Skip to main content
Sticky

Operatie Decibel: Dertig jaar geleden

• October 10, 2025
  • 40 reacties
  • 757 keer bekeken

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11

Vandaag is het dertig jaar geleden dat Operatie Decibel plaatsvond. Op 10 oktober 1995 vond er een grote wijziging plaats van het Nederlandse telefoonnet waarbij alle geografische telefoonnummers tiencijferig werden. De verandering betrof ongeveer 70% van de Nederlandse telefoonnummers. De grote steden zoals Amsterdam, Den Haag en Rotterdam hadden al netnummers van zeven cijfers.

De meeste netnummergebieden werden daarbij een stuk groter, het aantal werd van 1046 teruggebracht naar 141.

Om het omnummeren van een telefoonnummer makkelijker te maken had de PTT destijds ook een omnummer-calculator in de verkoop, die tegelijkertijd ook een rekenmachine is. Maar ook waren er papieren lijsten met daarop alle nieuwe telefoonnummerreeksen. En hoewel de PTT nog niet heel actief was met internet hadden ze jarenlang ook op hun site ook een omnummer systeem staan.

Hier een foto van het Omnummerboekje en de Numculator die ik recentelijk heb weten te bemachtigen.

Wij gingen van 03489 naar 0348-69xxxx toe. 

Wat wat je nog van dit moment? En wat veranderde er voor jouw telefoonnummer?

Ik kan mij wel indenken dat heel veel bedrijven nieuw briefpapier moesten maken, en bedrijfsbusjes moesten herbestickeren. 

40 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 10, 2025

Bij ons in Zoetermeer kregen we destijds een extra cijfer 3 voor het nummer.

Overigens was de omzetting naar 079 in 1973 daar al vooraf gegaan: 

Bron:

https://indebuurt.nl/zoetermeer/genieten-van/toen-in/op-deze-dagen-gebruiken-we-in-zoetermeer-netnummer-079~161326/

Rond middernacht werd in de nacht van 15 op 16 juni 1973 het nieuwe netnummer in gebruik genomen. Het voormalige 01790 veranderde in het korte 079. De netnummers werden toentertijd gevolgd door een combinatie van in totaal vier cijfers. Ook dat werd aangepast: de cijfercombinaties werden uitgebreid naar zes cijfers. De abonnees met een viercijferige combinatie kregen er gewoon een 16 voorgezet.

• October 10, 2025

Zover ik weet had mijn toenmalige woonplaats destijds  al 10 cijfers. Het ken getal was 02154. Met de omnummering gingen de laatse 2 cijfers naar het abonnee nummer dus 54xxxxx het ken getal werdt 035.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Interessante achtergrondinfo! Tijd gaat snel. 
Ik kan mij herinneren dat wij in Harderwijk een 4 extra kregen. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 10, 2025

Assen ging van 05920 naar 0592 en dan een 3 voor het abonneenummer. Ik was destijds 11 maar herinner me dit nog heel goed, vond het allemaal super interessant! Dat omnummerboekje kan ik mij ook nog goed heugen, ondanks dat ik als elfjarige nog niet zo veel telefoontjes pleegde. Met het telefoonboek op tafel en dat boekje er naast, ging ik dan kijken wat er allemaal veranderde bij de plaatsnamen die ik kende. En zo vermaakten we onszelf in de tijd voor het internet 😅

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025

We hadden vóór ‘Operatie Decibel’ al een tiencijferig  telefoonnummer: een vijfcijferig netnummer, gevolgd door een vijfcijferig abonneenummer.

Op 10-10-1995 werd het netnummer 015. Het abonneenummer werd zevencijferig door voor de bestaande vijfcijferige nummers, 36 te plaatsen. Die 3 en 6 waren overigens de laatste  twee getallen van het oude netnummer (01736). 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Het dorp Warmond had als netnummer 01711, gevolgd door een vijfcijferig abonneenummer. Het telefoonnummer bestond toen dus al uit tien cijfers. Bij Operatie Decibel kreeg Warmond ook het al bestaande netnummer 071 van de regio Leiden, gevolgd door het getal 30 met daarachter het oude abonneenummer van vijf cijfers. Zo werd bijvoorbeeld het oude telefoonnummer 01711-10000 per 10 oktober 1995 het nieuwe telefoonnummer 071-3010000.

In Sassenheim en Voorhout (oude netnummer 02522, met vijfcijferig abonneenummer) was het nog makkelijker. Daar werd het nieuwe netnummer 0252, gevolgd door de 2 van het oude netnummer en daarachter het bestaande oude vijfcijferige abonneenummer.

Overigens bleven het oude en nieuwe telefoonnummer volgens mij nog een half jaar naast elkaar in gebruik.

Piet.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 11, 2025

Ik kan me dit ook nog herinneren. Voor mijn woonplaats Zandvoort 02507 betekende dit het samenvoegen met het netnummer 023 (Haarlem) net als de andere gemeentes rondom Haarlem.

Het oude telefoonnummer 02507 - 1xxxx veranderde naar  023 - 571xxxx. 

Na wat zoeken vond ik de Omnummergids nog terug. Lag onderin de la bij de vaste telefoon.
Daarin staat de omnummertabel met alle oude → nieuwe netnummers.

In het nieuwe nummerplan werd het aantal netnummergebieden teruggebracht van 1046 naar 141.

/knip/
Overigens bleven het oude en nieuwe telefoonnummer volgens mij nog een half jaar naast elkaar in gebruik.

Klopt (staat ook in de Omnummergids). De oude nummers bleven nog in dienst tot 10 april 1996.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 11, 2025

Hoe krijgen we het voor elkaar om zulke oude folders nog te bewaren. In mijn huis verdwijnt alles in de prullenbak als ik het niet binnen een jaar ga gebruiken. Veel te snel te veel spullen anders.

Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • October 11, 2025

weet voor een aantal plaatsen in mijn regio nog wat er voor kwam, en vaak hadden ze het makkelijk gemaakt door er iets voor te zetten wat er op leek zo werd 04105 -xxxxx 073-55xxxxx 04104-xxxxx 073-54xxxxx 04192-xxxxx 073-52xxxxx  

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 11, 2025

Netnummers van 7 cijfers @AriënC ? Ik denk dat je abonneenummers bedoelde.

Het netnummer van Amsterdam had, en heeft, 3 cijfers. Abonnee's hebben 7 cijfers.

Er zijn ook plaatsen met een netnummer van 4 cijfers en abonneenummers van 6 cijfers.

Enkele jaren vóór de omnummering van 1995 had Hoofddorp een aanpassing van 4 naar 5 cijfers in het abonneenummer. Wij kregen er een 1 voor. Door de groei, toen al, waren 4 cijfers te weinig om iedereen van een nummer te voorzien. En toen had je alleen nog maar vaste telefonie, hè.

Wij woonden toendertijd in Hoofddorp. En gingen van 0252-17XX7, 9 cijfers dus, naar 023-5617XX7.

En in 1962 was er al een hernummering van het netnummer geweest in “regio Hoofddorp”. Daarbij hield Hoofddorp 0252. Maar omliggende plaatsen kregen 0250 en 0251.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Scherp gezien, ik bedoelde dus abonneenummers.

Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • October 11, 2025

Wij woonden toendertijd in Hoofddorp. En gingen van 0252-17XX7, 9 cijfers dus, naar 02356-17XX7.

En in 1962 was er al een hernummering van het netnummer geweest in “regio Hoofddorp”. Daarbij hield Hoofddorp 0252. Maar omliggende plaatsen kregen 0250 en 0251.

hier klopt iets niet, voor 10-10-1995 waren er netnummer van 3 cijfers ( met abonneenummers van 6 of 7 cijfers )  en netnummers met 5 cijfers (met abonneenummers van maximaal 5 cijfers)  

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 11, 2025

... of was het dan 02520 🤔

Google gaf 0252.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 11, 2025

Oei. Het was geen ven beide. Google AI had het fout!

Ik heb een oude reactie van me gevonden. Gelukkig. Want nu na 30 jaar wist ik het zelf niet meer. ​@retep_ ​@driemaster 

Het oude netnummer van Hoofddorp was

02503

en is 023 geworden. Waarbij het abonneenummer, toen al 5 cijfers, er 2 voor kregen tot 7 cijfers. 

Leuk topic dit. Bewijst weer eens hoe zaken toch wegslijten uit de grijze cellen. 30 jaar is wel lang.... ​@AriënC 😉😏.

• October 11, 2025

Ik was destijds 11

Ik ook,... 😱

Ging hier van 05170 naar 0517 met een 3 voor het abboneenummer 🤣

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

In Rotterdam was ook er ook nog een 4 vóór de ‘wijknummers’ geplaatst. Dus een abonnee nummer van 7 cijfers. Drie voor het netnummer, maakt tien. 
Tja, waar blijft de tijd​ @PeterG ? Boven de 60 kan er weleens wat ‘vervagen’ 🤣🤣

• October 11, 2025

Dat verklaart veel. Die AI heeft de verkeerde bronnen gebruikt. Er zal vast een periode zijn geweest dat niemand in Nederland 10 cijfers had en voor de draaischijven werdt je door een medewerker doorverbonden. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

... of was het dan 02520 🤔

Google gaf 0252.

02520 was van Hillegom, Peter.

Piet.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Dat verklaart veel. Die AI heeft de verkeerde bronnen gebruikt. Er zal vast een periode zijn geweest dat niemand in Nederland 10 cijfers had en voor de draaischijven werdt je door een medewerker doorverbonden. 

Mijn familie had in ons dorp een winkel, en die had eerst een tweecijferig telefoonnummer: 17. In die tijd zat er nog een telefoniste in het plaatselijke postkantoor die je handmatig verbond met een andere abonnee. Toen dat geautomatiseerd werd kreeg iedere abonnee een 2 voor het bestaande abonneenummer: 217. Toen het aantal telefoonabonnees steeds groter werd kwam daar weer een 2 voor: 2217. Toen ook die combinatie moest worden uitgebreid kwam er een omnummering naar een vijfcijferig abonneenummer: 10026. Tot de Operatie Decibel dus, waar ik al eerder over schreef.

Piet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

Dat kan ik mij nog heel goed herinneren. 

Wij kregen er een 9 voor en mijn schoonouders in Achterveld kregen een compleet nieuw nummer met als kerngetal het nummer van Barneveld, terwijl Achterveld gemeente Leusden is.

Dat vonden wij wel heel erg vreemd.

Maar nu hebben nog maar een klein percentage plus bedrijven een vast telefoonnummer.

@Piet van der Vooren 

Op die foto kan je goed zijn waar het gezegde pluggen en doorpluggen vandaan komt.

Leuke foto.😉

• October 13, 2025

In die tijd bivakkeerde ik in Almere, dat ging naar 036.

En in Hilversum is er een tijd een “gebroken nummering” geweest ( ik meen dat het zo werd genoemd, ik kan er niets over vinden )
Er waren dan telefoonnummers van verschillende lengtes, 1 cijfer minder aan het eind, weet iemand daar nog meer van ?
Het zou kunnen zijn (vermoed ik) dat deze nummers met deze overgang ook zijn verdwenen maar misschien al eerder ?

Dat verklaart veel. Die AI heeft de verkeerde bronnen gebruikt.

Ik ben bang dat dit gaat bijdragen aan het nog meer en sneller rondpompen van verkeerde informatie die dan echt niet meer weg gaat.

JanD
Superuser
  • October 13, 2025

Mijn zwager, 70+, heeft nog steeds het telefoonnummer waar zijn grootvader ooit mee begon vorige eeuw.

Het oorspronkelijke nummer had 4 cijfers en is in de loop van tientallen jaren steeds verder uitgebreid tot voor het laatst dus op 10-10-1995.

Toen het nummer toentertijd aangevraagd werd, woonde de aanvrager in het buitengebied van een grote plaats. Het buitengebied had een ander kengetal dan de grote plaats waar het bij hoorde.

Daar de aanvrager een bedrijf had en dus een ‘zakelijk’ nummer aanvroeg, stelde hij als voorwaarde bij de PTT dat het het nummer hetzelfde kengetal moest hebben dan van de grote plaats, daar het grootste deel van zijn klanten zich daar bevond en vond het niet handig voor de klanten dat ze steeds eerst een kengetal moesten draaien voor het abonneenummer.

Dat bleek toentertijd technisch mogelijk en kreeg hij in het buitengebied het nummer van de ‘grote stad’, welk nummer nog steeds verweven zit in het huidige telefoonnummer van mijn zwager.

Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • October 13, 2025

En in Hilversum is er een tijd een “gebroken nummering” geweest ( ik meen dat het zo werd genoemd, ik kan er niets over vinden )
Er waren dan telefoonnummers van verschillende lengtes, 1 cijfer minder aan het eind, weet iemand daar nog meer van ?
Het zou kunnen zijn (vermoed ik) dat deze nummers met deze overgang ook zijn verdwenen maar misschien al eerder ?

ja ik herinner me dat nog, van de omroep reclame, werden dan 2 nummers genoemd die niet even lang waren 

Edit: deze bijvoorbeeld  

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 14, 2025

Aardig verschil in tijd en lengte inderdaad ​@retep_?

Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • October 14, 2025

@PeterG, ja lang voor 1995, nog wel verder gezocht maar op een gegeven moment gaat Veronica over op een nummer in Amsterdam