Skip to main content

Naar welke muziek luister jij?

• July 16, 2024
  • 192 reacties
  • 1920 keer bekeken

Toon eerste bericht

192 reacties

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Roy74 schreef:

Kan dat “zo maar” dat gehoor wegvalt? Ik heb dat soms wel eens als ik verkouden ben dat mijn gehoor effe weg is aan een kant. Dat vind ik altijd heel onprettig. 

Jazeker dat kan ​@Roy74 plotselinge doofheid (sudden deafness) links. Ik ben er via de telefoon achter gekomen. Op links hoorde ik flarden van woorden, gekraak, kon het niet thuis brengen. 

Ik heb het wel eens als ik ben gaan zwemmen. Heel irritant. Maar dat is tijdelijk. Waar wordt die doofheid dan door veroorzaakt?

Dat is niet bekend. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 20, 2025

Wellicht is dit een ‘tik’ van mij of een briljant idee? Wat is er aan de hand. Wij komen o.a. af en toe bij Costes of the Cotton Club. Daar draaien ze franse pop of lounge muziek. Dan pak ik mijn iPhone en Shazam even. Op die manier bouw ik een aardige lijst op met leuke muziek voor thuis. Maar… met die subwoofers en grotere speakers klinkt het nét effe anders… 😜

Zoiets als deze: Earth van Mogli

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 20, 2025

Dat doe ik ook ​@driemaster. Je bent volstrekt normaal 😅

Sinds ik mijn iWatch heb roep ik “Hey Siri, waar luister ik naar” en ik weet wat er op staat. Is echt fijn als je iets moois hoort.

Nog steeds kijken mensen raar als je tegen je horloge praat 😂. Ik voel me dan net Michael Knight die KITT oproept 😁

Jasper van KPN
Moderator

Een hoop mensen gebruiken Shazam inderdaad, ik ook wel eens 🙂 Niet via het horloge dan, ik doe het altijd via de telefoon zelf haha

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 20, 2025

Een hoop mensen gebruiken Shazam inderdaad, ik ook wel eens 🙂 Niet via het horloge dan, ik doe het altijd via de telefoon zelf haha

In iOS is Shazam geïntegreerd. Er is verder geen app nodig. Driemaster heeft gelijk dat je zo heel eenvoudig een mooie collectie kunt opbouwen. Ik heb ook het geluk dat ik een collega heb als wandelende muziekbibliotheek. Die weet gewoon echt alles te benoemen. Die zou in de jaren 90 zo aan het programma Wedden Dat hebben kunnen meedoen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 20, 2025

Pffff… gelukkig maar, dank je ​@Roy74 , soms ga je aan jezelf twijfelen… 🤔

In dit soort gevallen kan je muziek vinden die buiten de normale kaders vallen, niet mainstream dus. Ook bij andere winkels komen er leuke muziekjes naar je oren toe. Wat ik al eens eerder zei over smoothjazz, vaak gebruikt voor achtergrond muziek, is net testbeelden muziek.

Wat ook weleens in de irritatie zone gaat zitten, als je ze te vaak hoort, zijn wachtmuziekjes. Toen ik nog werkte (B2B helpdesk Electronic Banking) belde ik vaak naar klanten waar dan een wachtmuziekje te horen was.

Deze is fameus te noemen: Summer Samba (so nice) van Walter Wanderley.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 20, 2025

Pffff… gelukkig maar, dank je ​@Roy74 , soms ga je aan jezelf twijfelen… 🤔

In dit soort gevallen kan je muziek vinden die buiten de normale kaders vallen, niet mainstream dus. Ook bij andere winkels komen er leuke muziekjes naar je oren toe. Wat ik al eens eerder zei over smoothjazz, vaak gebruikt voor achtergrond muziek, is net testbeelden muziek.

Wat ook weleens in de irritatie zone gaat zitten, als je ze te vaak hoort, zijn wachtmuziekjes. Toen ik nog werkte (B2B helpdesk Electronic Banking) belde ik vaak naar klanten waar dan een wachtmuziekje te horen was.

Deze is fameus te noemen: Summer Samba (so nice) van Walter Wanderley.

Ik ga morgen luisteren. Ik moet zo een paar uur aan het werk.

Op het album Planet Jarre zijn enkele zou soundscapes van JM Jarre aanwezig. Dat is ooit gemaakt om in winkels te laten horen als achtergrond.

Mijn vader heeft hetzelfde horloge en heeft Shazam ook ontdekt haha. Wonderlijk wat er allemaal mogelijk is geworden. Je bent zeker niet de enige die er gebruik van maakt en inderdaad is het daardoor mogelijk om muziek die je ergens hoort te herkennen om het thuis nog eens goed te luisteren. Zo heb ik ook al wat nieuwe artiesten ontdekt die ik anders nooit gevonden had.

Heb jij ook een smartwatch?

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

Nog een voorbeeld. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

Gisteravond zat ik weer eens een beetje te browsen op een radio site en kwamen er weer lekker muziekjes onze kant op, bijvoorbeeld country uit de VS of samba uit Brazilië.

Nee, ik heb geen smart watch ​@Roy74, ik heb er weleens aan zitten denken, wellicht binnenkort. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 21, 2025

Ik heb ook lang mijn twijfels gehad maar eenmaal om mijn pols zou ik ‘m niet meer willen missen. Ongelooflijk wat een gemak ik er van heb. Ik heb er een met Multisim. Zodoende ben ik overal verbonden met het KPN netwerk. Niet dat ik perse altijd bereikbaar wil zijn maar vorig jaar was het gezien de privé situatie wel heel fijn dat ik zelfs in het zwembad bereikbaar was. Het gaf me de vrijheid om toch mijn normale dingen te doen.

Ik gebruik ‘m graag voor bellen, betalen, navigeren en voor hiking. Muziek luisteren is ook mogelijk maar ik houd niet van oortjes in de publieke ruimte. En ja, ook Shazam is heel eenvoudig te gebruiken 😋

U2 is natuurlijk iconisch ​@Friesian. Je kiest overigens een nummer die ik persoonlijk minder waardeer. In het algemeen is U2 zo vaak te horen is/was dat voor mij de glans er een beetje vanaf is.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 21, 2025

Omdat het zondag is 😁

Theme van Beverly Hills Cop 😎

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

Deze mag van mij niet ontbreken in het verhaal. Een prachtig nummer met orkest en koor. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

Deze mag van mij niet ontbreken in het verhaal. Een prachtig nummer met orkest en koor. 

---

Blijft een heerlijk nummer.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

Vandaag zelf voldoende muziek gehoord én gemaakt in repetitie, want volgende week 2 keer promsconcert. Op het programma staan 30 nummers waarvan ik er 22 mee moet spelen. Bijzonder intensief, maar wel heel leuk om te doen.

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

Vandaag zelf voldoende muziek gehoord én gemaakt in repetitie, want volgende week 2 keer promsconcert. Op het programma staan 30 nummers waarvan ik er 22 mee moet spelen. Bijzonder intensief, maar wel heel leuk om te doen.

Ik geloof dat het woordje mag van toepassing kan zijn. 👍🙂

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

Nou, in mijn geval is het meer een kwestie van moeten. Niemand in het orkest en combo heeft hierin een keuze. Ik dus ook niet. En aangezien ik prof-muzikant ben, verwacht men ook gewoon dat ik alles kan spelen…

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

Vandaag tijdens Bioscoop10Daagse de nieuwe film over Andrea Bocelli gekeken. Vandaar

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

Hé, is dat niet David Foster? Die heeft meerdere zeer mooie nummers gecomponeerd! Winter Games is er zo één.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

@driemaster Ja, het is David Walter Foster.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 21, 2025

---

Blijft een heerlijk nummer.

Ik sluit me aan. Bijzonder mooie uitvoering ook wat mij betreft.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 21, 2025

Nou, in mijn geval is het meer een kwestie van moeten. Niemand in het orkest en combo heeft hierin een keuze. Ik dus ook niet. En aangezien ik prof-muzikant ben, verwacht men ook gewoon dat ik alles kan spelen…

Voor een buitenstaander klinkt het natuurlijk als een prachtberoep. Wat bedoel je met alles spelen? Instrument of soort muziek?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

Voor een buitenstaander klinkt het natuurlijk als een prachtberoep. Wat bedoel je met alles spelen? Instrument of soort muziek?

Ik bedoel dat men denkt of ervan uitgaat dat ik als pianist  gewoon alles kan spelen en dat dat allemaal vanzelf gaat. Terwijl ook profmusici nieuwe nummers moeten instuderen. 

Daarbij komt dat alles wat ik tijdens dat promsconcert moet spelen, best wel buiten mijn comfortzone ligt. Bijna alles is popmuziek, terwijl ik klassiek ben opgeleid. En dat is een groot verschil. En dan moet ik ook nog spelen op een digitale piano i.p.v. een ‘echte’ akoestische piano. Maar goed, het wordt erg leuk!

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 21, 2025

Ik bedoel dat men denkt of ervan uitgaat dat ik als pianist  gewoon alles kan spelen en dat dat allemaal vanzelf gaat. Terwijl ook profmusici nieuwe nummers moeten instuderen. 

Daarbij komt dat alles wat ik tijdens dat promsconcert moet spelen, best wel buiten mijn comfortzone ligt. Bijna alles is popmuziek, terwijl ik klassiek ben opgeleid. En dat is een groot verschil. En dan moet ik ook nog spelen op een digitale piano i.p.v. een ‘echte’ akoestische piano. Maar goed, het wordt erg leuk!

Meen je dat? Lijkt me vrij logisch dat je nummers moet instuderen. Overigens wel herkenbaar dat mensen buiten je eigen beroep denken dat alles vanzelf gaat. In de IT denkt men ook al snel dat je alles weet.

Heb je niet een stukje muziek dat jij speelt?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

Meen je dat? Lijkt me vrij logisch dat je nummers moet instuderen. Overigens wel herkenbaar dat mensen buiten je eigen beroep denken dat alles vanzelf gaat. In de IT denkt men ook al snel dat je alles weet.

Heb je niet een stukje muziek dat jij speelt?

Yes, dat meen ik. Men denkt daar heel gemakkelijk over, zo is mijn ervaring.

Nee, heb ik (nog) niet. Misschien dat een en ander op YouTube gezet gaat worden, maar dat is afwachten.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 21, 2025

Wat leuk ​@Katana321! Mijn broer en moeder spelen ook piano, dus ik heb meegemaakt hoe lastig dat kan zijn (en zelf de hoop opgegeven toen ik 6 was). 

Toi toi (is dat het juiste om te zeggen?) alvast voor je concert. Heel gaaf dat je aan zoiets mee mag doen, en dat voor 22 nummers! 😄