Skip to main content

Stel, je gaat lekker een paar dagen weg, of langer weg op vakantie in Nederland. Ook dan wil je het liefst net zo internetten als thuis. HotSpots van KPN, maar ook de mobiele hotspot op je telefoon kunnen goede oplossingen zijn! We vertellen je er hier meer over.

HotSpots van KPN, wat is het?

Browsen zonder zorgen! Op vakantie of tijdens je weekend weg wil je het liefst net zo internetten als thuis. Onze HotSpots kunnen je daarbij helpen: Internetten via wifi zoals je thuis ook gewend bent, dat is wat je met een HotSpot doet. Zo gebruik je geen data uit je mobiele bundel.

Je vindt KPN HotSpots op allerlei openbare plekken in Nederland, zoals vliegvelden, hotels of supermarkten. De ruim 4.500 KPN HotSpots zijn voor iedereen, ook als je geen klant van KPN bent!

Waar vind ik de KPN HotSpots?

Op allerlei plekken zoals campings, bij havens, in supermarkten of andere openbare plekken zoals vakantieparken, je vindt de KPN HotSpots door heel Nederland. 

Hoe werkt het?

Verbinding maken met een HotSpot is niet moeilijk! 

1. Ga naar je wifi-instellingen 
    Kies op je laptop, tablet of smartphone het netwerk 'KPN' bij je WiFi-instellingen.
  2. Open je internetbrowser
    Er verschijnt automatisch een inlogpagina. Zo niet, typ dan in de adresbalk bovenin je browser www.kpn.com.
  3. Klik op 'start' bij een gratis HotSpot of koop je tegoed
    Bij een gratis locatie druk je direct op ‘start’. Om een betaalde HotSpot te gebruiken kan je tegoed kopen. Kijk hieronder bij ‘hoe werkt een betaalde hotspot’ voor meer informatie.

Inloggegevens met een Internet abonnement

Heb je Internet voor thuis bij KPN? Dan ga je naar wifi.kpn.com en log je daar in met je KPN ID. Hier vind je alle informatie en instellingen om gebruik te maken van een KPN HotSpot!

Tip: doe dit eenmalig van te voren, zodat je op vakantie niet meer hoeft te zoeken naar je inloggegevens.

Werkt het niet?

Krijg je een foutcode te zien? Hieronder staan een aantal bekende foutcodes en de bijbehorende oplossing.

• Foutcode 10: De door jou ingevulde inloggegevens zijn bij ons niet bekend. Heb je de goede gegevens ingevuld en heb je de juiste keuze gemaakt uit het pulldown menu? Probeer het nog eens.
  • Foutcode 40: Het inloggen is niet gelukt vanwege een probleem in het netwerk van KPN HotSpots. Probeer het later nog een keer.
  • Foutcode 50: Het inloggen is niet gelukt, doordat dit account of deze kaart de toegang tot het KPN HotSpots netwerk is ontzegd.
  • Foutcode 71: Het inloggen is niet gelukt doordat het maximale aantal deelnemers al met deze familiekaart is ingelogd. Probeer het later nog een keer.
  • Foutcode 80: Het inloggen is niet gelukt doordat dit account op dit moment al ingelogd is. Het is niet mogelijk tegelijkertijd met meerdere apparaten in te loggen. Je dient eerst met een ander ingelogd apparaat uit te loggen door in de browser http://logout.hotspots in te voeren.

Blijf je problemen ervaren, neem dan contact op met de locatie houder van de KPN Hotspot.

Tips voor het gebruik van HotSpots

• Controleer of je echt op de portal van KPN Hotspots inlogt. Klik op het icoon in de adresbalk links vóór het webadres. DIt kan een slotje zijn, maar ook een ander icoon. Hiermee bekijk je de sitegegevens, en wordt aangegeven of deze veilig is. 
  • Een https site is beveiligd en versleutelt vertrouwelijke gegevens. Let daarom op de ‘s’ in https.
  • Voor sites die niet met https te bereiken zijn, kan een VPN (virtual private netwerk) opgezet worden. Dit is als het ware een verkeerstunnel. Verkeer kan hierdoor (bijna) niet ingelezen worden door eventuele hackers, en dus veiliger verstuurd worden. Als een device een VPN heeft opgezet, zal een app hier ook zijn verkeer overheen sturen.
  • Voer regelmatig updates uit van het besturingssysteem (bijv. de nieuwste Android versie) om zo over de laatste versie te beschikken.

Zijn HotSpots gratis?

Vaak wel! Ben je KPN klant, dan kan je de HotSpots gratis gebruiken. Je logt in met jouw gebruikersnaam en wachtwoord, zoals hierboven uitgelegd.

Ben je geen klant van KPN? Dan zijn HotSpots vaak ook gratis. Kom je toch een keer een plek tegen met een betaalde HotSpot, dan kan je kiezen om een tegoed aan te schaffen, dit kan al vanaf 5 euro.  

Hoe werkt een betaalde HotSpot?

Is er een betaalde KPN HotSpot bij jou in de buurt? Je kan op 3 manieren betalen:

Log in op de HotSpot. Je tegoed koop je direct op de inlogpagina. Betalen kan met je creditcard, iDeal of PayPal.

Contant
Je kan ook contant betalen. Dan koop je een codekaart bij de locatieaanbieder(bijvoorbeeld de camping of haven) van de KPN Hotspot. Log daarna in op de HotSpot en vul de code in.

Jaarkaart
Liever onbeperkt internetten bij betaalde HotSpots? Koop dan een jaarkaart. Die kan je online of bij de KPN HotSpots locatieaanbieder kopen. Met de code kun je inloggen op de HotSpot.

De tarieven vind je op onze site.

Hoe zit het met veiligheid?

KPN HotSpots verkeer wordt ten opzichte van een eigen wifi verbinding anders verwerkt: publiek verkeer wordt via een apart netwerk afgehandeld. Verder zijn alle handelingen op de portal (zowel het inloggen als het betalen) https beveiligd. Mensen die met hetzelfde HotSpots netwerk zijn verbonden, kunnen elkaar niet zien. En inkomend verkeer naar jouw apparaat (van buitenaf geopend) wordt niet toegestaan door KPN HotSpots. Het is ook goed om te weten dat wij regelmatig de veiligheid van de portal testen.

Meer informatie vind je in de HotSpots brochures.

Nog meer lezen over hoe we bij KPN zorgen voor veiliger internet? Lees dan ook eens hier verder:

Persoonlijke hotspot (met je mobiel)

Geen KPN HotSpot in de buurt, of heb je een grote mobiele bundel? Dan kan je de hotspot functie van je telefoon ook gebruiken voor wifi op andere apparaten. Niet alleen op vakantie, maar ook onderweg in de trein bijvoorbeeld, kan dit heel handig zijn!

Hoe werkt het?

Via de instellingen van jouw mobiele telefoon kan je de hotspot functie aanzetten. Zo kan er een internetverbinding gemaakt worden met jouw telefoon, die de mobiele data van je abonnement ‘uitgeeft’ aan het apparaat waarmee je verbinding maakt. Je ‘verlengt’ daarmee jouw mobiele internetverbinding naar een ander apparaat dan jouw eigen telefoon.

Hoe zet je de hotspot op je mobiele telefoon aan?

Dit verschilt per mobiele telefoon, het is bijvoorbeeld iets anders voor mobiele telefoons met Android dan voor Apple iPhones. Je leest alle details ook terug in onze KPN Beleef blog!

Hotspot op je iPhone

Een hotspot aanzetten op je iPhone doe je door via je ‘Instellingen’ naar ‘Persoonlijke hotspot’ te navigeren. Daar zie je een schuifje die je aan of uit kunt zetten. Op het moment dat je deze schuif omzet, staat de persoonlijke hotspot op je iPhone aan. Andere apparaten kunnen dan een internetverbinding maken en jij bent je mobiele data of wifi aan het delen via je iPhone. Voilá, zo kun je een hotspot maken op je iPhone!

Hotspot op je Android-telefoon

Zoals eerder beschreven gaat het aanmaken van een persoonlijke hotspot via een Android-telefoon net iets anders. Open de Instellingen van je telefoon en kies voor ‘Tethering en Mobiele hotspot’. Daar kies je uit de optie ‘WiFi hotspot instellen’ om je eigen verbinding een naam te geven en een wachtwoord in te stellen – je wil natuurlijk niet dat mensen zomaar jouw internet weg komen snoepen. Zet dan de mobiele WiFi hotspot aan en that’s it: je hebt je eigen mobiele hotspot.

Last van een storing? Gebruik je hotspot!

Heb je last van een storing met internet thuis? Ook dan kan het handig zijn om je telefoon als hotspot te gebruiken.

Als je last hebt van een storing in ons netwerk, en je hebt een KPN Mobiel abonnement, dan kan onze klantenservice ter compensatie jouw mobiele bundel ophogen. Maak voor meer informatie een belafspraak met onze klantenservice.

Zo, dat was een boel informatie! En, wat vind je ervan?

Hoe maak jij gebruik van internet op vakantie? Ga je onze HotSpots gebruiken, of heb je dat al eerder gedaan? Of gebruik je juist graag de hotspot van je telefoon?

We lezen graag wat je ervan vindt! Ook als je andere interessante onderwerpen hebt, waar je graag eens iets over terugleest in onze community, we horen het graag!

Maak ik al jaren gebruik van op aantal locaties en werkt prima.

Leuk dat het weer in het zonnetje gezet wordt want bestaat natuurlijk al lang.

Gelijk dit artikel even een HOT SPOT op m'n site gegeven.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2025/05/19/kpn-hotspots-op-vakantie-ook-als-je-geen-kpn-hebt/

Bizar dat Ziggo net bevestigt dat WifiSpots per 1 Juli 2025 stopt wegens te weinig gebruik en steeds groter databundel van mobiel abonnement en KPN promoot KPN hotspots

Bizar dat Ziggo net bevestigt dat WifiSpots per 1 Juli 2025 stopt wegens te weinig gebruik en steeds groter databundel van mobiel abonnement en KPN promoot KPN hotspots

Dat was meer voor in de woonwijken dat je het kon gebruiken dat was  heel wat anders.

KPN Hotspots zit op publieke locaties denk aan Alle Centerparcs parken.

Ziggo stopt met de WifiSpots via de modems van de klanten ​@TDN . KPN is al 5 jaar geleden gestopt met Hotspots op de modems.

Of Ziggo ook, net als KPN, publieke Hotspots exploiteert weet ik niet. 

Ik heb met m'n 10 GB abonnement inmiddels 40 GB dus zal de Hotspots niet gauw nodig hebben denk ik.

Ziggo stopt met de WifiSpots via de modems van de klanten ​@TDN . KPN is al 5 jaar geleden gestopt met Hotspots op de modems.

Of Ziggo ook, net als KPN, publieke Hotspots exploiteert weet ik niet. 

Ik heb met m'n 10 GB abonnement inmiddels 40 GB dus zal de Hotspots niet gauw nodig hebben denk ik.

Nee Ziggo heeft dat nooit gedaan die deed het alleen op modems wat voor geen meter werkte

Ik heb bijna 10 jaren onbeperkt data (T-Mobile) en kan nog aan de tijden herinneren, dat ik vaak met trein op publieke hotspots aangewezen was. Het werkte voor geen meter, te langzaam te veel verbindingsuitval. Ik weet eigenlijk niet meer, wanneer voor het laats ik een publiek hotspot gebruikte, moest wel tijdens vakantie in buitenland zijn.

Ik heb bijna 10 jaren onbeperkt data (T-Mobile) en kan nog aan de tijden herinneren, dat ik vaak met trein op publieke hotspots aangewezen was. Het werkte voor geen meter, te langzaam te veel verbindingsuitval. Ik weet eigenlijk niet meer, wanneer voor het laats ik een publiek hotspot gebruikte, moest wel tijdens vakantie in buitenland zijn.

De hotspot in de trein is nog steeds om te huilen.

Leve het onbeperkt internet op de mobiels tegenwoordig.

Misschien lees ik het niet nauwkeurig maar begrijp ik het nu goed dat je als KPN internet klant altijd gebruik kunt maken van de KPN hotspots? Ook als deze niet gratis zijn door simpelweg in te loggen via wifi.kpn.com?
zo ja, dat vroeg ik me al een tijd af, hoe dat zat met hotspots.

Misschien lees ik het niet nauwkeurig maar begrijp ik het nu goed dat je als KPN internet klant altijd gebruik kunt maken van de KPN hotspots? Ook als deze niet gratis zijn door simpelweg in te loggen via wifi.kpn.com?

Yes toen wij naar centerparcs nog gingen vroegah veel huldig gebruikt altijd

Dat wist ik nog niet. Tegenwoordig gebruik ik gewoon mijn ruimte databundel. En zo’n grootverbruiker ben ik ook niet. Neemt niet weg dat het wel een goed artikel is want Ik schat in dat veel KPN klanten dit niet weten.

Dat wist ik nog niet. Tegenwoordig gebruik ik gewoon mijn ruimte databundel. En zo’n grootverbruiker ben ik ook niet. Neemt niet weg dat het wel een goed artikel is want Ik schat in dat veel KPN klanten dit niet weten.

Stond toen der tijd altijd al in de huisjes aan dat het voor KPN klanten gratis was.

Stond ook op de site waar je moest inloggen.

Maar stond inderdaad altijd wel verborgen.

Gebruik het zelf ook nooit meer ivm de bundel die sneller is ;)

Ziggo stopt met de WifiSpots via de modems van de klanten

En dat is best jammer. Ik heb jarenlang daarvan geprofiteerd als ik ergens in het land even op WiFi wilde. En dat met de inloggegevens van iemand die al vele jaren geen klant meer is van Ziggo. Tot op de dag van vandaag werkt dat. Ziggo heeft dat namelijk nooit uitgezet. Maar vanaf 1 juli 2025 gaat het dus niet meer lukken….. 

Hoe vind je een KPN HotSpot?

Op vliegvelden, in supermarkten of andere publieke plekken, je vindt de KPN HotSpots door heel Nederland. Wil je van te voren alvast weten of er een HotSpot in de buurt is van jouw locatie. Kijk dan op de deze kaart (Opent in een nieuw tabblad) (onderaan de pagina).

Maar dan kom ik op deze pagina

https://www.kpn.com/zakelijk/grootzakelijk/protectedguestinternet

Waar zijn de locaties te vinden?

Jaren geleden was dat overzicht inderdaad zichtbaar op de website. Nu vind ik het niet meer. Ik weet nog wel dat er bij mij in de buurt nauwelijks zoiets te vinden was. 

Ziggo stopt met de WifiSpots via de modems van de klanten

En dat is best jammer. Ik heb jarenlang daarvan geprofiteerd als ik ergens in het land even op WiFi wilde. En dat met de inloggegevens van iemand die al vele jaren geen klant meer is van Ziggo. Tot op de dag van vandaag werkt dat. Ziggo heeft dat namelijk nooit uitgezet. Maar vanaf 1 juli 2025 gaat het dus niet meer lukken….. 

Hier stond het denk ik al uit aangezien je dat wifinetwerk al tijdje niet meer kan vinden.

Ook hebben de meeste mensen veel al het modem in bridge staan en dan werkte het sowieso niet meer.

In de begin tijd werkte het prima maar verslechterde hard.

En ook overbodig als je goeie bundel heb

Ik gebruik het nog weleens in blokkendozen, maar dat is niet perse kpn hotspot. Maar enkele supermarkten en IKEA bij mij in de omgeving blokkeren echt alle verbindingen door hun blokkendoos en als je dan de app wilt gebruiken van het bedrijf werkt deze niet. 

Hier stond het denk ik al uit aangezien je dat wifinetwerk al tijdje niet meer kan vinden.

Met de laatste modemrouters van Sagemcom die Ziggo uitrijkt waren de Wifispots al niet meer beschikbaar mogelijk dat dit bij jouw meespeelt.

On topic

In de Centerparcs parken gebruiken wij de KPN spots nog wel beter voor de bundel als we iets streamen. Onbeperkt internet heb ik voor mijn dagelijks gebruik niet nodig.

Ik weet nog dat KPN met Fon samenwerkte dat was wezenlijk de tegenhanger van de Ziggo spots.

‘k Wist niet dat de hotspots nog bestonden, weer wat geleerd. Ik gebruik m’n persoonlijke hotspot op m’n iPhone, voor als het écht nodig is. 

Klopt, het viel ons ook op ​@TDN​​​​​@Noordzee : die map die blijkt er niet meer te zijn, maar wordt nog wel in de Beleef blog genoemd. We hebben de feedback intussen al doorgespeeld, zodat dat aangepast wordt. Dank voor het seintje! In het algemeen geldt dat je de KPN HotSpots vooral op openbare plekken zult vinden, zoals inderdaad Centerparcs locaties, bij campings, op dat soort plekken. 

Klopt ​@Roy74, heb je KPN internet thuis, dan kan je de HotSpots gratis gebruiken :)

‘k Wist niet dat de hotspots nog bestonden, weer wat geleerd. Ik gebruik m’n persoonlijke hotspot op m’n iPhone, voor als het écht nodig is. 

Ik wist wel dat ze bestonden maar wist niet dat je als KPN klant gebruik kon maken van de betaalde variant. Ik leer dan toch weer wat met dank aan ​@MennoG78 en ​@Alexandra van KPN voor de bevestiging . Ik ga de informatie doorspelen aan de liefhebbers en KPN klanten.

dat je als KPN klant gebruik kon maken van de betaalde variant

Voor KPN klanten zijjn de Hotsport sowieso gratis ​@Roy74 . Wel even eerste een account maken. Staat in topicstart uitgelegd.

Klanten met een mobiel en/of thuisabo van KPN kunnen gratis gebruik maken van de KPN spots in hotels, supermarkten campings enz.

Reageer