Skip to main content

Happy Halloween!🎃 We kennen het vooral vanuit Amerika en het Verenigd Koninkrijk. Maar ook hier zie je het steeds meer: Halloween versiering in winkels, reclames in dit thema, maar ook (kinder)feestjes in het Halloween thema. En jij, vier jij ook Halloween?

De oorsprong van Halloween

Halloween stamt af van Samhain: dat is het Keltisch Nieuwjaar. Dit stond in het teken van dood en wedergeboorte. De laatste oogst is binnengehaald, de zomer maakt plaats voor de winter. Na alle activiteit die daarbij kwam kijken werd het nu tijd om uit te rusten.

Ook geloofden de Kelten dat tijdens dit oud en nieuw de sluier tussen onze wereld en het hiernamaals het dunst was. Daarom verkleedden zij zich, om kwade geesten op afstand te houden en hun nieuwe jaar goed te beginnen.

Halloween in het nu

Halloween is tegenwoordig natuurlijk heel anders, het is intussen meer een leuke happening of een feestje geworden.

Zelf vind ik het ontzettend leuk om wat spooky versiering op te hangen, zoals creepy raamstickers, een spookachtige deurbel, wat kartonnen vleermuizen op de muur en wat spinrag her en der. Ja, spinrag met opzet 😜

De creepy deurbel met verschillende spooky zinnen en duistere lach 🕷️

Ook vind ik het heel tof om een pompoen uit te hollen en er een echte jack-o-lantern van te maken. Ik hou ervan!

En jij, vind jij Halloween ook leuk, en vier je het? Of heb je er helemaal niets mee? 👻

Veel te veel bijzondere dagen zijn verworden tot een mogelijkheid om de mensen “geld uit de zak te kloppen" door winkeliers. Dus, haloween vieren ? Moet er niet aan denken !

Ik begrijp wat je bedoelt, gelukkig kan iedereen zelf kiezen om er wat mee te doen, of niet.

Zelf heb ik er elk jaar veel plezier van, alleen al van de voorbereidingen, pompoenen zoeken en uithollen, de versieringen, dus ik kan het niet erg vinden 😁🎃

Wij doen ook niet zoveel met Halloween, wel heb ik een creatief gezinslid die fanatiek pompoenen maakt en die staan nu in de tuin

En ik dacht ik pas mijn profielfoto hier creatief aan 😁

Ik vind het sfeertje rond Halloween met alle versieringen en ‘enge’ dingen echt heel leuk! 😃💀🎃👻

Heb zelf thuis maar een paar kleine decoraties, geen ‘echte’ pompoenen meer nadat we een keer een incidentje hebben gehad met 1 die nogal snel bedorven was 😅 

Het is al een poosje terug dat ik er voor het laatst geweest ben, maar ik ging eerder ook wel eens naar Halloween feestjes en dat is ook echt wel tof, iedereen verkleed 😄

Ons Sint Maarten snoep kopen we altijd ruim van te voren, zodat we dat eind oktober al in huis hebben, voor het geval er kinderen aan de deur zouden staan maar tot nu toe lopen ze hier alleen nog op 11 november. 

Pro-tip om de pompoen niet te laten bederven: even in bleek dompelen zodat dit kan intrekken aan de binnenkant. Het is al wel lang geleden dat ik pompoenen uitholde, maar daarmee bleven ze dan wel aardig wat weken goed. 

Tegenwoordig doe ik niet meer echt aan Halloween. Als vrienden een feestje zouden geven, dan zou ik zeker verkleed komen en degelijke. Maar in huis blijft het meer bij wat herfstige decoratie in het algemeen, en niet specifiek Halloween.

Ik vier Halloween tegenwoordig iets anders dan vroeger maar ik vind het sfeertje eromheen altijd erg tof! Morgen dus een feest met als thema “retro SciFi”. Nu al zin in. 

Reageer