Skip to main content
Vraag

Ik wil graag een "don't like" knop

• September 2, 2026
  • 37 reacties
  • 466 keer bekeken

Len B
Slimmerik

Zomaar een ideetje !

Om een hoop eens of oneens discussies , gekissebis , aanpassingen , verwijderingen etc etc te voorkomen is het toevoegen van een  👎 misschien wel een oplossing !

37 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 2, 2026

Hallo ​@Len B ,

Dat is wel eens eerder geopperd. De reactie vanuit de moderators was destijds dat zo’n “dislike-koop” de sfeer niet ten goede zou komen. En daar zit natuurlijk wel wat in.

• September 2, 2026

Hallo ​@Len B ,

Dat is wel eens eerder geopperd. De reactie vanuit de moderators was destijds dat zo’n “dislike-koop” de sfeer niet ten goede zou komen. En daar zit natuurlijk wel wat in.

Dan maar een volledige blokkeer functie om reacties bepaalde users volledig weg te filteren.

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 2, 2026

Hallo ​@Len B ,

Dan hebben zij er nooit mee gewerkt ​@Noordzee , ik zit wel eens op een lokale site en daar kan dit wel en als je dan b.v. een reactie complete BS vindt of totaal niet mee eens en geen woorden aan vuil wil maken klik je gewoon op de 👎🏻 en klaar.

Geen gezeur en gekissebis en gewoon de reactie volgende keer overslaan om te lezen , + diegene waarop je reageer kan direct zien of er veel of weinig het met hem/haar eens met de reactie[s].

Wanneer je nu tegen een reactie [reageerder] in gaat en het zou niet volgens hun regeltjes zijn wordt je reactie A , aangepast , B , verwijderd of in het ergste geval C , wordt je geband !

JanD
Wijsgeer
  • September 2, 2026

Met het huidige systeem kun je ook gewoon geen like geven en via een topic reactie je blijk van ongenoegen uiten als je het met een reactie niet eens bent, mits je je houdt aan de huisregels en normen en waarden die voor normaal omgangsverkeer gelden ​@Len B 

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 2, 2026

Met het huidige systeem kun je ook gewoon geen like geven en via een topic reactie je blijk van ongenoegen uiten als je het met een reactie niet eens bent, mits je je houdt aan de huisregels en normen en waarden die voor normaal omgangsverkeer gelden ​@Len B 

Zou best kunnen ​@JanD alleen heeft dat veel minder effect op de schrijver dan een 👎. 

Wel of geen 👍 geven wordt dan gezien als mee eens , geen commentaar of niets aan toe te voegen.

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 2, 2026

Maar goed , 👍 of 👎 we blijven met de problemen van ;

etc etc etc zitten.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 2, 2026

Blijkbaar is er bij de forumleden te weinig kennis om de door jouw aangegeven topic's op te lossen. Dan is de juiste weg om contact te zoeken met de klantenservice. Jij weet ook dat op dit forum klanten elkaar helpen. 

• September 2, 2026

Blijkbaar is er bij de forumleden te weinig kennis om de door jouw aangegeven topic's op te lossen. Dan is de juiste weg om contact te zoeken met de klantenservice. Jij weet ook dat op dit forum klanten elkaar helpen. 

Alleen kunnen zelfs kpn monteurs de problemen van TS niet oplossen.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 2, 2026

Dan zal kpn dat intern proberen op te lossen lijkt me. Hier ga je dan de oplossing vrijwel zeker dan ook niet vinden. 

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 2, 2026

Weet ik ​@Joep1965 maar het is precies wat ​@Rowi. schrijft.

Onze reacties zullen wel verwijderd worden , verkeerde topic , deze gaat over duimpjes.!

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 2, 2026

Zelf ben ik ook geen voorstander van een dislike/don't like knop. Dit werkt alleen maar woede, ergernis en ongenoegen op. Op communities hoort de sfeer altijd positief te zijn, dus als je een bericht leuk vindt, dan geef je het een duimpje omhoog.👍🏼

Om specifieke berichten van andere gebruikers te filteren, daar ben ik ook behoorlijk op tegen. Zulke mogelijkheden werken maar één kant op, en diegene die genegeerd wordt, zou zich ook genegeerd voelen door de andere gebruiker. Ook als er in de hulpvraag een goed antwoord gegeven wordt, is het frustrerend dat deze dan genegeerd kan worden.

Een soortgelijke functie die wederzijds werkt moet je sowieso al niet willen. Gebruikers, en dus ook topicstarter, horen niet de moderator te spelen door andere mensen te bannen uit hun topic. Gelukkig heb ik nog nooit zo'n functie gezien. 🙂

Eigenlijk is het heel simpel: Op een forum moet je gewoon met elkaar door één deur kunnen gaan. Als het ergens schuurt, probeer er dan met elkaar uit te komen, en als de sfeer in de topic omslaat, dan kan een moderator altijd ingrijpen. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • September 2, 2026

Maar de knoppen kunnen wel hernoemd worden naar ‘’Nuttig’’ of ‘’Niet nuttig’’ of ‘’Behulpzaam’’ of ‘’niet behulpzaam’’. Ik vind like sowieso raar. Like komt op mij altijd over als ‘’Leuk voor je’’.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 2, 2026

Maar de knoppen kunnen wel hernoemd worden naar ‘’Nuttig’’ of ‘’Niet nuttig’’ of ‘’Behulpzaam’’ of ‘’niet behulpzaam’’. Ik vind like sowieso raar. Like komt op mij altijd over als ‘’Leuk voor je’’.

Negatieve meningen moet je eigenlijk ook niet willen uiten op een forum. Je hoeft maar net ruzie met iemand te hebben, en diegene gaat alle berichten van zijn tegenstander markeren als 'onnuttig'. Belonen werkt altijd het beste... 👍🏼

En daarnaast weet ik ook niet of een 'don't like' in de gebruikte forum software zit. De techniek van dit forum is niet door KPN gemaakt, maar door GainSight.

• September 2, 2026

Eigenlijk is het heel simpel: Op een forum moet je gewoon met elkaar door één deur kunnen gaan. Als het ergens schuurt, probeer er dan met elkaar uit te komen, en als de sfeer in de topic omslaat, dan kan een moderator altijd ingrijpen. 

Tja, dat is dus het probleem. Enkele community leden reageren alleen vanuit hun eigen gelijk. Daar is dan ook verder niet meer mee te praten met alle gevolgen van dien. 

Ik zie de laatste tijd behoorlijk veel reacties van mij verdwijnen. Meer dan in alle voorgaande jaren dat ik hier actief was.

De enige andere oplossing is dan de community helemaal niet meer bezoeken. 

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 3, 2026

En daarnaast weet ik ook niet of een 'don't like' in de gebruikte forum software zit. De techniek van dit forum is niet door KPN gemaakt, maar door GainSight.

Als een lokale site hier in de polder het al heeft ​@AriënC moet het voor een concern als KPN het zeker geen probleem om door Jan , Kees of Pietje aan te laten passen.

Onderstaande is een afbeelding van een reactie over een topic van een rotte houten brug die tijdelijk is verwijderd ;

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 3, 2026

Als KPN het wilt, kunnen ze daar vast wel een aanpassing voor laten regelen. Maar de vraag is eigenlijk of het ook wat oplevert.

Persoonlijk zeg ik: Nee! 

Dat andere websites een like/don't like hebben, daar ben ik al lang van op de hoogte. Maar ook daarover is mijn mening dat dat onnodig is. 

Misschien is een emotie juist veel gepaster, wat Facebook onder andere doet. 

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 3, 2026

@Len B Puur een vraag uit nieuwsgierigheid!!
Stel dat KPN toch mocht besluiten aan de community ook een don’t like knop te gaan toevoegen.  (Zelf ben ik er geen voorstander van) 
Moeten de personen die een don’t like keuze maken dan ook zichtbaar zijn voor iedereen net als bij de like keuze ? 

JanD
Wijsgeer
  • September 3, 2026

@Len B Puur een vraag uit nieuwsgierigheid!!
Stel dat KPN toch mocht besluiten aan de community ook een don’t like knop te gaan toevoegen.  (Zelf ben ik er geen voorstander van) 
Moeten de personen die een don’t like keuze maken dan ook zichtbaar zijn voor iedereen net als bij de like keuze ? 

Vind ik wel, met open vizier.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • September 3, 2026

Negatieve meningen moet je eigenlijk ook niet willen uiten op een forum. Je hoeft maar net ruzie met iemand te hebben, en diegene gaat alle berichten van zijn tegenstander markeren als 'onnuttig'. Belonen werkt altijd het beste... 👍🏼

Maar dan is het toch juist zoals het hoort. Als ik bijvoorbeeld niet met jou eens ben zal ik nooit op like klikken. Maar als jou reactie echt totaal niet aan zal sluiten bij mijn vraag, zou het een ‘’Niet behulpzaam’’ zijn. Like vind ik ook persoonlijk een vreemde benaming, bij iemand die betalingsproblemen uit, en iemand klikt op ‘’Leuk’’. 

Ik ken de software, heb er ooit een forum meeting gehad samen met kpn in 2021 volgens mij op het HQ in Amsterdam. Maar ansich is alles prima mogelijk en zou dit ook zelf kunnen aanpassen. 

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 3, 2026

@Len B 

Persoonlijk heb ik daar helemaal geen problemen mee met zichtbaar te zijn , de Likes die nu geven worden zeggen niets of heel weinig.

Zie als voorbeeld de reacties onder en boven die van jouw , ​@AriënC schrijft , Persoonlijk zeg ik: Nee! ! 

Wanneer je dan de reactie daarop ziet van ​@JanD met  ,,Vind ik wel, met open vizier’’  krijgt deze wel een Like van ,,AriënC 1 persoon vindt dit leuk’’ ​van diezelfde AriënC !

Dan stel ik mijzelf de vraag , geef ​@AriënC nu een Like aan ​@JanD omdat hij hem een aardige vent vindt of is hij het toch eens met de reactie van ​@JanD van , Vind ik wel, met open vizier !

Vandaar dus de vraag over een 👍 en 👎.

• September 3, 2026

Voor mij persoonlijk is de like een aanduiding dat je het met een bepaalde reactie eens bent. Waarom zou je anders een like geven???

Hernoemen naar Behulpzaam en een  niet Behulpzaam optie is helemaal geen gek idee.  Echter zou alleen de topicstarter die optie moeten hebben, niet elke reageerder.

Friesian
Wijsgeer
  • September 3, 2026

Eigenlijk is het naar mijn idee niet perse nodig om een dislike knop. En het ligt er ook weer aan waarvoor een like knop door iemand voor gebruikt wordt. Stel het is meer een leesbevestiging zoals bekend bij WhatsApp. 

En eigenlijk is geloof ik Insided  de maker van het forum. Gainsight heeft dat bedrijf overgenomen. 

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 3, 2026

Echter zou alleen de topicstarter die optie moeten hebben, niet elke reageerder.

Daar denk ik toch iets anders over ! 

Dan hangt de beoordeling over de betreffende reactie van maar 1 persoon af en niet van alle andere die daar ook een mening over hebben.

Dan blijft het probleem dat de geplaatste reactie[s ]worden aangepast , verwijderd of moet daarvoor weer een nieuwe topic aangemaakt worden omdat die reacties weer niet in de topic passen , het z.g. bomen-bos !

P.S.  -Het zal mij persoonlijk echt een worst zijn hoeveel 👎 er dan gegeven worden !

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 3, 2026

"Liken" betekent dat je laat zien dat je een bericht, foto of video leuk vindt. Niets meer en niets minder. Het doel is het tonen van waardering zonder een heel bericht te typen. Het heeft dus niets met goed of slecht te maken. Ook niet of je het er wel of niet mee eens bent en of het wel of niet behulpzaam was. En het is toch veel leuker om een duimpje omhoog te geven dan een duimpje omlaag!! Kom op zeg laten we wat liever tegen elkaar doen.!!

• September 3, 2026

En eigenlijk is geloof ik Insided  de maker van het forum. Gainsight heeft dat bedrijf overgenomen. 

Klopt het Nederlandse Insided is voor een slordige 75 miljoen door het Amerikaanse Gainsight overgenomen.

De like zien als lees bevestiging ontgaat mij eerlijk gezegd. 

@Len B het gaat er toch om dat feitelijk alleen de vraagsteller kan bepalen of een reactie nuttig is. Dat hoeft een andere community lid niet te bepalen. Want dan is het einde zoek, als elke lezer die mogelijkheid krijgt weet ik nu al dat dan minimaal twee community leden de 1e en 2e plaats in de niet behulpzaam top 10 gaan aanvoeren. Al bedoelen ze het doorgaans niet verkeerd.