En wat moeten de winkels met al die andere aansluitingen? Weggooien? De strop nemen? Of mag het wel als ze een verloop er bij leveren? Maar die zullen ze ook wel weer extra gaan berekenen.
Maar ik ben er wel voor ja, éénheid moet er zijn.
Bladzijde 1 / 1
@huistijger
Dit geldt alleen voor apparaten die vanaf nu verkocht worden. Ik denk dat de winkels nog wel een tijdje verloopstekkers zullen blijven verkopen. Ook hebben winkeliers ruim voldoende tijd gehad om alle apparaten zonder USB-c aansluiting te kunnen verkopen.
Met name Apple “vond deze maatregel niet leuk”.
Kan men de nieuwste Tesla ook met USB-C opladen?
Kan men de nieuwste Tesla ook met USB-C opladen?
LMAO !!!!!!!!!
Dan gaat het opladen van een Tesla wel heel lang duren. Ik denk niet dat een USB-c aansluitng zoveel stroom aankan.
Het gaat inderdaad om geheel nieuwe apparaten die vanaf heden geproduceerd worden en daarna verkocht. Alles wat nu al in de winkels ligt en staat mag nog "gewoon verkocht worden.
Het gaat inderdaad om geheel nieuwe apparaten die vanaf heden geproduceerd worden en daarna verkocht. Alles wat nu al in de winkels ligt en staat mag nog "gewoon verkocht worden.
Wat Jeroen al zegt het gaat alleen om nieuwe apparaten die vanaf nu gemaakt worden.
Alles wat nu nog in de winkel ligt mag gewoon verkocht worden met andere aansluitingen.
Ja, en dat staat ook duidelijk in het teletekst bericht. 'vanaf vandaag'
Maar dat laatste staat er niet bij @Jeroen van KPN
Ik lees het zo: Als ik nu naar de winkel ga dan kan ik een apparaat met usb-c aansluiting eisen. Niet dat ik het van plan ben, maar mocht ik nu een kopen dan eis ik wel een met USB-C aansluiting.
Alhoewel….. opstandig zìjn is mijn aard ook niet….
Zo werkt het niet @huistijger. Er staat toch specifiek bij in het artikel: "Alle nieuwe"
Ik vind eigenlijk een gemiste kans om alleen voor apparaten met een accu te verplichten. In een huishoud zitten nog veel andere klein apparaten, de kunnen gevoed worden met USB-C. Met USB-C 3.0 kan maximaal 12V/36W, USB-C 3.1 20V/100W en USB-C 3.2 48V/240W geleverd worden. Dus bijna ieder apparaat met gelijksspanning, van router, tv-decoder tot led verlichting.
Bij een router of tv ontvanger heeft het geen toegevoegde waarde om die via een usb stekkertje te voeden. Die apparaten zitten constant aangesloten. Die snoeren gebruik je toch nergens anders voor.
Die apparaten gaan ook heel lang mee. Minimaal wel 10 jaar ofzo. Nou, na 10 jaar, als je dat apparaat vervangt, dan mag je dat snoer/adapter ook wel vervangen.
Bij oplaadbare apparaten is het de gedachte dat je meerdere apparaten oplaad met 1 snoer. Vaak gaan deze apparaten ook niet zo lang mee. Dus dan kan je gemakkelijk bij het vervangen van het apparaat hetzelfde snoer met adapter blijven gebruiken.
@Marlon92 Het idee achter verplichte USB-C is niet om kabel te sparen maar de stroomadapter. Mijn laatste gekochte telefoons hebben geen stroomadapter meer, het ligt alleen een USB-C kabel bij. Ook bij andere DC-apparaten zijn de specificaties eigenlijk gelijk, alleen de stekker is verschillend. Als ook dit in een norm verplicht is, scheld weer een heleboel stroomadapter. Zoals je merkt, kom hier vaak aanvragen naar nieuwe stroomadapter voor Router/ONT/TV-decoder/Superwifi. Ik heb een paar keer verteld, dat zijn heel universeel adapter, en men kan makkelijk door een andere vervangen, maar de meeste geloven het niet inclusief KPN monteurs.
Ik gebruik b.v. voor ONT en Router een stroomadapter met een splitter
@Marlon92 Het idee achter verplichte USB-C is niet om kabel te sparen maar de stroomadapter. Mijn laatste gekochte telefoons hebben geen stroomadapter meer, het ligt alleen een USB-C kabel bij. Ook bij andere DC-apparaten zijn de specificaties eigenlijk gelijk, alleen de stekker is verschillend. Als ook dit in een norm verplicht is, scheld weer een heleboel stroomadapter.
Dat scheelt dus niet een stroomadapter. Als ik een Experiabox van KPN krijg, dan moet ik daar ook een stroomadapter bij hebben. Ik ga er geen van mn eigen in gebruik nemen. Ik zou wel gek zijn.
En al zou ik dat wel willen, dan zou ik die eerst aan moeten schaffen. Dus dan moet daar weer een extra koerier voor rijden. Helemaal niet handig.
Zoals je merkt, kom hier vaak aanvragen naar nieuwe stroomadapter voor Router/ONT/TV-decoder/Superwifi. Ik heb een paar keer verteld, dat zijn heel universeel adapter, en men kan makkelijk door een andere vervangen…
Dat zou kunnen. Maar jij gaat er zomaar vanuit dat mensen dat überhaupt willen? Als de adapter van de Experiabox kapot is, dan moet KPN gewoon voor een andere zorgen. ik ga zelf niks aanschaffen. Ik ben gekke henkie niet.
Bovendien zit er enorm veel variatie is kwaliteit en capaciteit van usb stroomadapters. Als er een verkeerde adapter gebruikt word kan een Experiabox/WiFi punt mogelijk niet goed werken, steeds uitvallen en mogelijk zelfs kapot gaan. Mobiele apparaten zijn daar op voorbereid. Die geven op scherm meteen weer als de stroomvoorziening via usb niet in orde is. Maar bij een router wil je zulk gezeur niet.
@Marlon92 We spreken over USB-C 3.x norm, in een kabel of stroom adapter zitten verplicht beveiligingschip in om een een stroomsterkte boven de specificatie te ontbinden. Een router heeft ook bepaalde specificatie, de V12 b.v 12V/2.5A maar hij gebruikt nooit meer dan 15W. Als je een stroomadapter met zulke specificatie aansluit, werkt gegarandeerd, de meegeleverde KPN stroomadapter is ook een omgelabelde made in china adapter.
De tip om een andere stroomadapter te gebruiken om de tijd te overbruggen, maar als mensen bijna huilend zei dat ze zonder internet 1 week moet uitkomen, maar toch niet iets ondernemen, hoef ik ook niet te veel te bemoeien.
De van mij genoemde gemiste kans is met betrekking tot het gebruikt USB-C connector en genormeerde stroomadapter om verwarring bij gebruiker te ontnemen. Neem b.v. KPN, zijn glasvezelkastjes, routers, superwifi's en tv-ontvanger gebruiken 12v maar 3 verschillende soorten van pluggen.
Experiabox zal nooit usb-c als aansluiting krijgen.
Geen idee waar jullie dat lezen maar usb c is alleen voor oplaadbare apparaten.
Is een Raspberry Pi oplaadbaar? Hij heeft een USB-C powerplug.
Dan praat je wel over heel wat andere Pi of experiabox.
appels met peren vergelijken.
maar goed het gaat alleen op oplaadbare apparaten.
De wetgeving heeft betrekking op mobiele telefoons, tablets, digitale camera's, hoofdtelefoons, draagbare spelconsoles, draagbare luidsprekers, e-readers, toetsenborden, computermuizen, oordopjes en draagbare navigatieapparaten. Laptops zullen 40 maanden na de inwerkingtreding van de wet aan de eisen moeten worden aangepast
maar goed het gaat alleen op oplaadbare apparaten.
De wetgeving heeft betrekking op mobiele telefoons, tablets, digitale camera's, hoofdtelefoons, draagbare spelconsoles, draagbare luidsprekers, e-readers, toetsenborden, computermuizen, oordopjes en draagbare navigatieapparaten. Laptops zullen 40 maanden na de inwerkingtreding van de wet aan de eisen moeten worden aangepast
En daarom is de EU richtlijn een gemiste kans. USB specificatie is niet gelimiteerd alleen voor oplaadbare apparaten. We hebben het voorbeeld van smartphones gezien, zonder verplichte wetgeving was een wildgroei aan adapters en connectoren. Hetzelfde wildgroei ook tegenwoordig voor stroomadapters en connectoren van DC-apparaten.
@Marlon92 We spreken over USB-C 3.x norm, in een kabel of stroom adapter zitten verplicht beveiligingschip in om een een stroomsterkte boven de specificatie te ontbinden.
"we"? Jij spreekt daar nu over. De rest van de wereld (normale consumenten) heeft daar nog nooit van gehoord. Bij wijze van spreken.
De meeste mensen bestellen gewoon de goedkoopste adapter op bol.com. Waarom 15 euro betalen als je d'r ook 1 van 3 euro kan bestellen?
Dan werkt die weer niet. Word KPN gebeld. "Hij doet het op m'n mobiel wel, dus hij is niet kapot". En dan mag een KPN medewerker uitleggen dat ze een duurdere aan moeten schaffen. Schiet KPN niks mee op. Gewoon een normale adapter meeleveren is voor KPN veel beter.
de meegeleverde KPN stroomadapter is ook een omgelabelde made in china adapter.
Daar is ook niets mis mee. Die is door de fabrikant gekeurd en goed bevonden. Daarvan weten we dat die gewoon werkt.
Neem b.v. KPN, zijn glasvezelkastjes, routers, superwifi's en tv-ontvanger gebruiken 12v maar 3 verschillende soorten van pluggen.
En dat is expres zo gemaakt. Met een reden.
Daarbij kan je ook een adapter gebruiken die te licht is. Dan doet die het niet. En dan mag je het zelf uitzoeken waardoor dat komt. Prima bij een Raspberry Pi. Maar voor leen apparatuur van KPN geen optie. Daarbij moet KPN gewoon zorgen dat het werkt.
Neem b.v. KPN, zijn glasvezelkastjes, routers, superwifi's en tv-ontvanger gebruiken 12v maar 3 verschillende soorten van pluggen.
Doe toch niet geheimzinnig, noem een reden behalve dat het goedkoper is een niet genormeerde onderdeel met 2 pins te gebruiken ipv van genormeerde onderdelen.
Daarbij kan je ook een adapter gebruiken die te licht is. Dan doet die het niet. En dan mag je het zelf uitzoeken waardoor dat komt.
Waarom denk jij dat een doorsneegebruiker van een smartphone zonder meegeleverde oplader slimmer is dan een doorsneegebruiker van KPN? Als KPN USB-C standaard gebruikt een een gecertificeerd kabel meegeeft zoals bij smartphone, dan hoef KPN bij een defecte stroomadapter alleen mee te delen, koop een adapter met zo en zo specificatie en we zal de kosten te vergoeden en kan gelijk een URL meedelen om snel te bestellen. Dan hoeft geen mens weken te wachten op het verzenden van een adapter, als hij pech heeft, precies in de kerstperiode. Het voordeel van een gestandaardiseerd stroomadapter is, dat hij een massaproduct en veel goedkoper en overal te bestellen. Aan het voorbeeld van Apple Lightning kan je zien hoe duur een heel simpel product kan zijn.
Doe toch niet geheimzinnig, noem een reden behalve dat het goedkoper is een niet genormeerde onderdeel met 2 pins te gebruiken ipv van genormeerde onderdelen.
Dat is toch duidelijk? Alles wat jij wilt is voor bedrijven/fabrikanten niet altijd zo handig. Die willen gewoon dat je de meegeleverde adapter gebruikt. En geen andere.
Als KPN USB-C standaard gebruikt een een gecertificeerd kabel meegeeft zoals bij smartphone, dan hoef KPN bij een defecte stroomadapter alleen mee te delen, koop een adapter met zo en zo specificatie en we zal de kosten te vergoeden…
Vergoeden? Dat is dus precies geen optie hé? Want misschien is die adapter stiekem helemaal niet kapot. Dan heeft die klant een gratis adapter die voor andere doeleinden gebruikt kan worden.
Klanten kunnen zo gratis adapters bij KPN snaaien. Dat is bij de huidige adapters geen probleem. Je kunt ze toch (bijna) nergens anders voor gebruiken. Maar bij universele usb-c adapters dus wel.
Hetzelfde zie je bij de afstandsbediening van de tv ontvanger. Er zijn heel wat klanten die meerdere afstandsbedieningen gebruikten. Die hebben ze natuurlijk ook gratis bij KPN vandaan. Dat wil KPN helemaal niet. Kost extra geld voor KPN. Daarom heeft KPN het nu bij de tv+ box onmogelijk gemaakt om 2 afstandsbedieningen te gebruiken. En een 2de betaalde zwarte afstandsbediening werkt wel. Lachwekkend eigenlijk gewoon.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.