Skip to main content
Beantwoord

Microsoft Office 2024 aanschaffen of niet?

• October 23, 2025
  • 21 reacties
  • 294 keer bekeken

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

Bijna alle dagbladen brengen regelmatig advertenties waarbij je het Microsoft Office 2024 pakket aan kunt schaffen voor €49,95. Dit is ruim €200,- onder de ‘normale’ aanschafprijs. Welke addertjes zitten hier onder het gras?  

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Berrie_Kaas als jij denkt dat jij als consument zo'n zwaar zakelijk pakket nodig hebt, inderdaad eerst de kleine lettertjes goed lezen aangaande licentie en updatebeheer.

Als particulier heb je in de regel meer dan voldoende aan het standaard pakket wat bij de KPN webmail geleverd wordt, Google pakket, OpenOffice of anderssoortige gratis pakketten.

21 reacties

JanD
Superuser
  • Antwoord
  • October 23, 2025

Beste ​@Berrie_Kaas als jij denkt dat jij als consument zo'n zwaar zakelijk pakket nodig hebt, inderdaad eerst de kleine lettertjes goed lezen aangaande licentie en updatebeheer.

Als particulier heb je in de regel meer dan voldoende aan het standaard pakket wat bij de KPN webmail geleverd wordt, Google pakket, OpenOffice of anderssoortige gratis pakketten.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 23, 2025

Hallo ​@Berrie_Kaas ,

De normale prijs is nu tussen de 117,50 en de 149,00;

https://tweakers.net/pricewatch/2119164/microsoft-office-home-2024.html

Dan krijg je een officieel doosje.

Ik zie ook dit soort advertenties voor maar 35,00:

https://www.windows-helpdesk.nl/product/microsoft-office-aanbieding/?gad_source=1&gad_campaignid=22392178798&gbraid=0AAAAAD71R7N3Q4eVzg9MfDB9z5BONp3TN&gclid=EAIaIQobChMI4OC5qqq6kAMVFJeDBx2pdCo6EAAYASAAEgJocfD_BwE

Dan krijg je alleen een code opgestuurd per e-mail.  Ontvang uw licentie, downloadlink en installatiehandleiding in uw mailbox.

Voor dat bedrag kun je wel een risico nemen. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 23, 2025

Zelf heb ik een abo op MS 365 (voorheen Office) en iedere 3 maanden een update voor Word, Excel, Outlook, PowerPoint etc. Ook zit daarin een abo voor 1TB aan cloud opslag met kluisfunctie. Ook is er de mogelijkheid op meerdere machines te installeren, ook op de Mac. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 23, 2025

Bijna alle dagbladen brengen regelmatig advertenties waarbij je het Microsoft Office 2024 pakket aan kunt schaffen voor €49,95. Dit is ruim €200,- onder de ‘normale’ aanschafprijs. Welke addertjes zitten hier onder het gras?  

Dat is MS Office 2024 LTSC, dus alleen met beveiligingsupdates en geen features updates. Je kan ook niet met een MS Account koppelen maar per PC te gebruiken. Dit product bevat Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Access, OneNote

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 25, 2025

Het gaat in deze gevallen veelal om refurbished licenties. Refurbished licenties zijn licenties die bedrijven niet meer gebruiken, en die ze mogen doorverkopen. Alleen zit er dan geen verdere support op vanuit de leverancier.

Zo heb ik privé vorig jaar een Photoshop 2021 licentie voor 35 euro gekocht. Maar omdat Adobe dat dus niet verder ondersteunt betekent het dat ik geen gebruik kan maken van Adobe Cloud dingen en andere zaken waar je een Adobe account voor nodig hebt. Maar het programma zelf is volledig functioneel, en voldoet voor wat ik er privé mee doe. 

En zo heb ik in het verleden ook wel Office aangeschaft. De 2016 versie meen ik. Het is een goede deal als je niet van plan bent om gebruik te maken van de aanvullende online opties, en voldoende hebt aan de software zelf.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 25, 2025

Het gaat in deze gevallen veelal om refurbished licenties. Refurbished licenties zijn licenties die bedrijven niet meer gebruiken, en die ze mogen doorverkopen. Alleen zit er dan geen verdere support op vanuit de leverancier.

Nee, hier gaat om LTSC (Long-Term Servicing Channel), dus men krijgt de volle support van MS. Het is ook geen refurbished maar pre-owned (niet gebruikt van een bedrijf). B.v. een bedrijf kocht een volume licentie voor 1000 PC maar gebruikt alleen 999 en verkocht 1 licentie voor een paar centjes.

LTSC krijgt geen features updates, de normale Office 2024 kan wel features updates of paar overgenomen functies uit Office 365 krijgen.

Het is een goede deal als je niet van plan bent om gebruik te maken van de aanvullende online opties, en voldoende hebt aan de software zelf.

Ik kocht de MS Office Pro Plus LTSC voor rond 12,-€/licentie

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 25, 2025

Zo heb ik privé vorig jaar een Photoshop 2021 licentie voor 35 euro gekocht. 

Mocht je die ooit nog eens tegenkomen hou ik me aanbevolen voor een DM, ik ben al een tijdje opzoek!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

@bnh Ik heb geen behoefte aan Photoshop, maar als ik op google zoek naar "Photoshop 2021” licence kan ik wel vinden, niet voor 35€ maar voor 39$

• October 26, 2025

Ik gebruik gewoon mijn werk laptop voor alles 😅 dit mag gelukkig.

Is gewoon sterker en sneller dan mijn prive laptop. Maar heb heel dat complete 365 Office Business gebeuren ook volledig op mijn prive laptop kunnen installeren,.. MS geeft vaak extra licentie achtige dingen mee op elk geïnstalleerd pakket. En dus is het zonde om die niet te gebruiken zegt mijn werkgever,... Dmv van downloaden bepaald bestand op mijn werklaptop, kon ik heel dat pakket zo naar prive overzetten en installeren.

Eerlijk heb al ruim 10 jaar geen losse licenties meer gekocht, voor mij waren destijds enkel Wordt, Excel, en Outlook voldoende. Heb toen eenmalig 3 licenties gekocht en vanaf schooltijd echt jarenlang mee gedaan. Maar werkte wel gewoon goed.

JanD
Superuser
  • October 26, 2025

Ik gebruik gewoon het standaard officepakket dat in de KPN Webmail ingebakken zit, voor mij als consument kan ik daar prima mee uit de voeten.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 26, 2025

Ik gebruik het Office Home & Student pakket voor 1 PC/Mac uit 2019. Dat heb ik liever dan dat je jaarlijks opnieuw moet betalen voor Office 365.  

Ik heb echter een ander probleem; Krijg wel updates aangeboden voor deze programma's maar mijn oudere iMac kan niet overweg met die updates. 

Maar nu terug naar ​@Berrie_Kaas 

Ga je inderdaad voor een paar tientjes de gok aan? Ik zou het gewoon doen. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 26, 2025

@bnh Ik heb geen behoefte aan Photoshop, maar als ik op google zoek naar "Photoshop 2021” licence kan ik wel vinden, niet voor 35€ maar voor 39$

Ja 39 dollar is prima, maar ik kon het niet vinden op de bekende platforms.
Ik heb ook Office 2019 en op mijn laptop die ik alleen mee neem op vakantie staat 2016.
Ooit is voor 20 euro de stuk gekocht van de bekende reseller sites zoals Erik.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • October 26, 2025

Op onze Windows11 PC (Lenovo AIO) gebruiken we Libre Office en voor onze beide Outlook e-mail accounts de gratis versie van EM Client.  EM Client is een uitgebreide look-a-like van MS Outlook, alleen is de gratis versie beperkt tot slechts 2 e-mail accounts.  
We hebben wel 2 KPN e-mail accounts als reserve geactiveerd maar die worden niet actief gebruikt.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Leuk om te lezen dat iedereen een andere optie heeft voor software. Mijn voornaamste reden dat ik een ‘lang lopend’ abonnement afneem, is dat ik zowel twee macs als twee windows machines heb, die in dat abonnement past. Maar als je er maar één nodig heb en verder geen poespas zou ik het voor die paar tientjes wel doen.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Beste allemaal, dank voor jullie reacties!

Inderdaad, verrassend om te lezen dat er zoveel verschillende visies zijn t.a.v. het gebruik van een officepakket. Ieder naar eigen behoefte denk ik dan maar. Ik ga toch voor het OpenOffice pakket van Apache. Vroeger ook al eens gebruikt maar later overgestapt op MS365 Basic vanwege de 1 Tb. schrijfruimte, maar deze heb ik niet meer nodig. 

Update; MS365 Basic koste tot voor kort € 2,00 p/m, incl. 1 Tb in de cloud. Geruchten gaan dat dit in 2026 behoorlijk meer zal gaan kosten. 

Overigens werd ik door ​@JanD opmerkzaam gemaakt op de tekstverwerker en het rekenblad welke door KPN wordt meegeleverd in het Webmail pakket. Wist het wel maar nooit goed naar gekeken. Misschien wel voldoende voor mij, ga het eens proberen!

JanD
Superuser
  • October 26, 2025

Goed besluit ​@Berrie_Kaas , kost niets en je kunt er als consument meer dan voldoende mee.

Ik gebruik naast de webmail office ook OpenOffice.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

KPN Community in optima forma!! Elkaar tips en ideeën geven zodat we van elkaar kunnen leren. 

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • October 26, 2025

Ik gebruik gewoon het standaard officepakket dat in de KPN Webmail ingebakken zit, voor mij als consument kan ik daar prima mee uit de voeten.

Dat ingebakken officepakket in KPN webmail is inderdaad ook wel een handige optie om er bij te gebruiken 👍.

Ik ga er een deze dagen even mee stoeien. 

Het liefst zou ik onze beide Outlook email accounts willen verhuizen naar de beide KPN email accounts en die als standaard instellen bij alle instanties, maar dat wordt vaak afgeraden vanwege provider afhankelijke email accounts ondanks dat we nu al 1,5 jaar met volle tevredenheid genesteld zitten bij KPN en coax (Ziggo) hebben afgezworen.

JanD
Superuser
  • October 26, 2025

Beste ​@JoCoLa als je voor je mailaccounts niet afhankelijk wil zijn van een provider kun je het beste een commercieel account nemen bij Strato bijvoorbeeld of een andere mailprovider.

Het nadeel van een provideraccount kan zijn, dat als je wisselt van provider je ook al je relaties op de hoogte moet brengen van je gewijzigde account en dat is ook voor consumenten tegenwoordig heel veel.

Wat wel heel handig te beheren is binnen de KPN webmail, dat je daar ook vreemde mailaccounts zoals van Gmail of MS of Yahoo onder kunt brengen, dat maakt het beheer heel eenvoudig.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Misschien is Microsoft Office 365 een optie.

Betaal je maandelijks of jaarlijks.

En altijd de nieuwste versie.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 26, 2025

Zo heb ik privé vorig jaar een Photoshop 2021 licentie voor 35 euro gekocht. 

Mocht je die ooit nog eens tegenkomen hou ik me aanbevolen voor een DM, ik ben al een tijdje opzoek!

Ik had het via Interplein, die doen ook allerlei cursussen. En dat was dan een Adobe cursus inclusief de licentie.  De cursus heb ik verder maar gelaten voor wat het was na de eerste video, voor mij niks nieuws. En ik zie dat ze dit nu ook niet meer hebben.