Skip to main content

Naar welke muziek luister jij?

• July 16, 2024
  • 192 reacties
  • 1920 keer bekeken

Toon eerste bericht

192 reacties

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

Solution, met o.a. de fameuze drummer Hans Waterman:

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

I put a spell on you, het origineel is van Screaming Jay Hawkins, maar hieronder de live versie van CCR op Woodstock:

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

Peter Green’s “Need Your Love So Bad” Live gespeeld door Gary Moore:

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

Hier nog eentje van Dido. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Wat een heerlijk topic! Nadieh met album Land of Ta, wat een album. Heerlijke muziek. Apple Muziek heeft heel veel in de bibliotheek staan uit de jaren 80 en 90.
Kennen jullie de NL’se band ‘Solution’? Het nummer Empty Faces is ‘grijs’ gedraaid door mij. 

Inderdaad is Apple Music nog een uitvlucht als ik een CD niet meer kan kopen. Dat album is heel behoorlijk inderdaad. Het was voor mij een vergeten plaat maar ik hoorde het ergens stomtoevallig en vergat Siri te vragen wie het was. Min collega kon het moeiteloos traceren.

Solution ken ik niet en dat nummer is uit 1977. Ik was net te klein. Op die leeftijd krijg je alleen mee wat je ouders luisteren. Pas in de eerste helft van de jaren 80 was Nederpop hot. Al was Solution Engelstalig volgens mij. Eind jaren 70 was in mijn beleving Frans- en Duitstalig populair. De jaren 80 waren de gouden jaren. De ene na de andere wereldster. De King of Pop kwam met het album Thriller en daarna met de legendarische Bad. De B-kantjes waren volgens hem niet goed genoeg voor dit album maar daar had hij gerust een tweede top CD mee kunnen vullen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

In begon Solution te waarderen na een uitzending van Alfred Lagarde op de VARA’s dinsdag. Ze waren toentertijd in de Oosterpoort in Groningen als afsluiter van VARA’s Lijn 3, waarbij ze met een bus door het land trokken. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 9, 2025

Om ook nog even terug te komen op Sinead O'Connor ​@Roy74 ; in de jaren 90 leerde ik haar kennen door het nummer Nothing Compares to You en dat vond/vind ik persoonlijk een vreselijk nummer (wist je trouwens dat het nummer door Prince (RIP) is geschreven?). Een paar jaar terug was er op tv iets over Pinkpop in de jaren 80/90 en toen kwam dus ook TROY voorbij en dat nummer is wel kippenvel voor mij. Sindsdien ben ik haar wel gaan waarderen! Helaas nog niet zo lang geleden overleden, heeft een heftig leven geleid. 

Sinéad O'Connor - Troy (Pinkpop Festival 1988) - YouTube

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 9, 2025

In begon Solution te waarderen na een uitzending van Alfred Lagarde op de VARA’s dinsdag. Ze waren toentertijd in de Oosterpoort in Groningen als afsluiter van VARA’s Lijn 3, waarbij ze met een bus door het land trokken. 

Oosterpoort is natuurlijk altijd leuk ​@driemaster, daar ook veel leuke optredens bijgewoond!

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Dat nummer is inderdaad door Prince geschreven ​@Jan van KPN en ik ben het met je eens dat Nothing Compares to You niet haar beste werk is. Wel een smash hit natuurlijk in die tijd. Deze was erg lang te horen in de Top 40. Troy is zo veel mooier.

Ze had een tragisch verloop van haar leven. Wat zijn er al veel van die wereldsterren niet meer onder ons. En wat waren ze met veel. Ik vind echt dat ik bevoorrecht ben om in die tijd op te groeien. Je keek uit naar de Top 40 op vrijdag en dan was het een lange rit met alleen maar dit soort kwaliteit. Ik luister nog wel eens naar de B garnituur uit die tijd en dat was eigenlijk ook gewoon top.

Nog te zwijgen over de Nederpop die toen ook op een hoogtepunt zat.

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

Dit keer een nummer van' Faithless.

Deze..... 

Fout...

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Naar mijn bescheiden mening heb je een goede smaak ​@Friesian. Faithless is nou typisch muzIek die ik op zou zetten maar niet specifiek voor ga zitten. Waar blijft de rest met pareltjes die ik nog niet op het vizier heb?

Op het Sail event vroeg ​@Berrie_Kaas mij toen we langs het muziekgebouw liepen of ik ook van klassiek houdt. Ik vertelde hem dat ik nagenoeg alles luister. Nou OK, alleen jazz niet echt. Jij zingt in een mannenkoor begreep ik recent? Wat zet ​@Berrie_Kaas op als hij op de bank zit en de dag overdenkt?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 9, 2025

Laatst in aanraking gekomen met de band Sombody's Child en dat staat hier geregeld op. Het heeft soms wat weg van Joy Division en dat is ook een inspiratiebron voor hun. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Interessante band ​@Arjan van KPN en ik herken Joy Division wel. Ze komen uit Dublin. Ik lees ook dat ze deel beïnvloed zijn door Kraftwerk en dat herken ik niet echt. Vooruit, eentje van Kraftwerk. Voor dit soort werk ga ik echt zitten.

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Deze hoort er ook bij.... 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 11, 2025

Wat een held 😎

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Naar mijn bescheiden mening heb je een goede smaak ​@Friesian. Faithless is nou typisch muzIek die ik op zou zetten maar niet specifiek voor ga zitten. Waar blijft de rest met pareltjes die ik nog niet op het vizier heb?

Op het Sail event vroeg ​@Berrie_Kaas mij toen we langs het muziekgebouw liepen of ik ook van klassiek houdt. Ik vertelde hem dat ik nagenoeg alles luister. Nou OK, alleen jazz niet echt. Jij zingt in een mannenkoor begreep ik recent? Wat zet ​@Berrie_Kaas op als hij op de bank zit en de dag overdenkt?

Berrie Kaas zet tegenwoordig geen muziek meer op ​@Roy74 . Dit is een term die voortkomt uit de tijd dat bijna alle muziek via singeltjes, LP’s en EP’s, met behulp van een draaitafel ten gehore werd gebracht. In de huidige tijd zijn we verbonden met streamingdiensten, het hebben van een goede smartphone en Android-Auto (voor in de auto natuurlijk) is voldoende om bv. je voertuig om te toveren tot een concertzaal. 

Over concertzaal gesproken, we liepen tijdens het Sail Event, onderweg naar de KPN boot, inderdaad langs het "Muziekgebouw aan het IJ". Van hieruit zijn vele malen (klassieke) muziekprogramma's uitgezonden onder de naam 'Vrije Geluiden' en 'Reiziger in muziek' met Han Reiziger, alwaar ik graag naar keek en luisterde. Verder waren wij, toen mijn vrouw nog mobiel was, op zondagochtend regelmatig in het Concertgebouw te vinden voor het Zondagochtendconcert. Van 11 tot 12 uur, niet te lang dus, zijn hier prachtige concerten te be luisteren, uitgevoerd door topartiesten en toporkesten. Een prettige bijkomstigheid was dat je (toen nog) op vertoon van het concertkaartje gratis gebruik kon maken van het OV in A'dam en ook nog korting kreeg bij diverse horecagelegenheden. Zo kwam Jan Splinter dus door de winter!

Voor muziek in de auto heb ik op Spotify een aantal playlists samengesteld met populaire muziek uit de jaren zeventig en tachtig. Vergelijkbaar met de inhoud van de toenmalige 'arbeidsvitaminen'. Lekker rustige en ongecompliceerde luistermuziek. 

Wat ik thuis via Youtube nog al eens bekijk en beluister is orgelmuziek, uitgevoerd door o.a. Gert van Hoef, een virtuoos achter de speeltafel van het kerk- en concertorgel. Bij het 'Hallelujah' van Leonard Cohen én Jan Rot (beiden helaas overleden) kan ik ook kippenvel krijgen. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Wat ik overigens ook geweldig vindt is dit klassieke stuk:  Camille Saint-Saëns Symphony no.3. 

Het bijzondere van deze opname (er zijn er vele), is dat het orkest en de dirigent niet in beeld komen maar alleen de organist met zijn registerhelpers. Deze zien het orkest en de leiding middels een klein tv scherm. Fascinerend om de samenwerking te zien tussen alle medewerkende musici en hun ‘handlangers’.

Wie goed luistert zal opmerken dat dit klassieke stuk de kraamkamer is van ‘If I Had Words’ van Scott Fitzgerald en Yvonne Keeley, een lied dat heel populair was rond 1977.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 11, 2025

Je zegt dus eigenlijk dat ik een conservatieve kloot ben door nog af en toe een CD’tje in de hifi set te schuiven ​@Berrie_Kaas 😂

Arbeidsvitaminen… ook al zo’n begrip. Wie had dat niet op. Was toch altijd lekker luisteren met leuke muziek. 

Grappig hoe je de zondagochtend doorbracht. Dat is typisch een activiteit die op een zondagochtend hoort. Het drukke leven gaat in het heden vaak ook op zondag door. Tegenwoordig reizen mensen ook gratis met het OV maar noemt men het zwartrijden 😅
Ik luister ook klassiek omdat ik dat vanuit huis heb meegekregen. Mijn broer speelde orgel dus ook dat ben ik wel gaan waarderen. Als ik ‘s nachts aan het werk ben en geconcentreerd bezig, dan zet ik meestal wat klassieke muziek op. Dat geeft me de rust om niet op het verkeerde knopje te drukken. Mijn vader luistert ook naar orgelmuziek.

Ik heb nog geen Carplay in mijn auto. Ik hoor dat dit erg mooi werkt. Je kan volgens mij ook nog gewoon je mp3 bibliotheek afspelen via zo’n systeem toch? In de volgende auto hoop ik ook zo’n systeem te hebben. In vervlogen tijden had je een heuse CD wisselaar van Pioneer of Kenwood in de achterbak liggen.

Camille Saint-Saëns is toch ook die van Danse Macabre? Jarenlang in het Efteling spookslot te horen. Prachtig stukje muziek.

Dat schermpje is vast verbonden via een Superwifi 😀. Als dat schermpje het niet doet is de paniek daar 🤣

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 11, 2025

Deze van Ennio Morricone vind ik ook prachtig. Als je hier niet rustig van wordt dan helpt niets meer.

Nu weet ik dat er onder de moderators ook liefhebbers van Hans Zimmer zijn. Is ook heerlijk om bij te ontspannen na een drukke werkdag.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Klopt ​@Roy74 de ‘Danse Macabre’ is idd. van Camille Saint-Saëns. En ja, ik had ook een dc-wisselaar in de kofferbak van een vorige auto. Was best functioneel maar is toch achterhaald. Android-Auto werkt perfect samen met de Android telefoon. Mijn auto, een Lynk & Co 01 heeft standaard maar liefst 11 speakers en een subwoofer van Infinity Systems aan boord. Alsof je in het concertgebouw zit, echt!  Mp3 bestanden kun je via de aanwezige USB-A (en ook 2 usb-c) poorten ook afspelen.   

Om het beeld te nuanceren dat ik alleen van klassieke muziek zou houden, het onderstaande: In 1967 ‘onder de wapenen’ zijnde, kwam Them muzikaal op mijn pad.  

Deze plaat heb ik in- en na mijn diensttijd grijs gedraaid, staat nu op een playlist van Spotify en beluister hem nog regelmatig. Doet mij tevens denken aan de tijd dat ik in ‘Hare Majesteits wapenrok’ rond liep. 

Gelezen: De band Them, vooral bekend van "Gloria", kende verschillende bezettingswisselingen, maar de oorspronkelijke leden waren Van Morrison, Alan Henderson, Ronnie Milling, Billy Harrison en Eric Wrixon. Van Morrison en Henderson waren de vaste leden gedurende een groot deel van de beginperiode, waarna Morrison in 1966 vertrok om aan zijn succesvolle solocarrière te beginnen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 11, 2025

Ik probeer nu ​@Berrie_Kaas te visualiseren in legerkostuum 😁

Latere generaties hadden zeker deze Arcade CD’s in hun legertas zitten. Hele troepen stapten toen in de trein kan ik me nog herinneren van mijn schooltijd. Ik ging studeren en heb daarmee net mijn diensttijd ontlopen. Schijnt toch een leuke tijd te zijn geweest.

Gezien de mondiale ontwikkelingen zien we wellicht dit beeld weer snel op de stations (overigens geen oproep om een discussie over deze ontwikkelingen te ontketenen hier want dat past niet in deze Community)

Moderne auto hoor. Heerlijk om in de auto goed geluid te hebben. Ik klaag eigenlijk ook niet over het geluid maar CarPlay of de Android variant werkt natuurlijk veel fijner.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Muziek is emotie. Bijvoorbeeld een muziekstuk bij een uitvaart of in je jeugd. Ook deze is een tranentrekker omdat ie zo mooi is:

Het begint rustig maar dan krijg je kippenvel. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 11, 2025

De Tour of Duty reeks was overigens onder het Magnum label. Arcade had natuurlijk ook enkele parels van CD reeksen zoals de legendarische Synthesizer Greatest serie. Daaraan heb ik mijn liefde voor de muziek van JM Jarre en Vangelis te danken. Nog steeds jaloers dat jij bij het concert van Vangelis in Rotterdam was ​@driemaster.

De soundtrack die je benoemde heb ik in mijn Spotify bieb gezet. Die ga ik dit weekend op het gemak beluisteren.

Ik houd toch al van Soundtracks. Natuurlijk schreef Vangelis ook veel soundtracks maar ik vind de 007 soundtracks (vooral de oudere) ook heerlijk om te luisteren.

Muziek brengt je ook terug naar de tijd waarin je de muziek voor het eerst hoorde. Zo weet ik nog precies waar ik was toen ik Kronenburg Park van Frank Boeijen voor het eerst hoorde. Toch wel apart als je er over nadenkt.

Patriot Games zag ik in de bioscoop en weet nog exact waar als ik de muziek hoor.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Klopt helemaal ​@Roy74 wat je zegt over terug gaan naar die tijd. Ik heb vele concerten in het Rotterdamse mogen meemaken, van o.a. Abba, Earth Wind & Fire en Talk Talk in Ahoy’ en in de Doelen. Ook de Dijk in Nighttown. Als je die nummers opzet, ga je opnieuw de belevenis in. 

Overigens even offtopic: vorige week waren we in het gevangenismuseum in Veenhuizen, in een oude gevangenis ‘de Rode Pannen’, in een oude isoleer cel en aangrenzende ruimtes: het rook daar exact hetzelfde als in de bunker in Hilversum waar we zijn geweest tijdens het event aldaar. Echt jaren ‘60 geurtjes. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 12, 2025

Klopt helemaal ​@Roy74 wat je zegt over terug gaan naar die tijd. Ik heb vele concerten in het Rotterdamse mogen meemaken, van o.a. Abba, Earth Wind & Fire en Talk Talk in Ahoy’ en in de Doelen. Ook de Dijk in Nighttown. Als je die nummers opzet, ga je opnieuw de belevenis in. 

Overigens even offtopic: vorige week waren we in het gevangenismuseum in Veenhuizen, in een oude gevangenis ‘de Rode Pannen’, in een oude isoleer cel en aangrenzende ruimtes: het rook daar exact hetzelfde als in de bunker in Hilversum waar we zijn geweest tijdens het event aldaar. Echt jaren ‘60 geurtjes. 

Een heel aparte geur hing in de bunker inderdaad. Nu weet ik niet hoe het in de jaren 60 rook maar het zijn plaatsen waarvan je naderhand nog weet hoe het rook. Was een leuk uitstapje om daar eens te kunnen kijken. Vergelijkbaar met muziek werkt dat.

Talk Talk is ook zo’n band die floreerde in de jaren 80. Tja en ABBA is ook een fenomeen. Dat herinner vooral van mijn lagere schooltijd eind jaren 70. Overal hoorde je ABBA.

Agnetha Faltskog leverde solo deze hit af. Mijn ouders hadden in de auto een cassette in de auto en dese stond er ook op. Stond altijd op een bepaalde route op en als ik daar nu rijdt hoor ik deze muziek nog steeds.

En nu nog een drukke werkdag en dan weekend.