Skip to main content
Vraag

Verkeershufters, verkeersovertredingen. Waar erger jij je het meeste aan?

• October 29, 2025
  • 53 reacties
  • 498 keer bekeken

Toon eerste bericht

53 reacties

• November 7, 2025

Mensen die 30 gaan rijden waar je minimaal 50 mag, wielrenners en fatbike tuig!

Je bedoelt maximaal 50 😉 of heb je het over een provinciale weg waar je maximaal 60 of 80 mag, daar gelden andere minimum snelheden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 7, 2025

een provinciale weg waar je maximaal 60 of 80 mag, daar gelden andere minimum snelheden.

Op provinciale wegen gelden geen minimum snelheden. Het is toch lekker ontspannend achter een tractor met maximale toegestane snelheid 25kmh te rijden, waar het tegenverkeer geen inhalen mogelijk maakt.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • November 7, 2025

Voor mij is dat wel een klein ergenisje hoor: ik ben daar gewoon te ongeduldig voor. Ik doe dan maar m’n best om rustig te blijven en lekker mee te zingen (tot grote ergernis van m’n bijrijders 😅).

Nog een ergenisje van vandaag: in Groningen is het momenteel behoorlijk mistig, maar er rijden verrassend veel automobilisten zónder verlichting rond. Niet echt handig… 😥

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 7, 2025

Dat van die verlichting bij mist schijnt vaker voor te komen tegenwoordig. Zo las ik in een artikeltje van Niek Schenk laatst. In moderne auto's laten de rijders/sters de verlichting vaak op "automatisch" staan. Helaas detecteert dat systeem geen mist en de bestuurder/ster denkt er zelf niet over na.

Overigens vind ik dat, zolang het helder genoeg is, verlichting overdag een crime. Op smalle(re) wegen waar ook fietsers rijden, vallen die laatsten minder goed op doordat zij geen verlichting voeren overdag.

Destijds deed niemand dat en dat vond ik veel fijner. Immers, ik kan ook een struikje op een kilometer, of meer, afstand zien staan. Dan zal ik die tegenligger vast ook wel zonder verlichting zien.

Verder vind ik alleen de racefietsers en vetfietsers die denken de hele weg voor zichzelf te hebben erg gevaarlijk.

En, oh ja, wie haastig is, is te laat vertrokken. 😀

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Ook wordt er met de dashcam vastgelegd hoe de politie verkeersgebruikers aanhoudt als zij de verkeersregels overtreden. Gewoon even met de juiste woorden op YouTube zoeken.

“Dashcam” is ook weer een engels woord maar waarvan een heleboel mensen direct snappen wat er mee wordt bedoeld. “Dashcam” is een engelse “afko” (afkorting) én samentrekking van “Dashboard” en “Camera" (ook weer engelse woorden).

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Reactie verwijderd.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Wel weer een heel erg mooi voorbeeld ​@WMG-N 

Het Nederlandse woord voor Dashboard is:

instrumentenbord of instrumentenpaneel

Maar ik denk als je dit zegt, dat niemand weet waar je het over hebt. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 12, 2025

@JB22_ 

Je bedoelt deze video (lengte: 10 minuten) ?

Op 02:56 zitten er maar liefst 4 (of zijn er het 5 ?) jongens en/of meisjes op één fatbike. Tja, als dat maar goed gaat ……..

Ik ken iemand die heeft bevestigd dat er sinds de introductie van de “fatbike” (ook weer een engels woord) er (veel) meer jongeren binnenkomen op de afdeling “Eerste hulp” van een ziekenhuis hier in de buurt, en die een ongeluk hebben gehad. En die toename komt, jazeker, door ongelukken met fatbikes.

Dit bevestigd dus ook het nieuws dat op de nederlandse televisie en in dagbladen werd gebracht over diezelfde fatbikes.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 12, 2025

Op 02:56 zitten er maar liefst 4 (of zijn er het 5 ?) jongens en/of meisjes op één fatbike. Tja, als dat maar goed gaat ……..

Toen ik jong was, zaten we met hetzelfde getal op een vouwfiets, ik moest gelukkig niet trappen, maar het ging goed 🤣

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 13, 2025

Toen ik jong was, zaten we met hetzelfde getal op een vouwfiets, ik moest gelukkig niet trappen, maar het ging goed 🤣

Toen ik nog jong was (16+) reed ik begin jaren '70 op een brommer.

Die was opgevoerd naar70 Km/uur

Op die leeftijd zie je het gevaar nog niet, dat moeten ouderen aan je doorgeven. (gebeurde ook toen niet).

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 13, 2025

Toen ik nog jong was (16+) reed ik begin jaren '70 op een brommer.

Die was opgevoerd naar70 Km/uur

Op die leeftijd zie je het gevaar nog niet, dat moeten ouderen aan je doorgeven. (gebeurde ook toen niet).

Ach ​@joop2011 , in die tijd moest je met je brommer met een snelheid van 70 km/uur door het politiebureau rijden om kans te maken op een bekeuring.😎

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 14, 2025

Daar lag inderdaad de interesse van de politie, hier was eerst nog maar een veldwachter, niet. 

Enige tijd later waren er een aantal agenten bijgekomen en ik stond op een gegeven moment voor het verkeerslicht te wachten op de brommer*. Plotseling kwam er een agent uit de struiken die zag dat ik het riempje van mijn helm niet vast had. 

Een bekeuring kreeg ik niet maar wel een (waargebeurd) verhaal van een jongeman uit een nabijgelegen dorp. Ook hij had zijn riempje niet (goed) vast en overleefde een botsing met een boom niet.

Het moge duidelijk zijn dat ik nooit weer met een los riempje heb gereden. 👮

*Uiteraard wachtte ik op groen verkeerslicht en niet op mijn brommer. 😀

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 14, 2025

Lengte: 3 minuten

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 14, 2025

LOL !!!!!!!!!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 14, 2025

Topic is verkeerhufters.😉

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

Ik ben eigenlijk dankbaar, dat mijn ouders me relatief veel vrijheden gaven om de grenzen zelfs te zoeken. Een fout de je zelfs maakte, maak je niet voor de tweede keer. Overbeschermende opvoeding kan schadelijk zijn.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

Helemaal met je eens ​@TDN 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

“Truttenschudders”. Deze term werkt op mijn lachspieren !!!! Nog nooit van gehoord maar wel zeer hilarisch. Dat woordje lijkt op een ander woordje dat ik vaker heb gehoord om vrouwen in het verkeer “in een negatief daglicht te zetten” / “af te kraken". Nee, dat woordje ga ik hier niet noemen, we houden het netjes.

Maar die Truttenschudders ​@Shyrin van KPN ​ en @WMG-N , hadden nog iets bijzonders nl. jarretelaandrijving, dat waren deze auto’s.  De eerste Daf personenauto met Variomatic* (automatische versnelling) werden in de volksmond zo genoemd: “Truttenschudders met Jarretelaandrijving”. Maar ze hadden ook iets mannelijks, te weten ‘het pientere pookje’. Met dit pookje werd de keuze gemaakt: ga ik voor- of achteruit en dit met de zelfde snelheid, echt waar! En daar heb ik mij wel eens aan geërgerd: een Dafje die je achteruitrijdend toch nog inhaalde!😂

Dit overigens allemaal in de tijd dat het verkeer in mijn beleving nog rustig was en men elkaar elk zijn of haar deel van de weg gunde. Nu heb ik het wel over de tijd dat auto’s nog geen veiligheidsgordels hadden, laat staan airbags en/of kreukelzones. Veel is er veranderd in de bijna 60 jaar dat ik het roze papiertje op zak mag hebben.

Laten we proberen iets van deze tijd terug te brengen, minder korte lontjes en meer respect voor de medeweggebruikers en bedenk: iedereen maakt wel eens een fout of doet domme dingen, zelfs bestuurders met 60 jaar rijervaring.

* Overigens bestaan dit type aandrijvingen nog steeds maar heten nu CVT’s of te wel Continu Variabele Transmissie.  

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

@Vikash van KPN (of een andere moderator):

Graag even onderstaande reactie verwijderen. Dit past niet in dit topic.

De video van Cornelis Vreeswijk (“Bakker de Baksteen") past - naar mijn mening - juist wel in dit topic. Over verkeershufters en korte lontjes gesproken. Dit is wel heel extreem:

(lengte: 49 seconden).

Friesian
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

Ik erger me vooral aan bumperkleven, daarbij ook nog knipperen met lichten en toeteren. Wat afstand tot elkaar is beter. Ben al regelmatig onderweg het gaspedaal verloren... 😡😵‍💫🤓

Persoonlijk al meer dan 40 jaar schadevrij, afstand houdend tot voorligger een vrachtwagen, netjes aan de snelheid houden 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

Je kan ook netjes aan de snelheid houden en niet bumperkleven (de voorligger gaat paniekerig aan de kant) maar toch een verkeerhufters zijn. Kijk hoe een Nederlandse auto met 370km/h op snelweg met 2 rijstroken vrachtwagen en bussen inhalen.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

We zien hier zijn kenteken en dus kan de politie hem aanhouden.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

Bumperkleven vindt ik ook bijzonder irritant en met mijn huidige auto werd het, naar het leek, alleen maar erger!  Totdat ik na een paar ritten merkte dat de binnenspiegel zodanig vergrootte dat het leek alsof de achterligger bijna in mijn kofferbak zat. De beide buitenspiegels gaven het echte beeld- en de juiste afstand wel weer. Het kleven bleek in de meeste gevallen best mee te vallen, al zijn er chauffeurs die je proberen op te duwen, iets wat ik me niet meer laat gebeuren. Eertijds tikte ik nog wel eens zachtjes de rem aan 😯 maar dat doe ik ook niet meer, ga gewoon mijn eigen (naar ik hoop veilige) gang. Heb al enige jaren de max. korting (80%) op mijn verzekeringspremie en dat zet ik niet graag op het spel 🙂. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

Dit gaat niet, hij reed op Duitse Autobahn zonder tempolimiet.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

Dit gaat niet, hij reed op Duitse Autobahn zonder tempolimiet.

Bovendien moet het een heterdaadje zijn. Bekeuren achteraf op basis van beelden kan niet, dit is geen rechtsgeldig bewijs.