dat blijft altijd lastig.

3. De problemen zijn door de testers wél geconstateerd maar de uitrol moest tóch doorgang vinden.

Je ziet inderdaad zelden dat een update gestopt wordt na de uitrol voor de preselectiegroep.
Je ziet wel regelmatig dat een preselectie groep een update krijgt bijv. met een ….1 op het einde en dat de grote uitrol (een week later) een hoger cijfer krijgt eindigt op …..2. Dan is er toch wat gevonden tijdens het monitoren van de boxen in de preselectie groep.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 28, 2026

Als ik in de preselectie groep zit en zie fouten erin dan geef ik dat toch wel vaak door.

Vandaar mijn vermoeden dat KPN niet doet aan feedbacks en de finale uitrol moet hoe dan ook gebeuren ongeacht meldingen over bugs in deze één week voor extra test door de preselectie. Dan komt de logische vervolgvraag: wat maakt een vroege uitrol naar de preselectie nog zin?

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 28, 2026

Hallo ​@Katana321 ,

Je kunt je wel voor andere tests aanmelden:

Ik heb al aan heel veel tests meegedaan. Maar dat ging eigenlijk bijna altijd over een allereerste pilot (zie mijn profiel). Maar zoals ik hierboven al schreef, ik ben bereid om updates van de tv+ box te testen nog vóórdat de update wordt uitgerold. Om een voorbeeld te geven: ik lees in de huidige versie van de tv+ box de volgende data:

• Pilot: 16 en 20 maart 2026
  • Uitrol: 24 en 26 maart 2026

Ik had bij deze versie dus graag willen testen vóór 16 maart.