Skip to main content

Naar welke muziek luister jij?

• July 16, 2024
  • 192 reacties
  • 1920 keer bekeken

Toon eerste bericht

192 reacties

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Geweldig dat dit topic weer actief is ​@Anneke-Anna en ​@Denise van KPN !

Een bijdrage van mij, een al wat ouder nummer maar hier luister ik nog steeds graag naar.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 4, 2025

Ook een leuke! En jaaaa het muziektopic is er weer! ❤️

Ik las laatst over een Japanse artiest waarbij mensen tijdens haar concert in slaap vielen. Daarbij gaf ze aan dat ze het helemaal niet erg vond en dat ze hoopt dat ze lekker slapen. 
Dus ik luister al 2 dagen haar muziek: 

Ichiko Aoba - Asleep Among Endives (アンディーヴと眠って)

Heel fijn om naar te luisteren als je naar huis fietst tussen de weilanden. 🍃 Of s’avonds voordat je naar bed gaat. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Ook een leuke! En jaaaa het muziektopic is er weer! ❤️

Ik las laatst over een Japanse artiest waarbij mensen tijdens haar concert in slaap vielen. Daarbij gaf ze aan dat ze het helemaal niet erg vond en dat ze hoopt dat ze lekker slapen. 
Dus ik luister al 2 dagen haar muziek: 

Ichiko Aoba - Asleep Among Endives (アンディーヴと眠って)

Heel fijn om naar te luisteren als je naar huis fietst tussen de weilanden. 🍃 Of s’avonds voordat je naar bed gaat. 

Klinkt goed hoor! 🇯🇵

Ik heb een Google Nest Hub en als je aangeeft om de wekker te zetten en dat je gaat slapen speelt dat ding krekel 🦗 geluiden af 😂 

Deze is wel fijn om te relaxen vind ik, lekker nummer 🌅

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Als we dan toch bezig zijn:

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

En deze gouwe ouwe van Roxy Music mag wat mij betreft in geen enkele verzameling ontbreken:

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 5, 2025

Leuk dat het slotje er af is. Ik heb al enkele malen wat pareltjes voorbij zien komen op de Community (ook in het top2000 topic in de laatste weken van het jaar)

Een collega vond het een goed idee om de zomer nog wat te verlengen en zo kwam de Franse zomer playlist op. Deze plaat kwam voorbij en voor mij voelt dit inderdaad als zomer in een elegant en warm Parijs.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 5, 2025

Ik zag vandaag een slotje op een topic gaan hier in de Community. Ik las de context nog enigszins en dan moet ik altijd aan dit nummer denken van Frank Boeijen uit Nijmegen.

Het is zijn aanklacht tegen de verhardende verhoudingen in Nederland. Prachtige CD overigens maar ik vind eigenlijk dat deze man geen slechte CD’s heeft gemaakt. Ook in de jaren 80 had hij een passend antwoord met het nummer Zwart Wit.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 7, 2025

Vandaag verlengen we de zomer nog met een dagje. Daar hoort een zomers deuntje bij. Bij het horen zie ik mijzelf al in een 2CV door een Frans korenveld rijden met een open dakje en een stokbrood en wijn op de achterbank 😎

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

Ik hou van Rock en Hard Rock muziek.

Metallica

Sepultura

Pink floyd

Jimi Hendrix

Rolling Stones,

Soundgarden

Foo Figthers

Iron Maiden

etc.

En de volgende Nederalndse bands (waarvan je de meeste helaas nooit op de radio hoord)

Within Themptaion

Epica

Delain

The Gathering

Golden Earing

etc.

De meeste hebben wij live gezien.

Mijn vrouw houd o.a. van

The Cure

David Bowie

Muse

U2

etc.

Ook bijna allemaal live gezien.

HeidiV
Topper
  • September 8, 2025

Ken je deze band ​@joop2011 ?

Of the Nova Twins, dit is 1 van mijn favoriete nummers van hun:

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

@HeidiV 

Nee helaas niet, maar ik denk dat ze wel op KINK voorbij komen.

Wel goede muziek, dank je. 

HeidiV
Topper
  • September 8, 2025

@joop2011 

Ik ken er een aantal uit jouw lijstje ook niet, die zal ik ook eens gaan opzoeken op YouTube.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 8, 2025

Leuk topic om op deze manier eens wat nieuwe muziek te ontdekken! 

Kink FM heb ik vroeger (jaren 90 en begin 2000) veel geluisterd maar tegenwoordig luister ik eigenlijk helemaal nooit meer naar de radio, lang leve Spotify!

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

Ik zet muziek op naar gelang de gelegenheid en stemming. Alleen Jazz trek ik niet zo goed ​@joop2011.

@Jan van KPN heb jij een betaalde Spotify variant? Ik maak te weinig gebruik om een betaalde variant te gebruiken. Gek genoeg kan ik op mijn iPad gewoon nummer skippen en in volgorde spelen hoe ik het wens. Beetje vreemd is dat want op de iPhone is de app veel beperkter. De reclame is te overzien in de gratis variant.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 8, 2025

Ja, heb ik ​@Roy74! En kan ook niet meer zonder, veruit de belangrijkste streamingsdienst voor mij. Al was ik rond 2012 (?) ofzo wel heel erg sceptisch over muziek streamen. Ik ben beetje van de oude stempel en kocht tot dik 10 jaar geleden nog heel veel cd's. Die 9,99 euro die ik maandelijks aan Spotify betaal, is vooral veel voordeliger. Al moet ik wel zeggen dat het ook 'nadelen' met zich meebrengt; vroeger kocht je een cd en daar betaalde je 40 gulden voor (of 18 euro) en dan beluisterde je zo'n album ook vaak want je had er immers voor betaald. Op die manier kunnen platen wel echt groeien. Nu is dat anders; als ik iets niet meteen heel leuk vind, luister ik het waarschijnlijk nooit meer. En dat kan dus ook best zonde zijn omdat je de plaat dan niet de kans geeft om te 'groeien'. 

Wat betreft die gratis variant; ik meen me te herinneren dat je vroeger gewoon gratis kon muziek kon luisteren maar dan met reclames tussendoor. Een tijdje terug was mijn Spotify omgezet naar Free en toen ik er op mijn iPhone nog weinig mee; kon niet meer de nummers afspelen die ik wou afspelen en in plaats daarvan werd en random iets afgespeeld. Iets wat ik ook echt niet leuk vond 😅

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

Ik ben nog steeds sceptisch over streamen. Voor films en series vind ik het een andere discussie omdat je over het algemeen 1 of 2 keer een film kijkt. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Je beschrijft exact mijn bezwaren en ik noem het muziekinflatie. CD’s waren indertijd inderdaad HFL 39,99 en voor mid-price CD’s was het HFL 24,99. Ik luisterde die CD’s dan inderdaad veel vaker. Momenteel is het probleem dat CD’s steeds minder goed te verkrijgen zijn. Oudere titels zijn bij BOL al niet meer te koop. Je moet dan al uitwijken naar kleine speciaalzaken. Zonde want mijn inziens zorgt dit voor stimulans van de wegwerpmuziek. Via streamingdiensten is er gretig aftrek maar zouden mensen de muziek ook kopen op CD?

Wellicht ben ik dan ook van de oude stempel maar de voorpret van luisteren op de radio en via de speciaalzaak en dan een afweging maken om de CD te kopen had toch ook wel wat. Ik koester mijn collectie en van enkele favoriete artiesten kocht ik jaren geleden al het oudere materiaal. Of ik het zag aankomen haha.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Wat ik ook wel mis bij streamen is dat je een album op volgorde luistert. Ik doe dat op spotify nog steeds “wel eens” maar vroeger was dat vanzelf sprekend. 

Oja en dat je geen eigenaar bent van je eigen muziek staat me ook wel tegen, vooral als een label of artiest besluit iets offline te halen.

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

Ik gebruik de gratis versie van Spotify tijdens mijn werk als postbezorger. Ik luister muziek via mijn Shokz, hoor mijn omgeving en ben ook bereikbaar als mantelzorg en natuurlijk voor collega's, teamleiders en dergelijke. Maar nu ff niet actief, herstellende.

Luister ook naar deze.... 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

Ik heb ook premium Spotify en deed best pijn toen ‘ie nog duurder werd 😟

Luisterboeken, podcast en veel muziek luisteren zonder onderbrekingen (reclame) vind ik best irritant dus tjsa… 

Hier was ik ook bij Pinkpop 💝🖤🎵 Eddie Vedder 🤩

https://m.youtube.com/watch?v=61Q-Do30uxI

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

Dat is ook nog een probleem van streamen ​@Anneke-Anna. De prijzen blijven maar oplopen. Ik probeer daarom zo min mogelijk abonnementen te nemen. Overigens vind ik het wel een uitvinding dat je via KPN per maand eenvoudig kan aanmelden en opzeggen. Dat neemt voor mij de drempel weg om toch af en toe wat diensten te nemen.

En zoals ​@Thomas van KPN aangeeft bezit ik liever de media zodat je zelf de baas blijft. Ik vind een doosje eigenlijk ook wel leuk. Ook als kado vond ik een CD altijd leuk. Een maandje Spotify geven is ook zo raar haha.

Prachtige plaat van Simple Minds ​@Friesian. Wat werd er in die tijd toch mooie muziek gemaakt.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

Wat denk je van deze ​@Friesian?

Dit maken ze zo niet meer tegenwoordig. Toch waren die sterren allemaal excentriek en met een eigen gezicht. Echt genieten. Keer op keer.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

Deze is ook wel apart. Ik heb een collega die echt een wandelende muziekbibliotheek is. Ik beschreef een nummer die ik me vaag kon herinneren uit de jaren 80. En ja hoor, hij wist ‘m gewoon te benoemen.

De Nederlandse Nadieh met een prachtige stem. Beetje onterecht een eendagsvlieg. Helaas mocht ze niet ouder dan 36 jaar worden 😢

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

Die kende ik niet ​@Roy74 maar bijvoorbeeld wel Nothing compares to you.

Deze vindt ik ook goed. 

En deze natuurlijk. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 8, 2025

Ik vind Belfast Child zo veel beter. Net zoals Troy ik ook veel meer waardeer dan Nothing Compares…
Maar in het achterhoofd dat ook dit briljante plaatjes zijn.

Ik maak trouwens wel verschil tussen muziek die ik waardeer en luister en muziek waar ik speciaal voor ga zitten. Dit is zo’n plaat. Ik vind het een van de beste Nederlandstalige nummers die ooit gemaakt is. Nijmegen mag trots zijn op hem. Hier kan ik eindeloos naar luisteren en wegdromen. Waar gaan jullie speciaal voor zitten?

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

Wat een heerlijk topic! Nadieh met album Land of Ta, wat een album. Heerlijke muziek. Apple Muziek heeft heel veel in de bibliotheek staan uit de jaren 80 en 90.
Kennen jullie de NL’se band ‘Solution’? Het nummer Empty Faces is ‘grijs’ gedraaid door mij.