Skip to main content
Sticky

Praat mee: heb jij je digitale erfenis al geregeld?

• October 13, 2025
  • 9 reacties
  • 120 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Het is misschien niet het leukste onderwerp om over na te denken. Toch kan het je veel rust geven: wat wil jij dat er met jouw online accounts, bestanden en gegevens gebeurt als je er niet meer bent?

Meer dan alleen je spullen

Als we nadenken over wat er moet gebeuren als je komt te overlijden, dan denken we vaak aan de fysieke spullen. We stellen een testament op en denken na over een uitvaart. We bereiden voor waar je huisdieren eventueel naartoe gaan. Maar dan is er ook nog een digitale erfenis.

We hebben bijna allemaal een online leven, dat nauw verbonden is met onze internetverbinding en digitale diensten. Denk aan:

• Social media accounts 
  • Mailbox(en)
  • Foto's en bestanden in de Cloud 
  • Apps en abonnementen 

Als je daar nu al over nadenkt, geeft dat niet alleen duidelijkheid voor je nabestaanden, maar ook rust voor jezelf.

Verrassend feitje

Interessant: ik wist dit zelf ook niet voor ik me erin verdiepte. Wist je dat je niet per sé eigenaar bent van je online accounts?
In de kleine lettertjes staat dat je een account niet kunt overdragen. Bij overlijden stopt de gebruikersovereenkomst en vervalt de toegang. Door dit onderwerp wél op tijd te regelen, kun je voorkomen dat waardevolle herinneringen of belangrijke documenten zomaar verloren gaan.

Online checklist en tips!

We helpen je graag een stukje op weg! In onze Beleef Blog vind je een handige checklist waarmee je jouw wensen kunt vastleggen en eventueel contactpersonen kunt aanwijzen. Ook staat er een overzicht van veelgebruikte platformen, zoals Facebook en Google, zodat je weet waar je moet beginnen.

De blog en alle tips vind je hier:

Heb je jouw digitale erfenis geregeld? | KPN

Hulp bij KPN

Omdat je digitale leven vaak nauw verbonden is met je internet en opslag, helpt KPN je graag een stap verder. Zo is er de KPN Nabestaandendesk, waar nabestaanden terecht kunnen om abonnementen te beëindigen of om te zetten. Een stukje praktische ondersteuning in een moeilijke tijd.

KPN is een samenwerking aangegaan met SeniorWeb.: lees er meer over in ons artikel: Samen digitaal vaardiger: Samenwerking met SeniorWeb!
SeniorWeb heeft over digitaal nalaten een informatief artikel én een handige wegwijzer opgesteld: Digitaal nalaten

En nu jij!
Heb jij hier al over nagedacht? Of is dit voor jou een eye-opener en ga je ermee aan de slag? Door dit nu te regelen, geef je jezelf en je dierbaren later veel duidelijkheid en rust.

Deel je ervaring of handige tips hieronder: zo kunnen we elkaar helpen om dit belangrijke onderwerp niet uit te stellen.

9 reacties

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Mijn zusje en ik zijn ‘beheerder’, als je het zo kunt noemen, van elkaars Facebook account. Dus wij kunnen van elkaar bepalen wat er met het account gebeurt als één van ons komt te overlijden. Verder weet mijn omgeving het wachtwoord van mijn telefoon, dus dat schiet ook al op. Maar écht goed voorbereid ben ik dan toch niet. Hoewel het superbelangrijk is om dat goed geregeld te hebben! Ik schrijf het op m'n to-do-lijst. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat is al een goed begin inderdaad ​@Marcia van KPN! En weet je ook al wat je dan wilt dat er met jouw accounts en inhoud gebeurt? Wil je dat dingen bewaard blijven of wil je dat alles verwijderd wordt? Ik ben ook benieuwd of anderen daar al eens over nagedacht hebben.

Ik moet hier zelf ook nog eens voor gaan zitten, dus inderdaad: eentje voor op de to-do lijst!

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

Een hele goeie om eens mee aan de slag te gaan, maar zal voorlopig wel uitgesteld worden en onderaan die to-do lijst komen te staan.

Voor een behoorlijk groot deel zullen mijn kinderen wel toegang weten te krijgen tot mijn telefoon(s) en computer. Momenteel zijn ze nog wel wat aan de jonge kant om er ook daarna iets mee te doen, dus een beetje hulp voor ze zou wel handig zijn.

Accounts zoals die van Google, Microsoft en enkele andere aanbieders, daar moeten ze zodra mogelijk eventuele betalingen beëindigen en veiligstellen wat ze willen behouden, dus uiteindelijk vooral lekker afsluiten en weg ermee.

Voor mijn primaire mail zijn ze niet van zo een grote partij afhankelijk gelukkig en daarvoor geld vooral betaal de hosting en de domeinnamen zolang dat handig/nodig is en sluit dat ook maar een keer af tenzij je er gebruik van wilt (blijven) maken.

Als ik kijk naar dat van een van mijn ouders, dan heb ik nu al behoorlijk toegang en daar geld uiteindelijk ook voor sluiten zodra het kan, de mail kan zolang ik er zelf ben nog wel een poosje door blijven gaan zodat ik waar nog iets vandaan komt ik het kan proberen af te melden of door te geven dat contact zoeken niet meer gaat werken.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 21, 2025

Als dit niet goed geregeld is kan het veel hoofdpijn en tijd kosten gok ik. Mijn ouders hebben dit mooi geregeld in een mapje, maar dat is wel weer gevoelig bij een inbraak. 

Zelf zit ik te denken aan een goede wachtwoordbeheerder, ik gebruik nu Bitwarden. Maar heel erg heb ik daar nog niet over nagedacht moet ik bekennen. 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 15, 2025

Alles dat van belang is, dat staat bij mij thuis. Niets staat in de cloud. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat kan natuurlijk ook ​@fixnix. En je, voor zover je ze hebt, digitale accounts dan? Mailbox, eventuele social media, laat je dat dan voor wat het is? 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 15, 2025

Dat kan natuurlijk ook ​@fixnix. En je, voor zover je ze hebt, digitale accounts dan? Mailbox, eventuele social media, laat je dat dan voor wat het is? 

Alles wat van belang is staat thuis, dus ook de informatie m.b.t. deze accounts. 
En de toegangscodes verander ik nooit 😀.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ah, goed geregeld dus ​@fixnix, en goed over nagedacht 😁 Maar, zeggen ze juist niet dat je zo nu en dan je wachtwoorden moet wijzigen, in verband met veiligheid van je gegevens?

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 15, 2025

Ah, goed geregeld dus ​@fixnix, en goed over nagedacht 😁 Maar, zeggen ze juist niet dat je zo nu en dan je wachtwoorden moet wijzigen, in verband met veiligheid van je gegevens?

Ja, dat klopt. 

Maar het hangt ervan af hoe je met je gegevens omgaat.

De complexiteit van de wachtwoorden hangt af, van de sites of software waar een wachtwoord of sleutel voor nodig is. 
Bijvoorbeeld forums, online tools, of mailadressen die niet echt belangrijk zijn, heb ik nog steeds hetzelfde wachtwoord voor. Waarom dan niet veranderen? Het is niet belangrijk genoeg 😁. Wachtwoorden van tools of sites, en die te maken hebben met persoonlijk gebruik zijn dermate complex dat het kraken minimaal 250 jaar duurt. 

Het gebruiken van een ander emailadres dan je persoonlijke mailadres zorgt ervoor dat je alleen op dat adres overladen wordt met spam. Het kan voorkomen dat je dan slachtoffer wordt van een datalek. Mijn alter ego is dan ook slachtoffer geworden van een datalek. Vul hier je mailadres in, en kijk of het tijd is om je wachtwoord te veranderen. 

Stel nu dat mijn zorgverzekering gehacked zou worden, dan maakt het niet veel meer uit hoe vaak je je wachtwoord hebt veranderd.  Het wachtwoord is alleen bekend bij de zorgverzekering, en zal veranderd worden bij een datalek.