Skip to main content
Sticky

Sneeuw: meer thuiswerkers en monteurs door weer en wind!

• January 13, 2026
  • 33 reacties
  • 310 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat we de afgelopen week in veel delen van het land een flink pak sneeuw gehad hebben, dat kan niemand ontgaan zijn. Zulke winters hebben we nu geloof ik eens in de vijf jaar. Dat vraagt om aanpassingen in onze normale, dagelijks bezigheden. Men werkte bijvoorbeeld massaal thuis: maar de monteurs gingen vaak gewoon op pad!

Meer thuis door het winterse weer

Afgelopen week viel er in grote delen van ons land veel sneeuw, en veel mensen werkten daarom thuis. Ik begrijp dat wel, en heb gezellig meegedaan aan het thuiswerken: mijn woonwijk was héél slecht begaanbaar! 😅

Uit onze data blijkt dat het online vergaderverkeer vorige week 40 procent hoger lag dan het gemiddelde van de twaalf weken ervoor. Vooral op dinsdag, woensdag en donderdag was er een duidelijke piek in het gebruik van videobellen en online vergaderen. 

Het netwerk werkte goed ondanks het weer:

“Zowel onze vaste infrastructuur - glasvezel en koper - als het mobiele netwerk hadden weinig last van de sneeuw”, vertelt Erik Brands, EVP Network. Klanten konden hierdoor zonder problemen thuiswerken en online vergaderen. “In Nederland liggen alle kabels onder de grond. Dit in tegenstelling tot andere landen, waar kabels soms nog bovengronds lopen. Juist daardoor is ons netwerk goed bestand tegen winterse weersinvloeden.”  

Monteurs helpen klanten ondanks de sneeuw

Terwijl veel mensen en veel van onze collega's thuis werkten, konden onze monteurs dat niet. Zij trotseerden de kou en sneeuw om onze klanten te helpen. Dat zorgde niet alleen voor blije klanten, maar ook voor bijzondere plaatjes! 

Als het door het weer niet veilig was, dan werd er een andere oplossing gezocht, waardoor in de meeste gevallen de afspraak toch op dezelfde dag door kon gaan.

Een hele grote en dík verdiende schouderklop voor onze monteurs! 💚

Heb jij aanpassingen in je dagelijks bezigheden moeten doen door de sneeuw? Werkte je ook thuis, of heb je er weinig last van gehad?

33 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 13, 2026

Het was hard werken voor mij op het veer Brakel-Herwijnen. Iedere keer weer die veerpont sneeuwvrij maken. Het was laag water waar de veerstoepen steiler waren dan gebruikelijk met terug glijdende auto als gevolg. Ik ben blij dat het voorbij is. Oh foto's bijvoegen lukt niet🤔

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Voor veel beroepsgroepen brachten deze weersomstandigheden natuurlijk uitdagingen met zich mee ​@Joep1965. Hopelijk was er een trekker voor handen om de terugglijdende auto's op de weg te krijgen 😋

• January 13, 2026

Ik heb thuis mijn laptop gewoon op mijn bureau laten staan, sinds voorlaatste week van vorig jaar. Sindsdien ook het kantoor niet meer binnen geweest. Tussendoor doen we dan een beetje aanwezig zijn 🤣 het dataverkeer van mijn werkgever zal sowieso al enorm hoog zijn, dat verandert toch niet echt en het gros werkt sinds Corona al thuis. En sindsdien zijn er enorm veel "alleen maar thuiswerkers aangenomen" Wat kantoor nu nog binnenwandelt is niet meer dan een half zakje pinda's.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 13, 2026

Ik heb ook een kantoordag ingeruild voor thuiswerken. Geen enkel probleem met het KPN-netwerk ondervonden. Het zou me eerder verbazen als het wel zo was, zo gewoon is het eigenlijk dat internet het gewoon doet 🙂

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 13, 2026

Sneeuwpop op de auto

En mezelf meerdere malen moeten uitscheppen. Geluk dat ik als glasvezel monteur een schep bij heb. Een hoop collega's hebben de ANWB op bezoek gehad.

• January 13, 2026

Nice kenteken! Je doet je mobiele kantoor eer aan met je schep achterin! Vele SneeuwBergen Scheppen 😎

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Wauw. alleen maar thuiswerken lijkt me wel heel apart ​@JB22_. Ik ben zelf niet dagelijks op kantoor, maar ik zou het naar kantoor gaan ook niet willen missen. Over die pinda's he, toch wel van die honing zeezout pinda's gemixt met cashews hoop ik 😋

Weer lekker bezig geweest ​@Ik_Combineer! Mooie plaatjes ook 😍

@JB22_ Daar hou ik ook van, ezelsbruggetjes of zinnetjes maken van kentekens, geweldig 🤣 Mijn vriend is groot autoliefhebber (wij beide trouwens) en dol op zijn auto. In zijn kenteken zit N - DB, waar we dan bijvoorbeeld van maken Nou, Dikke Bak 😂

Jasper van KPN
Moderator

Tijdens de grootste hoeveelheid van de sneeuw was een goede vriend van me aan het mopperen dat zijn pakketjes (onder andere een winterjas die hij wel kon gebruiken met dat weer 😜) allemaal maar vertraagd waren… En ondanks al die pakketproblemen kwam er bij zijn buren wel een KPN monteur aan, door weer en wind 🙂

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ik ben toch blij dat ik deze week alweer 2 dagen op kantoor heb mogen rondlopen. Zou het mooie gezang op de werkvloer van onze nachtegaal niet kunnen missen. Net als de face to face grappen die we hier met elkaar maken. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

@Alexandra van KPN Je kan er ook Verenigde SpaarBanken van maken. Ooit een onderdeel van de  Fortis opgegaan in ABN AMRO… we zijn blijkbaar niet de enige met die ‘afwijking’… KFJ wordt bijvoorbeeld Kuifje, enz.enz. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

@Jeroen van KPN Als ik mij niet vergis hebben jullie het leuk met elkaar, ‘n leuke groep mensen! 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik ben toch blij dat ik deze week alweer 2 dagen op kantoor heb mogen rondlopen. Zou het mooie gezang op de werkvloer van onze nachtegaal niet kunnen missen. Net als de face to face grappen die we hier met elkaar maken. 

@Jeroen van KPN Als ik mij niet vergis hebben jullie het leuk met elkaar, ‘n leuke groep mensen! 

Daar vergis je jou zeker niet in ​@driemaster! We hebben echt een hele leuke club collega's en het is altijd bijzonder gezellig op kantoor :-) . 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

Dat hebben we gemerkt toen we er waren ​@Remco van KPN ! Top! 

• January 14, 2026

Wauw. alleen maar thuiswerken lijkt me wel heel apart ​@JB22_. Ik ben zelf niet dagelijks op kantoor, maar ik zou het naar kantoor gaan ook niet willen missen. Over die pinda's he, toch wel van die honing zeezout pinda's gemixt met cashews hoop ik 😋

@JB22_ Daar hou ik ook van, ezelsbruggetjes of zinnetjes maken van kentekens, geweldig 🤣 Mijn vriend is groot autoliefhebber (wij beide trouwens) en dol op zijn auto. In zijn kenteken zit N - DB, waar we dan bijvoorbeeld van maken Nou, Dikke Bak 😂

Ik normaal ook niet hoor,.. komt nu zo ff uit. Maar als ik een graveyard shift moet draaien tot sluit, hell no dat ik dan op kantoor en want anders voor mijn gevoel laat thuis, giga laat eten, geen avondrust. En dan raak ik letterlijk van slag,... En ben ik de dag erna ook niet te genieten,..

En helaas komende weken iets teveel nare werktijden 😭 

En ik doe iets met verzekeringen en kentekens enzo,... Onze truttenschudder heeft LTK in het midden dus Lekker Truttig Karretje,... De luxe auto voert JBV aan het begin. Dus de eerste voorletter en achternaam plus Voertuig 🤓

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

Sneeuwpop op de auto

En mezelf meerdere malen moeten uitscheppen. Geluk dat ik als glasvezel monteur een schep bij heb. Een hoop collega's hebben de ANWB op bezoek gehad.

Ik zag een collega van je in Gouda tobben met wegkomen uit een parkeervak. Er vielen mij 2 dingen op, geen winterbanden en ook nog eens versleten zomerbanden. Hoe kijk jij naar dit? Vind dat wagenparkbeheer hier veel meer aan had kunnen doen. Nu hebben veel van je collega’s de ANWB nodig gehad wat ten kostte van tijd en afspraken gaat.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

Daar hou ik ook van, ezelsbruggetjes of zinnetjes maken van kentekens, geweldig 🤣 Mijn vriend is groot autoliefhebber (wij beide trouwens) en dol op zijn auto. In zijn kenteken zit N - DB, waar we dan bijvoorbeeld van maken Nou, Dikke Bak 😂

In mijn kenteken zitten de letters ZNT…. Waar ik dus zelf maar Zeker Niet Traag van maak.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 14, 2026

Ik heb ook een kantoordag ingeruild voor thuiswerken. Geen enkel probleem met het KPN-netwerk ondervonden. Het zou me eerder verbazen als het wel zo was, zo gewoon is het eigenlijk dat internet het gewoon doet 🙂

Zo gewoon dat het bijzonder is. Net als we het normaal zijn gaan vinden dat er altijd water uit de kraan komt. Fantastisch dat we het normaal zijn gaan vinden want dan gaat het gemiddeld gewoon erg goed.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 14, 2026

We werden 1 dag zelfs opgeroepen om niet naar kantoor te gaan. De dag ervoor reden er ook geen treinen. Dan is voor mij de keus snel gemaakt om vanuit huis te werken. Dat kan ook zonder problemen maar toch vind ik dat we sinds Corona te ver zijn doorgeschoten in het thuiswerken.

Omdat ik ook wel eens in de randen van de werkdag of avond/nacht werk is het wel ideaal dat je die dag gewoon vanuit huis kan invullen. Je kunt dan toch op een normale tijd nog wat eten bijvoorbeeld. En gezien de ontwikkelingen in mijn vakgebied moeten we steeds vaker ons scholen en dat kan echt veel beter thuis zonder social talk om je heen.

Ik vind het echt een winstpakker dat je bij extreme omstandigheden tegenwoordig niet perse naar kantoor hoeft. Hulde voor de mensen zoals de monteurs maar ook de pakketbezorgers die deze luxe niet hebben en toch zo goed als het kan er het beste van maken.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 14, 2026

@Speedmaster als het goed is heb je dat verkeerd gezien. Alle elektrische bussen van KPN hebben all-seasons. Of dat ideaal is dat weet ik niet, maar het zou zeker geen probleem moeten zijn.

In het wagenpark hebben we ook nog enkele CNG, benzine en diesel voertuigen. Dit zijn oude wagens welke wel worden vervangen maar de lease nog niet van is afgelopen. En hun krijgen mailtjes vanuit de leasemaatschappij om naast hun gebruikelijke beurten/apk ook twee keer per jaar hun banden om te wisselen tussen winter en zomer. Dus het kan bijna niet dat je KPN met zomerbanden hebt gezien. Tenzij het een hele luie collega was.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

@Speedmaster als het goed is heb je dat verkeerd gezien. Alle elektrische bussen van KPN hebben all-seasons. Of dat ideaal is dat weet ik niet, maar het zou zeker geen probleem moeten zijn.

In het wagenpark hebben we ook nog enkele CNG, benzine en diesel voertuigen. Dit zijn oude wagens welke wel worden vervangen maar de lease nog niet van is afgelopen. En hun krijgen mailtjes vanuit de leasemaatschappij om naast hun gebruikelijke beurten/apk ook twee keer per jaar hun banden om te wisselen tussen winter en zomer. Dus het kan bijna niet dat je KPN met zomerbanden hebt gezien. Tenzij het een hele luie collega was.

Was een Mercedes busje, ik twijfel of deze elektrisch was. Qua banden was het profiel dermate versleten dat het bij mij echt over kwam als zomerbanden. Rij zelf met winterbanden en de poezenbak (als ik hondenhok zeg heb ik ruzie...) van mijn vrouw heeft all-seasons dus ik ben wel bekend met de verschillende profielen. Hij moest inderdaad wel aan de bak met een schep.  Schat in dat hij zeker 20 minuten aan het stoeien is geweest om weg te komen.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

Tja, en zijn er ook nog gepensioneerden die alles mogen maar niets meer hoeven. Nou ja, niets? alleen maar zorgen dat er wat te eten en te drinken in huis is, dus eigenlijk altijd thuis werken en zelf hun werk en dagindeling mogen bepalen. Ook in de winter met sneeuw ‘s morgens eerst koffie met een broodje, dat kan want er komt ‘gewoon’ water uit de kraan en de bakker heeft ‘als altijd’ brood gebakken.

Dan de krant van de mat oprapen want die ligt er ook ‘gewoon´, het licht brandt ‘gewoon’, de verwarming mag een tandje hoger, want hoe dan ook, het gas blijft ‘gewoon’ stromen. In de loop van de dag wat tv kijken en wat rondhangen op het internet, het kon allemaal ‘gewoon’. Ook bellen en appen werkte ‘gewoon’, zoals altijd.

Nee, zo ‘gewoon’ was dat niet, hiervoor zijn veel mensen op pad en op heel veel verschillende terreinen aan het werk. Heb dat eertijds ook vele vele jaren vol overgave gedaan, nu is het de beurt aan een andere generatie, bedankt allemaal! 👍.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • January 22, 2026

Gelukkig is alle sneeuw inmiddels weg en schijnt, ondanks de vre-se-lijke kou, wel de zon! Bij jullie ook?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 22, 2026

Hier ook een fel zonnetje Shyrin!

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 22, 2026

Vandaag 7,2 kilometer gelopen in de zon! Fris maar te doen! 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Oh heerlijk ​@driemaster, dat is een mooie wandeling! Ik heb in de pauze ook gewandeld in de zon, het was heerlijk - maar tegen de wind in écht koud 😂