Skip to main content

Stop de trend: ken jij deze ‘Zeg Sorry’-video’s?

• March 13, 2026
  • 0 reacties
  • 17 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Soms lees je een nieuwsbericht dat je echt aan het denken zet. Vanochtend stuitte ik op een artikel op NU.nl over de zogenoemde ‘zeg sorry’-video’s: jongeren die anderen dwingen excuses te maken, terwijl het wordt gefilmd en online gedeeld. In het kader van #beterinternet moedigen wij aan: Kom voor elkaar op. Ook online. Daarom vinden wij het belangrijk om ook hier aandacht aan te besteden!

Wat zijn ‘zeg sorry’ video's

‘Zeg sorry’-video’s zijn filmpjes waarin jongeren iemand dwingen om een excuses uit te spreken, terwijl dit wordt opgenomen en vaak online gedeeld. Eerlijk gezegd wist ik niet dat dit bestond…

Belangrijk om te weten:

• Het dwingen kan op school, op straat of via social media gebeuren
  • De opnames worden vaak verspreid via platforms zoals TikTok, Instagram of WhatsApp
  • Omdat het publiek groot kan zijn en de beelden snel verspreid worden, kan het extra vernederend zijn voor het slachtoffer.
  • Experts zien dit als een vorm van online pesten of sociale druk, en het kan zowel emotionele als sociale gevolgen hebben.

Volgens experts is het niet nieuw dat jongeren elkaar onder druk zetten, maar doordat de beelden tegenwoordig snel via sociale media worden verspreid, is de impact op slachtoffers veel groter dan vroeger.

Still uit de video ‘Buut Vrij’ (gezongen door S10) van onze Iedereen Behalve campagne. Hier wordt de hoofdpersoon ook gedwongen om sorry te zeggen terwijl hij gefilmd wordt.

Als ouder schrikken van wat jongeren online meemaken

Ik schrik hier best van. Zeker als moeder van een kind dat dolgraag een mobiele telefoon wil. Aan de ene kant wil je dat je kind kan meedoen met vrienden en vriendinnen en bereikbaar is. Aan de andere kant laten dit soort verhalen ook zien hoe snel iets online uit de hand kan lopen en wat de gevolgen kunnen zijn. 

Smartphone geven en hoe?

Het zet me nog steeds aan het denken over wanneer je een kind een smartphone geeft en hoe je ze voorbereidt op wat ze online kunnen tegenkomen. Online gedrag kan grote gevolgen hebben in het echte leven. Daarom is het belangrijk om hier bewust mee om te gaan.

Wat werkt bij jullie? Deel je tips!

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen – ook als je zelf geen kinderen hebt. Soms hoor je net andere invalshoeken of tips waar je zelf misschien niet aan gedacht had.

Deel gerust wat voor jou werkt, waar je tegenaan loopt of wat jij belangrijk vindt in dit soort situaties!