Skip to main content
Vraag

Verkeershufters, verkeersovertredingen. Waar erger jij je het meeste aan?

• October 29, 2025
  • 53 reacties
  • 498 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22

Verkeershufters, verkeersovertredingen.

Waar erger jij je het meeste aan?

53 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 29, 2025

Ik zelf:

Auto's die geen richting aangeven. 

Fietsers die hun hand niet uitsteken.

Fietsen op voetpaden.

Geen voorrang verlenen (zowel auto's, fietsen en voetgangers)

Bakfietsen, nemen veel te veel ruimte in op het fietspad (vooral als het een smal fietspad is)

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 29, 2025

JanD
Superuser
  • October 29, 2025

Wielrenners die in het journaal glashard beweren dat je op een fietspad/strook met zijn tweeën naast elkaar mag rijden volgens de wet, maar dat is dan hun interpretatie van de wet.

Ik heb altijd geleerd dat je uitsluitend met maximaal 2 fietsen naast elkaar mag rijden mits de verkeerssituatie dat toelaat.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • October 29, 2025

Ik erger me nergens aan.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 29, 2025

Mensen die 30 gaan rijden waar je minimaal 50 mag, wielrenners en fatbike tuig!

JanD
Superuser
  • October 29, 2025

Ik erger me nergens aan.

Ik ook niet meer ​@DX11 , daar ben ik nu te oud voor, maar genoemd feit wilde ik wel even vermeld hebben.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Waar ik me vooral aan erger, is gevaarlijk rijgedrag. Vooral als anderen daardoor in gevaar komen.

Mensen die veel te hard rijden in een woonwijk, terwijl er kinderen spelen… dat voelt zo onnodig en gevaarlijk.
En bestuurders die op hun telefoon zitten achter het stuur, waardoor ze slingeren en langzaam reageren 

• October 31, 2025

Truttenschudders zoals een Aygo, C1, 107,108, Up, Citigo, gevaar op de wegen,…

Mensen die file rijden maar juist niet kunnen file rijden. Enkel en alleen geef gas en sta stil kennen,…

Mensen met inzicht die niet verder reikt dan hun vingertje waarmee ze altijd wijzen naar anderen, vooruit kijken kennen ze ook niet. Laat staan het gebruik maken van de spiegels die op een voertuig zitten.

Of als er iemand voor je op een roltonde wacht, er ruim baan is om op te rijden maar stil blijft staan. Soms wel jammer dat ik geen stoplicht meer tegenkom tegenwoordig, dan kan je nog eens toeteren bij groen 🤣 als je bij een roltonde toetert is het namelijk nooit goed, krijg je de meest vreemde handgebaren of bijzondere stuurbewegingen.

• October 31, 2025

@JB22_ , je lijkt me nogal een ongeduldig persoon in het verkeer. Probeer eens iets meer te onthaasten, te relativeren of wat eerder te vertrekken, die paar minuutjes maken echt niets uit tenzij je een levensreddende functie hebt. Waarom zijn die “truttenschudders” een gevaar? Ik zie ze weinig op de linkerbaan van de snelweg en in de stad zijn ze ook prima, vrij schoon en veilig vervoer.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 1, 2025

Ik begrijp een paar opmerkingen niet.

Kan aan mij liggen natuurlijk.

Want ik ben dit gestart omdat het om verkeersveiligheid gaat.

En het woord ergeren bedoelde ik niet letterlijk.

Maar dagelijks zie je erg veel verkeersovertredingen, die de verkeersveiligheid en de veiligheid van velen niet ten goede komen.

Of zie ik het verkeert? 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

Af en toe zie ik motorrijders dingen doen op de weg en snelweg waar ik van gruw. Bijv. op een smal kronkelend weggetje het gas fors opentrekken en dan lekker (naar links en naar rechts) overhellend door de bochten rijden. Gaat goed totdat de motorrijders vol moeten remmen. Ik weet een plek (een bocht) hier in de buurt waar het vaker fout is gegaan met dit soort “acrobatiek".

Te vaak krijg ik het idee dat motorrijders denken dat zij op de weg alles mogen doen. Een motor is veel wendbaarder dan een auto en dan laten de motorrijders dat ook zien op de weg in hun rijstijl.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

Eigenlijk rijden de meeste motorrijders wel goed een doordacht. Ze weten dat bij tempo boven 100kmh geen airbag hun leven kan redden.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • November 5, 2025

“Truttenschudders”… die term kende ik nog niet! 🤔

Wat ​@JB22_ zegt over filerijders: zo één ben ik. Ik heb echt mega veel lessen gehad en hoor mijn instructeur nog regelmatig in mijn hoofd (zo erg is alles er bij mij ingestampt). Filerijden hebben we eigenlijk nooit geoefend of over gehad. Hij was het type: dóórrijden, aansluiten en ietsjes harder rijden dan de toegestane maximum snelheid. Dus dat doe ik ook als ik in een file sta (aansluiten, bedoel ik dan). 

Ik denk dat ik ook te ongeduldig ben 🫣.
Ik kan er slecht tegen als mensen al afremmen op de snelweg en dan uitvoegen. Juist omdat er bij mij op gehamerd is om pas af te remmen op de uitvoegstrook.

Te langzaam rijden op de snelweg, geen ruimte gunnen zodat je kunt invoegen, geen richting aangeven en bumper kleven (je zowat van de weg afdrukken) terwijl het overduidelijk is dat je er niets mee opschiet want er rijden meerdere auto’s voor mij. 

Op je mobiel tijdens het rijden… maar daar hoeven we het geeneens over te hebben… 👎🏾

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 5, 2025

“Truttenschudders”. Deze term werkt op mijn lachspieren !!!! Nog nooit van gehoord maar wel zeer hilarisch. Dat woordje lijkt op een ander woordje dat ik vaker heb gehoord om vrouwen in het verkeer “in een negatief daglicht te zetten” / “af te kraken". Nee, dat woordje ga ik hier niet noemen, we houden het netjes.

Op YouTube zijn ook filmpjes te vinden die gemaakt zijn met een dashcam vanuit auto's en waarop men bijv. ongelukken met auto's en motorrijders kan zien gebeuren. Ik wil niet beweren dat ik “Wereldkampioen (schadevrij) autorijden” ben, maar in die video’s wordt er getoond hoe er af en toe toch de mensen toch een “erg slechte bestuurders” zijn en soms gewoon veel te veel risico nemen. Dat geldt  zowel voor automobilisten en motorrijders. Hoewel het “brokkenmaken” natuurlijk een serieuze zaak is, werken de ongelukken toch regelmatig op mijn lachspieren.

Zoek eens op YouTube met bijv. de woorden:

1)) “dumpert dashcam”  en

2)) “Dashcam owners Australia” en

3)) “australia instant karma police".

4)) “dutch dashcam".

en zie wat er tevoorschijn komt. En gruw van/ lach om alle ongelukken die worden gemaakt en op film werden vastgelegd.

Ook wordt er met de dashcam vastgelegd hoe de politie verkeersgebruikers aanhoudt als zij de verkeersregels overtreden. Gewoon even met de juiste woorden op YouTube zoeken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 7, 2025

Wat ​@JB22_ zegt over filerijders: zo één ben ik. Ik heb echt mega veel lessen gehad en hoor mijn instructeur nog regelmatig in mijn hoofd (zo erg is alles er bij mij ingestampt). Filerijden hebben we eigenlijk nooit geoefend of over gehad.

Sinds ik elektrisch rijdt, is stress bij filerijden verleden tijd. Gewoon filerijden modus activeren, en het auto volgt automatisch het andere auto, men kan theoretisch ook slapen met ogen open (om de detectie van camera te omzeilen)🤣

Te langzaam rijden op de snelweg, geen ruimte gunnen zodat je kunt invoegen,

Ook hier biedt elektrisch auto uitkomst. Geen probleem met acceleratie van 0 op 100kmh in minder dan 4s.

Verder heb ik meestal geen problemen met drukte op wegen omdat ik kiest 1 uur eerder op het werk te komen en ook 1 uur eerder naar huis te gaan (ik weet dat is niet voor iedereen mogelijk is).

• November 7, 2025

Ik rij sinds een poos een Skoda Elroq Sportline 85, achterwieler en 286pk, op een gewicht van 2155kg heb je dat wel nodig wil je relaxed en toch met het verkeer mee op tempo kunnen rijden 😅 echt gewoon heerlijk die rust in de auto, helemaal geen prikkels of stress  om je heen, cruise control erop en gaan!

Maar gisteravond ook, ik voeg in om een 100km/u weg op te gaan, nog voordat ik de bocht door was zag ik op de behoorlijk korte invoegstrook een enorm langzaam, met bijzondere bochten nemende bestuurder rijden, in een Peugeot partner. ik dacht die trekt wel op, maar nee, ipv snelheid maken op de invoegstrook voegd die zonder te kijken zo in. Een vrachtwagen die daar reed knipperde al me zijn lichten en moest op  de rem toen die Peugeot invoegde, er is daar geen uitloop strook. Begrijp niet zo goed als je dan op de weg rijd, je niet zit dat er ook een vrachtwagen rijd, en zonder kijken en snelheid maken zo invoegt. Dan ben je echt niet met het verkeer bezig,…

Dus moest ik weer anticiperen om achter de vrachtauto in te voegen, maar dat ging ook niet op tempo,.. ivm de korte invoegstrook, moest ik terug afremmen naar 60km/u zodat ik veilig achter de vrachtauto kwam. Dus rijd eromheen om in te halen, en die Peugeot kwam niet eens aan de 100km/u daar op de weg,...

Maar dan is het elektrisch rijden gewoon ideaal, binnen enkele sec ben je weer op snelheid en geen geschakel 😎

@WMG-N dumpert heeft onlangs ook een fatbike compilatie online gegooid 🤣

Ik zit zelf in de schadeverzekeringen en rijdt ook altijd met een actieve dashcam. Kom helaas teveel situaties tegen, en niemand let meer op in het verkeer zoveel schades dat er wordt gereden,... En dan vind men het vreemd dat alles zo duur wordt,... Of dat er geen schade is gedekt. En de verzekeraar is altijd de boosdoener, maar een full casco of al risk dekking wil niemand meer hebben,... Of men liegt de boel bij elkaar of polis wordt na schademelding aangepast met de juiste dekking,.. ze vallen allemaal door de mand. Maar die truttenschudders kom je met een beetje schade echt niet levend of ongeschonden meer uit hoor,.. Blij dat het gros niet meer wordt gemaakt.

• November 7, 2025

Mensen die in forums of chatgroepen alleen maar vragen stellen of reacties geven om clickbaits te krijgen om een bepaalde forumstatus te krijgen. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 7, 2025

Mijn broer heeft eens een bekeuring gekregen omdat hij te langzaam reed op een snelweg. 😆
Hij had materiaal van de gamma opgehaald in een kar en moest voorzichtig rijden, maar de politie en een rij auto's achter hem waren het er niet mee eens 😀

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 7, 2025

Mensen die in forums of chatgroepen alleen maar vragen stellen of reacties geven om clickbaits te krijgen om een bepaalde forumstatus te krijgen. 

Dat heeft geen nut hoor ​@dommeke daarmee bereikt men geen (zoals jij het verwoordt) status.
Het gaat om de kwaliteit van de antwoorden, niet om de vele antwoorden.
Maar het is wel ergelijk die nietszeggende antwoorden.

Zou jij niet eens een andere nickname nemen dommeke? dit staat zo dom, ik begrijp dat het zelfspot is, maar goed je bent daar zelf baas over, 't was maar een goedbedoeld idee.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 7, 2025

Mijn broer heeft eens een bekeuring gekregen omdat hij te langzaam reed op een snelweg. 😆

Dan moest hij toch heel langzaam rijden. Als hij maar sneller dan 60kmh reed, kunnen vele mensen ergeren, maar toch niet doen.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 7, 2025

Ook hier biedt elektrisch auto uitkomst. Geen probleem met acceleratie van 0 op 100kmh in minder dan 4s.

En nog meer ongelukken ?

Overigens toen waren er nog geen elektrische auto's het is zo'n 40 jaar geleden….

• November 7, 2025

Hij had materiaal van de gamma opgehaald in een kar en moest voorzichtig rijden, maar de politie en een rij auto's achter hem waren het er niet mee eens 😀

Ja goed dat je mij er op attent maakt. Dat is ook iets waaraan ik me erger. Mensen die stellingen poneren met gebruik making van woorden die eigenlijk niet zeggen. “Te langzaam”, “Tijdelijk”, “Snel”, zonder daarbij de eenheden te vermelden waar het over gaat. 

Soortgelijke zinnen als “Aanbieding voor deelname aan een tijdelijke proef voor een supersnelle Internet aansluiting tegen ongewoon lage kosten’, vinden we vaak in teksten van aanbieders. 

Maar het zegt eigelijk niets als de proefduur, de kosten en de snelheid er niet bij zijn vermeld. 

In jouw tekst, wat bedoeld je met “te langzaam”, de wettelijke minimum snelheid of hoe die snelheid door anderen werd ervaren?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 7, 2025

En nog meer ongelukken ?

Hoe zo meer ongelukken? Hoeveel meter tussenruimte en tijd heeft men bij zulke acceleratievermogen nodig om in te voegen tegenover een van 0 op 100kmh in meer dan 20s?

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 7, 2025

En zoals ik mijn bericht ge-update hebt toen waren er nog geen elektrische auto's, maar ik vind het gevaarlijk rijgedrag dat snelle inhalen.
Maar goed dat zal mijn inzicht wezen, daar gaan we niet om strijden. 

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • November 7, 2025

😉Iedereen heeft zo zijn eigen hobby’s……..er zijn helaas ook mensen die hebben het overal aan ergeren als hobby gekozen 😂