Skip to main content
Beantwoord

Voorbeeld van een oude telefoonrekening van PTT-telecom

• August 23, 2025
  • 33 reacties
  • 609 keer bekeken

Toon eerste bericht

33 reacties

• August 29, 2025

Deze plukte ik van het internet, op een voor mij zeer voor de hand liggende plaats bij dit soort zoekwerk maar toch nog niet algemeen bekend, merk ik wel vaker.
( Ja, dat krijg je er van als iedereen (althans . . ) kwispelstaartend achter die ene veel te grote www zoekmachine aanloopt. )

Is er iemand die een idee heeft waar ik dit vandaan heb ?

JanD
Superuser
  • August 29, 2025

Beste ​@Jeroen van KPN zoals ik eerder naar ​@Ik_Combineer  reageerde, van oorsprong ben ik altijd boekhouder geweest, vandaar.😎

Ik bewaar belangrijke stukken gewoon in ordners in de boekenkast.

Administratie minimaal 5 jaar en tijdloze stukken die ‘eeuwig’ bewaard moeten blijven zoals lopende contracten, polissen, diploma's, getuigschriften e.d. in een aparte ordner.

Ik bewaar digitale stukken op de PC, maar niets in  'the cloud’, dat vertrouw ik niet.

PartyKiwi
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • August 30, 2025

Hartelijk dank allemaal voor het reageren!

@KeesYagi : Jouw nota is niet helemaal volledig (er ontbreekt een stuk aan de onderkant) en de resolutie is niet zo hoog. Wel leuk om te zien dat er op de achtergrond in 1991 blijkbaar een hoorn van een T65 was te zien. En deze nota heeft een specificatie, wat ook interessant is.
Is er misschien iemand die hiervan een origineel heeft?

@RBxx : Dankjewel Ruud! Deze heeft een mooi hoge resolutie en is volledig te zien.

Ik heb de nota van ​@RBxx inmiddels verwerkt in een stuk code waarmee je een dynamische nota kunt maken. Dit is nu al te zien op https://www.phoneman.eu/nota

Je kunt daar het aantal gesprekken binnenland en buitenland opgeven, en krijgt dan een persoonlijke nota te zien met de juiste bedragen. En de datum-velden in de gegenereerde nota worden afgeleid uit de huidige datum. De andere gegevens kunnen nog niet worden aangepast, maar ik zal binnenkort ook de 3 adresregels beschikbaar maken zodat je die ook kunt invoeren. 

Uiteraard komen er weer nieuwe vragen op: als tarieven neem ik nu even willekeurig 16 cent voor het binnenland en 42 cent voor het buitenland, zonder starttarieven. Maar dat is natuurlijk niet juist. Weet iemand de juiste tarieven uit januari 1994, en wanneer we die toepassen op het aantal gesprekken uit de nota van ​@RBxx, komen we dan op de juiste bedragen? Wanneer die gegevens bekend zijn zal ik mijn algoritmes aanpassen, zodat de bedragen ook kloppen.

Nogmaals dank aan allen, en veel plezier met de nota-generator! :-)

GertJan

Leen59
Wijsgeer
  • August 30, 2025

Deze plukte ik van het internet, op een voor mij zeer voor de hand liggende plaats bij dit soort zoekwerk maar toch nog niet algemeen bekend, merk ik wel vaker.
( Ja, dat krijg je er van als iedereen (althans . . ) kwispelstaartend achter die ene veel te grote www zoekmachine aanloopt. )

Is er iemand die een idee heeft waar ik dit vandaan heb ?

Kees heeft mij uitgedaagd, maar ik ben er nog niet achter 😐.

beetje vals gespeeld en vond dit

Vond dit toch ook wel grappig.

Leen59
Wijsgeer
  • August 31, 2025

Ik heb mijn Yagi-antenne nog eens uitgestoken maar ik kom er niet achter. Kees, vertel!

PartyKiwi
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 31, 2025

Gisteren noemde ik de twee tarieven, maar dat is natuurlijk niet 'binnenland en buitenland’ maar binnen- of buiten het basistarief gebied.

In die tijd was het telefoonnetwerk opgebouwd uit netnummer-gebieden. En in de wet werd een goede beschrijving gegeven van het basistariefgebied: "basistariefgebied: netnummergebied en de direct aan dat netnummergebied grenzende netnummergebieden”.

Ik zal eens beter zoeken naar de tarieven, en de optie erbij maken om ook de gespreksduur in te vullen, want die doet natuurlijk ook mee in de bepaling van de kosten.

Wordt vervolgd dus, suggesties en tips zijn altijd welkom.

ps: ook ik weet niet waar ​@KeesYagi zijn afbeelding heeft gevonden, Archive.org misschien?

• August 31, 2025

delpher.nl

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hartelijk dank allemaal voor het reageren!

@KeesYagi : Jouw nota is niet helemaal volledig (er ontbreekt een stuk aan de onderkant) en de resolutie is niet zo hoog. Wel leuk om te zien dat er op de achtergrond in 1991 blijkbaar een hoorn van een T65 was te zien. En deze nota heeft een specificatie, wat ook interessant is.
Is er misschien iemand die hiervan een origineel heeft?

@RBxx : Dankjewel Ruud! Deze heeft een mooi hoge resolutie en is volledig te zien.

Ik heb de nota van ​@RBxx inmiddels verwerkt in een stuk code waarmee je een dynamische nota kunt maken. Dit is nu al te zien op https://www.phoneman.eu/nota

Je kunt daar het aantal gesprekken binnenland en buitenland opgeven, en krijgt dan een persoonlijke nota te zien met de juiste bedragen. En de datum-velden in de gegenereerde nota worden afgeleid uit de huidige datum. De andere gegevens kunnen nog niet worden aangepast, maar ik zal binnenkort ook de 3 adresregels beschikbaar maken zodat je die ook kunt invoeren. 

Uiteraard komen er weer nieuwe vragen op: als tarieven neem ik nu even willekeurig 16 cent voor het binnenland en 42 cent voor het buitenland, zonder starttarieven. Maar dat is natuurlijk niet juist. Weet iemand de juiste tarieven uit januari 1994, en wanneer we die toepassen op het aantal gesprekken uit de nota van ​@RBxx, komen we dan op de juiste bedragen? Wanneer die gegevens bekend zijn zal ik mijn algoritmes aanpassen, zodat de bedragen ook kloppen.

Nogmaals dank aan allen, en veel plezier met de nota-generator! :-)

GertJan

Wat gaaaaf dit! En wat tof dat er zover al zulke mooie oude nota's tevoorschijn gekomen zijn 😁 Ik heb even een random testje gedaan op je site ​@PartyKiwi, ziet er echt super goed uit!