Skip to main content

Naar welke muziek luister jij?

• July 16, 2024
  • 192 reacties
  • 1920 keer bekeken

Toon eerste bericht

192 reacties

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

Wat leuk ​@Katana321! Mijn broer en moeder spelen ook piano, dus ik heb meegemaakt hoe lastig dat kan zijn (en zelf de hoop opgegeven toen ik 6 was). 

Toi toi (is dat het juiste om te zeggen?) alvast voor je concert. Heel gaaf dat je aan zoiets mee mag doen, en dat voor 22 nummers! 😄

Precies dat is wat ik bedoel! Je mag mensen een heerlijke avond bezorgen samen met je collega's!! 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

Dankjewel Sanne! 👍

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 21, 2025

Meen je dat? Lijkt me vrij logisch dat je nummers moet instuderen. Overigens wel herkenbaar dat mensen buiten je eigen beroep denken dat alles vanzelf gaat. In de IT denkt men ook al snel dat je alles weet.

Heb je niet een stukje muziek dat jij speelt?

Yes, dat meen ik. Men denkt daar heel gemakkelijk over, zo is mijn ervaring.

Nee, heb ik (nog) niet. Misschien dat een en ander op YouTube gezet gaat worden, maar dat is afwachten.

Leuk als je post als er iets online komt te staan. Vooral zondagochtend zet ik wel eens een klassiek stukje muziek op. Heerlijk bij het ontbijt. Aangezien ik totaal niet muzikaal ben zal ik niet snel denken dat je wel effe alles kan spelen 😁. Van Vangelis begreep ik dat hij geen noot muziek kon lezen maar dat hij “gewoon” zo kon spelen. Toch gek hoe dat werkt.

Ik vind het leuk dat er zoveel verschillende mensen hier samenkomen bij de KPN community. En uit alle delen van het land. Van monteur tot pianist. En specifiek in dit topic komen er soms ook verborgen pareltjes voorbij.

We gaan nu snel richting einde jaar en dan krijgen we hopelijk weer een top2000 topic. Ook altijd leuk om te volgen wat eenieders voorkeur is.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

@Roy74 Is het alweer zo laat in het jaar? Inderdaad we gaan weer lijstjes proberen te maken om op te sturen naar resp. Top 2000 of Top 4000. Zin in!

Zelf maak ik geen muziek, een ex collega speelde trompet 🎺. Erg knap vind ik dat. Ik ben zelf niet van de instrumenten bespelen, maar ik ben wel muzikaal, althans dat vind ik zelf 🤔.  Als oud ‘dj’ op een radio station 📻 voor oudere mensen, moet je wel enige kennis hebben van muziek 🎼. Ook het in elkaar over laten lopen van muziekstukken kan ik wel waarderen, o.a. de mixen van Ben Liebrand zijn erg bekend. In het verleden had je ook de bond van doorstarters in de Soulshow van Ferry Maat.  

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 22, 2025

@Roy74 Is het alweer zo laat in het jaar? Inderdaad we gaan weer lijstjes proberen te maken om op te sturen naar resp. Top 2000 of Top 4000. Zin in!

Zelf maak ik geen muziek, een ex collega speelde trompet 🎺. Erg knap vind ik dat. Ik ben zelf niet van de instrumenten bespelen, maar ik ben wel muzikaal, althans dat vind ik zelf 🤔.  Als oud ‘dj’ op een radio station 📻 voor oudere mensen, moet je wel enige kennis hebben van muziek 🎼. Ook het in elkaar over laten lopen van muziekstukken kan ik wel waarderen, o.a. de mixen van Ben Liebrand zijn erg bekend. In het verleden had je ook de bond van doorstarters in de Soulshow van Ferry Maat.  

Ik kan nog geen noot uit een blokfluit krijgen 😂

Met bewondering kijk ik naar mensen die een mooi stuk muziek maken. Maar ook een kunstschilder die een schilderij maakt. Ik kan dat niet. Ik krijg het gewoon niet op papier. Ik kan weer dingen die anderen echt niet kunnen en daarom doe ik ook het werk wat ik doe.

We hebben hier wel een aardig muzikaal gezelschap.

Ben Liebrand is wel een begrip zeg. Een grote meneer met zijn grandmixen. Ik weet nog dat mijn broer en ik klaar zaten met onze tapes om precies om 18:00 op oudejaarsavond op start te drukken. En dan na 45 minuten snel het bandje omdraaien 😀. Ik kreeg van een collega alle grandmixen uit de jaren 80 in mp3. Heel apart om die weer terug te horen. Als er liefhebbers zijn dan PB maar.

Na de zomer gaat het jaar snel. Ik houd zelf niet van de decembermaand maar de lijstjes zijn wel leuk. Ook hier is het leuk om de top2000 en voorkeuren van eenieder te volgen. Geen idee eigenlijk of de moderators dit opzetten of dat iemand anders een topic start.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 22, 2025

@Roy74 En dan te bedenken hoe die grandmixen tot stand zijn gekomen. Echt knippen in een kwart inch band, twee sporen, die op een snelheid van 38 cm/s liep, en dan vervolgens plakken met speciaal plakband. In een uitzending van Tineke in de jaren 80 is dat een keer uitgelegd, legendarisch. Compleet met loopings om een tafelpoot. Monteren heb ik ook nog weleens gedaan, vergt wel een vaste hand. 

Op de bekende podcast platforms kan je ‘m ook weleens tegenkomen met een mix. 

Overigens kan je daar ook nog meer ‘oud spul’ tegenkomen, da’s meer voor het topic ‘nostalgie’. Bijvoorbeeld een compete verzameling anekdotes van wijlen Alfred Lagarde en nog meer van die tijd. 

Overigens op dit moment luister ik, terwijl ik aan typen ben, naar de Dire Straits Brothers in Arms. Dat was één van mijn eerste cd’s in de jaren 80. Vanuit Rotterdam tuffen naar Düsseldorf om ze daar te halen voor de helft van de prijs dan in NL. Waar blijft de tijd… 🕰

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 22, 2025

@Roy74 Ik mis de zomer nu al. Maar ik kan zeker de decembermaand ook waarderen! Ik verwacht dat er zeker wel weer topics in die richting geopend gaan worden. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld deze: NPO Radio 2 Top 2000 - Editie 2024 | KPN Community . Die liep aardig door :-) .

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 22, 2025

Allen, Er zijn ook puzzels verschenen met het thema Top 2000… 

… nog drie maanden en we zitten weer op het puntje van onze stoelen!

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 22, 2025

Dat is een legendarisch album ​@driemaster. Ik heb die ook op CD. Morgen nog maar eens opzetten. In die tijd was er net over de grens in Duitsland een Media Markt. In Nederland was er nog geen Media Markt dus half Limburg kocht daar CD’s. Er was in de kelder daar een gigantische CD afdeling en je kon dan voor 20 Deutsche Marken een CD kopen die hier 40 gulden moest kosten.

Het Serious Hits live album van Phil Collins kocht ik ook voor een relatief spotprijsje in de Kaufhof in Keulen. Toch was het voor mij een rib uit het lijf als middelbare school scholier. Ik heb mijn CD’s nog allemaal en je triggert me om ze weer eens te gaan luisteren. Mooie tijd en dat lijkt al weer een eeuw geleden als je er over nadenkt.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 22, 2025

@Roy74 Ik mis de zomer nu al. Maar ik kan zeker de decembermaand ook waarderen! Ik verwacht dat er zeker wel weer topics in die richting geopend gaan worden. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld deze: NPO Radio 2 Top 2000 - Editie 2024 | KPN Community . Die liep aardig door :-) .

Het zou leuk zijn als er vanuit de Community een mooi Top2000 topic wordt neergezet. De afgelopen drie jaar heb ik die met plezier gelezen en wat verborgen of vergeten pareltjes (her)ontdekt.

De zomer lijkt nu wel voorbij. Ik moet zeggen dat ik de herfst steeds meer waardeer. Gure dagen met kleurrijke natuur en de geur van vallende bladeren. December kan niet snel genoeg voorbij zijn maar die lijstjes en terugblikken op het afgelopen jaar waardeer ik wel. Wat zijn er dit jaar veel bekende Nederlanders overleden overigens.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 22, 2025

@Roy74 Dat laatste is zeker waar! Fysieke CD’s hebben we niet meer, een tijdje terug allemaal gedigitaliseerd en opgeslagen op SSD’s en geïmporteerd in Apple Music. Morgen even naar Kleve en dan zal ik weer eens muziek van Phil opzetten, ook lekkere muziek voor in de auto. 

Overigens ook Pink Floyd vind ik coole muziek. Ooit in 1989 in Berlijn geweest met collega’s voor het unieke the Wall concert in het stukje niemandsland tussen Oost- en West-Berlijn. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 22, 2025

We don't need no education
We don't need no thought control
No dark sarcasm in the classroom
Teachers leave them kids alone
Hey! Teachers! Leave them kids alone!

Ik zat in die tijd op de lagere.school. Een Jenaplan school en voor die tijd uniek. De meesters noemden we gewoon bij de voornaam. We zaten niet in rijtjes maar een groepjes en de meesters voetbalden gewoon mee op het schoolplein. Ik heb er een geweldige tijd gehad en herken me niet in de overbekende Pink Floyd tekst.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 26, 2025

Nog iets te vroeg maar oktober komt er aan.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 27, 2025

Nog iets te vroeg maar oktober komt er aan.

Ah, nu we het over ‘maanden’ hebben, gisteravond tijdens het proms-concert heb ik ‘November’ van Rowwen Heze op piano begeleid. Rowwen Heze is niet per se mijn favoriete muziek of zo, maar dit is wel een leuk nummer om te spelen. Het origineel:

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 27, 2025

Ik vind dat als Limburger natuurlijk wel leuk om te horen en dit is een mooie plaat. Gaaf dat je dat mocht begeleiden 😎

we missen nu alleen nog december. Wie?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 27, 2025

Aehm, de September is nog niet voorbij, hier een song over 21.september.

En als bonus een song van 27.september

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 27, 2025

Ik heb net concertkaartjes gekocht voor de Pixies. Dat blijft ook heerlijke muziek zeg. In Enschede of all places. Ben benieuwd of ze nog in vorm zijn. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 27, 2025

Hé, legendarische band EWF! ‘k Heb ze in Ahoy’ mogen bewonderen, maar da’s een aantal jaren geleden, want Maurice White the lead zanger is al een aantal jaren niet meer onder ons. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 27, 2025

Precies dat is wat ik bedoel! Je mag mensen een heerlijke avond bezorgen samen met je collega's!! 

Gisteravond de 1e uitvoering van het proms-concert gehad. Het ging geweldig! We hadden vanaf het begin de sfeer er goed in zitten: het publiek reageerde heel enthousiast. Het programma zat goed in elkaar met een indrukwekkend openingsnummer, een paar medleys, een paar gevoelige nummers, en aan het eind een nummer samen met een dj. Lekker! Het was voor mij wel lastig dat ik op gegeven moment flink last kreeg van twee pijnlijke vingers. 

Ik ga met een heel goed gevoel de avond in voor de 2e uitvoering! Wordt weer een feestje!

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 27, 2025

Ik duim voor je vingers voor de volgende uitvoering ​@Katana321! Heel leuk om te lezen dat het zo goed ging. 💚 Op naar het volgende feestje!

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 27, 2025

Succes ​@Katana321 en let op je vingers 😁

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 27, 2025

Heel veel speelplezier vanavond ​@Katana321 en hopelijk geen last van de vingers, zodat niet alleen het publiek en je collega's genieten. 

Friesian
Wijsgeer
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 27, 2025

Deze vindt ik ook erg leuk. 

Of deze uitvoering. 

HeidiV
Topper
  • September 27, 2025

Forum|alt.badge.img+9