Skip to main content
Beantwoord

Voorbeeld van een oude telefoonrekening van PTT-telecom

• August 23, 2025
  • 33 reacties
  • 609 keer bekeken

PartyKiwi
Deelnemer

Goedemiddag forum-gebruikers,

ik ben hobbymatig ook met telefonie bezig en heb mijn T65 toestellen aangesloten op Voip, waarmee ik nog met andere telefoonhobbyisten bel.

ik zou graag een hoge resolutie afbeelding (scan) willen hebben van een PTT-telecom telefoonrekening zoals die in de jaren 80 en 90 per post werd verstuurd. Het liefst zo recent mogelijk, maar wel uit het PTT-telecom tijdperk (dus voordat het KPN werd).

Ik wil die gebruiken om met mijn systemen een PDF rekening te genereren, alsof de gesprekken die ik voer ook daadwerkelijk in rekening worden gebracht. Uiteraard in guldens.

Is er iemand die tussen de papieren nog een PTT rekening heeft? Mag ik die dan, of een kopie (hoge resolutie) daarvan?

mvg.

GertJan.

Beste antwoord door PartyKiwi

Hartelijk dank allemaal voor het reageren!

@KeesYagi : Jouw nota is niet helemaal volledig (er ontbreekt een stuk aan de onderkant) en de resolutie is niet zo hoog. Wel leuk om te zien dat er op de achtergrond in 1991 blijkbaar een hoorn van een T65 was te zien. En deze nota heeft een specificatie, wat ook interessant is.
Is er misschien iemand die hiervan een origineel heeft?

@RBxx : Dankjewel Ruud! Deze heeft een mooi hoge resolutie en is volledig te zien.

Ik heb de nota van ​@RBxx inmiddels verwerkt in een stuk code waarmee je een dynamische nota kunt maken. Dit is nu al te zien op https://www.phoneman.eu/nota

Je kunt daar het aantal gesprekken binnenland en buitenland opgeven, en krijgt dan een persoonlijke nota te zien met de juiste bedragen. En de datum-velden in de gegenereerde nota worden afgeleid uit de huidige datum. De andere gegevens kunnen nog niet worden aangepast, maar ik zal binnenkort ook de 3 adresregels beschikbaar maken zodat je die ook kunt invoeren. 

Uiteraard komen er weer nieuwe vragen op: als tarieven neem ik nu even willekeurig 16 cent voor het binnenland en 42 cent voor het buitenland, zonder starttarieven. Maar dat is natuurlijk niet juist. Weet iemand de juiste tarieven uit januari 1994, en wanneer we die toepassen op het aantal gesprekken uit de nota van ​@RBxx, komen we dan op de juiste bedragen? Wanneer die gegevens bekend zijn zal ik mijn algoritmes aanpassen, zodat de bedragen ook kloppen.

Nogmaals dank aan allen, en veel plezier met de nota-generator! :-)

GertJan

33 reacties

JanD
Superuser
  • August 23, 2025

Beste ​@PartyKiwi facturen heb ik niet meer, maar wel papieren met PTT-logo omtrent de omschakeling van de centrale van analoog naar digitaal in 1991 en de nummeraanpassing naar 10 cijfers in 1994,

heb je daar interesse in? 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 23, 2025

Ik gok zomaar dat het telecommuseum daar wel mee kan helpen. Dus een mailtje kan geen kwaad;

https://www.houwelingtelecommuseum.nl/contact/

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi en van harte welkom in onze Community ​@PartyKiwi!

Wat onwijs leuk dat je voor de hobby bezig bent met telefonie en zo ook contact hebt met anderen die de interesse met je delen! En wat gaaf om er een ‘ouderwetse’ rekening van te maken. Puur uit nieuwsgierigheid: heb je daar nog andere leuke (vervolg)plannen mee? 😊

Heb je intussen de tip van ​@Ik_Combineer al uitgeprobeerd, of nog niet? Ik heb zelf helaas niet meteen een oude factuur voor handen, maar ik zal ook eens rondvragen. Kijken of ik iets voor je kan laten opduikelen waar je wat aan hebt. Daar kom ik nog bij je op terug.

PartyKiwi
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

Dank voor de reacties tot nu toe.

@JanD dank voor het aanbod, Jan, heb je deze documenten ook digitaal? 

@Ik_Combineer dankjewel voor de tip, ik kende dit museum al en zal het daar ook proberen.

@Alexandra van KPN ik heb altijd diverse plannen maar probeer 1 doel tegelijk te realiseren, eerst de ouderwetse rekeningen :-)

Mvg
GertJan

JanD
Superuser
  • August 26, 2025

Beste ​@PartyKiwi , in welke vorm wil je het hebben, ik heb gewoon de originele brieven.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 26, 2025

Kan je ze hier ook (geanonimiseerd) delen? Het is altijd leuk om nostalgie te zien. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@PartyKiwi Erg leuk GertJan!😁

Vanuit de navraag die ik uitgezet heb, krijg ik ook de tip om het te proberen bij het Houweling Museum. Dus ik verwacht dat 't via die weg wel lukt! Laat je weten wat er uit komt? Lukt het niet, kan ik ook nog een poging voor je doen als je wilt.

En ik sluit me aan bij de vraag van Ariën: Als het lukt, deel je dan (zonder persoonlijke gegevens erop) het resultaat met ons? :)

PartyKiwi
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 27, 2025

Ik zal zeker de resultaten delen. En misschien mag ​@JanD zijn documenten hier ook digitaal delen? Ik heb ze het liefste digitaal, ​@JanD .

Inmiddels heb ik antwoord gekregen van het Houweling Museum: ze hebben daar geen rekeningen uit het PTT tijdperk, en ook de vrijwilligers hebben die niet (meer) thuis.

We zoeken dan blijkbaar naar iets unieks. Iemand nog een tip, of in de oude doos nog een rekening?

mvg
GertJan

JanD
Superuser
  • August 27, 2025

Ik ga er deze week mee aan de gang, ga ze als jpg inscannen, dan kan ik de privégegevens "blurren", zo heet dat toch?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 27, 2025

Ik ga er deze week mee aan de gang, ga ze als jpg inscannen, dan kan ik de privégegevens "blurren", zo heet dat toch?

Misschien is weggummen mooier. 

Digitaal kan je er altijd Dhr. J. Jansen van maken uit de Dorpsstraat.

Of bijv. hamerslag, h, hoofdweg 19 uit Xokum.

Voor de nieuwsgierige mensen: Dat is een fictieve woonplaats dat vroeger werd gebruikt om de 008-computer te testen. Volgens mij werd deze ook als grap afgedrukt op de cover van de telefoongids. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Xokum?wprov=sfla1

• August 27, 2025

Leuk, een adres in Juinen kan ook wel.

JanD
Superuser
  • August 28, 2025

Bijgaand een PTT brief aangaande digitalisering wijkcentrale in JPG 300DPI  ​@PartyKiwi ??

JPG

Rest komt nog.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 28, 2025

@PartyKiwi Al eens contact opgenomen met de SDU… Was vroeger de staatsdrukkerij, misschien dat zij in de archieven nog iets hebben zwerven….

JanD
Superuser
  • August 28, 2025

Beste ​@PartyKiwi PTT centrale wordt digitaal actief:

jpg

JanD
Superuser
  • August 28, 2025

De laatste aangaande de nummeraanpassing naar 10 cijfers:

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 28, 2025

@JanD hoe krijg je het voor elkaar? Op mijn huurcontract en wat diploma's na bewaar ik helemaal geen papierwerk. En hier haal je gewoon 30 jaar oude communicatie naar voren in perfecte staat. Knap hoor.

PartyKiwi
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2025

Dankjewel, ​@JanD,

Hier zie je ook heel mooi het verschil tussen de oude en nieuwere brieven. De oude hadden nog een “fixed font”, d.w.z. alle letters nemen even veel ruimte in. Prachtig om te zien.

Ik hoop nog steeds dat iemand ook een telefoonrekening uit die tijd (PTT telecom) kan vinden, dat zou fantastisch zijn.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 28, 2025

Hallo GertJan (​@PartyKiwi)

Ik denk dat ik je wel kan helpen met wat facturen (of TELEFOONNOTA zoals ze toen nog heetten).

Ik ga morgen even aan de slag om wat scans te maken.

Wordt vervolgd...

PartyKiwi
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2025

Hallo ​@RBxx , dat zou fantastisch zijn, want tot nu toe lukt het zelfs niet bij de telecom-musea. Ik ben benieuwd of het lukt! Dank voor je inspanningen alvast.

JanD
Superuser
  • August 28, 2025

Beste ​@Ik_Combineer , van oorsprong was ik altijd boekhouder, vandaar😎

• August 28, 2025

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 29, 2025

Hallo ​@PartyKiwi , hierbij een scan van een PTT telecom factuur (begin 1994).

afmeting: 17,25  x  20 cm

JanD
Superuser
  • August 29, 2025

Mooi ​@RBxx 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 29, 2025

De scan staat er weer ​@JanD . Ik was vergeten het telefoonnummer weg te poetsen.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Jeetje dat jullie dat nog hebben liggen in de archieven. Hoe stoffig waren de dozen waar die papieren uit kwamen ​@RBxx en ​@JanD

Wel echt tof om te zien hoe we elkaar weer verder helpen bij het hebben van een hobby!