Samen tegen contactarmoede: Met wie heb jij betekenisvol contact?
Contactarmoede is een groeiend probleem in Nederland. Veel mensen voelen zich eenzaam of ervaren een gebrek aan betekenisvol contact. Wij geloven we dat verbinding meer is dan een goede internetverbinding: het gaat ook om de menselijke connectie. Daarom staan we deze maand stil bij het thema contactarmoede. We nodigen je uit om mee te praten, ervaringen te delen en tips te geven om contactarmoede te verminderen!
Januari is de Mooiste Contact Maand
Het KPN Mooiste Contact Fonds steunt projecten die mensen met elkaar verbinden. Denk bijvoorbeeld aan de Mooiste Contact Maand, waarin we aandacht vragen voor betekenisvol contact. Vier nostalgische telefooncellen reizen deze maand door Nederland om aandacht te vragen voor contactarmoede. Je kunt ter plaatse iemand bellen. Misschien die ene vriendin die je al een poosje niet hebt gesproken. Of je vader, die altijd heel blij is als je weer eens belt.
Een belcursus om zelfverzekerder te bellen
Ben jij (of ken je iemand) onder de 30 jaar? Speciaal voor jou organiseert het KPN Mooiste Contact Fonds op donderdag 23 januari een belcursus voor jongeren. De cursus vindt plaats op het KPN Hoofdkantoor in Rotterdam. Er is plaats voor 10 personen. De belcursus wordt gegeven door Lindy Bremer, spreker en coach voor angst en stress.
Het is heel snel gegaan, de belcursus is al vol! Je kunt je niet meer inschrijven.
Wat kan je zelf doen?
Hier zijn alvast een paar ideeën die je gemakkelijk zelf uit kunt voeren:
Bel eens iemand op: Een kort telefoongesprek kan iemands dag maken.
Stuur een persoonlijke boodschap: Een kaartje, berichtje of e-mail kan veel betekenen.
Plan een afspraak: Face-to-face contact versterkt relaties en geeft energie.
Doe iets onverwachts: Stuur een oud-collega, familielid of vriend(in) een spraakbericht met een persoonlijke boodschap. Deel bijvoorbeeld een leuke herinnering! Dit laat zien dat je aandacht hebt voor de ander.
En jij?
Met wie heb jij onlangs betekenisvol contact gehad? Hoe zorg jij ervoor dat je in verbinding blijft met de mensen om je heen, zelfs in een drukke of digitale wereld? Deel je tips, verhalen of ideeën in de reacties!
Bladzijde 1 / 1
Hoi @Marcia van KPN
Een mooi initiatief van KPN, want veel mensen weten volgens niet meer wat met elkaar bellen is, terwijl een stuk persoonlijk contact ook belangrijk is. Contactarmoede is een mooi woord daarvoor, zeker bij de jongeren onder ons, die nog alleen in tekstvorm in contact met elkaar staan.
Ook leuk dat KPN daarvoor de telefooncellen uit het stof heeft gehaald, met daarin de bekende oude draaischijf telefoon in de kleur groen. Hopelijk dat veel voorbij lopend publiek er gebruik van gaat maken.
Weet je trouwens, of deze telefooncellen ook een dag in Arnhem komen te staan??
Gaaf hè, die oude telefooncellen!
We kijken of we meer info kunnen krijgen over de data en locaties van de telefooncellen, dat delen we dan hier!
Even off topic…
Deze staat in High Street, Tenterden, Kent, U.K. en is nog volop in bedrijf…
...althans, op 2 oktober 2024...
Prachtig zijn ze @driemaster, en helemaal geweldig dat ‘ie werkte! Heb je vanuit daar iemand gebeld? En ga je een van de cellen hier gebruiken als je de kans krijgt?
Helaas, @Alexandra van KPN, met een mobiel op zak en geen muntjes gaat het ‘m niet worden…
Als ik ze zie in de buurt, ga ik zeer zeker een belletje plegen!
We hebben meer informatie gekregen over de telefooncellen! Ze staan op dit moment in Rotterdam. De bedoeling was om ze rond te laten reizen, maar dat lukt helaas niet. Ze blijven dus staan in Rotterdam. Voor wie in de buurt is of komt, maak er vooral gebruik van als je dat leuk vindt
En ook een update over de belcursus, het is heel snel gegaan, hij zit al vol! Je kunt je daarom niet meer aanmelden. Ben je of ken je iemand die meedoet? We lezen heel graag wat je ervan vindt!
Helaas zie je op de foto alleen dat die telefoons groen zijn en niet of er een draaischijf of knopjes op zitten.
Voor de jongere generatie is zo en draaischijf geen doen, ze hebben werkelijk geen idee hoe het werkt. Althans dat zag ik laatst op TV. Ik ben te oud voor zo een cursus, dus kon me al niet aanmelden, maar weet van mezelf van vroeger dat ik iemand opbellen doodeng vond, al kende ik die persoon gewoon goed, mijn neef bijvoorbeeld, ik wachtte liever nog 5 minuten voor ik ging bellen om moed te verzamelen, want ja als je die ene niet aan de telefoon krijgt wat zeg je dan? Wat zeg je überhaupt als je de juiste treft. Gekke van alles was als ik de telefoon hoorde overgaan en op nam had ik geen vrees, dat was gewoon simpel zeggen wie je was en het gesprek kwam gewoon.
Wat betreft contact, het is inderdaad anders dan vroeger en soms heb ik dan een idee van ik ga even zeggen via Whatsapp bijvoorbeeld, ik moest even aan je denken, dus ik wil je even laten weten dat ik aan je dacht en ja dan heb je ineens na langere periode weer een leuk gesprek met iemand.
Kijk, zo zien ze eruit @MandersOnline:
Een echte ouderwetse telefoon met een draaischijf ;-)
En een filmpje:
Dankjewel Shyrin, leuke aanvulling. Gelukkig weet ik nog wel hoe die draaischijf werkt, maar om nou helemaal naar Rotterdam te gaan vanuit Amsterdam om daar te bellen dat zal ik niet snel doen. Dan kan ik meteen beter daar vlakbij langs gaan bij mijn oom en tante dan hebben we face-to-face contact.
We hebben meer informatie gekregen over de telefooncellen! Ze staan op dit moment in Rotterdam. De bedoeling was om ze rond te laten reizen, maar dat lukt helaas niet. Ze blijven dus staan in Rotterdam. Voor wie in de buurt is of komt, maak er vooral gebruik van als je dat leuk vindt
Heb je enig idee wáár in Rotterdam? ‘k Zelf denk bij het CS ofzo, omdat dat een prominente plek is in de stad
Heb je enig idee wáár in Rotterdam? ‘k Zelf denk bij het CS ofzo, omdat dat een prominente plek is in de stad
Ze staan op het Eendrachtplein
Thanks! ‘k Zal eens gaan koekeloeren
Niet alleen koekeloeren, ook even iemand bellen @driemaster
Ze staan op het Eendrachtplein
Jammer dat ze niet naar het oosten van het land komen, zoals in Arnhem of Nijmegen. Ik ga geen dure treinreis maken naar Rotterdam, om alleen naar deze telefooncellen te komen kijken, daarnaast kom ik zo min mogelijk in de drukke Randstad.
Dan maar geen belletje doen met de oude (groene) draaischijf telefoon, maar gewoon met mijn eigen iPhone 14 Pro Max.
Heb je enig idee wanneer ze er staan? Of hebben gestaan? We zijn er vanochtend speciaal ervoor naar toe gegaan, we zagen echter helemaal niets staan…
Bij mijn weten zouden ze er nog moeten staan, we doen daar navraag over!
Of ze moeten ná 12:00 uur vandaag geplaatst zijn…
Ah wat zuur dit @driemaster! We dachten dat ze er nog stonden, zo hadden we het begrepen. Maar ze zijn blijkbaar al weggehaald, hoor ik net. Grote sorry voor de teleurstelling Ik had gehoopt dat nog meer mensen er plezier van konden hebben.
Ik hoop dat jullie desondanks een gezellige ochtend hebben gehad.
Oh dat geeft helemaal niks hoor, we hebben lekker geshopt op deze grijze donderdag.
Staan die celletjes nog ergens anders of alleen in 010?
Ah, dan is de reis niet helemaal voor niets geweest, gelukkig.
Zoals ik begrijp, hebben ze alleen in Rotterdam gestaan. Ze zouden rondreizen, maar dat is niet gelukt.
Toch jammer, want in de vandaag ontvangen KPN mail "Nieuws en Tips” hebben ze het over de contactmaand en die verwijst naar een artikel waarin nog wel staat dat ze gaan rondreizen.
Misschien handig om dan dit artikel aan te passen.
Ik denk eerder dat het KPN te veel belminuten koste, dat het daarom verwijderd is en niet door de rest van NL rond gaat.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.