Happy Halloween! We kennen het vooral vanuit Amerika en het Verenigd Koninkrijk. Maar ook hier zie je het steeds meer: Halloween versiering in winkels, reclames in dit thema, maar ook (kinder)feestjes in het Halloween thema. En jij, vier jij ook Halloween?
De oorsprong van Halloween
Halloween stamt af van Samhain: dat is het Keltisch Nieuwjaar. Dit stond in het teken van dood en wedergeboorte. De laatste oogst is binnengehaald, de zomer maakt plaats voor de winter. Na alle activiteit die daarbij kwam kijken werd het nu tijd om uit te rusten.
Ook geloofden de Kelten dat tijdens dit oud en nieuw de sluier tussen onze wereld en het hiernamaals het dunst was. Daarom verkleedden zij zich, om kwade geesten op afstand te houden en hun nieuwe jaar goed te beginnen.
Halloween in het nu
Halloween is tegenwoordig natuurlijk heel anders, het is intussen meer een leuke happening of een feestje geworden.
Zelf vind ik het ontzettend leuk om wat spooky versiering op te hangen, zoals creepy raamstickers, een spookachtige deurbel, wat kartonnen vleermuizen op de muur en wat spinrag her en der. Ja, spinrag met opzet
Ook vind ik het heel tof om een pompoen uit te hollen en er een echte jack-o-lantern van te maken. Ik hou ervan!
En jij, vind jij Halloween ook leuk, en vier je het? Of heb je er helemaal niets mee?