Skip to main content

Netflix wordt voor velen onbetaalbaar

• November 10, 2025
  • 38 reacties
  • 622 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22

Zie hier artikel in de AD, Netflix wordt weer veel duurder. Meer dan 10% duurder.

En zie hier voor het artikel in Totaal TV.

Het goedkoopste abonnement, Netflix Basis, is in Nederland tot nu toe nog zonder reclame.

Toen wij 5 jaar geleden de LG Oled 4K tv kochten, hadden we ook Netflix 4K (premium) genomen. Het duurste abonnement destijds. Dat was toen € 13,99 per maand. Nu is zelfs Netflix Standard al veel duurder (€ 15,99 per maand en Premium (duurste) € 20,99 per maand).

Hopelijk blijft het bij KPN met Combivoordeel (afhandelijk van punten) basis en standaard zonder extra kosten.

Maar langzaam wordt het voor mensen met een laag inkomen moeilijker om een abonnement op een streamingdienst te nemen, vooral als je er 2 of 3 hebt.

Ik denk (dus persoonlijk) dat dit net zo gaat als met tickets voor concerten.

Ook daar zijn ze destijds de grens gaan opzoeken wat liefhebbers er nog voor over hadden of konden betalen.

Naar een concert of theater gaan is ook belachelijk duur. 

Dat is 1 van de reder dat wij niet meer naar een concert gaan.

38 reacties

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Ik hoorde het op de radio, het wordt en is al belachelijk duur. Spotify is ook zo abnormaal duur geworden voor reclamevrij. 

Niet leuk meer op deze manier met die prijzen. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • November 10, 2025

Ik heb totaal geen enkele interesse in Netflix. Al zou ik er gratis naar mogen kijken. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 10, 2025

Absurd dat hier zo'n ophef over is. Het gaat om een verhoging van pakweg € 2,00 per maand. Het is een luxe-artikel en als je daar geen geld voor (over) hebt dan neem je het niet.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi iedereen,

Laten we in dit topic graag bij het onderwerp blijven: de stijgende prijzen van streamingdiensten en wat dat betekent voor klanten.
Iedereen mag er natuurlijk zijn eigen mening over hebben, maar laten we wel proberen om reacties inhoudelijk en respectvol te houden. Zo blijft het voor iedereen prettig om mee te praten.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Absurd dat hier zo'n ophef over is. Het gaat om een verhoging van pakweg € 2,00 per maand. Het is een luxe-artikel en als je daar geen geld voor (over) hebt dan neem je het niet.

Maar € 2,-- per maand.

Maar dat is iets meer dan 10% prijsverhoging.

En in 5 jaar tijd 50% prijsverhoging.

Het gaat niet om het geld, maar vooral om het principe.

En inderdaad, je hoeft het niet af te nemen.

Maar dat geld voor heel erg veel producten.

Inflatie (tot september 2025) is 3,3%

Inflatie in 2024 was 3,3%

Inflatie in 2023 was 3,8%

etc.

Ook al ben ik met pensioen, kan ik het gelukkig nog betalen.

Velen kunnen het niet betalen, maar het is een luxe-product toch. 

Maar dat is internet, tv, auto, roken (doen wij gelukkig niet), fietsen, mobiel, etc. toch ook? Allemaal luxe artikelen. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • November 10, 2025

Hoi iedereen,

Laten we in dit topic graag bij het onderwerp blijven: de stijgende prijzen van streamingdiensten en wat dat betekent voor klanten.
Iedereen mag er natuurlijk zijn eigen mening over hebben, maar laten we wel proberen om reacties inhoudelijk en respectvol te houden. Zo blijft het voor iedereen prettig om mee te praten.

Bedankt! Precies dit ​@Thomas van KPN 😎

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Ik ben afgelopen jaar naar ACDC geweest, alleen het kaartje koste al €165. En dat is feitelijk nog goedkoop te noemen 😅

Maar wel erg gaaf 😃

De kosten worden overal van verhoogt en daar mag iedereen er wat van vinden, gelukkig bepaalt niemand anders dit dan diegene die er voor betaald. Zwart/wit denken is een beknopte mening, meer is het niet. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Ja, echt absurd. Streamingdiensten worden duurder en de content wordt minder/meer versnipperd over allemaal verschillende streamingdiensten met ieder hun eigen kostenplaatje.

Ze hadden het bij 1 streamingdienst moeten houden. Nu duwen ze iedereen weer de illegale kant op, en dat is meer dan terecht. 🏴‍☠️

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Bijna alles zijn luxe goederen, gezond eten ook. Wat kan je brengen tegen zulke argumenten "ik eet een week geen groente meer, van het gesparde geld kan je makkelijk 2 streamingsdiensten abonneren”. Dan heb ik liever dat de kids US series kijken ipv US fastfood krijgen. Als het aan me ligt, vliegt zelfs lineaire tv eruit.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 10, 2025

Eens ​@joop2011 ,

De prijsverhogingen schieten werkelijk de pan uit. 

Maar zolang jij via Combivoordeel nog gratis Netflix kunt gebruiken, heb jij er niet zo last van. Maar daarnaast zijn er dit jaar bij andere streamingsdiensten ook verhogingen geweest. En als iemand meerdere streamingsdiensten afneemt, dan lopen de abonnementskosten aardig op.   

Wij hebben hier thuis overigens geen enkele streamingdienst en dat laten we lekker zo. (We hebben via KPN alleen de TV-zenders van het Basispakket en dat zijn er wat mij betreft al veel te veel.)  

• November 10, 2025

Ik zal het als een van de weinige wel acceptabel vinden het blijft nog steeds goedkoper en minder ruimte in nemen dan alles op fysieke media aanschaffen of naar de bioscoop gaan.

Aan de andere kant tikt het inderdaad wel aan. Van HBO Max heb ik recent ook een bericht gekregen van een prijsstijging in mijn geval van € 6,99/maand naar € 8,49/maand.

• November 10, 2025

Netflix heb ik een hekel aan, te duur voor de kwantitatieve pulp welke wordt geleverd,... 

Inhoudelijk gewoon geen goede series die mij kunnen boeien.

Videoland, HBO Max en Skyshowtime is hier voldoende. De twee zijn €8,49 en €5,99. De reguliere bende komt al 14 jaar ongecodeerd binnen, de kabel laten ze gewoon aangesloten, terwijl de kast dit jaar wel regelmatig open is geweest.

Daarnaast moet je wel relatief zijn. Ben je minima, of kom je maandelijks niet rond. Dan is het rot, maar neem geen luxeprobleem af. 

Spaar je elke maand vier cijfers, los van alle vaste lasten, je maandelijkse incasso's incl. streamers en boodschappen. Dan gewoon doen,.. Maar zorg ervoor dat je luxe lasten niet van je spaardoel worden afgesnoept 😋

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 11, 2025

Ik ben afgelopen jaar naar ACDC geweest, alleen het kaartje koste al €165. En dat is feitelijk nog goedkoop te noemen 😅

Maar wel erg gaaf 😃

De kosten worden overal van verhoogt en daar mag iedereen er wat van vinden, gelukkig bepaalt niemand anders dit dan diegene die er voor betaald. Zwart/wit denken is een beknopte mening, meer is het niet. 

Dat is illegaal.

En ik adviseer om hier geen illegale praktijken te vermelden.

Admin edit: verkeerd gequoot van joop2011, dit(op zijn verzoek) aangepast

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 11, 2025

Ik zal het als een van de weinige wel acceptabel vinden het blijft nog steeds goedkoper en minder ruimte in nemen dan alles op fysieke media aanschaffen of naar de bioscoop gaan.

Aan de andere kant tikt het inderdaad wel aan. Van HBO Max heb ik recent ook een bericht gekregen van een prijsstijging in mijn geval van € 6,99/maand naar € 8,49/maand.

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.

Vroeger huurde je wekelijks 1 of 2 films bij de videotheek.

Was inderdaad ook snel 30 a 40 Gulden per maand kwijt. (begin van de eeuw 2002 werd het euro en toen waren de films huren ongeveer 3 a 5 Euro per stuk dacht ik)

En HBO max voor die prijs die jij noemt is toch inclusief reclame?

Van ​@TDN had ik begrepen dat de streamingdiensten hier meer aan verdienen en hier zelfs blij mee zijn.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • November 11, 2025

Maar wel erg gaaf 😃

Dat is illegaal.

Ik denk dat je een verkeerde quote te pakken hebt, ​@joop2011.
Tenzij je bedoelt dat een concertkaartje van €165,- illegaal verklaard moet worden: dan ben ik het helemaal met je eens! 😉

Goed advies trouwens, maar het past hier niet helemaal.
Ik denk dat je eigenlijk wilde reageren op het berichtje van ​@ikheetjeff. Hij verwees naar een artikel van The Guardian waarin wordt uitgelegd hoe uitgeklede streamingdiensten kijkers weer richting piraterij drijven. Met cijfers en context: best interessant om te lezen!

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • November 11, 2025

Maar wel erg gaaf 😃

Dat is illegaal.

Admin edit: verkeerd gequoot van joop2011, dit (op zijn verzoek) aangepast

Wil je even geen onterechte beschuldigingen schrijven? Daar was helemaal niets illegaals aan. In Duitsland zijn de prijzen vaak nu eenmaal anders. 

Daarbij bepaald een KPN moderator hier de topics. 

• November 11, 2025

@joop2011 de prijs die ik noem voor HBO Max is reclame vrij, maar wel met de 50% korting voor de eerste klanten.

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • November 11, 2025

Hier in huis wordt er geen enkele streamingsdienst afgenomen. Vind het zonde van mijn geld en heb het er niet voor over. Heb genoeg aan het huidige tv-pakket en extra zenderpakketten. 

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • November 11, 2025

Streamingdiensten allemaal leuk en aardig, maar wat we niet hebben dat missen we ook niet.

Het standaard TV pakket biedt ons ruim voldoende kijkplezier. 

Als gepensioneerden willen we ook niet teveel van onze tijd verspillen voor het TV scherm. 

Vorig jaar slechts enkele maanden Videoland gehad vanwege enkele Nederlandse series die mijn echtgenote graag wilde volgen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 11, 2025

@joop2011 de prijs die ik noem voor HBO Max is reclame vrij, maar wel met de 50% korting voor de eerste klanten.

Duidelijk, net zoals ik SkyShowtime voor € 5,99 per maand heb. 50% korting zolang het abonnement loopt.😉

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 11, 2025

Gelukkig mogen we elkaar helpen op het forum.

Het is gelukkig niet allemaal zwart en wit.😉

Mijn reactie was inderdaad onterecht, heb al gevraagd om die te verwijderen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • November 11, 2025

Maar wel erg gaaf 😃

Dat is illegaal.

Wil je even geen onterechte beschuldigingen schrijven? Daar was helemaal niets illegaals aan. In Duitsland zijn de prijzen vaak nu eenmaal anders. 

joop2011 heeft inderdaad een verkeerde reactie geplaatst en ons ook netjes verzocht om dit aan te passen. Op zijn verzoek dit ook gedaan, niets aan het handje dus. 😊

En nu weer terug naar het onderwerp.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 11, 2025

Ik heb meerdere streamingdiensten. Die worden mij allemaal als het ware aangeboden 😆. want ik betaal helemoal nurges mer vur! Had ik ze niet, kwamen ze er ook niet in. 
TV-zenders heb ik niet en wil ik ook niet. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • November 12, 2025

Wij hebben ook meerdere streamingsdiensten, bijvoorbeeld Spotify Family: daar zou ik niet zomaar zonder kunnen. Ik wissel tegenwoordig vaker van streamingsdienst. Voorheen liet ik HBO gewoon doorlopen (voor die paar euro per maand), denk ik nu eerder: wat we niet gebruiken, gaat uit. Alles bij elkaar opgeteld loopt het toch aardig op, dus ik kijk bewuster naar wat we echt gebruiken. 

Hetzelfde met concerten trouwens: vroeger dat ik “gezellig, ik ga mee!”, maar nu is het eerder even goed nadenken of het dat waard is. Uiteindelijk draait het erom dat je geniet van wat je wél kiest.

Oh, en TV opzeggen? Dat is hier bij ons thuis echt geen optie.
Als ESPN een losse streamingsdienst was, misschien nog wel… maar met een fanatieke (!) voetballiefhebber in huis gaat dat echt niet gebeuren 😅
Ik heb ooit voor de grap (...) eens een pincode ingesteld op een zender waar een wedstrijd op kwam: nou, het huis was te klein! Dus nee, TV blijft hier gewoon. Al is het stiekem ook best handig voor mijn werk 😉

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 12, 2025

Wij hebben ook meerdere streamingsdiensten, bijvoorbeeld Spotify Family: daar zou ik niet zomaar zonder kunnen. Ik wissel tegenwoordig vaker van streamingsdienst. Voorheen liet ik HBO gewoon doorlopen (voor die paar euro per maand), denk ik nu eerder: wat we niet gebruiken, gaat uit. Alles bij elkaar opgeteld loopt het toch aardig op, dus ik kijk bewuster naar wat we echt gebruiken. 

Hetzelfde met concerten trouwens: vroeger dat ik “gezellig, ik ga mee!”, maar nu is het eerder even goed nadenken of het dat waard is. Uiteindelijk draait het erom dat je geniet van wat je wél kiest.

Oh, en TV opzeggen? Dat is hier bij ons thuis echt geen optie.
Als ESPN een losse streamingsdienst was, misschien nog wel… maar met een fanatieke (!) voetballiefhebber in huis gaat dat echt niet gebeuren 😅
Ik heb ooit voor de grap (...) eens een pincode ingesteld op een zender waar een wedstrijd op kwam: nou, het huis was te klein! Dus nee, TV blijft hier gewoon. Al is het stiekem ook best handig voor mijn werk 😉

😆😂 → pincode.