Skip to main content
Vraag

Op zoek naar informatie over oud telefoonnummer

• September 4, 2025
  • 13 reacties
  • 126 keer bekeken

Hallo,

Ik ben in het bezit van een geƫmailleerd bedrijfs bord met een telefoon nummer K1800 89550

Vermoedelijk uit de 50e jaren. Zou u mij kunnen vertellen uit welke plaats dit bord komt.

Met vriendelijke groet,

Bennie Wessels

13 reacties

Zoek info van oud telefoon nummerĀ 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • September 4, 2025

Beste ​@TelefoonB.W.2203Ā 

de K stond vroeger voor 0 en de K werd aangegeven om aante tonen dat het geen abonneenummer was.

dus K1800 betekent eigenlijk 01800 en was het netnummer van Rotterdam, zie onderstaand, bron Wikipedia:

0180 Sector Rotterdam 1

01800Ā RotterdamĀ (3 februari 1958–29 juli 1961:Ā 010)[35]

• September 4, 2025

Zoeken op delpher.nl
https://nl.wikipedia.org/wiki/Delpher

Daar staan ook oude telefoonboeken op, maar waar, daar moet ik altijd even naar zoeken.

Ik hoor/zie graag als je daar wat vindt.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

​@TelefoonB.W.2203Ā Hoi Bennie, wat interessant! Leuk dat je op zoek bent naar meer informatie over dat oude nummer. Heb je ook een foto voor ons van het bord, dat je kunt en wilt delen? 😊

We denken hier in onze community graag met je mee. Volgens mij heb je goede tips gekregen hierboven: Heb je al kans gehad om daar naar te kijken? We horen graag of je eruit gekomen bent!Ā 

Hallo Alexandra,

ik weet dat in de begin jaren 50 van de vorige eeuw de Rijksluchtvaartschool is ontstaan en welĀ op het vliegveld Gilze - Rijen.

Ga binnenkort naar ā€œDe traditiekamer vliegbasis Gilze - Rijen ā€œ om daar te bekijken of daar nog iets te bekennen is van deze periode.

Zo ja dan denk ik dat ik het bord aan hun schenk.

Ā 

FijneĀ  avond,

Groetjes

BennieĀ 

Ā 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Gelet op 01800- een oud netnummer voor Rotterdam, later 010, lijkt mij het te maken te hebben met het voormalige Zestienhoven, nu Rotterdam the Hague Airport. Daar waren of zijn ook vliegscholen gevestigd.Ā 

Dank je wel voor je info

GaĀ eerst even kijken op Gilse - Rijen.

Als ik daar niet iets kan vinden zoek ik verder.

Fijne avond

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • September 22, 2025

Wat een leuk bord, ​@TelefoonB.W.2203! Die Traditiekamer klinkt ook interessant, ben je daar inmiddels geweest?

Hallo Erik,

Nee nog niet, maar ga er komende donderdag even kijken.

fijne avond

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 22, 2025

Halo ​@TelefoonB.W.2203Ā ,

Ā 

Gelet op 01800- een oud netnummer voor Rotterdam, later 010, lijkt mij het te maken te hebben met het voormalige Zestienhoven, nu Rotterdam the Hague Airport. Daar waren of zijn ook vliegscholen gevestigd.Ā 

Ik heb wat meer informatie gevonden:

https://leonardo-in-flight.nl/nls.htm

Ā 

De Nationale Luchtvaartschool was in 1976 gevestigd op het vliegveld Zestienhoven van Rotterdam. De NLS had een historie liggen op het oude vliegveld Waalhaven en was na de oorlog verhuisd naar Zestienhoven. In den beginne was er slechts een opleiding tot privé (sport) vlieger maar midden jaren zeventig kwam er een beroepsopleiding. In die tijd waren de mogelijkheden voor opleiding tot vlieger met als doel de commerciële luchtvaart behoorlijk beperkt. Natuurlijk was er de Rijksluchtvaartschool ( RLS ) met een gelimiteerde opleidingscapaciteit maar wel geldend als de top opleiding voor de civiele luchtvaart in Nederland en de Hofleverancier voor de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij. Andere wegen naar de beroepsvliegerij waren Luchtmacht en Marine en de opleidingen in de Verenigde Staten. Andere opleidingen dan de Rijksluchtvaartschool hadden allemaal hun eigen nadelen. Bij Luchtmacht en Marine waren dit voornamelijk de lange contract tijd na de beginopleiding. Je moest rekening houden met een periode van zo'n 10 jaar alvorens je de Dienst kon verlaten om de burgerluchtvaart in te gaan. Het voordeel van de opleidingen in Amerika waren de relatief lage kosten. Groot nadeel daarentegen het feit dat de Amerikaanse theoretische opleidingen niet erkend werden en de conversie van een Amerikaans brevet naar een Nederlands brevet alleen maar kon op basis van Nederlandse theorie examens in combinatie met het vereiste uren totaal. Daarmee was de Nationale Luchtvaartschol het enige korte termijn alternatief voor de Rijksluchtvaartschool. 
Ā 

In 1968 werd de Nationale Luchtvaartschool een onderdeel van deĀ Schreiner Aviation GroupĀ en het werd verplaatst naar vliegveldĀ ZestienhovenĀ in Rotterdam en rond 1978 verhuisde de luchtvaartschool naarĀ Maastricht Aachen Airport. In 2002 werd de Nationale Luchtvaartschool b.v. onderdeel van CAE Oxford Aviation Academy.

Ā 

In Rotterdam is nog wel een vliegclub actief:Ā 

https://www.vliegclubrotterdam.nl

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 22, 2025

Leuk stukje ​@Noordzee! Er stonden in het verleden veel kleine vliegtuigjes voor les-, rond-, foto-, reclame vluchten. Door uitbreiding van RTHA is daar minder ruimte voor. Nu komen en gaan er vakantie en zaken vluchten.Ā 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Oeh interessant, dankjewel voor het delen ​@Noordzee!Ā 

Hallo Erik,

fijne avond

Goedemorgen Bennie, leuk hoor:Ā heel veel plezier morgen! Ik ben benieuwd hoe het afloopt met het bord.Ā 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 1, 2025

Hallo Erik,

fijne avond

​@TelefoonB.W.2203Ā 

En is het bord naar Gilze-Rijen gegaan of toch naar Rotterdam waar het vandaan komt? Ā