Skip to main content
Sticky

Terug in de tijd: Communitybezoek aan het Houweling Telecommuseum

• June 9, 2026
  • 19 reacties
  • 226 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Onlangs gingen we met een groep communityleden en collega’s op bezoek bij het Houweling Telecommuseum in Rotterdam. Een uitje waar veel vraag naar was binnen de Community, en ook al een tijd op ons eigen verlanglijstje stond! Dat bleek niet voor niets: het werd een leuke, ontspannen én leerzame dag. Lees je mee?

Een bijzondere locatie

Het bezoek begon in de ontvangstruimte, gevestigd in een voormalige bunker. Na een kopje koffie of thee met een koekje werden we welkom geheten door Shyrin, Chris en Arnold, een medewerker van het museum. Vervolgens bekeken we een korte film over de geschiedenis van het gebouw waarin het museum is gevestigd: een voormalige telefooncentrale met een rijke geschiedenis. Na de introductie genoten we samen van een lunch. Een mooi moment om elkaar te spreken en ervaringen uit te wisselen voordat het programma verderging.

Op ontdekkingstocht door 150 jaar telefonie

Na de lunch begon de rondleiding. We werden verdeeld in drie groepen, waarbij iedere groep werd begeleid door een enthousiaste vrijwilliger. Hun kennis en passie voor het vak maakten veel indruk.

Tijdens de rondleiding kregen we een uitgebreid beeld van het ontstaan en de ontwikkeling van telefonie en communicatie door de jaren heen. We ontdekten hoe mensen vroeger met elkaar communiceerden, hoe telefonistes handmatig verbindingen tot stand brachten en hoe de techniek zich stap voor stap heeft ontwikkeld.

Echt werkende historische apparatuur

Een van de hoogtepunten was de demonstratie van historische apparatuur die nog steeds werkt.

Het museum heeft van de verschillende vormen van telefoniecentrales verschillende nog werkende installaties staan. Tijdens de rondleiding werd dit dan ook gedemonstreerd. Heel fascinerend om te zien dat systemen die 100 jaar oud zijn nog steeds werken, én hoe. 

Je kunt er bijvoorbeeld ook de eerste beeldtelefoons testen, als verzetsstrijder bellen zonder dat de Duitsers het konden traceren. Het maakt dat je je helemaal inleeft in die tijd!

Daarnaast zagen we onder andere:

• Oude telefooncentrales
  • Telefoontoestellen uit verschillende tijdperken
  • Telefoonboeken van vroeger
  • Telefooncellen
  • Diverse communicatiemiddelen die door de jaren heen zijn gebruikt

Een rijke geschiedenis

Dit jaar wordt 150 jaar telefonie gevierd, en het museum laat op indrukwekkende wijze zien hoe groot de invloed van telefonie op ons dagelijks leven is geweest. De collectie is uitgebreid en de verhalen van de vrijwilligers brengen de geschiedenis echt tot leven.

Zelf het Houweling Telecommuseum bezoeken?

Denk je na het lezen van dit topic, ik wil dit zelf ook bekijken en beleven? Dat kan, neem dan een kijkje op de website van het museum en plan jouw eigen bezoek: Het Houweling Telecommuseum.

Wat ons betreft een dikke aanrader!

Bedankt!

We kijken terug op een zeer geslaagd KPN Community uitje!

Dank aan alle aanwezigen voor de gezellige sfeer en aan de vrijwilligers van het museum voor de inspirerende rondleidingen. Graag tot een volgend Community uitje! 

Wil jij ook bij een volgende Community meet-up zijn of heb je een leuk idee voor een bijeenkomst? Laat het gerust weten in de reacties, we lezen het graag!

19 reacties

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

Dankjewel voor dit leuke verslag ​@Shyrin van KPN , zo te zien heeft iedereen zich weer uitstekend vermaakt.

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • June 9, 2026

heel mooi verslag van die dag.

ik heb echt genoten, dank je wel👍😀

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

@Shyrin van KPN Weer een leuk verslag van een geslaagde dag. Van de buitenkant heb je niet in de gaten hoeveel moois er binnen te zien is! Top! 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Het was erg leuk om mee te gaan, verhalen te horen. Maar ook om enkele bezoekers een exclusief kijkje van mijn werk te laten zien. 😏

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • June 9, 2026

Het was erg leuk om mee te gaan, verhalen te horen. Maar ook om enkele bezoekers een stukje van mijn werk te laten zien. 😏

Dat klopt. Het gebouw had nog steeds de uitstraling van een telefooncentrale.

Het nog werkende stukje bleef voor ons achter gesloten deuren en dat nog werkende stukje hadden ze verhuisd naar de 1e etage en daar kreeg je geen rondleiding in. Dàt had mij namelijk ook erg geïnteresseerd. Een volgende keer?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

@gensnet Ik heb begrepen dat er nog steeds een actieve telefooncentrale inzit, achter de deur aan het einde van de gang, met onder meer een hoofdverdeler. Maar zo'n hoofdverdeler met de horizontale- en verticale zijde was ook in één van de zalen te zien, maar dan met de oude centrale uit Benschop. Volgens mij zitten er op de eerste etage wat ruimtes voor besprekingen, als ik mij goed herinner van berichten van hun website of vanuit social media.

Het was wel leuk dat we een kijkje konden nemen in de kabelkelder, waar kilometers aan kabels vanuit de straten binnenkomen en waar alles uiteindelijk naar de centrale boven gaat. 

We zijn met een vorige meeting al eens in de centrale van Amersfoort geweest, dus wie weet komt er een keer een vervolg. Maar of het echt spannend is vergeleken met vroeger, in veel gebouwen staan er een hoop ruimtes leeg. Helaas zijn er hier geen foto's van om begrijpelijke redenen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Ik kan het wel verklappen hoor, op de begane grond aan het eind van de deur zit inderdaad een actieve hoofdverdeler met oude soldeerstroken waar epots, adsl, vdsl en bonded vdsl poorten zitten om enkele (tien-)duizenden huizen en kabelverdelers te bedienen. En op de 1e etage zat de actieve ruimte met DSLAM's, Zakelijk glas, een klein stukje pop en een hoop apparatuur om het netwerk draaiend te houden. Inderdaad mogen hier geen foto's van gedeeld worden.

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • June 10, 2026

Ik kan het wel verklappen hoor, op de begane grond aan het eind van de deur zit inderdaad een actieve hoofdverdeler met oude soldeerstroken waar epots, adsl, vdsl en bonded vdsl poorten zitten om enkele (tien-)duizenden huizen en kabelverdelers te bedienen. En op de 1e etage zat de actieve ruimte met DSLAM's, Zakelijk glas, een klein stukje pop en een hoop apparatuur om het netwerk draaiend te houden. Inderdaad mogen hier geen foto's van gedeeld worden.

Toen ik erover begon dat het nog een actieve telefooncentrale is werd daar wat “geheimzinnig” over gedaan. Zo voelde dat tenminste aan. Ze konden dat dus rustig vertellen want ik had helemaal geen ambitie om daar dan óók nog te gaan kijken. Er is in het museum genoeg te zien. Dat kan natuurlijk bij iemand anders wel zo zijn dat die ook graag wil zien wat er op de eerste etage te zien is. Toen ik vroeg waar de accu's voor de stroomvoorziening voor de pots telefoon stonden werd dit wat afgewimpelt met het antwoord “in het depot”…….

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • June 10, 2026

@gensnet Ik heb begrepen dat er nog steeds een actieve telefooncentrale inzit, achter de deur aan het einde van de gang, met onder meer een hoofdverdeler. Maar zo'n hoofdverdeler met de horizontale- en verticale zijde was ook in één van de zalen te zien, maar dan met de oude centrale uit Benschop. Volgens mij zitten er op de eerste etage wat ruimtes voor besprekingen, als ik mij goed herinner van berichten van hun website of vanuit social media.

Het was wel leuk dat we een kijkje konden nemen in de kabelkelder, waar kilometers aan kabels vanuit de straten binnenkomen en waar alles uiteindelijk naar de centrale boven gaat. 

We zijn met een vorige meeting al eens in de centrale van Amersfoort geweest, dus wie weet komt er een keer een vervolg. Maar of het echt spannend is vergeleken met vroeger, in veel gebouwen staan er een hoop ruimtes leeg. Helaas zijn er hier geen foto's van om begrijpelijke redenen.

Dan is dat met glasvezel helemaal niet meer erg “spannend”. Er is dan duidelijk minder te zien hoe glasvezel werkt. Maar de glasvezel techniek is wel heel interessant.

Ik heb begrepen dat er “maar” drie/vier knooppunten (centrales) zijn in heel Nederland die voor de glasvezel verbinding met de rest van de wereld zorgen…….

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Het kan zijn dat het te maken heeft met rechten, vroeger konden de vrijwilligers door het gehele gebouw heen lopen. Helaas is dat in verband met beveiliging niet meer mogelijk en kunnen hun het niet laten zien. Enkel monteurs en andere mensen die toegang moeten hebben tot deze ruimtes kunnen daar bij.

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • June 10, 2026

Het kan zijn dat het te maken heeft met rechten, vroeger konden de vrijwilligers door het gehele gebouw heen lopen. Helaas is dat in verband met beveiliging niet meer mogelijk en kunnen hun het niet laten zien. Enkel monteurs en andere mensen die toegang moeten hebben tot deze ruimtes kunnen daar bij.

Nu weet ik dat tijden veranderen en dan meestal niet in positieve zin :-( Heel veel bedrijven doen alsof ze een beveiliging nodig hebben en bedenken daar dan een onzinnige reden voor om dat te doen. Bedrijven apen elkaar gewoon na. Wanneer één bedrijf daarmee begint, denkt een ander bedrijf dat kunnen wij ook doen :-(

Een jaartje terug bezorgde ik chinees eten. Bij héél véél bedrijven kom je tot aan de poort of toegangshek maar echt niet in het gebouw. Maar ik hoef ook niet in het gebouw te komen om het eten te bezorgen. Dat lever ik gewoon af bij de beveiliging of portier. Die moet dan maar zorgen dat het bij diegene terecht komt die eten besteld heeft. Ik ga ook niet in discussie om een reden te geven waarom ik in een gebouw eten bezorg. Daar ben ik snel klaar mee……

Een mooie poosje geleden bezorgde ik chinees eten bij een heel bekend bedrijf (Smilde). De besteller had meegedacht door goed aan te geven wáár ik moest zijn. Dat was erg fijn. Tot mijn grote verbazing ging ik gewoon door een deur het gebouw binnen en kwam ik een ruimte waar iemand met een open deur telefoneerde. Toen die uitgebeld was gevraagd waar ik diegene kon vinden die chinees eten besteld had en de verbazing was bij de besteller groot dat ik er toen al was……..

Zo kan het dus ook nog………………...

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 10, 2026

Ooit zag je touwtjes door de brievenbus hangen bij mensen om de deur open te doen vanaf buiten ​@gensnet .Dat zie je niet meer. De rede is omdat mensen niet willen dat je zomaar binnen stapt. Zo is het bij bedrijven ook. Heb jij de voordeur altijd open staan? 

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • June 10, 2026

Ooit zag je touwtjes door de brievenbus hangen bij mensen om de deur open te doen vanaf buiten ​@gensnet .Dat zie je niet meer. De rede is omdat mensen niet willen dat je zomaar binnen stapt. Zo is het bij bedrijven ook. Heb jij de voordeur altijd open staan? 

>  Dat zie je niet meer.

Klopt maar zo af en toe zie je dan nog wel “ergens” in met name een klein dorp of gehucht. Daar is de “vermeende” criminaliteit nog niet doorgedrongen………. en wordt er op elkaar gelet.

>  De rede is omdat mensen niet willen dat je zomaar binnen stap.

Je kunt daar ook mee overdrijven. De maatschappij maakt je wijs dat de wereld héél véél criminelen heeft. Iedereen is namelijk “potentieel” crimineel voor de overheid.

> Heb jij de voordeur altijd open staan? 

Nee maar niet op slot zoals wel veel mensen dat doen. Die moeten dan “tig” sloten openen om toegang tot de deur te krijgen. Deze tijd staat wel de achterdeur open vanweg de doorstroming van warmte.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 10, 2026

Handtekening van ​@gensnet “....... Bij laag water komen de wrakken boven drijven.”

Als die wrakken drijven maakt het niet uit of het laag of hoog water is, ze zijn dan toch al boven.

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • June 10, 2026

“....... Bij laag water komen de wrakken boven drijven.”

Als die wrakken drijven maakt het niet uit of het laag of hoog water is, ze zijn dan toch al boven.

Je hebt helemaal gelijk ;-)

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • June 10, 2026

“....... Bij laag water komen de wrakken boven drijven.”

Je hebt helemaal gelijk ;-)

Handtekening van ​@gensnet “....... Bij laag water komen de wrakken boven drijven.”

Wat vind je van deze? Niets is zeker en zelfs dat niet……...

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 10, 2026

Wat vind je van deze? Niets is zeker en zelfs dat niet……...

Sterk!   Niets => een darmloze worst zonder vulling. 🤗

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • June 10, 2026

Ik heb nog wel “ergens” een citaten cd met mooie citaten van beroemdheden. Ik zal daar tzt wel eens weer naar op zoek.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ik zat nog even terug te denken aan vorige week, want de tijd vliegt! Het was echt een leuk én zo'n ontzettend indrukwekkend uitje. Al die apparatuur die daar staat en zo veel verschillende opstellingen daarvan die nog werken en die ze kunnen demonstreren. Prachtig is het. Het is ook indrukwekkend hoe gepassioneerd de vrijwilligers zijn en hoeveel kennis zij hebben. Echt een aanrader, dit museum.

En dan deze versie van de groepsfoto waar ik van hou 😁 Het wordt bijna een traditie dat er zo'n groepsfoto is met een in een deuk liggende ​@Shyrin van KPN en ik op de voorgrond, hihi.