Skip to main content

Telefoongebruik bij festivals en concerten: een vloek of een zegen?

• June 30, 2026
  • 15 reacties
  • 140 keer bekeken
Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Bij een recent bezoek aan een concert viel mij op dat sommige mensen vrijwel het hele optreden aan het filmen waren. Dat riep bij mij de vraag op: helpt een telefoon juist om het festival of concert beter te beleven, of staat hij dat juist in de weg?

Beleving van het moment

Festivals en concerten zijn voor mij - en veel andere mensen - een plek om te genieten van muziek, sfeer en vrijheid. Tegelijkertijd speelt de smartphone ook daar een steeds grotere rol. Waar bezoekers vroeger vaak kwamen om even helemaal offline te zijn, zie je nu overal mensen die filmpjes maken, berichten sturen en hun socials bijwerken.

Metallica in Boedapest

Dat heeft natuurlijk voordelen. Waar ik vroeger riep: “Als we elkaar kwijt raken zie ik jullie bij de derde paal van links”, pak je nu gewoon je telefoon om te bellen of een berichtje te sturen. Dat werkt toch net iets makkelijker. 

Ook is het leuk om foto's en video's te maken als herinnering voor later. Toch valt het met op dat sommige mensen een compleet optreden door hun scherm bekijken. Persoonlijk heb ik het gevoel dat je dan minder opgaat in de muziek, de sfeer en het moment zelf. En eerlijk gezegd vraag ik mij ook af: hoe vaak kijk je die tientallen filmpjes later nog terug?

Even terug in de tijd

Misschien klinkt het nostalgisch, maar soms mis ik de tijd van een geprint A4’tje met het blokkenschema en wegwerpcamera in je tas. Tegelijkertijd veranderen tijden en dat is natuurlijk niet per se slecht. Zelf probeer ik een balans te vinden: af en toe een foto of filmpje maken, maar mijn telefoon ook bewust wegleggen om echt van een optreden te genieten. 

Jouw ervaring?

Nu ben ik benieuwd hoe jullie ervaringen: 

• Gebruik jij je telefoon veel tijdens concerten en festivals of leg je hem juist zoveel mogelijk weg?
  • Stoor je je aan mensen die een heel optreden filmen?
  • En kijk je foto's en video's achteraf eigenlijk nog terug?

15 reacties

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik doe zoveel mogelijk zonder m'n telefoon! Alleen als ik denk: dít wil ik vastleggen, dan pak ik m'n telefoon er even bij. Vorige week stond ik te genieten van Henk Westbroek en bij ‘Zelfs je naam is mooi' kwam de telefoon toch even tevoorschijn. Maar verder wil ik graag zoveel mogelijk luisteren en kijken. De echte herinneringen maak je toch op die manier, vind ik zelf. 
Terugkijken doe ik niet heel vaak, maar zo af en toe toont Google ‘herinneringen’ en dat vind ik dan altijd heel leuk😄. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 30, 2026

Ik zou niet zo'n heel optreden filmen. Dan is het geheugen van de telefoon ook snel vol. Bovendien sta je naar het schermpje te staren en krijg je het dus deels mee.

En het is ook geen registratie met microfoons op het podium, dus het geluid zal thuis ook tegenvallen. 

Nog maar niet te denken aan de verticale filmers. Thuis op tv maar een streep beeld. 33 % van je scherm. Zonde!

Overigens zou ik wel een ontmoetingsplaats afspreken. Onze ouders zeiden altijd "onthoud waar de auto staat" bij strand bezoek en dergelijke. Plaatsen als de Efteling het restaurant bijvoorbeeld. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Een ontmoetingsplek afspreken is inderdaad altijd verstandig. In eens mensenmassa op een festival of bij een concert kan het zomaar zijn dat het bereik ineens toch niet goed is, door een overbelast mobiel netwerk. 

Leuke anekote wel: Bij een grote show van "Scooter" in de ZiggoDome heeft iemand getracht, die naast ons stond, de hele show op te nemen. Alleen zagen wij op een gegeven moment dat hij "record" niet goed had ingedrukt. Daar hebben we smakelijk om gelachen. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Wat mij betreft mogen ze verboden worden, netjes in een kluisje bij de ingang. Met al die toestellen in de lucht voelt een optreden/dj-set toch anders, de verbondenheid verdwijnt. Daarnaast zit ik ook niet op te wachten op mensen die in mijn nek staan te filmen. 

En wat Peter ook terecht aangeeft, ik heb nog nooit meegemaakt dat ik thuis nog even naar een filmpje van 20 minuten heb gekeken met waarschijnlijk erg slecht geluid. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 30, 2026

Toen ik 50 werd, lang geleden 😉, hebben we een concert meegemaakt in het Ahoy’ van Michael Bublé en wel ‘veldkaartjes’. Dus kon je het goed zien, in die tijd waren er niet zoveel die de handen ‘omhoog’ hielden voor het beste plaatje. Ook ik heb me, slechts eenmalig, eraan schuldig gemaakt 😜

Dit is een still uit een video die ik maakte, met mijn iPhone 4 (!). Inderdaad is het geluid om te huilen, overgemoduleerd en de bassen te overheersend (dreunen). Je kan beter een muziekvideo’tje kijken, nog beter geluid (loss less) ook. 

Je mist inderdaad een hoop van de beleving. Je bent immers bang dat je opnames de mist in gaan… nou, ik kan u vertellen, vaak gaan die de mist in.

Het kan ook anders: we zijn in september 2023 in het Nieuwe Luxor Theater naar het Zwanenmeer geweest. Er werd aan het begin vriendelijk verzocht geen geluids-, filmopnames of foto’s te maken op welke wijze dan ook, dat werd dan ook helemaal niet gedaan. 

Het ligt er natuurlijk aan welke artiest of kunstenaar bezocht wordt… 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 30, 2026

Het laatste concert met mijn aanwezigheid was een optreden van Rory Gallagher in Paradiso in januari 1995, mobiele telefoons waren in die tijd alleen geschikt om mee te bellen of SMS’en.

Overigens was dat concert een depressieve en dieptrieste vertoning van mijn gitaarheld die door drankgebruik en gezondheidsproblemen toen al totaal afgetakeld was, enige maanden later onderging hij een levertransplantatie maar overleed niet lang daarna alsnog.

Gelukkig hebben we de herinnering en opnames van zijn eerdere geweldige optredens nog.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

……………………...

Gelukkig hebben we de herinnering en opnames van zijn eerdere geweldige optredens nog.

Ik denk dat dit het belangrijkste is ​@Dicksooo. Ik heb in het verleden ook zoveel mooie concerten gezien. Later nooit meer in de verleiding geweest om een concert te bezoeken. Vorig jaar nog Neil Young mogen aanschouwen in het Stadspark:

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • July 1, 2026

Er is een tijd geweest dat ze foto's maken verboden maar dat hebben ze niet lang vol kunnen houden. Wanneer je met een spiegelreflex camera foto’s wilde maken moest je die camera inleveren. Ze waren doodsbang dat er überhaupt foto’s gemaakt werden. Het is nu nog een beetje zo dat wanneer je met een spiegelreflex camera foto's gaat maken er mensen gaan flippen. Maar als je met een gsm foto's maakt, kijkt niemand daar meer van op :-)

Filmen doe ik sowieso niet met een gsm. Ik gebruik de gsm waar die van oorsprong voor gemaakt is bellen en gebeld worden. Heel af en toe schrijf ik nog wel eens een sms want dat is een handige mogelijkheid en maak voor een hobby nog wel eens foto's op begraafplaatsen als ik de spiegelreflex camera niet bij mij heb.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Een ontmoetingsplek afspreken is inderdaad altijd verstandig. In eens mensenmassa op een festival of bij een concert kan het zomaar zijn dat het bereik ineens toch niet goed is, door een overbelast mobiel netwerk. 

Dit ervaarde ik vorig jaar tijdens een festival (Hullabaloo)… Het mobiele bereik was dra-ma-tisch, dus een mooie reden om mijn telefoon in de tas te laten. 

Ik was héél blij dat ik een duidelijke ontmoetingsplek met mijn dochter had afgesproken. Ze wilde samen met een vriendinnetje vooraan staan bij een optreden van ‘de bankzitters’. Zie elkaar dan maar weer te vinden… 🫣 extra lastig zonder mobiel bereik. Gelukkig werkte onze afspraak.

Ik kwam toevallig een bericht tegen van een ander festival:

Vind ik ook een mooi verzoek! 

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • July 8, 2026

Zo zie je maar weer dat dingen van “vroeger” nog niet zo “slecht” zijn en prima werken. Een ontmoetingsplaats afspreken is door de mobiele telefoon verdrongen :-(

Wanneer we niet gebruik kunnen maken van een mobiele telefoon is de mensheid gelukkig in staat om iets te bedenken zonder mobiele telefoon. Maar dat moet je dan vanzelf wel even kunnen bedenken hoe je dat vroeger deed zonder mobiele telefoon. Soms is dat wat moeilijk omdat de huidige generatie dit niet meer geleerd heeft en totaal is “overgeleverd” aan een mobiele telefoon.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 8, 2026

Zo zie je maar weer dat dingen van “vroeger” nog niet zo “slecht” zijn en prima werken. Een ontmoetingsplaats afspreken is door de mobiele telefoon verdrongen :-(

Wanneer we niet gebruik kunnen maken van een mobiele telefoon is de mensheid gelukkig in staat om iets te bedenken zonder mobiele telefoon. Maar dat moet je dan vanzelf wel even kunnen bedenken hoe je dat vroeger deed zonder mobiele telefoon. Soms is dat wat moeilijk omdat de huidige generatie dit niet meer geleerd heeft en totaal is “overgeleverd” aan een mobiele telefoon.

Precies, hoeveel telefoonnummers kennen we nog uit het hoofd? Vroeger waren dat er tientallen.

En wie weet vandaag de dag nog een niet eerder bekende bestemming te vinden zonder navigatiesysteem in het voiture?

Het viel mij op dat tijdens het huidige WK voetbal mensen, ondanks toegangsprijzen van meer dan 1000 of 1500 dollar de wedstrijd kennelijk via hun smartphone volgen dan wel daarop met andere zaken bezig zijn……..

Jasper van KPN
Moderator

Ik was héél blij dat ik een duidelijke ontmoetingsplek met mijn dochter had afgesproken. Ze wilde samen met een vriendinnetje vooraan staan bij een optreden van ‘de bankzitters’. Zie elkaar dan maar weer te vinden… 🫣 extra lastig zonder mobiel bereik. Gelukkig werkte onze afspraak.

Een paar jaar geleden bij Rammstein had iedereen zwarte kleding aan. Ik had een oranje trui meegenomen. Elke keer dat iemand iets te eten/drinken ging halen of naar de wc ging hielden we mijn trui omhoog en waren we zo weer compleet 😁

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • July 8, 2026

Precies, hoeveel telefoonnummers kennen we nog uit het hoofd? Vroeger waren dat er tientallen.

En wie weet vandaag de dag nog een niet eerder bekende bestemming te vinden zonder navigatiesysteem in het voiture?

Het viel mij op dat tijdens het huidige WK voetbal mensen, ondanks toegangsprijzen van meer dan 1000 of 1500 dollar de wedstrijd kennelijk via hun smartphone volgen dan wel daarop met andere zaken bezig zijn……..

>  Precies, hoeveel telefoonnummers kennen we nog uit het hoofd? Vroeger waren dat er tientallen.

Ja dat klopt. Maar die nummers waren toen makkelijker te onthouden wanneer je het netnummer wist. Dan hoefde je “maar” zes/zeven nummer te onthouden en met de mobiele telefoon zonder 06 acht nummers.

Bovendien kon je doorgaans een mooi nummer kiezen dat makkelijk te onthouden was. Met een mobiele telefoon is dat niet meer mogelijk.

> En wie weet vandaag de dag nog een niet eerder bekende bestemming
> te vinden zonder navigatiesysteem in het voiture?

Hier denk ik nog wel eens aan terug hoe dat ging zonder navigatie. Je had een plattegrond boek van Nederland en daar zocht je dan het adres in op. Kleinere plaatsen stonden daar niet in maar aan het begin van een plaats/dorp stond dan meestal wel een plattegrond. Voor wat dat betreft is een navigatie een uitkomst in een onbekende omgeving. Wanneer je in je eigen omgeving bekend bent weet je meestal beter de weg dan de navigatie…….

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 8, 2026

Hier denk ik nog wel eens aan terug hoe dat ging zonder navigatie. Je had een plattegrond boek van Nederland en daar zocht je dan het adres in op. Kleinere plaatsen stonden daar niet in maar aan het begin van een plaats/dorp stond dan meestal wel een plattegrond. Voor wat dat betreft is een navigatie een uitkomst in een onbekende omgeving. Wanneer je in je eigen omgeving bekend bent weet je meestal beter de weg dan de navigatie…….

In mijn storingsmonteurtijd had je het 100.000 stratenboekje van de Shell, ik weet nog dat ik voor het eerst in Almere kwam (voor een festival) en volgens dat boekje bijna de bestemming had bereikt, er zat slechts een klein stukje water tussen maar dat vereiste wel bijna 10 Km omrijden 🙂. Gelukkig werd ik voor alle overuren betaald 😎.

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • July 8, 2026

In mijn storingsmonteurtijd had je het 100.000 stratenboekje van de Shell, ik weet nog dat ik voor het eerst in Almere kwam (voor een festival) en volgens dat boekje bijna de bestemming had bereikt, er zat slechts een klein stukje water tussen maar dat vereiste wel bijna 10 Km omrijden 🙂. Gelukkig werd ik voor alle overuren betaald 😎.

Dàt waren nog eens tijden………… Komen helaas nooit meer terug ;-)