Skip to main content
Sticky

Raad de afbeelding

• July 16, 2024
  • 1855 reacties
  • 18719 keer bekeken
Raad de afbeelding
Toon eerste bericht

1855 reacties

Jasper van KPN
Moderator

Een instrument met meer dan 3 snaren? 😋

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Ik houd het nog even cryptisch: De 3 snaren geven alledrie dezelfde toon.

Jasper van KPN
Moderator

Zijn het snaren van een piano die door hetzelfde hamertje worden geraakt?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Ik houd het nog even cryptisch: De 3 snaren geven alledrie dezelfde toon.

Zijn deze achter een hoge noot van een piano?

Friesian
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Is het een onderdeel van een muziekinstrument of bijvoorbeeld van een deurbel? 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Ja, ​@Jasper van KPN en ​@TDN jullie hebben het goed. Het zijn de 3 snaren van één (hogere) toon van een piano. Die 3 snaren worden idd door één toets/hamertje aangeslagen.

Uitgezoomd:

Hier nog wat info over het waarom van 3 snaren per toon: https://nl.yamaha.com/nl/products/contents/musical_instrument_guide/piano/mechanism/mechanism004.html#:~:text=Hoeveel%20snaren%20heeft%20een%20piano,gewoonlijk%20ongeveer%20rond%20de%20230.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Nog een interessant weetje over de piano:
Waarom is een piano zo zwaar?

De trekkracht van alle snaren samen is maar liefst 17.000 kilo (bij een vleugel zelfs 20.000 kilo). Een piano moet dus een geweldig sterk frame hebben om die enorme spanning te kunnen opvangen. Vandaar dat het frame gemaakt is van gietijzer. En gietijzer is nu eenmaal ‘loodzwaar’.

Jasper van KPN
Moderator

We waren al aan het zoeken naar instrumenten met 3 snaren, ik zat in Rusland met een Balalaika - waar ik nog nooit van had gehoord, ​@Maja van KPN zat bij Viking instrumenten te kijken. Een reis door instrumenten waarbij we beiden even waren vergeten dat piano's bestaan 😂

Hierbij dan een nieuwe:

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Een lanceertoren naast een raket?

Jasper van KPN
Moderator

Hoe zag je die zo snel 😯 Ik had bewust zo ver ingezoomd zodat het mogelijk moeilijker te raden zou zijn. Het is inderdaad de toren bij een Saturn V lancering:

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Hoe zag je die zo snel 😯 Ik had bewust zo ver ingezoomd zodat het mogelijk moeilijker te raden zou zijn. Het is inderdaad de toren bij een Saturn V lancering:

Tja, ik heb vaak beelden van raketlanceringen gezien. Het intrigeert mij enorm hoe zo'n gigantische raket überhaupt van de aarde los kan komen en hoe zo'n ding bestuurd wordt. Dus films en documentaires waarin een raketlancering een rol speelt, vind ik altijd interessant en mooi. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Een nieuwe foto: 

Jasper van KPN
Moderator

Tja, ik heb vaak beelden van raketlanceringen gezien. Het intrigeert mij enorm hoe zo'n gigantische raket überhaupt van de aarde los kan komen en hoe zo'n ding bestuurd wordt. Dus films en documentaires waarin een raketlancering een rol speelt, vind ik altijd interessant en mooi. 

Herkenbaar, dan zie je het inderdaad vrij snel. Dat was ook waarom ik 'm koos. Ik heb de Netflix documentaire over de Apollo 13 gisteren toevallig nog gekeken.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Een nieuwe foto: 

Hint: er zitten er (meestal) 88 naast elkaar.

Jasper van KPN
Moderator

Ik dacht dat het een bord voor een restaurant was waar ze hun menu/aanbieding op schreven, maar dat idee kan het raam uit als het er 88 naast elkaar zijn 🤔

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 26, 2024

Iets van Afrikaans ebbenhout maar veel verder kom ik niet ​@Katana321! Hopelijk heb ik tenminste de klok horen luiden? Ik broed hier nog even verder op. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Iets van Afrikaans ebbenhout maar veel verder kom ik niet ​@Katana321! Hopelijk heb ik tenminste de klok horen luiden? Ik broed hier nog even verder op. 

Of het van Afrikaans ebbenhout is gemaakt, weet ik niet…

Hint: De functie van het ding op de foto is dat er geluid kan klinken. Maar ook dat er geen geluid kan klinken. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Nou weet ik toevallig dat een piano meestal 88 toetsten heeft. Dus iets met piano 🎶

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Nou weet ik toevallig dat een piano meestal 88 toetsten heeft. Dus iets met piano 🎶

Ja, iets met piano. ​@TDN Weet je ook welk onderdeel van een piano?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Ja, iets met piano. ​@TDN Weet je ook welk onderdeel van een piano?

Om volledig te zijn: het gaat om een onderdeel van een vleugel.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Misschien helpt deze foto van een pianomechaniek (dat is het hele mechanisme dat aan/achter een pianotoets zit)?
https://de.wikipedia.org/wiki/Anschlagsdynamik#/media/Datei:Steinway-Fl%C3%BCgel.jpg

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 26, 2024

Misschien helpt deze foto van een pianomechaniek (dat is het hele mechanisme dat aan/achter een pianotoets zit)?
https://de.wikipedia.org/wiki/Anschlagsdynamik#/media/Datei:Steinway-Fl%C3%BCgel.jpg

Klavier?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Klavier?

Nee, want het klavier is het toetsenbord van de piano/vleugel.

Het onderdeel op de foto maakt het mogelijk dat de snaar van de piano kán trillen, maar kan dat trillen ook stoppen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

Mijn armlengte en muziektalent zijn beperkt, dus ik hou bij een Casio keyboard met 49 toetsten. Een vleugel piano kijk ik altijd respectvol uit grote afstand, weet helemaal niet hoe het binnen eruit ziet.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 26, 2024

@TDN Ik reken jouw antwoord goed. Op mijn foto zie je een van de dempers van een vleugel.

Hier meer info over de werking van de dempers van een vleugel:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Demper_(piano)