Skip to main content

Nieuwjaarsnacht 2026: Recorddrukte op het KPN-netwerk

• January 5, 2026
  • 13 reacties
  • 174 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Wist je dat het KPN-netwerk tijdens de jaarwisseling een record van 595 TB mobiel dataverkeer verwerkte? Dat klinkt misschien abstract… maar omgerekend kun je daar 30 jaar non-stop hd video’s mee streamen!

Stabiel ondanks de drukte

Ondanks deze enorme piek bleef alles stabiel en konden miljoenen Nederlanders probleemloos bellen, appen en streamen!

Benieuwd naar de details en wat dit zegt over ons steeds vaker en langer online zijn? Lees het volledige artikel op onze website: Nieuwjaarsnacht 2026: Recorddrukte op het KPN-netwerk

“Niet alleen het mobiele netwerk piekte tijdens de jaarwisseling; ook het vaste netwerk kende een duidelijke stijging. Gezinnen verbonden meer apparaten, deelden foto’s en video’s en maakten gebruik van streamingdiensten. Ook het uitbrengen van nieuwe games en het volgen van livesportevenementen blijven zorgen voor drukte op het vaste netwerk. De basisdrukte op het vaste netwerk lag tijdens de feestdagen hoger dan voorgaande jaren, mede door de toename van ‘altijd-aan’ apparaten en automatische back-ups. Slimme apparaten, cloudopslag en AI-assistenten zorgen voor een constante datastroom.”

Ik sta er zelf niet altijd bij stil hoeveel er eigenlijk op de achtergrond gebeurt. Terwijl wij gewoon een film kijken of een appje sturen, zijn er op dat moment talloze apparaten en diensten continu online, data aan het versturen en ontvangen. Het is best bijzonder om te bedenken hoeveel technologie er onzichtbaar meewerkt om alles soepel te laten verlopen!

Hoe heb jij de jaarwisseling beleefd? Appte je, belde je, streamde je, deed je iets anders online… of koos je er juist bewust voor om even offline te zijn?

13 reacties

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 5, 2026

@Shyrin van KPN Ook van de driemasters de allerbeste wensen voor 2026 !

Om 00:01, 00:03 en 00:05 gebeld en meteen verbinding! Top! Vorige jaarwisseling ging dat niet helemaal goed… ook het appen ging goed. 
Niet voor niets ‘hét’ netwerk!! 👍🏼👍🏼

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Wat goed ​@driemaster! Dat was dus op meerdere manieren gezien een succesvolle jaarwisseling 😁

Ik was zelf mijn telefoon vergeten toen we naar buiten gestapt zijn, mét drankje, om vuurwerk te kijken en de buren de beste wensen te wensen. Hihi, dat is me nog nooit gebeurd. Even oflline geweest dus! Even later wat nieuwjaarsappjes gestuurd, toen we weer binnen waren 🎆 Ik moet zeggen dat het wel ontspannen was zo :)

SjorsK
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • January 6, 2026

Héél stiekem verbaasd het mij niks, elk jaar is het altijd weer topdrukte rond dezelfde tijd en zeker met al die leuke plaatjes en filmpjes die verstuurd worden ;) 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Indien mogelijk (denk: bedrijfsgeheim) zou ik toch wel even wat meer details willen weten. Was die 595 TB echt alleen over het mobiele netwerk (zoals in de 1e post gemeld) ?? Of is dit ook inclusief via koper en/of glasvezel ? Dan wil ook wel even weten wat het gemiddelde per maand / week / dag was vorig jaar. Dan kan ik die 595 TB beter in perspectief plaatsen.

Was die 595 TB de piek gemeten over een periode bijv. de 1e 15 of 1e 30 minuten van het nieuwe jaar ? Of was dit gemeten over een (iets) langere tijdsperiode ?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 6, 2026

@WMG-N op onze "perswebsite" hebben we hetzelfde nieuwsbericht gedeeld, maar daar staat dat het specifiek voor mobiel geldt:”Ons netwerk noteerde een nieuw record in mobiel dataverbruik: 595 terabyte”

Verder kan ik je niet helpen met info over tijden of wat dan ook.

https://www.overons.kpn/nieuws/nieuwjaarsnacht-2026-recorddrukte-op-het-kpn-netwerk/

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 6, 2026

Een groeiende hoeveelheid verkeer en toch blijft alles werken. Dan gaat er toch iets goed. Fijn dat ook op zo’n momenten, gewoon en als vanzelfsprekend, we gebruik kunnen maken van de diensten. Daarvoor zijn we klant en betalen we er ook voor. Maar als het dan ook nog eens wordt gerealiseerd…

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • January 7, 2026

@Shyrin van KPN Ook van de driemasters de allerbeste wensen voor 2026 !

Dank! 😊

Niet voor niets ‘hét’ netwerk!! 👍🏼👍🏼

Haha, zo is dat! 💚

Indien mogelijk (denk: bedrijfsgeheim) zou ik toch wel even wat meer details willen weten. Was die 595 TB echt alleen over het mobiele netwerk (zoals in de 1e post gemeld) ?? Of is dit ook inclusief via koper en/of glasvezel ? Dan wil ook wel even weten wat het gemiddelde per maand / week / dag was vorig jaar. Dan kan ik die 595 TB beter in perspectief plaatsen.

Was die 595 TB de piek gemeten over een periode bijv. de 1e 15 of 1e 30 minuten van het nieuwe jaar ? Of was dit gemeten over een (iets) langere tijdsperiode ?

Bedankt voor jouw vragen, ​@WMG-N! Ik ga intern even navragen welke details we hierover kunnen delen, rekening houdend met wat wel en niet openbaar kan. Zodra ik daar meer over weet, laat ik het weten.

Maar als het dan ook nog eens wordt gerealiseerd…

Dan is dat echt gaaf, dat het netwerk zich tijdens een piekmoment gewoon staande houdt!
Ik zou tijdens een piekmoment wel eens willen meekijken bij het Service Quality Center (SQC). Bij het SQC waken ze dag en nacht over het hele netwerk (vast en mobiel), zodat alles storingsvrij blijft. Hoe zou het daar aan toe gaan tijdens de jaarwisseling…? 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 7, 2026

Hoe het op het SQC uitzag weet ik natuurlijk niet ​@Shyrin van KPN maar ik schat in dat daar wel verhoogde dijkbewaking was. Je wilt op zo’n moment liefst niet ellende hebben maar als het mis gaat wil je wel goed beslagen ten ijs komen.

In mijn dienst hebben we ook van die piekmomenten en vooral de voorbereiding voor de worst case scenario’s zijn spannend. En natuurlijk de vreugde als alles blijft werken zoals vooraf bedacht 😃

Mooi resultaat in ieder geval.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 7, 2026

Ik neem aan dat de technici van de KPN al het mogelijke hebben gedaan om zoveel mogelijk mobiele capaciteit beschikbaar te hebben voor dit (soort) moment(en). En aangezien “Oud en Nieuw” op een vaste datum plaatsvind valt dit soort dingen natuurlijk heel goed te plannen. Tegenwoordig hebben vele mensen een smartphone waarmee je ook filmpjes kunt maken en filmpjes zijn veel groter (denk: Megabytes) dan bijv. simpele appjes of smsjes (denk: kilobytes).

Dankzij krachtiger smartphones en steeds meer mensen met glasvezel wordt er ook steeds meer data verbruikt en worden de video's groter en groter. Geen wonder dat er elk jaar (en nieuwjaar) meer data wordt verbruikt.

Ik herinner mij een reclame op TV van de KPN waar je zag dat een jong meisje op 31 december, om 12 uur 's avonds naar buiten de straat opgaat. Zij merkt dat er niemand buiten is om bijv. vuurwerk af te steken. Dan blijken alle mensen in die straat nog binnen te zijn om elkaar te bellen en elkaar een gelukkig nieuwjaar te wensen. Dit was reclame van de KPN om de mensen erop te wijzen dat bellen bij de KPN in de eerste 15 ?, 30 ? 60 ? minuten van het nieuwe jaar gratis was (???) of dat men dan met korting kon bellen (???). Herinnert iemand zich deze reclame nog ? En wat de voorwaarden van die “actie” waren ?

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 8, 2026

Nu de weersomstandigheden nopen ons weer thuis ‘te houden’ zal het dataverkeer ook weer in de lift zitten. Ook het energie verbruik is omhoog. Is daar al iets over bekend gemaakt? 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 8, 2026

Ik neem aan dat de technici van de KPN al het mogelijke hebben gedaan om zoveel mogelijk mobiele capaciteit beschikbaar te hebben voor dit (soort) moment(en). En aangezien “Oud en Nieuw” op een vaste datum plaatsvind valt dit soort dingen natuurlijk heel goed te plannen. Tegenwoordig hebben vele mensen een smartphone waarmee je ook filmpjes kunt maken en filmpjes zijn veel groter (denk: Megabytes) dan bijv. simpele appjes of smsjes (denk: kilobytes).

Dankzij krachtiger smartphones en steeds meer mensen met glasvezel wordt er ook steeds meer data verbruikt en worden de video's groter en groter. Geen wonder dat er elk jaar (en nieuwjaar) meer data wordt verbruikt.

Ik herinner mij een reclame op TV van de KPN waar je zag dat een jong meisje op 31 december, om 12 uur 's avonds naar buiten de straat opgaat. Zij merkt dat er niemand buiten is om bijv. vuurwerk af te steken. Dan blijken alle mensen in die straat nog binnen te zijn om elkaar te bellen en elkaar een gelukkig nieuwjaar te wensen. Dit was reclame van de KPN om de mensen erop te wijzen dat bellen bij de KPN in de eerste 15 ?, 30 ? 60 ? minuten van het nieuwe jaar gratis was (???) of dat men dan met korting kon bellen (???). Herinnert iemand zich deze reclame nog ? En wat de voorwaarden van die “actie” waren ?

Het zou in ieder geval een uitstekende campagne zijn om de rellende meute van de straat te houden 😂

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Nog geen nieuws wat dat betreft ​@driemaster, al kan ik me inderdaad goed voorstellen dat het thuiswerken (waar mogelijk) voor wat meer verkeer zorgt dan normaal.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 8, 2026

@Sanne van KPN ‘t Doet me een beetje denken aan de corona tijden met al die lockdowns en het thuiswerken. Qua weer valt het hier nu wel mee, maar er komt nog wel een boeltje aan daar in ‘t noorden. Sterkte dan maar.