Skip to main content

[Mening en/of ervaring gevraagd] Mobiele apparaten en de volgende generatie

• May 28, 2023
  • 62 reacties
  • 831 keer bekeken
[Mening en/of ervaring gevraagd] Mobiele apparaten en de volgende generatie
Toon eerste bericht

62 reacties

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • June 17, 2025

Gisteren volop in het nieuws: het kabinet adviseert ouders om kinderen pas vanaf groep 8 een mobiel te geven, en om sociale media tot 15 jaar te beperken.
👉🏾 Lees hier het artikel op NU.nl

In dit topic spraken we daar eerder al over. Interessant om te zien dat het nu ook op landelijk niveau wordt opgepakt!

Hoe kijken jullie hiernaar?
Denk aan je eigen ervaringen  of die van je (klein)kinderen of kinderen in je omgeving.

Verandert zo’n richtlijn iets aan je mening of je aanpak?

Ik begreep dat het bij een richtlijn/advies blijft omdat het handhaven nagenoeg onmogelijk is. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • June 17, 2025

Ik denk dat zo'n aanpak alleen werkt als iedereen het consequent doet. Ouders en leraren. Zolang de vriendjes en vriendinnetjes van een kind wél toegang hebben tot een smartphone en social media zal het lastig zijn om dit te verbieden, dan kan een kind ook zomaar buitengesloten worden en dat wil je als ouder ook niet. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • June 17, 2025

De vraag komt zo nu en dan wel boven tafel, omdat er inderdaad al klasgenootjes zijn die een telefoon hebben. Tot op heden de boot af weten te houden.

Ik ben benieuwd ​@TijtheMan: hebben jullie nog steeds de boot af weten te houden? En ​@Marcia van KPN heeft het gezeur van jouw zoon hem al een telefoon opgeleverd? 

Deze is van ONE2Track werkt echt perfect.

Hij mag hem mee naar school want er zit ook een Schoolmodus op.

Je kan in de software de tijd instellen dat hij op school zit en dan kan hij hem niet gebruiken alleen tijd en datum.

Simkaart zit ook op KPN netwerkt hier is express voor gekozen voor beste dekking ;)

Die heeft mijn dochtertje inmiddels nu ook… maar eerlijk is eerlijk: ze vergeet ‘m 9 van de 10 keer te dragen (en opladen is blijkbaar óók niet vanzelfsprekend).
Laatst werd de SOS-knop gebruikt voor iets dat absoluut niet onder onze afspraken viel: ik kreeg bijna een hartverzakking. En haar Oma ook, want die staat ook als contact ingesteld… 😬

JanD
Superuser
  • June 17, 2025

Zelf heb ik geen kinderen dus ik geef ook geen mening over of een kind wel of geen mobiele telefoon nodig heeft.

De enigste mening die ik heb is dat als je minderjarigen een mobiel geeft, laat ze er op de 1e plats voor sparen vann hun zakgeld of bijbaantje of leen het geld als ouder aan een kind.

Geeft verder een prepaid aan een kind en geen abo om als eindverantwoordelijke niet in de financiële problemen te komen.

Op die manier leert het kind zowel sparen voor iets dat je graag wilt hebben en zuinig omgaan met je prepaidtegoed.

Ben je als kind overmoedig en ga je door je bel- en datategoed heen en je bent ook door je geld heen, heb je pech en moet je wachten tot je volgende zakgeldronde of geld van je bijbaan, dat is leren omgaan met geld.

Verder vind ik het idee dat een kind een mobiel moet hebben om bereikbaar te zijn onzin.

De kinderen zijn of op school, sport, bij vriendjes of anderszins en zijn dus via via altijd bereikbaar.

De mode om zonodig een kind te moeten volgen via een smartwacth vind ik een aantasting van de privacy en zeer ongewenst.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • June 17, 2025

Ze kunnen ook doordraaien je kan toch als ouder instellen je mag zoveel uur voor dit en dat.

Ik bepaal als ouder zelf wel wat mijn kind doet en je ontkomt erin deze tijd toch niet meer aan.

Je kan het gewoon prima in de hand houden als ouder doen wij ook met onze zoon.

Die heeft dan een mobiel en KPN kids mobiel erbij en werkt prima geef hem wat MB's vanaf mijn unlimited en hij kan ook ze gang gaan.

En hij kan ons bellen indien nodig er gebeuren al genoeg gekke dingen om je heen dat er opeens wat gebeurd terwijl je kind buiten speelt hij vind het zelf ook prettig dat hij dan even kan bellen.

Misschien moet het kabinet zich eens druk maken om andere dingen die veel belangrijker zijn dan dit.

Mensen hebben tegenwoordig geen kort lontje meer maar helemaal geen lontje draaien meteen door op straat.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

De vraag komt zo nu en dan wel boven tafel, omdat er inderdaad al klasgenootjes zijn die een telefoon hebben. Tot op heden de boot af weten te houden.

Ik ben benieuwd ​@TijtheMan: hebben jullie nog steeds de boot af weten te houden? En ​@Marcia van KPN heeft het gezeur van jouw zoon hem al een telefoon opgeleverd? 

Nope. Inmiddels officieel de enige in zijn klas die geen telefoon heeft. Hij heeft voor kerst wel een smartwatch gekregen. In mijn tijd pakte ik de vaste telefoon als ik even alleen thuis mocht blijven, hij gebruikt dan de smartwatch om een spraakbericht te sturen (‘Mama, neem je ook chips mee van de Jumbo?’). Alleen via wifi, dus als hij de deur uitgaat dan is het wel een kwestie van een tijd afspreken en deze dan ook in de gaten houden. 

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • June 17, 2025

Wij hebben inmiddels een roeiboot…. Ja hij heeft een mobieltje, Nee hij heeft hem niet standaard op zak.

De grote kleine meneer wordt steeds zelfstandiger natuurlijk en fietst zelf de stad door (nee, geen grote stad) naar vriendjes, voor sporten, bibliotheek en de lol omdat het kan. Op die momenten heeft hij zijn mobiel mee dat mocht er iets gebeuren dat hij dan kan bellen. Het is ook gewoon een prepaid sim en mobiele data staat uit. Thuis gebruikt hij hem voor een spelletje en WhatsApp, maar zich wel houdend aan de schermtijd. Hij krijg them sowieso niet mee naar school en socialmedia staat er ook niet op. Alle games/apps die hij wil installeren moeten door mij goedgekeurd worden. Klinkt nogal dictatoriaal misschien, maar alles gaat in goed gesprek met elkaar. We hebben het ook open en eerlijk over wat er bijvoorbeeld in de klassenapp besproken wordt (en nee, die app wordt niet zomaar door mij bekeken). Vooral het praten met elkaar ervaar ik als heel waardevol. Hij kan/mag/durft alles te zeggen en samen bespreken we de (eventuele) gevaren. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 17, 2025

Ik zag het inderdaad ook in het nieuws voorbij komen. Ik denk dat het door mijn jongere leeftijd komt, maar op dit moment zou ik mij bijna schuldig voelen als ik mijn kind zoveel restricties zou opgeven. 

Doordat ik zelf als kind ook niet veel beperkingen had online, omdat mijn ouders daar totaal niet in thuis waren/zijn, kreeg ik veel vrijheid. Dat was prettig, maar had ook zo z’n nadelen. Waarom ik dan wel, en mijn kinderen niet. 

Waar ik 100% op zou waken is dat de deur altijd open staat, zonder enige oordeel. Die telefoon kan je wereld zo klein maken bij bijvoorbeeld pesterijen/doxing enzovoort. Dan een veilige thuishaven hebben die je weer op de “echte” wereld zet, kan zoveel verschil maken en heb ik wel gemist.

Overigens vind ik geen schermtijd in de eerste jaren wél goed en advies vanaf groep 8 ook wel. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 17, 2025

Nope. Inmiddels officieel de enige in zijn klas die geen telefoon heeft. Hij heeft voor kerst wel een smartwatch gekregen. In mijn tijd pakte ik de vaste telefoon als ik even alleen thuis mocht blijven, hij gebruikt dan de smartwatch om een spraakbericht te sturen (‘Mama, neem je ook chips mee van de Jumbo?’). Alleen via wifi, dus als hij de deur uitgaat dan is het wel een kwestie van een tijd afspreken en deze dan ook in de gaten houden. 

Respect.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 17, 2025

Het is weer typisch de overheid. Richtlijn… of je verbied het of je zegt gewoon niets. Je kunt een kind bijna niet uitsluiten als de rest… Komt nog het aspect bij dat ouders met een kleine beurs dit amper kunnen bekostigen.

Ik ben zelf groot geworden zonder mobiel en internet. Ik gun dat ieder kind. Na school is dan de school ook echt afgelopen.

Ik vind een telefoon hebben overigens iets anders dan social media. Dat laatste mogen ze wat mij betreft pas toelaten vanaf 18 jaar. Maar waar ik echt van over mijn nek ga zijn de influencers en zelfbenoemde sterretjes. Dat soort rotzooi daar zouden de kinderen ver weg van moeten blijven. Ieder kind heeft het recht om kind te zijn zoals ze zijn.

Overigens is het niet alleen voor kinderen goed om te matigen. Er komen steeds meer signalen dat de overdaad niet heel onschuldig is. Mijn telefoon en smartwatch daar ben ik heel blij mee maar ik ben wel selectief voor mijzelf. Als ik om me heen kijk schrik ik van de hoeveelheid zombies die alleen nog maar oog voor het scherm hebben.

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • June 18, 2025

De meest recente trend (voor zover ik weet) is de Italian Brainrot (Tralalero Tralala). Exact dat wat het "gevaar” is van het altijd online zijn is een trend/hype.

Het is lastig vergelijken natuurlijk, maar het is een trend die al jaaaaaaaaaren gaande is natuurlijk. Het enige wat echt veranderd is het medium waarop en hoe het gebeurd. (en door de “moderne” (internet) techniek gaat het wat sneller dan vroeger)

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Doordat ik zelf als kind ook niet veel beperkingen had online, omdat mijn ouders daar totaal niet in thuis waren/zijn, kreeg ik veel vrijheid. Dat was prettig, maar had ook zo z’n nadelen. Waarom ik dan wel, en mijn kinderen niet. 

Ik quote maar even een klein stukje van jouw bericht: mijn ouders lieten mij ook heel vrij, maar ik kreeg om de haverklap in chats bij spelletjes ‘jongens’ die graag wilden weten hoe het ging, waar ik woonde etc. Die verwijderde/negeerde ik altijd meteen, maar ik ben daardoor wel huiveriger met m'n eigen kinderen en online gebruik. 

Waar ik 100% op zou waken is dat de deur altijd open staat, zonder enige oordeel.

Dit vind ik mooi gezegd!

De meest recente trend (voor zover ik weet) is de Italian Brainrot (Tralalero Tralala). Exact dat wat het "gevaar” is van het altijd online zijn is een trend/hype.
[...]

En dat ze dan op de bank door elkaar heen roepend ‘bijnamen’ voor elkaar bedenken. ‘En jij bent Marcianana bananana, mama!’