Skip to main content

TV ontwikkeling door de jaren heen

• November 27, 2025
  • 8 reacties
  • 110 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22

@PeterG heeft hier zelfs een mooie website voor gemaakt.

De eerste TV in Nederland was in 1951 (1948 was de eerste uitzending bij Philips)

Toen nog onbetaalbaar en alleen voor de rijken.

En een heel klein schermpje.

1 zender

Zwart wit

Analoog SD (480x640)

Om flikkering van het beeld te voorkomen, werd het beeld in halve schermen verzonden.

Eerst de oneven lijnen, daarna de even lijnen, etc.

Deze techniek wordt voor tv nog steeds toegepast.

Bijkomend voordeel is de bandbreedte.

Daarom was het beeld destijds ook 4:3 (16:9 kost veel meer bandbreedte en de techniek was er ook nog niet klaar voor)

Langzaam werd het beeld iets groter, halverwege de jaren '60 

Ongeveer 60 cm als ik het goed heb onthouden.

En de 2de Nederlandse zender kwam ook halverwege de jaren ‘60 (vorige eeuw)

1969 kwam de kleuren tv (was veel duurder dan nu een 55”tv).

66” tv 

Analoog

Systeem Nederland was PAL

Eind jaren '80 kwam pas de 3de Nederlandse zender.

Ook kabel tv (alleen nog via coax destijds) was in opkomst

Begin jaren ‘90 hadden wij 34 analoge zenders kleur 4:3

Eind jaren “90 was de breedbeeld tv (16:9) te koop.

En op DVD kon je breedbeeld zien 

in 2008 werd breedbeeld pas standaard.

2008 had je ook HD

Alleen moest je daar extra voor betalen (net zoals nu bij 4K)

2013 werd HD pas standaard.

Alles lijkt dat het al heel erg lang bestaat, maar eigenlijk is de tv zoals wij hem nu zien nog maar heel recent.

Nu ook 4K (op ongeveer 2 meter afstand van een 55”tv kan je de extra scherpte zien)

En 8K, dan moet je bij een 55” tv op minder dan 1 meter afstand zitten. En voor 8K zijn er nog geen uitzendingen (of die er ooit komen is nog maar de vraag, want tv zenders zoals we die kennen sterven langzaam uit. Jongeren kijken steeds minder naar een tv zender)

Wat de toekomst gaat brengen, afwachten. 

Wie weet.

8 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 27, 2025

En wéér een leuk topic van je ​@joop2011 😀.

Zo'n oude Philips heb ik onlangs in het écht gezien! 

Dan ook nog maar een stukje geschiedenis. Van eigen pen (met bron gebruik uiteraard).

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2021/09/15/70-jaar-tv-uitzendingen-in-nederland-op-2-oktober/

Daarom was het beeld destijds ook 4:3

Dit klopt niet helemaal Joop. Er werd gekozen voor deze beeldverhouding omdat speelfilms in de bioscoop deze ook had. Toendertijd.

De allereerste Philips televisie. Met losse speaker.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 27, 2025

Gelukkig begon Nederland niet zo snel met kleuren tv.

In de USA (Amerika) begonnen ze eerder (in 1965) en werd het in NTSC verzonden en ontvangen.

Omdat door fase storingen in de transport het kleurensignaal iets veranderde was het met NTSC altijd de vraag hoe het kleuren beeld eruit zag.

De bijnaam van NTSC is dan ook “Never twice the same color” (nooit 2 keer de zelfde kleur.

In Nederland begonnen ze wat later, 1967.

Hier werd het kleurensignaal met PAL verzonden.

PAL is Phase alternating line of te wel bij de oneven lijnen werd het signaal positief en bij de oneven lijnen negatief uitgezonden (het heet anders, maar anders wordt het ingewikkeld).

In de tv werd signaal 2 dan omgezet (180 graden gedraaid (phase) en zo had je een best mooi kleuren beeld in Nederland en nog enkele andere landen.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 27, 2025

Toen ik net 7 werd hadden mijn ouders hun eerste televisie aangeschaft en laten installeren (toen nog antenne op het dak met 300 Ohm lintlijn naar de televisie), koste een goede 1000 gulden terwijl in die tijd het gemiddelde maandloon zo’n 600 gulden was, je moest er echt voor sparen.

Voor die tijd zaten we met veel kinderen uit de straat op woensdagmiddag naar kinder-tv (Pipo de Clown, Okki Trooi etc) te kijken bij de buren die al eerder TV hadden.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 28, 2025

300 ohm lintkabel.

Moest ook getwist worden met een bepaalde afstand, om storing in de kabel te voorkomen.

Bij ons was hij destijds wit, ik was toen 11 jaar (1965) toen we de eerste zwart wit tv kregen met Nederland 1 en 2

Momenteel (halverwege de jaren ‘70 kwam de coax kabel voor de buiten (dak) antenne.

Voor tv, kabel, etc. is deze 75 ohm.

Er bestaat ook 50 ohm coax kabel, maar die is voor een andere toepassing.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 28, 2025

2008 had je ook HD

Alleen moest je daar extra voor betalen (net zoals nu bij 4K)

2013 werd HD pas standaard.

Hoi ​@joop2011 , wat een mooi verhaal heb jij geschreven! 👍

Jij hebt het hierboven wel specifiek over de situatie bij KPN. 

Ikzelf kocht in 2000 mijn eerste digitale satellietontvanger en had toen al een veel mooier beeld dan voorheen op de analoge kabel. Ik kan mij nog de reacties van bezoek herinneren die verbaasd waren over het scherpe beeld. 

Een paar jaar later (rond 2005) kocht ik een HD-ontvanger voor satellietontvangst en toen waren er al enkele buitenlandse HD-zenders. In 2008 begonnen de testuitzendingen van NPO HD. Maar de uitzendingen van de NPO-zenders waren destijds gratis te ontvangen in HD. Het leuke van satellietontvangst destijds was dat je nieuwe ontwikkelingen altijd als eerste kon zien. 

Dat is nu met 4K-zenders veel minder het geval. Er zijn al jarenlang enkele 4K-zenders maar het aanbod breidt niet verder uit. Vermoedelijk zijn die uitzendingen niet rendabel te krijgen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 28, 2025

Hoi ​@Noordzee 

Dank je.

Zelf kochten wij in 2008 een Sony LCD tv (omdat mijn vrouw een nieuwe tv kast had gekocht waar die dikke CRT tv niet meer inpaste).

Via Ziggo hadden we toen de HD ontvanger (heel erg storingsgevoelig ding)

Wij moeten toen € 7,50 per maand voor 4 HD zenders betalen.

SD met digitale decoder heb ik zelf nooit gehad, maar ik geloof meteen dat dat beeld veel mooier was.

Want de DVD was ook SD en digitaal en ook dat beeld was mooier dan dat analoge SD beeld.😉

Ik heb het verhaal zo neutraal mogelijk proberen te schrijven.

KPN kwam pas begin deze eeuw met IPTV.

Hier lees ik dat KPN pas in 2011 begon, maar dat klopt volgens mij niet, ik dacht dat ze al een paar jaar eerder waren begonnen. (omdat wij in 2011 glasvezel kregen van Reggifiber).

Als ik dit bericht op Wikipedea leest, begon KPN met IPTV in 2004.

Wat betreft 4K, zelf heb ik het vermoeden (kan natuurlijk helemaal fout zijn) dat 4K vooral via streamingdiensten is te bekijken.

TV zoals wij het nu kennen, sterft langzaam uit. Jongeren kijken nauwelijks of helemaal geen tv meer.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ik kan mij nog herinneren dat een oom van mij 1 van de eerste breedbeeld tv's van Philips kocht. Met van die speciale knoppen op de afstandsbediening waarmee je dan het beeld kan aanpassen. Dat leverde dan echt bij veel uitzendingen een uitgerekt beeld op. omdat er nog weinig tot niets in echt breedbeeld werd uitgezonden. 

Verder echt bijna niet meer voor te stellen dat er tot in de jaren 80 geen 3 netten waren van de publieke omroep. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 29, 2025

Met van die speciale knoppen op de afstandsbediening waarmee je dan het beeld kan aanpassen.

Mijn TV heeft nog steeds deze opties, te bereiken per snel-menu met 2 klikken op AB

Dat leverde dan echt bij veel uitzendingen een uitgerekt beeld op. omdat er nog weinig tot niets in echt breedbeeld werd uitgezonden. 

Deze heeft men ook nu nog soms nodig bij b.v. MTV '80. Sommige video's zijn in verkeerde verhouding, dat moet men handmatig fixen.